چگونه فرزندانمان را با دنیای آشپزی آشنا کنیم؟

دنیای آشپزی با کودکان

خیلی از والدین برای ایمنی کودکان خود، آنها را از آشپزخانه دور نگه می‌دارند. استرس والدین قابل درک است؛ اما باید این را هم در نظر بگیرید که آشپزی با کودکان می‌تواند لذت‌بخش باشد و به افزایش مهارت‌های آنها کمک کند. علاوه بر این انجام یک فعالیت مشترک مانند آشپزی شما را به فرزندتان نزدیک‌تر خواهد کرد.

برای بزرگ کردن کودکان ۲۴ ساعت در روز کم است. شما هم باید به امور خانه رسیدگی کنید، هم مراقب بچه‌ها باشید، هم به امور شخصی و شغلی خود بپردازید و هم فرصت داشته باشید تا با آنها بازی کنید و نهایت لذت را از دوران شیرین کودکی فرزند دلبندتان ببرید. یک راه عالی این است که چند فعالیت مشترک با فرزندتان در نظر بگیرید.

آشپزی با کودکان یکی از آن فعالیت‌های مهم است. درست است که در نگاه اول آشپزخانه کثیف و به هم ریخته خواهد شد؛ اما از طرفی این یک فرصت طلایی برای وقت‌گذرانی شما و کودکان است. در عین حال وقت باارزش شما صرف آموزش مهارتی به کودک شده است.

مزایای آشپزی با کودکان

آموزش اگر با بازی و تفریح همراه شود هم بسیار سرگرم‌کننده خواهد بود و هم نتیجه بهتری خواهد داشت. آشپزی با کوکان می‌تواند به طور هم‌زمان به افزایش تعدادی از مهارت‌های کودکان کمک کند. البته باید از قبل بدانید که وظایف کودکان در آشپزی محدود و مطابق با سن آنها تعریف می‌شود.

دنیای آشپزی با کودکان

مهارت‌های حرکتی

در آشپزخانه فرصت‌های یادگیری برای کودکان فراوان است. کودکان بیشتر آموزش‌های خود را در قالب تجربیات جدید درک می‌کنند. لمس کردن مواد غذایی با بافت‌های متفاوت، چشیدن طعم‌های جدید و شنیدن صداهای مختلف مانند صدای سرخ شدن یا صدای هود آشپزخانه به کودک اجازه تجربه کردن می‌دهد.

می‌توانید از کودک خود بخواهید در کارهای ساده‌تر مانند هم‌زدن یا غلتاندن وردنه شریک شود. این کارها می‌توانند باعث افزایش مهارت‌های حرکتی کودک و تقویت هماهنگی عضلات او شوند. ممکن است در کودکان کم‌سن‌تر نیاز باشد کارها با همراهی و کمک شما انجام شوند.

افزایش تمرکز

زمانی که کودک از انجام یک کار لذت ببرد و بخواهد بابت انجام آن کار تشویق شوند تمام تمرکز خود را به انجام کار معطوف می‌کند. این کار به کودک برای تمرکز بیشتر کمک می‌کند و باعث می‌شود یاد بگیرد چه طور بر روی انجام یک کار متمرکز شود. در ابتدا ممکن است تمرکز کردن برای کودکان سخت باشد؛ اما به مرور بهتر تمرکز خواهند کرد.

افزایش خلاقیت

خلاقیت مسئله پیچیده‌ای نیست. اصلاً لزومی ندارد چیز جدیدی بسازید تنها کافی است به فرزندتان اجازه دهید چیزهایی را که می‌خواهد امتحان کند. ممکن است ترکیب بعضی خوراکی‌ها حتی چندان خوب از آب در نیاید؛ اما به هر حال اجازه دهید کودک آن را امتحان کند.

مهارت زبانی

هرچه کلمات بیشتری به فرزند خود بیاموزید مهارت زبانی او را بیشتر تقویت کرده‌اید. این کار می‌تواند بر هوش کودکان نیز تأثیر بگذارد. برای مثال نام لوازم آشپزخانه را به کودک خود بیاموزید. اجاق گاز رومیزی را به کودک نشان دهید و کمی درباره کارکرد آن توضیح دهید تا بهتر آن را درک کند.

می‌توانید نام میوه‌ها، غذاها و خوراکی‌های متفاوت را نیز به مرور به کودک خود بیاموزید. کلمات جدید را تکرار کنید و درباره آنها صحبت کنید. اگر فرزندتان بزرگ‌تر است، اطلاعات بیشتری به او بدهید. مثلاً درباره اتفاقاتی مثل خراب شدن غذاها و ریشه علمی آن توضیح دهید یا از محیط‌زیست و مصرف درست مواد غذایی صحبت کنید.

مهارت ریاضی

هنگام آشپزی با کودکان فرصت دارید تا جمع، تفریق یا شمردن را به آنها بیاموزید. اگر فرزندتان کوچک‌تر است با چیزهای بسیار ساده شروع کنید و برای فرزندان بزرگ‌تر از اندازه‌گیری و نحوه محاسبه صحبت کنید. هنگام آشپزی نیاز دارید کار کردن با پیمانه و شمردن را بدانید و همین یک شروع خوب برای کودکتان خواهد بود.

ماجراجویی و تخیل

حتماً لازم نیست تمام فعالیت‌ها پر از آموزش‌های علمی باشد. گاهی فقط کافی است ماجراجویی کنید. طعم‌ها را بچشید و از کودکان بخواهید یک طعم جدید بسازد. همچنین می‌توانید به کودکتان فرصت تخیل و حدس زدن بدهید. مثلاً از کودک خود بخواهید مزه چیزهایی را که تا به الان نخورده حدس بزند.

اگر دوست دارد تصور کند در جنگل، کنار دریا یا در فضا آشپزی می‌کند با او همراه شوید. این موضوع حتی به خود شما هم فرصت تخیل و ماجراجویی می‌دهد. کودکان تخیل فوق‌العاده‌ای دارند کافی است به آنها اجازه دهید هر چیزی می‌خواهند تصور کنند و آنها دنیایی فوق‌العاده خواهند ساخت.

آموزش سبک زندگی

سبک زندگی انسان‌ها شامل مسائل زیادی می‌شود که بخشی از آنها به نوع کودکی افراد برمی‌گردد. تغذیه بخش مهمی از سبک زندگی افراد است. اگر بتوانید عادات غذایی کودکان را مناسب با سن و نیاز آنها تعیین کنید در آینده با توجه به ژنتیک و محیط زندگی، در بهترین وضعیت جسمی و سلامتی خود خواهند بود.

علاوه بر آن آشپزی یک مهارت مهم در زندگی افراد است. زمانی فرا خواهد رسید که دختر یا پسر شما باید به تنهایی نیازهای خود را بر طرف کند. آن زمان درست کردن یک غذای سالم و لذیذ مهارتی است که بابت داشتنش بسیار خوشحال می‌شود؛ بنابراین به او کمک کنید که این مهارت را یاد بگیرد و البته اگر استعدادی در آن دارد کشف و شکوفایش کند.

گام اول ایمنی

برای آنکه از تمام این مزایا استفاده کنید باید یک محیط امن ایجاد کنید. قبل از آنکه فرزند خود را به محیط آشپزخانه بیاورید تا جای ممکن با توجه به سن و وضعیت جسمانی کودک محیط را برای او امن کنید. بعد به او وسایل خطرناک را نشان دهید و توضیح دهید که به خاطر امنیت خودش نباید به آن وسایل نزدیک شود.

به عنوان والدین حتماً نگرانی‌هایی درباره امنیت آشپزخانه دارید؛ به همین دلیل باید از لوازم ایمن استفاده کنید. وسایلی مانند فر برقی در آشپزخانه باید ایمنی‌های مربوط به کودکان را داشته باشند. برای مثال بیشتر این لوازم دارای وضعیت قفل کودک هستند که هنگام استفاده در محیطی با حضور کودکان باید مورد استفاده قرار بگیرند.

ایمنی آشپزخانه با توجه به سن و شرایط کودکان متفاوت است. از وجود وسایل شیمیایی در کابینت‌ها تا موادی که کودک به آن حساسیت دارد، همگی ممکن است خطرساز باشد. البته تمام این مسائل با ایمن کردن آشپزخانه برطرف خواهد شد پس نیازی نیست بیش از حد نگران شوید. اگر نگرانی یا توصیه خاصی در خصوص ایمنی لوازم آشپزخانه دارید می‌توانید در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

بعد از ایمنی حساسیت خود را کم کنید. حالا که همه چیز امن است اجازه تجربه کردن به کودک خود بدهید. کودک شما می‌تواند با چاقو اسباب‌بازی خود یا اجاق گاز اسباب‌بازی رفتار شما را تکرار کند تا یاد بگیرد چه طور به صورت ایمن از این وسایل استفاده کند.

دنیای آشپزی با کودکان

وظایف مناسب با سن کودک

هر چه فعالیت برای کودک آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر باشد اشتیاق او برای انجام کار نیز بیشتر خواهد بود. به همین دلیل وظایفی که برای فرزند خود تعیین می‌کنید باید با سن و توانایی او هم‌خوانی داشته باشد تا اعتماد به نفس فرزندتان بیشتر شود. برای کودکان کوچک‌تر شستن سبزیجات و هم‌زدن مواد مناسب است.

بچه‌های چهار یا پنج ساله می‌توانند آب میوه درست کنند یا در شکستن تخم‌مرغ  و گذاشتن میوه‌ها در ظرف شما را همراهی کنند. برای بچه‌های بزرگ‌تر وظایف دیگری تعیین کنید و اجازه دهید کمی بیشتر با وسایل آشپزخانه کلنجار بروند. مثلاً کودکان بالای شش سال می‌توانند میز را بچینند یا در درست کردن دسر به شما کمک برسانند.

تمام این بازی‌ها به شما و کودکان کمک می‌کند بیشتر یکدیگر را بشناسید و روابط صمیمی‌تری با هم داشته باشید. در نهایت به خاطر داشته باشید که باید از تک تک لحظات خود با فرزندتان لذت ببرید پس به خاطر کثیفی یا شکسته شدن ظرف‌ها لذت آشپزی را از بین نبرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *