چه گیاهانی در آشپزخانه قابل استفاده هستند؟

محیط آشپزخانه به دلیل وجود اجاق گاز و فر، محیط گرمی است. بنابراین اگر می‌خواهید برای آشپزخانه‌ی خودتان گیاه بخرید، باید از گیاهانی استفاده کنید که در برابر گرما مقاوم باشند. به‌علاوه، باید میزان نور، رطوبت و دمای محیط را هم درنظر بگیرید. در این مقاله، درباره‌ی گیاه‌های مناسب آشپزخانه صحبت می‌کنیم. اگر تصمیم دارید در آشپزخانه‌ی خودتان تغییری ایجاد کنید، این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد.

معرفی گیاهان مناسب آشپزخانه

گیاه مناسب آشپزخانه گیاهی است که در مقابل نوسان‌های دمایی مقاوم است و به مراقبت کمی احتیاج دارد. در این بخش گیاه‌های مناسب آشپزخانه را معرفی می‌کنیم و ویژگی‌های هر کدام را توضیح می‌دهیم.

پوتوس

اگر از علاقه‌مندان گل و گیاه راجع به گیاهان مناسب آشپزخانه بپرسید، قطعا پوتوس را به شما معرفی می‌کنند. این گیاه رگه‌های زردی دارد و جزو گیاه‌های بادوام است. پوتوس با آستانه‌ی تحمل بالایش می‌تواند در فضای آشپزخانه و کنار سینک یا زیر هود گذاشته شود. این گیاه می‌تواند هوای آشپزخانه را تصفیه کند. پوتوس قابلیت آویزان‌شدن هم دارد. می‌توانید آن را در قسمتی از آشپزخانه آویزان کنید.

سانسوریا

بسیاری از علاقه‌مندان به گیاهان آپارتمانی، سانسوریا را محبوب‌ترین گیاه مناسب آشپزخانه می‌دانند. این گیاه با ظاهر زیبایش فضای آشپزخانه‌ی شما را تغییر می‌دهد و نگهداری آسانی دارد. اگر محیط آشپزخانه‌ی شما کم نور است، می‌توانید سانسوریا بخرید. سانسوریاهای بزرگ برای کنار یخچال و روی زمین آشپزخانه مناسب هستند. برای روی میز آشپزخانه و اپن هم می‌توانید سانسوریای کوچک بخرید. همچنین، این گیاه برای روی میز ناهارخوری و کانتر کابینت آشپزخانه هم مناسب است. سانسوریا می‌تواند کنج‌های بدون استفاده‌ در آشپزخانه را پر کند.

گیاهان قابل استفاده در آشپزخانه

خانواده‌ی کاکتوس‌ها

مقاوم‌ترین گیاهان کاکتوس‌ها هستند. این گیاه‌ها به نور زیاد و آب خیلی کم احتیاج دارند. اگر در زمینه‌ی نگهداری از گل و گیاه تازه‌کار هستید، کاکتوس بخرید. می‌توانید کاکتوس‌ها را کنار سینک ظرفشویی یا کنار پنجره بگذارید.

آگلونما

آگلونماها با برگ‌های شیری و نقره‌ای ظاهر متفاوتی برای آشپزخانه ایجاد می‌کنند و بسیار زیبا هستند. این گیاه‌ها به نور زیادی احتیاج ندارند و در سایه هم رشد می‌کنند. اگر محیط آشپزخانه‌ی شما گرم و خشک است، پیشنهاد ما آگلونما است. هیچ چیزی به آگلونما آسیب نمی‌زند. همچنین، این گیاه زیبا و جذاب می‌تواند هوای آشپزخانه را تصفیه کند. در نگهداری از آگلونما آبیاری هفتگی را فراموش نکنید.

گیاهان قابل استفاده در آشپزخانه

گیاه برگ عبایی

اگر دوست دارید محیط آشپزخانه‌ی شما درخشان و پرانرژی باشد، گیاه برگ عبایی بهترین انتخاب است. برگ‌های این گیاه به رنگ سبز خیره‌کننده هستند  و می‌توانند با رنگ سفید آشپزخانه هماهنگ شوند. گیاه برگ عبایی به نور کافی و آب احتیاج دارد و باید کنار پنجره نگهداری شود.

فیکوس الاستیکا

فیکوس گیاه بزرگی است و با شرایط محیطی مختلف رشد می‌کند. البته این گیاه نگهداری آسانی ندارد و باید به‌طور مداوم هرس شود. با این کار فیکوس زیبا و مرتب باقی می‌ماند. برای خرید فیکوس باید اندازه‌ی آشپزخانه را درنظر بگیرید.

بنفشه‌ی آفریقایی

بنفشه‌ی آفریقایی برای کسانی مناسب است که طرفدار رنگ‌های مختلف هستند. این گیاه گل‌های شاخه بریده دارد و برای میز کنار سینک و پنجره‌ی آشپزخانه مناسب است. بنفشه‌ی آفریقایی به نور کافی و آبیاری پیوسته احتیاج دارد.

آلوئه‌ورا

درصورتی‌که آشپزخانه‌ی شما پنجره‌ی نورگیر دارد، می‌توانید از گیاه آلوئه‌ورا استفاده کنید. در نگهداری از آلوئه‌ورا باید به زمان آبیاری دقت کنید. هرگاه که به گیاه آب دادید، برای آبیاری بعدی باید صبر کنید تا خاک خشک شود. آلوئه‌ورا خواص درمانی هم دارد. می‌توانید از برگ‌های بخش بیرونی گیاه برای رفع التهاب پوست استفاده کنید.

تیلاندسیا

اگر جزو کسانی هستید که تجربه‌ای در نگهداری از گیاهان ندارید، ما به شما تیلاندسیا را پیشنهاد می‌کنیم. این گیاه بدون خاک و نور رشد می‌کند و معمولا در گلدان‌های آویز و حباب‌های شیشه‌ای فروخته می‌شود. گیاه تیلاندسیا فقط به آبیاری احتیاج دارد. برای آبیاری، گیاه را هر چند روز یک بار آب دهید یا آن را در سینک آبکشی کنید. بعد از آب‌کشی، اجازه دهید گیاه کاملا خشک شود.

گل سنگ

در بین گیاهان مناسب آشپزخانه، گل سنگ قیمت پایین‌تری دارد. این گیاه با رنگ‌های صورتی و سبز جلوه‌ی زیبایی به آشپزخانه می‌دهد و برای کنار طاقچه‌ و روی اپن آشپزخانه گزینه‌ی مناسبی است. گل سنگ عمر زیادی ندارد و فقط ۲ سال زندگی می‌کند.

اسطخدوس

کسانی‌که به خوشبویی آشپزخانه اهمیت می‌دهند، می‌توانند اسطخدوس بخرند. این گیاه حشرات مزاحم را دور می‌کند و عطر خوشایندی دارد. اگر معمولا پنجره‌ی آشپزخانه را باز می‌گذارید یا در محیط مرطوبی زندگی می‌کنید، اسطخدوس برای آشپزخانه مناسب است.

زاموفیلیا

زاموفیلیا یکی از گیاهان قوی است و برگ‌های سبز تیره دارد. اگر از دور به برگ‌های زاموفیلیا نگاه کنید، احتمالا حس می‌کنید این گیاه مصنوعی است؛ ولی این ویژگی به دلیل حالت چرمی برگ‌های زاموفیلیا است. زاموفیلیا می‌تواند تنش‌های دمایی را تحمل کند و برای آشپزخانه بهترین گزینه است.

گیاه گندمی

گیاه گندمی در مقابل خشکی به شدت مقاوم است و برگ‌های آویزانی دارد. اگر مقاومت گیاه برای شما مهم است، گیاه گندمی بخرید و آن را کنار سینک آشپزخانه‌ بگذارید. مراقب باشید که گیاه گندمی را روبه‌روی پنجره قرار ندهید، چون تابش مستقیم خورشید برگ‌های آن را می‌سوزاند.

فیلودندرون

فیلودندرون گیاهی است که به رسیدگی کمی احتیاج دارد و در مقابل نور خورشید مقاوم است. اگر بیشتر وقت‌ها در خانه نیستید و نمی‌توانید از گیاهتان مراقبت کنید، فیلودندرون برای شما مناسب است. همچنین، این گیاه به خوبی می‌تواند هوای آشپزخانه‌ی شما را تصفیه کند.

ساکولنت‌ها

ساکولنت‌ها برای آشپزخانه بهترین گزینه هستند و به نگهداری خاصی هم احتیاج ندارند. این نوع گیاهان در برابر خشکی مقاوم هستند و آب را در برگ‌ها و ساقه‌های خودشان ذخیره می‌کنند. می‌توانید ساکولنت‌ها را در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف تهیه کنید و کنار سینک یا اجاق گاز آشپزخانه بگذارید.

با گیاه آشپزخانه‌‌ی زیباتری داشته باشید

ما در این مقاله سعی کردیم انواع گیاه‌های مناسب آشپزخانه را معرفی کنیم و سلیقه‌های متفاوت را درنظر بگیریم. شما می‌توانید با توجه به اولویت‌ها و بودجه‌ی خودتان گیاه مناسب را انتخاب کنید. توصیه‌ی ما این است که هنگام خرید گیاه برای آشپزخانه، به محل نگهداری آن هم فکر کنید و با توجه به اندازه‌ و نور آشپزخانه، گیاه را خریداری کنید. در آخر اینکه، اگر درخصوص نگهداری گیاهان در آشپزخانه و محل نگهداری آن‌ها تجربه‌ای دارید، حتما نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *