رویکردهای متفاوت زنان و مردان در مسائل سلامتی و تغذیه

رویکردهای متفاوت زنان و مردان در مسائل سلامتی و تغذیه

رابطه بین جنسیت و نیازهای غذایی چیست؟ آیا مردان و زنان برای تامین نیازهای غذایی خود و داشتن زندگی سالم باید رویکردهای متفاوتی در پیش بگیرند؟ این سوالات و پرسش‌هایی دیگر از این دست وجود دارند که پاسخ به آن‌ها در انتخاب سبک زندگی صحیح به مردان و زنان کمک می‌کنند. به طور کلی تحقیقات علمی نشان می‌دهند که کلیات یک رژیم غذایی سالم برای مردان و زنان مشابه است. در عین حال تفاوت‌هایی در جزئیات وجود دارند که رو مسائل سلامتی و تغذیه زنان و مردان اثرگذار هستند. در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع مهم بپردازیم. دعوت می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

مقایسه مردان و زنان در نیاز به کالری

برای شروع بد نیست که به سراغ نیاز بدن مردان و زنان به کالری در شبانه‌روز برویم. به طور کلی فیزیولوژی بدن مردان در مقایسه با زنان بزرگ‌تر است. به این دلیل که مردان توده عضلانی بیشتری دارند. این موضوع باعث می‌شود که نیاز به کالری مردان برای تامین انرژی مورد نیاز به منظور سوخت و ساز بدن در شبانه‌روز بیشتر باشد.

به عنوان مثل یک خانم 30 ساله با جثه متوسط و فعالیت بدنی معمولی در شبانه‌روز به چیزی در حدود 2000 کالری نیاز دارد. این در حالی است که یک مرد با قد و وزن یکسان و میزان فعالیت بدنی مشابه چیزی در حدود 2800 کالری در روز نیاز دارد. این موضوع نشان می‌دهد که بدن مردان در مقایسه با زنان چیزی در حدود 400 تا 800 کالری در شبانه‌روز بیشتر می‌سوزاند.

فراموش نکنید که توزیع نیاز بدن مردان و زنان به کربوهیدرات، پروتئین، چربی یکسان است. به عنوان 10 تا 35 درصد کالری از مصرف مواد پروتئینی، 45 تا 65 درصد از کربوهیدرات و 20 تا 35 درصد نیز از چربی‌ها تامین می‌شود. در عین حال مردان به میزان بیشتری از کالری برای تامین انرژی مورد نیاز بدن خود در شبانه‌روز برخوردار هستند. بنابراین وقتی پای اجاق گاز می‌روید و قصد طبخ غذا دارید، این نکته مهم را مد نظر داشته باشید.

مقایسه مردان و زنان در نیاز به ویتامین‌ها و مواد معدنی

زنان در مقایسه با مردان نیاز به کالری کمتری دارند. این در حالی است که در بسیاری از موارد نیاز آن‌ها به ویتامین و مواد معدنی به مراتب بیشتر است. خیلی مهم است که کلسیم، آهن، اسید فولیک و سایر مواد معدنی در بدن زنان به میزان کافی وجود داشته باشند.

زنان بالغ به دلیل تغییرات هورمونی مربوط به قاعدگی و زایمان در مقایسه با مردان خیلی بیشتر در معرض مشکلاتی مانند پوکی استخوان قرار دارند. این موضوع باعث می‌شود که خانم‌ها به ویژه وقتی وارد دوران یائسگی می‌شوند، نیاز به کلسیم بیشتری داشته باشند. بر این اساس خانم‌ها در بازه سنی بین 51 تا 70 سال به حدود 1000 میلی گرم کلسیم در شبانه‌روز نیاز دارند. این عدد برای مردان در این بازه سنی برابر 800 میلی گرم است.

رویکردهای متفاوت زنان و مردان در مسائل سلامتی و تغذیه

از دست دادن خون در اثر عادت ماهانه باعث می‌شود که خانم‌ها بیشتر از آقایان در معرض کم‌خونی قرار داشته باشند. به طور متوسط زنان تا قبل از رسیدن به سن یائسگی حدود 18 میلی گرم آهن در روز نیاز دارند. در حالی که نیاز مردان چیزی در حدود 8 میلی گرم در شبانه‌روز است.

نیازهای غذایی خانم‌ها در دوره بارداری نیز به طور کلی دست‌خوش تغییرات زیادی می‌شوند. آن‌ها برای حفظ سلامتی خود و جنین باید مواد غذایی بیشتری را مصرف کنند. هرگونه کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی در دوره بارداری می‌تواند برای مادر و فرزند خطرناک باشد. به عنوان مثال در حالت عادی مردان و زنان به حدود 400 میکروگرم ویتامین B در شبانه‌روز نیاز دارد. در حالی که پزشکان پیشنهاد می‌کنند زنان در دوره بارداری 800 میکروگرم ویتامین B مصرف کنند. در غیر این صورت ممکن است که مشکلات مغزی و نخاعی جنین را تهدید کند.

این طور نیست که نیاز زنان به تمام ویتامین‌ها در مقایسه با مردان بیشتر باشد. به عنوان مثال می‌توان به ویتامین C اشاره کرد. نیاز بدن مردان و زنان در شبانه‌روز به ویتامین C به ترتیب حدود 90 و 75 میلی گرم است.

مقایسه مردان و زنان از نظر اضافه وزن

هرچند مصرف کالری بدن مردان در شبانه‌روز نسبت به خانم‌ها بیشتر است؛ اما تجربه نشان می‌دهد که مردان خیلی بیشتر از زنان از مشکل اضافه وزن و عدم تناسب اندام رنج می‌برند. بخش‌های زیادی از مردان در سراسر دنیا از شاخص توده بدنی (BMI) بالای 30 برخوردار هستند.

تحقیقات در کشورهای مختلف نشان می‌دهند که تقریبا از هر چهار مرد بالای 20 سال، تقریبا سه نفر از اضافه وزن برخوردارند. این عدد در خانم‌ها به دو نفر کاهش پیدا می‌کند. نکته مهم این است که هرچه سن افزایش پیدا می‌کند، درصد زنان مسن دارای اضافه وزن افزایش پیدا می‌کند.

رابطه بین انتخاب غذا با جنسیت

به نظر شما آیا جنسیت روی انتخاب غذای از سوی مردان و زنان اثرگذار است؟ مطالعات تجربی نشان می‌دهند که ترجیحات غذایی مردان و زنان در مقایسه با یکدیگر متفاوت است. این موضوعی است که روی کیفیت تغذیه و سلامتی آن‌ها تاثیرگذار است. نتایج مطالعات تجربی نشان می‌دهند که زنان بیشتر به سراغ غلات کامل و سبزیجات پخته علاقه دارند. همچنین تخم‌مرغ، گوشت و محصولات فرآوری شده پروتئینی را کمتر از مردان مصرف می‌کنند.

رویکردهای متفاوت زنان و مردان در مسائل سلامتی و تغذیه

این در حالی است که مردان علاقه بیشتری به گوشت نشان می‌دهند. به همین دلیل است که در فرهنگ‌های مختلف مصرف گوشت زیاد رابطه نسبی با مردانگی دارد. همچنین آمارها نیز حاکی از آن هستند که نسبت گیاه‌خواران زن در مقایسه با مردان به مراتب بیشتر است. این نکته شاید در توجیه اینکه مردان در مقایسه با زنان از اضافه وزن بیشتری رنج می‌برند نیز مفید واقع شود.

کلام پایانی

در این مطلب سعی کردیم به چند نکته مهم و ثابت شده در تحقیقات علمی درباره تفاوت رویکرد مردان و زنان نسبت به مسائل تغذیه و سلامتی بپردازیم. بار دیگر لازم است تاکید کنیم که نیازهای کلی مردان و زنان در مسائل سلامتی و تغذیه مشترک هستند. تفاوت‌های موجود نیز بیشتر مربوط به موضوعات فیزیولوژیکی‌اند و موضوعی کاملا طبیعی به شمار می‌روند. به نظر شما چه تفاوت‌های رویکردی دیگر بین مردان و زنان در مسائل تغذیه و سلامتی وجود دارند؟ نظرات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *