راهکارهایی برای از بین بردن بوی بد در آشپزخانه

راهکارهایی برای از بین بردن بوی بد در آشپزخانه

آشپزی در خانه به غیر از کثیف شدن مقدار زیادی ظرف، بوی زیادی نیز ایجاد می‌کند. البته تنها دلیل بوی بد آشپزخانه آشپزی نیست. بوی فاضلاب، سرخ‌کردنی و سبزیجات از جمله بوهای رایج در آشپزخانه است. به‌خصوص اگر خانه چندان بزرگ نباشد بوی آشپزخانه در کل خانه می‌پیچد. اما هر مشکلی راه‌حلی دارد؛ برای رفع بوی بد آشپزخانه نیز راه‌های کارآمدی وجود دارد.

بوی بد از چیست؟

قبل از هر چیز باید علت بوی بد آشپزخانه را پیدا کنیم. در غیر این صورت ممکن است یک راهکار را امتحان کنیم؛ اما مشکل سر جایش باقی بماند. بوی بد آشپزخانه به چند دلیل اتفاق میفتد. ممکن است تهویه آشپزخانه به‌درستی صورت نگیرد و به همین دلیل بوی مواد غذایی بعد از استفاده از اجاق گاز در آشپزخانه باقی بماند.

در عین حال این امکان وجود دارد که بوی بد از قسمت خاصی از آشپزخانه باشد. برای مثال فاضلاب آشپزخانه که شامل لوله‌های سینک هم می‌شود محل مناسبی برای رشد انواع قارچ و باکتری است که بوی نامطلوبی ایجاد می‌کند و گاهی دسترسی به آن محل چندان ساده هم نخواهد بود.

بعد از آن یخچال، فر و مایکروفر نیز محل‌هایی هستند که به واسطۀ وجود مواد غذایی بوی نامطلوبی می‌گیرند. البته گاهی بوی یخچال تنها به دلیل مواد غذایی نیست و ممکن است یخچال شما دچار خرابی باشد. به هر حال اگر بوی بد از این وسایل است باید آنها را بررسی کنید تا مشکل را پیدا کنید.

استفاده از هود

بعد از آنکه علت اصلی بوی بد آشپزخانه را پیدا کردید وقت آن رسیده راه‌حل مناسب را هم پیدا کنید تا بتوانید از شر بوی بد آشپزخانه خلاص شوید. بسیاری از بوی نامطبوع آشپزخانه از بوی مواد خام یا در حال پخت ناشی می‌شود. بوی سرخ‌کردنی و گوشت اگر با تهویة مطلوب از آشپزخانه خارج نشود کل فضای خانه را پر می‌کند.

اگر در آشپزخانه وسیله‌ای برای تهویة هوا دارید حتماً از آن استفاده کنید. باز کردن پنجره هم می‌تواند کمک بزرگی به تهویة هوای آشپزخانه کند. اما قطعاً هود بهترین و حرفه‌ای‌ترین ابزار برای خارج کردن بوی آشپزخانه است. صبر نکنید تا بوی غذا زیاد شود و بعد هود را روشن کنید. بهترین کار این است که به‌محض آغاز آشپزی هود را روشن کنید تا هم هوای نامطبوع خارج شود و هم هود عمر بهتری داشته باشد.

در صورتی که هیچ امکانی برای تهویه هوا ندارید می‌توانید با گذاشتن یک کاسه سرکه در کنار اجاق گاز خود بوی نامطبوع سرخ‌کردنی را از آشپزخانه خود دور کنید. هرچند برای بعضی از افراد خود بوی سرکه خوشایند نیست. در این صورت عود و خوشبوکننده‌هایی با بویی که دوست دارید انتخاب کنید.

تمیز کردن یخچال

یخچال یکی از پرکاربردترین اساس داخل آشپزخانه است. اما همین وسیله می‌تواند عامل بوی بد داخل آشپزخانه هم باشد. وجود مواد غذایی چرب، فاسد و یا خام داخل یخچال می‌تواند باعث شود فضای داخل یخچال بوی نامطبوعی بگیرد. بهترین راه برای دوری از این وضعیت تمیز کردن یخچال است. سعی کنید به صورت مداوم یخچال خود را پاک‌سازی کنید.

نگذارید مواد غذایی زمان زیادی داخل یخچال بمانند و یخچال را شلوغ و نامرتب نکنید. البته تنها دلیل بوی نامطبوع یخچال مواد غذایی نیستند. گاهی وجود خرابی در موتور، گاز و برخی قطعات یخچال نیز می‌تواند باعث شود پشت یخچال (محل قرارگیری موتور و گاز) بوی بدی بدهد.

در شرایطی که یخچال شما کاملاً تمیز است و نمی‌توانید علت بوی بد را تشخیص دهید خوب است با یک متخصص تعمیرات مشورت کنید شاید مشکلی در سیستم یخچال وجود دارد که باید بررسی شود. البته ممکن است یخچال را به‌تازگی تمیز کرده باشید؛ اما بوی نامطلوب تا چند روز در یخچال بماند. این می‌تواند به دلیل جنس پلاستیک استفاده شده در یخچال باشد که باعث می‌شود بوی نامطلوب باقی بماند. اگر تجربه مشابهی با بوی بد یخچال دارید راهکار خود را برای ما هم بنویسید.

مدیریت زباله

برخی اوقات ما تنها زباله‌های خانه را به بیرون از خانه می‌بریم؛ اما قطعاً این تنها کاری نیست که می‌توانیم برای مدیریت زباله‌های خود انجام دهیم. قبل از هر چیز تفکیک زباله‌های خشک و تر کمک بزرگی به مدیریت زباله است. اگر بخواهیم دقیق باشیم. ظروف پلاستیکی، شیشه‌ای و فلزات باید قبل از دور ریخته شدن شسته و خشک شوند.

با این کار ما نه تنها از کپک زدن مواد غذایی باقی مانده داخل ظروف و ایجاد بوی نامطلوب جلوگیری کردیم؛ بلکه در سطح کلان کمک بزرگی به مدیریت زباله کشور کرده‌ایم. جدای از اینها سطل زباله هم باید هر چند روز یکبار شسته شود. ممکن است علت بوی نامطبوع در آشپزخانه کثیف بودن سطل زباله باشد.

شست و شوی سینک

فاضلاب یکی از بزرگ‌ترین مشکلات خانه‌های قدیمی است. بارها شنیده و یا دیده‌ایم که فاضلاب برخی خانه‌ها مشکل دارد و باعث ایجاد بوی بد در خانه می‌شود. البته این موضوع باید به‌دقت بررسی شود تا مشکل اصلی در لوله‌ها پیدا شود. اما اگر خانه شما چندان قدیمی نیست و به‌تازگی به مشکل بوی بد سینک برخوردید می‌توانید با چند راهکار آن را برطرف کنید.

راهکارهایی برای از بین بردن بوی بد در آشپزخانه

اول از همه نگاهی به لوله‌های زیر سینک ظرفشویی در آشپزخانه بیندازید. این لوله‌ها باید دارای سیفون باشند. سیفون در واقع یک لوله خمیده است که به آن شترگلو هم می‌گویند. اگر می‌بینید لولة فاضلاب بدون هیچ بست و سیفونی تنها به فاضلاب وصل شده است می‌توانید انتظار داشته باشید که علت بوی نامطبوع همین است.

سیفون نه تنها از بازگشت بوی فاضلاب جلوگیری می‌کند؛ بلکه به دلیل بست مناسب از ورود حشرات موذی به آشپزخانه هم جلوگیری می‌کند. در صورتی که این مورد را بررسی کردید و مشکلی نبود لازم است لوله‌ها را چک کنید. ورود مواد غذایی به داخل لولة فاضلاب می‌تواند باعث گرفتگی لوله‌ها، تجمع مواد غذایی و چربی در لوله‌ها و نهایتاً ایجاد بوی بد شود.

می‌توان از روش‌های رایج برای بازکردن چاه فاضلاب مانند استفاده از ترکیب جوش‌شیرین و سرکه استفاده کرد. مواد شیمیایی زیادی هم در دسترس هستند که البته همگی سمی و برای محیط‌زیست و انسان خطرناک هستند. به همین دلیل تنها زمانی که راه‌های دیگر پاسخگو نبودند از مواد شیمیایی استفاده کنید.

مشکل گرفتگی لوله سینک می‌تواند آن‌قدر جدی باشد که چاره‌ای جز تعویض لوله‌ها برای شما باقی نماند؛ اما قبل از آن می‌تواند از آب جوش، ترکیب جوش شیرین و نمک و وسیله‌هایی مانند آویز لباس برای بازکردن لوله استفاده کنید که در بسیاری از مواد جواب می‌دهند.

راهکارهایی برای از بین بردن بوی بد در آشپزخانه

خوشبو کردن آشپزخانه

در نهایت زمانی که همه چیز خوب پاک‌سازی شد و علت اصلی بوی بد آشپزخانه از بین رفت وقت آن رسیده آشپزخانه را با بوی مطبوع پر کنیم. برخی مواد غذایی بوی قوی و البته دلنشینی دارند. قهوه، لیمو و گیاهانی مانند میخک از جمله خوشبوکننده‌های طبیعی هستند که می‌توانید از آنها برای رفع بوی بد آشپزخانه استفاده کنید.

البته عودها و خوشبوکننده‌های زیادی با همین عطرها یا بوهایی مشابه تولید می‌شوند که می‌توانید از آن استفاده کنید. این موضوع تا حد زیادی به سلیقه شما بستگی دارد. می‌توانید از بابونه و دم‌نوش‌های دیگر هم استفاده کنید. کمی آب را بر روی اجاق گاز به جوش بیاورید و مرکبات، دارچین یا بابونه در آن بیندازید و صبر کنید تا بوی این مواد فضای آشپزخانه را پر کند.

شما از چه روشی برای از بین بردن بوی بد آشپزخانه استفاده می‌کنید؟ کدام راهکار به نظرتان از همه مفیدتر است؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *