اندازه استاندارد پیشخان و کابینت های آشپزخانه چقدر است؟

اندازه استاندارد پیشخان و کابینت ها

اندازه استاندارد پیشخان آشپزخانه و کابینت ها با توجه به این نکته اساسی تعیین می‌شود: وقتی کسی با قد متوسط مقابل پیشخان می‌ایستد، باید بتواند به‌راحتی و بدون خم‌شدن، به روی پیشخان دسترسی داشته باشد؛ بنابراین در بیشتر خانه‌ها ارتفاع پیشخان آشپزخانه را به‌اندازه‌ای در نظر می‌گیرند که پاسخ‌گوی نیازهای اکثریت افراد باشد. برای این منظور، با توجه به میانگین قدیِ مردم جامعه، ارتفاع پیشخان را تعیین می‌کنند. باوجود این بعضی افراد با این قاعده کلی به مشکل برمی‌خورند، یعنی کسانی که از لحاظ فیزیکی متمایز از اکثریت مردم جامعه‌اند (مثلا کسانی که خیلی بلندقدند و یا کم‌توانی جسمی دارند و از صندلی چرخ‌دار استفاده می‌کنند). در ادامه مطلب حاضر، به شما خواهیم گفت اندازه استاندارد پیشخان آشپزخانه چقدر است و همچنین شما را با برخی استثناهای این استاندارد آشنا خواهیم کرد. همراه ما باشید.

اندازه استاندارد پیشخان آشپزخانه چقدر است؟

اندازه استاندارد پیشخان آشپزخانه حدود ۹۱ سانتی‌متر است. کابینت‌سازها در حالت معمول، کابینت‌ها را (با فاصله حدود ۹سانتی‌متری از زمین) با ‌ارتفاع ۸۷ سانتی‌متر درست می‌کنند که وقتی قسمت رویی پیشخان با ارتفاع معمولا حدود ۴ سانتی‌متر نیز اضافه شود، به اندازه استاندارد موردنظر برسیم. کسی که با قدی متوسط مقابل پیشخان می‌ایستد، باید بتواند به‌راحتی به روی پیشخان دسترسی داشته باشد؛ مثلا نباید برای آماده‌کردن مواد خوراکی و دیگر کارهای معمول به دردسر بیفتد، خم شود و نظایر آن. اندازه استاندارد با توجه به این نکته تعیین می‌شود.

البته مثل هر قاعده و قانون دیگری در زمینه طراحی و دکوراسیون داخلی، لزومی به پیروی بی‌چون‌وچرا از این قاعده و درنظرگرفتن ارتفاع استاندارد برای پیشخان نیست؛ مثلا با درست‌کردن پیشخان بلندتر می‌توان جلوه و جلال خاصی به فضای آشپزخانه داد و آن را از نظر طراحی داخلی منحصربه‌فرد کرد. حتی گاهی زیرپاگذاشتن این قاعده ضروری می‌شود. در ادامه، بیشتر راجع‌به این مسئله صحبت خواهیم کرد و خواهیم گفت که در چه مواقعی سفارشی‌سازی ارتفاع و اندازه پیشخان لازم می‌شود.

در چه مواقعی اندازه استاندارد پیشخان را تغییر می‌دهیم؟

تغییر اندازه استاندارد پیشخان آشپزخانه با توجه به نیازهای خاص جسمانی

در برخی مواقع، ارتفاع پیشخان آشپزخانه به‌اندازه‌ای در نظر گرفته می‌شود که افراد کم‌توان جسمانی (کسانی که از صندلی چرخ‌دار استفاده می‌کنند) بتوانند به‌راحتی از آن استفاده کنند و به روی پیشخان دسترسی داشته باشند. در چنین حالتی معمولا پیشخان را با ارتفاع تقریبی ۷۵ تا ۸۵ سانتی‌متر درست می‌کنند. حالت دیگر مربوط به زمانی است که اعضای خانواده قدشان خیلی بلندتر از متوسط قدیِ مردم جامعه باشد. چنین خانواده‌ای قاعدتا به پیشخانی با ارتفاع بلندتر نیاز خواهد داشت. در این دو حالت سفارشی‌سازی و تغییر اندازه استاندارد پیشخان آشپزخانه ضروری می‌شود.

برای آنکه افراد کم‌توان جسمانی بتوانند به پیشخان آشپزخانه دسترسی داشته باشند، راهکار دیگری هم وجود دارد: می‌توان اندازه استاندارد را برای پیشخان آشپزخانه در نظر گرفت، اما قسمتی از آن را با ارتفاع کوتاه‌تر درست کرد؛ مثلا بخش عمده‌ای از پیشخان بلند و در اندازه استاندارد باشد و قسمت کوچکی هم با ارتفاع کمتر به آن اضافه شود.

تغییر اندازه استاندارد پیشخان آشپزخانه برای سفارشی‌سازی طراحی داخلی

پیش‌تر هم اشاره شد که گاهی برای منحصربه‌فردکردن طراحی و دکوراسیون داخلی آشپزخانه پیشخانِ آن را بلندتر از حالت معمول درست می‌کنند. این کار، برخلاف مورد قبل، بنا بر ضرورت نیست و تمرکز اصلی در آن بر جلوه ظاهری آشپزخانه است. مثل آنچه در برخی کافه‌ها یا رستوران‌ها می‌بینیم، می‌توان یکی از پیشخان‌های آشپزخانه را بلندتر از حالت معمول درست کرد و از آن برای سرو نوشیدنی و غذا استفاده کرد.

اگر هدفتان از طراحی پیشخان بلندتر در آشپزخانه، منحصربه‌فردکردن طراحی داخلی آن است، بهتر است از طراح داخلی کمک بگیرید. در غیر این صورت، ممکن است نتیجه کار برایتان چندان رضایت‌بخش نباشد. این نکته را هم فراموش نکنید که برای استفاده از پیشخان‌های سفارشی، در مقایسه با پیشخان استاندارد، باید بیشتر هزینه کنید.

نکاتی که هنگام خرید پیشخان آشپزخانه باید به آنها توجه کنید

ارتفاع قسمت رویی پیشخان

اگر می‌خواهید ارتفاع پیشخان آشپزخانه از اندازه استاندارد بیشتر نشود، باید هنگام انتخاب قسمت رویی پیشخان به ارتفاع آن دقت کنید. ارتفاع استاندارد قسمت رویی پیشخان، برای بیشتر محصولات موجود در بازار، حدود ۴ سانتی‌متر است. این در حالی است که اگر قسمت رویی پیشخان از جنس سنگ مرمر یا گرانیت باشد، ارتفاع آن اندکی کمتر خواهد بود (تقریبا ۲ یا ۳ سانتی‌متر)؛ پس اگر قصد استفاده از چنین سنگ‌هایی را داشتید، باید از زیر، کابینت‌ها را کمی بالاتر بیاورید (با کمک زیربنای چوبی) تا به اندازه استاندارد پیشخان آشپزخانه برسید.

رعایت اندازه استاندارد برای کابینت‌ها

اگر قصد خرید کابینت‌های موجود در بازار را داشته باشید، مشکلی از بابت اندازه وجود نخواهد داشت. این کابینت‌ها با درنظرگرفتن اندازه استاندارد پیشخان درست می‌شوند؛ یعنی ارتفاع تقریبی کابینت به چیزی حدود ۷۸ سانتی‌متر می‌رسد. کابینت باید کمی از زمین فاصله بگیرد تا درهای آن راحت باز و بسته شود (حدود ۹ سانتی‌متر). قسمت رویی پیشخان هم که اضافه شود، به اندازه و ارتفاع استاندارد می‌رسیم. باوجود این، اگر قصد دارید خودتان کابینت درست کنید یا سفارش دهید، حتما این اندازه‌ها را مدنظر داشته باشید.

رعایت اندازه استاندارد عمق کابینت‌های پایینی برای محافظت از آنها

اندازه استاندارد عمق کابینت‌های پایینی (نه کابینت‌هایی که به دیوار متصل می‌شوند) حدود ۶۰ سانتی‌متر است. اما هنگام نصب کابینت‌ها و کارگذاشتن پیشخان آنها، باید طوری این کار را انجام دهید که عمق نهایی کابینت‌های پایینی به چیزی حدود ۶۲٫۵ سانتی‌متر برسد. هدف از اضافه‌کردن این اندازه ۲٫۵ سانتی‌متری به عمق کابینت‌های پایینی، محافظت از آنها است (در برابر آب و پسماند غذا و زباله‌ای که ممکن است از پیشخان به داخل کابینت‌ها بریزد).

انتخاب درست وسایل آشپزخانه با توجه به اندازه پیشخان‌ها

اگر قصد خرید ماشین ظرف‌شویی توکار دارید، به‌دنبال مدل‌هایی باشید که در آنها، ارتفاع در ماشین‌ظرفشویی، کمی بیشتر از سایر قسمت‌های دستگاه است. در واقع ارتفاع در ماشین ظرف‌شویی باید کمی بیشتر از ارتفاع پیشخان باشد؛ به‌این‌صورت قسمت رویی ماشین ظرف‌شویی از دید پنهان خواهد ماند. هنگام خرید اجاق گاز هم به این نکته دقت کنید که ارتفاع آن باید دقیقا با ارتفاع پیشخان برابر باشد. مثلا اگر پیشخانی با ارتفاع استاندارد ۹۱‌سانتی‌متری دارید، ارتفاع اجاق گاز هم باید ۹۱ سانتی‌متر باشد. هدف آن است که قسمت رویی اجاق گاز بالاتر یا پایین‌تر از پیشخان قرار نگیرد.

خریداران آتی خانه

هنگامی که می‌خواهید اندازه و ارتفاع پیشخان آشپزخانه را تعیین کنید، فراموش نکنید که ممکن است روزی بخواهید خانه را بفروشید. البته اگر بنا به ضرورت و به‌خاطر ویژگی‌های خاص جسمانی، ارتفاع را کمتر یا بیشتر می‌کنید، جای صحبتی نیست؛ باید ارتفاع پیشخان‌ها را طوری تعیین کنید که نیازهایتان را برآورده کند و مشکلی نداشته باشید. در غیر این صورت، تا حد امکان بهتر است به رعایت همان اندازه استاندارد برای پیشخان‌ها پایبند باشید؛ مثلا اگر پیشخان بلندی کار بگذارید و خریدار آتی از آن راضی نباشد، ممکن است به‌خاطر این مسئله قیمت خانه را کاهش دهد.

با رعایت اندازه استاندارد، از این بابت در آینده مشکلی نخواهد بود. رعایت این نکته به‌ویژه به کسانی توصیه می‌شود که قصد ندارند مدت زیادی در یک خانه بمانند و می‌خواهند در آینده آن را بفروشند.

مروری بر آنچه گفته شد

اندازه استاندارد پیشخان آشپزخانه و کابینت ها حدود ۹۱ سانتی‌متر است و در بیشتر خانه‌ها شاهد پیشخان‌هایی با همین ارتفاع و اندازه هستیم.

گاهی بنا به ضرورت یا تمایلات شخصی، این اندازه کمتر یا بیشتر می‌شود.

کسانی که از صندلی چرخ‌دار استفاده می‌کنند یا کسانی که قد بسیار بلندتری نسبت به متوسط قدیِ مردم جامعه دارند نمی‌توانند به‌راحتی از پیشخانی با اندازه استاندارد استفاده کنند؛ بنابراین باید با کمتر یا بیشتر کردن اندازه پیشخان، نیازهای آنها را برآورده کرد.

کسانی که بنا به تمایلات شخصی و برای جلوه ظاهری، اندازه استاندارد را تغییر می‌دهند، باید به دو نکته توجه کنند:

  • سفارشی‌سازی کابینت‌ها و پیشخان‌ها معمولا با هزینه بیشتری همراه است (در مقایسه با پیشخان استاندارد)؛
  • خریداران آتی خانه ممکن است از وضعیت چنین پیشخان‌هایی راضی نباشند و بخواهند از قیمت نهایی خانه کم کنند.

اگر خواندن مطلب برایتان مفید بود، لطفا آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *