نکات ضروری برای مراقبت از کابینت و وسایل آشپزخانه در مناطقی که رطوبت هوای بالایی دارند

نکات ضروری برای مراقبت از کابینت و وسایل آشپزخانه در مناطقی که رطوبت هوای بالایی دارند

جایی بین جنگل و دریا؛ بیشتر شبیه رؤیاست تا واقعیت. به‌طور کلی، شهرها و سرزمین‌های مرطوب معمولا زیبا و دیدنی‌اند؛ اما زندگی دائمی در آنها دغدغه‌هایی هم به همراه دارد. چه دغدغه‌ای؟ مثلا رطوبتی که کابینت و وسایل آشپزخانه را مدام تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ کابینت‌های چوبی در معرض هوای مرطوب خراب می‌شوند، باد می‌کنند و متورم می‌شوند. اگر در چنین محیط‌هایی زندگی می‌کنید، خوب است که درباره نکات ضروری برای مراقبت از کابینت و وسایل آشپزخانه اطلاعاتی داشته باشید.

اثرات منفی نم و رطوبت روی وسایل آشپزخانه و کابینت‌ها

کابینت‌ها عضو مهمی از آشپزخانه‌اند. اگر به آنها رسیدگی شود و در محیط مناسبی قرار بگیرند، سالیان طولانی دوام می‌آورند. نم، رطوبت و دما از آن متغیرهایی‌اند که کنترل‌کردنشان روی دوام و سالم‌ماندن کابینت و وسایل مشابه آن اثرات زیادی می‌گذارد. رطوبت به تجمع ذرات بخار در هوا گفته می‌شود. اگر رطوبت و نم از حالت متعادل بیشتر شود، وسایل مختلفتان از جمله کابینت‌ها آسیب می‌بینند.

نم به حالت مایع آب گفته می‌شود که روی سطوح مختلف می‌نشیند. رطوبت نیز به حالت گاز آب گفته می‌شود که در هوا موجود است.

نم

  • اگر کابینت‌هایی چوبی دارید، باید بدانید که قرارگرفتن مداومِ آنها در معرض نم اصلا خوب نیست. نم و خیس‌شدگی کابینت‌ها و سطوح چوبی را خراب می‌کنند. فقط بحث لوازم چوبی نیست، رنگ دیوار و وسایل مختلف، مواد و مصالح دیگری مانند گچ نیز در مجاورت رطوبت و نم تخریب می‌شوند.
  • بخار ناشی از آشپزی و نَم ناشی از آن هم مانند خیس‌شدگی و آب‌وهوای مرطوب روی چوب و وسایل دیگر اثرگذار است.

رطوبت

  • با افزایش رطوبت، سطوح چوبی به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند و متورم می‌شوند. بادکردن کابینت‌های چوبی در محیط مرطوب باعث می‌شود که شکلشان را از دست بدهند.
  • کابینت‌ها و سطوحی از جنس فیبر، نئوپان و تخته سه‌لا در برابر رطوبت مقاوم‌تر از چوب‌اند. البته قرارداشتن مدام در معرض خیسی باعث افزایش حجم آنها می‌شود و تخریب این جنس کابینت‌ها نیز ممکن است.

اگر رطوبت هوا از ۶۰درصد بیشتر شود، به کابینت و سطوح چوبی منزلتان خسارت وارد می‌شود. با افزایش رطوبت، کپک و سفیدک روی سطوح آشپزخانه شکل خواهد گرفت. قارچ‌ها و باکتری‌ها در کمین ما هستند و در وضعیتی مانند افزایش رطوبت، بیش از هر زمان دیگری فرصت عرض اندام پیدا می‌کنند. وجود قارچ و باکتری باعث بروز بیماری‌ها و مشکلاتی مانند حساسیت می‌شود. برای دورشدن از چنین خساراتی، چطور و چگونه باید جلوی رطوبت را گرفت؟

چطور از تخریب کابینت‌ها و وسایل در مقابل رطوبت جلوگیری کنیم؟

این‌طور نیست که فقط زندگی در فضای مرطوبی مانند شمال سرسبز کابینت‌ها و وسایل مشابه را تخریب کند. رطوبت زیاد در هر شهری روی مقاومت وسایل اثر بد می‌گذارد. عوامل مختلفی رطوبت یک مکان را افزایش می‌دهد. راه چاره چیست؟ در ادامه، نکاتی برای مقابله با رطوبت زیاد فضا گفته شده است.

۱. از تهویه مناسب و هود استفاده کنید

برای کنترل رطوبت، باید حتما در مکان‌هایی مانند آشپزخانه یا نقاط دیگری که دَم‌دار و نَم‌دارند از ابزار تهویه استفاده کنید. فن‌هایی مناسب در خانه کار بگذارید و در زمان آشپزی هود را روشن کنید. اگر تهویه مناسب و فن در منزل ندارید، حتما بازکردن پنجره‌ها در فواصلی از زمان را به‌ خاطر داشته باشید. با بازکردن پنجره‌ها و جابه‌جاکردن هوا، می‌توانید به تهویه هوا کمک و رطوبت بیش‌ازحد را از فضای خانه و آشپزخانه‌تان بیرون کنید.

به‌دنبال برندهای هودی باشید که بنا به موقعیت آب‌وهوایی و محیطی که در آن هستید، امکان مکِش درست و کامل بو و بخار ناشی از پخت‌وپز را فراهم می‌کنند.

۲. دمای هوای منزل را یکپارچه و متعادل نگه دارید

یکی دیگر از اقدامات مهم برای جلوگیری از افزایش رطوبت در منزل کنترل دماست. بهتر است که دمای هوا را خیلی بالا و پایین نکنید. تداوم تعادل دمایی، رطوبت هوا را کنترل می‌کند. بهتر است که دمای لوازم گرم‌کننده مانند بخاری‌ها و شوفاژ را روی درجه‌ای متعادل یا حتی اندک تنظیم کنید. اگر دما به‌طور دائمی در سطحی یکسان نگه داشته شود، رطوبت کمتری هم در هوا شکل می‌گیرد؛ اما زمانی‌که هوا گرم و سرد می‌شود، رطوبت محیط افزایش می‌یابد.

۳. لباس‌ها را در منزل خشک نکنید

خشک‌کردن لباس‌ها و پارچه‌های خیس در فضای داخلی منزل رطوبت را افزایش می‌دهد؛ برای مثال، زمانی‌که حوله‌های خیس و رخت‌هایتان را روی شوفاژ یا بخاری می‌اندازید، با خروج نم و رطوبت از بافت آنها، حوله‌ها و رخت‌هایتان خشک می‌شوند، ولی هوا مرطوب‌تر می‌شود.

۴. خشک‌کن و ماشین لباسشویی را درست نصب کنید

برای مقابله با تجمع رطوبت در منزل، وسایلی مانند خشک‌کن و ماشین لباسشویی نیز باید به‌درستی نصب و تنظیم شوند. اگر رطوبت در این وسایل باقی بماند، رطوبت منزل افزایش می‌یابد و مشکلاتی به‌ وجود می‌آورد. وسایلی از این ‌دست باید بتوانند به‌درستی و به‌طور کامل، رطوبت را از درونشان تخلیه کنند.

۵. از رطوبت‌سنج برای کنترل اوضاع استفاده کنید

اگر می‌خواهید خیلی دقیق میزان رطوبت هوای منزلتان را مدیریت کنید، استفاده از رطوبت‌سنج فکر خوبی است. یادتان باشد به‌کمک دستگاه‌های کاهش رطوبت‌ یا همان رطوبت‌گیرها نیز می‌توانید میزان رطوبت هوا را تنظیم کنید. بخارکردن شیشه‌های خانه و قطرات آب روی آن‌ها نشان می‌دهد که رطوبت فضای درونی‌تان بیشتر از بیرون است و باید اوضاع را کنترل کنید.

۶. حواستان به شیرآلات آشپزخانه و نقاط دیگر خانه باشد

رطوبت موجب زنگ‌زدگی شیرآلات نقاط مختلف خانه نیز می‌شود. شما که نمی‌خواهید بعد از مدتی شاهد تکه‌های قهوه‌ای‌ و قرمزِ زنگ‌زدگی روی شیرهای آشپزخانه و نقاط دیگر منزل باشید، می‌خواهید؟‌ پس بهتر است شیرآلاتی باکیفیت برای منزل تهیه کنید که با پاک‌کردن و خشک‌کردن مداوم، فرسوده و تخریب نمی‌شوند. برخی از شرکت‌ها و برندهای معروف، با تولید شیرآلاتی از جنس استیل ضدزنگ، مشکلاتتان را در این زمینه حل کرده‌اند؛ پس در خرید شیرآلات به این نکته دقت داشته باشید.

۷. حواستان به وسایل برقی آشپزخانه هم باشد

رطوبت زمانی ایجاد می‌شود که هوای گرم در مجاورت سطوح سرد قرار می‌گیرد. اگر این رطوبت درون وسایل برقی آشپزخانه‌تان به ‌وجود بیاید، آن‌ها را تخریب خواهد کرد. برای جلوگیری از چنین اتفاقی، بهتر است به‌طور هفتگی وسایل برقی‌تان را با دستمالی خشک پاک کنید و مانع از ماندگاری رطوبت در بخش‌های مختلف آن‌ها شوید. ماندگاری رطوبت در بخش‌های مختلف هر وسیله برقی آن را از کار می‌اندازد. این روزها که شمار وسایل برقی گوناگون در خانه‌ها زیاد است، باید از اثرات منفی رطوبت در آنها بیشتر جلوگیری کنید.

در آخر

برای جلوگیری از تخریب کابینت‌ها و وسایل دیگر در آشپزخانه و محیط‌های مرطوب، حتما نکات این مقاله را مدنظر داشته باشید. کنترل رطوبت طول عمر وسایلتان را افزایش می‌دهد. با سنجش میزان رطوبت، می‌توانید به‌سادگی با این مشکل مقابله کنید. علاوه بر کابینت‌های چوبی، دیگر وسایل شما نیز ممکن است در معرض نم و رطوبت مداوم خراب شوند. همان ‌طور که گفته شد، از وسایل برقی نیز نباید غافل شد.

تاکنون با مشکلات ناشی از رطوبت دست‌وپنجه نرم کرده‌اید؟ اگر شما راه‌ها و روش‌های دیگری برای مقابله با تخریب وسایل در برابر رطوبت سراغ دارید، حتما با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *