ویژگی‌های طراحی آشپزخانه مدولار چیست؟

ویژگی‌های طراحی آشپزخانه مدولار چیست؟

احتمالاً شما هم این جمله را شنیده‌اید که می‌گویند آشپزخانه قلب یک خانه است. به نظرتان چرا آشپزخانه را می‌توان قلب تپندۀ یک خانه دانست؟ امروزه آشپزخانه به فضایی چندجانبه تبدیل شده است؛ شما از آشپزخانه برای آشپزی، غذاخوردن و معاشرت استفاده می‌کنید و برای صرف وعده‌های غذایی، ساعتی را با تمام اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوید، معاشرت می‌کنید و یکی از بهترین حس‌ها را تجربه خواهید کرد. پس فضای انتخابی مناسب و نکاتی که در طراحی چیدمان آشپزخانه رعایت می‌شود می‌تواند نقش مهمی در آرامش شما، به‌خصوص برای خانم‌ها که فعالیت بیشتری در فضای آشپزخانه دارند، ایفا کند. یکی از انواع طراحی، سبکِ طراحی آشپزخانه مدولار است. دیزاین آشپزخانه مدولار امکان بهینه‌سازی و ذخیره‌سازی فضای بهتر و بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورد. اگر در مراحل برنامه‌ریزی برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه هستید، احتمالاً اصطلاح «طراحی آشپزخانه مدولار» را شنیده‌اید. در این مقاله به بررسی چیستی، چگونگی و چراییِ این سبک می‌پردازیم.

طراحی آشپزخانه مدولار چیست؟

آشپزخانه مدولار یک روش طراحی آشپزخانه مدرن و انعطاف‌پذیر برای آشپزخانۀ شماست. این سبک به شما امکان طراحی دلخواهِ مدل کابینت و لوازم «ماژول» را می‌دهد. ماژول‌ها طبقات و قطعات از پیش ساخته شده و لایه‌لایه هستند که در محل روی هم سوار می‌شوند‌؛ یعنی اینکه شما می‌توانید سبک متناسب با ظاهر و سلیقۀ خود را در طراحی آشپزخانه داشته باشید. طراحی آشپزخانه مدولار معمولاً مورد پسند افرادی قرار می‌گیرد که فضای محدودی دارند، مانند افرادی که در خانه‌های آپارتمانی با آشپزخانه‌های کوچک زندگی می‌کنند.

ویژگی‌های طراحی آشپزخانه مدولار چیست؟

1.بسیار شیک، ساده و مقرون‌به‌صرفه است.

2.قابلیت چیدمان متناسب با نیاز و سلیقۀ شما را دارد.

3.لوازم این آشپزخانه به سبک مدرن طراحی و ساخته شده‌اند.

4.از قطعات کوچک و از پیش ساخته شده‌ای تشکیل شده که به‌راحتی روی هم سوار می‌شوند.

5.به‌گونه‌ای طراحی و تنظیم شده‌اند که باعث صرفه‌جویی در فضای ذخیره‌سازی آشپزخانه می‌شوند.

6.لوازم جانبی در طراحی آشپزخانه مدرن به سبک مدولار در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع قابل ارائه هستند.

7.تمیزکردن، تعمیرکردن و نگهداری آشپزخانه مدولار نسبت به آشپزخانه‌های سنتی بسیار آسان است.

8.در صورت جابه‌جایی، امکان انتقال تمام لوازم به آپارتمان جدید را دارد.

9.و… .

ویژگی‌های طراحی آشپزخانه مدولار چیست؟

متریال مورد استفاده در طراحی آشپزخانه مدولار چیست؟

1.کابینت‌ها: ساختار خارجی آن‌ها می‌تواند از MDF چندلایه با روکش اکریلیک یا چوب باشد و ساختار داخلی هم معمولاً از MDF یا تختۀ سه‌لایه ساخته می‌شود.

2.میزها: میز‌ها معمولاً از گرانیت، کاشی، چوب یا سیمان ساخته می‌شوند و برای به‌حداقل‌رساندن میزان آسیب‌دیدگی بهتر است به دنبال میزهای ضد آب باشید.

3.دسته‌های کابینت و شیرآلات: معمولاً از فولاد ضدزنگ ساخته می‌شوند و بعضی از آن‌ها با آبکاری کروم هم تهیه می‌شوند.

4.دیگر لوازم آشپزخانه مثل سطل‌ زباله، سبدها، قفسه‌ها و… معمولاً از فولاد ضدزنگ ساخته می‌شوند.

به چه مواردی در طراحی آشپزخانه مدولار احتیاج دارید؟

1.واحدهای اصلی و اساسی: معمولاً آشپزخانه‌های مدولار دارای حداقل ۲ واحد پایه هستند. یکی برای اجاق‌ گاز و دیگری برای در اجاق گاز و فضای قفسه که می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان یک میزکار در آشپزخانه استفاده کنید.

2.واحدهای دیواری: این واحدها به لحاظ ارتفاع در دسترس شما هستند روی دیوار قرار می‌گیرند و فضایی برای قراردادن ظروف و شیشه‌ها هستند.

3.کاشی‌های دیواری و کف: اکثر آشپزخانه‌های مدرن به کاشی و سرامیک مجهز هستند، که رفته‌رفته کف‌پوش‌های چوبیِ ورقه‌ورقه محبوب‌تر از کاشی و سرامیک می‌شوند.

4.میز: فضایی برای کارکردن مثلِ خرد‌کردن، آسیاب‌کردن و آماده‌سازی غذاست و بهتر است برای جلوگیری از آسیب به میز، جنس آن را ضد آب انتخاب کنید.

ویژگی‌های طراحی آشپزخانه مدولار چیست؟

اجزای مورد استفاده در طراحی آشپزخانه مدولار چیست؟

1.اجاق گاز: بسته به نیاز خود می‌توانید اجاق گاز رومیزی یا معمولی تهیه کنید. به یاد داشته باشید از واحدهای بلندِ چوبی و ظرف‌شویی فاصلۀ کافی داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که سطح اجاق‌ گاز از جنس استیل یا شیشه‌ای باشد که آن را در برابر حرارت و خراش مقاوم می‌کند.‌

2.هود: هود الکتریکی، بخار و دود مواد غذایی هنگام پخت را از فضای آشپزخانه به داخل می‌کشد، چربی غذا را فیلتر می‌کند و به شما هوای تازه و تهویه‌شده می‌دهد.

3.فِر: شما می‌توانید از فر برقی یا فرِ برقی_گازی استفاده کنید. بهتر است یک فر پایه‌بلند را انتخاب کنید که دارای قفسه برای قراردادن لوازم شما جهت بهینه‌سازی فضا باشد.

4.طراحی کابینت مدرن: شما می‌توانید از کابینت‌های بلندِ دارای قفسه‌بندی که فضایی برای نگه‌داری مواد خوراکی و جاگذاری مایکرویو و سایر وسایل هستند، استفاده کنید.

5.انواع سینک ظرف‌شویی: سبک‌های سینک ظرف‌شویی زیاد و متنوعی وجود دارد که متناسب با هر نوع آشپزخانه و سبک زندگی است. مثل سینک‌هایی که دارای یک طرف برای شست‌وشو هستند، سینک‌های دو طرفه و… .

6.و…

چه مواردی شامل آشپزخانه مدولار می‌شود و چه نکاتی باید رعایت شود؟

1.همیشه در طراحی و نصب آشپزخانه از یک متخصص کمک بگیرید.

2.مطمئن شوید که آشپزخانه از نور کافی برخوردار است؛‌ نور ناکافی به آشپزخانه حالت کوچکی و گرفتگی می‌دهد.

3.اگر آشپزخانۀ کوچکی دارید، از رنگ‌های روشن مانند بژ یا شیری استفاده کنید.

4.از میزهای ناهارخوری فلزی برای آشپزخانه‌های کوچک استفاده کنید تا باعث بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضای آشپزخانه شود.

5.سینک ظرف‌شویی‌ای که انتخاب می‌کنید باید در دسترس شما باشد.

6.کاشی‌های دیواری سرامیکی می‌توانند گزینه‌های بسیار خوبی برای طراحی آشپزخانه مدولار باشند؛ زیرا نگهداری و تمیزکردن آن‌ها آسان است.

 

تفاوت آشپزخانه مدولار با آشپزخانه‌های سنتی چیست؟

آشپزخانه‌های مدولار این امکان را می‌دهند که تمام اجزای آن‌ها را که به‌صورت ماژول ساخته شده‌اند، از هم تفکیک کرده و به آپارتمان جدید منتقل کنید؛ در‌حالی‌که آشپزخانه‌های سنتی و قدیمی این امکان را ندارند.

سخن آخر

به‌صورت‌ کلی، آشپزخانه‌های مدولار برای به‌حداکثر‌رساندن سودمندی و امکان مدیریت کارآمد فضا، به‌ویژه هنگامی که صحبت از طراحی آشپزخانه کوچک است، استفاده می‌شوند. هر بخش، از مواد متنوعی ساخته شده و دارای لوازم جانبی ضد زنگ و ضد آب است تا بتوانید مدت‌زمان طولانی‌تری از آن‌ها استفاده کنید. همچنین، مهم‌ترین مزیت این سبک از طراحی آشپزخانه این است که می‌توانید با تعویض آپارتمان، لوازم آشپزخانه مدولار را از هم تفکیک کرده، به آپارتمان جدید منتقل کنید و روی هم سوار کنید. اگر شما هم دنبال یک سبک مدرن، مخصوصاً برای آشپزخانه‌هایی با فضای کوچک و محدود هستید، طراحی آشپزخانه مدولار می‌تواند پیشنهاد خوبی برای شما باشد.

منبع : homelane

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *