استفاده از پسماند آشپزخانه

امروزه حفاظت از محیط زیست به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های جامعه بشری تبدیل شده است. ما انسان‌ها به‌سرعت از منابع مختلف استفاده کرده و حجم عظیمی زباله تولید می‌کنیم. پسماندها و زباله‌های خانه‌ها (مخصوصا آشپزخانه‌ها) بخش مهمی از زباله‌های تولیدی در جهان را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین به‌کارگیری اقدامات مختلف در جهت کاهش تولید زباله‌ها از وظایف ضروری ماست. در این مطلب، با روش‌های استفاده از پسماند آشپزخانه و کاهش زباله‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

دسته‌بندی پسماند آشپزخانه

امروزه در کشورهای پیشرفته، بازیافت زباله‌های خانگی اهمیت چشمگیری پیدا کرده است. بسیاری از پسماندهای تولیدشده در خانه‌ها مجددا بازیافت و به شکل‌های مختلف وارد چرخه مصرف می‌شوند. متأسفانه هنوز به موضوع بازیافت در کشور ما توجه کافی نشده است.

بسته به شهر محل زندگی‌تان و اینکه چه کالاهایی برای بازیافت جمع‌آوری می‌شوند، زباله‌های خود را تفکیک کنید. معمولا زباله‌ها را در دو دسته خشک و تر تقسیم‌بندی می‌کنند. زباله‌های خشک از پسماندهای چیزهای قابل‌بازیافت تشکیل می‌شوند. چیزهایی مانند پلاستیک، شیشه، کاغذ و هر بسته‌بندی که روی آن علامت قابل‌بازیافت وجود داشته باشد در این دسته قرار می‌گیرد.

ایجاد تغییراتی در پسماندها و استفاده مجدد از آنها

با کمی خلاقیت و ایده پردازی می‌توانید برخی چیزهایی را که تا دیروز دور می‌انداختید تغییر بدهید و دوباره از آنها استفاده کنید. بسیاری از بطری‌ها، قوطی‌های کنسرو و ظروف پلاستیکی گزینه‌های خوبی برای ایده‌پردازی و استفاده مجددند. می‌توانید با ایجاد تغییراتی، از آنها به‌عنوان گلدان، کاسه، جاشمعی و… استفاده کنید. حتی اگر نتیجه کارتان جالب باشد، می‌توانید دست‌سازه‌های خود را به‌صورت آنلاین یا در فروشگاه‌ها بفروشید.

استفاده مجدد از پسماند آشپزخانه

استفاده از پسماند آشپزخانه

بخش زیادی از پسماندهای آشپزخانه را ظروف نگهدارنده تشکیل می‌دهند. این ظروف واقعا مفیدند؛ برای مثال، از شیشۀ مرباها می‌توان برای نگه‌داشتن باقی‌مانده غذاها استفاده کرد. همچنین می‌توانید بطری‌های شیشه‌ای و پلاستیکی را پس از شست‌وشو، برای نگهداری آب آشامیدنی و سایر نوشیدنی‌های خانگی مورد استفاده قرار بدهید.

استفاده از باقی‌مانده یا پوست میوه‌ها و سبزیجات

بخشی از سبزیجات و میوه‌هایی را که برای خانه خریداری می‌شود پوست و سایر بخش‌های غیرخوراکی تشکیل می‌دهد. شاید این بخش‌ها خوراک خوبی برای ما نباشند، اما خوراک خوبی برای خاک باغچه و گلدان‌ها هستند. می‌توانید باقی‌مانده این چیزها مانند پوست میوه‌ها یا ساقه سبزیجات را در خاک‌ باغچه یا گلدانتان دفن کنید تا خاکتان تقویت شود.

همچنین از اینها می‌توانید برای تهیه کمپوست و ورمی‌کمپوست نیز استفاده کنید. در کمپوست زباله، مواد خوراکی پس از پوسیدن به خوراکی مناسب برای تقویت خاک تبدیل می‌شوند. در ورمی‌کمپوست، با فعالیت کرم خاکی بر روی پسماندهای مواد خوراکی، کودی مناسب برای خاک به وجود می‌آید.

استفاده مجدد از آب مصرفی آشپزخانه

بر اساس اعلام سازمان ملل در سال ۲۰۱۰، آب مصرفی خانه‌ها ۸ درصد از آب مصرفی در جهان را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب در آشپزخانه نقش مهمی در حفظ این مایه حیات دارد.

در آشپزخانه، آب برای موارد مختلفی مصرف می‌شود. از آب مصرفی آشپزخانه‌ها، بسته به نوع تماس آن با مواد شیمیایی، می‌توان به طرق مختلفی استفاده کرد. اگر آب مصرفی در آشپزخانه با مواد شیمیایی تماس پیدا نکند، می‌توانید از آن برای آبیاری باغچه و گلدان‌هایتان استفاده کنید؛ برای مثال، آب استفاده‌شده برای آبکشی میوه‌ها و سبزیجات را جمع‌آوری و در باغچه‌تان استفاده بکنید. اگر آب با مواد شیمیایی مانند مایع ظرف‌شویی تماس پیدا کرد، ممکن است برای خاک نامناسب باشد. می‌توانید از این آب برای شست‌وشوی حیاط خانه یا شست‌وشوی خودرویتان استفاده بکنید.

یکی از عوامل هدررفتن آب در آشپزخانه استفاده از شیرآلات نامناسب و با کیفیت پایین است. در ساخت شیرآلات استیل البرز از آلیاژ استیل استفاده شده که این امر به تمیزکردن آسان‌تر آن کمک می‌کند. همچنین با توجه به استفاده از سرامیک در ساخت این شیرها، آنها دچار خوردگی، زنگ‌زدگی و ایجاد نیترات در آب نمی‌شوند.

برخی استفاده‌های خاص از پسماند آشپزخانه

استفاده از پسماند آشپزخانه

پوست موز

می‌توانید از پوست موز برای براق‌کردن برگ گیاهان خانگی‌تان استفاده بکنید. همچنین با کشیدن پوست موز روی کفش چرمی‌تان می‌توانید حسابی آنها را براق کنید. استفاده از پوست موز برای براق‌کردن ظروف نقره نیز راه ارزان و مفیدی است.

پوست مرکبات

پوست مرکباتی مانند لیمو ترش و پرتقال را می‌توانید رنده کرده و در فریزر نگهداری کنید. از پوست مرکبات می‌توانید به‌عنوان چاشنی نیز در غذاهای مختلف مانند کیک، خورش و سوپ استفاده کنید.

نان خشک

به‌جای خرید پودر سوخاری، می‌توانید پس از خشک‌کردن کامل نان در فر، آن را خرد کرده و با آن پودر سوخاری درست کنید.

شما نیز می‌توانید با استفاده از انواع فرهای گازی و برقی در خانه و به‌راحتی از پسماند نان‌تان پودر سوخاری درست کنید. فرهای استیل البرز دستور پخت‌های متنوعی دارند. این امر می‌تواند به تسهیل آشپزی کمک کند. این فرها دارای قفل کودک هستند که مناسب خانواده‌هایی است که در خانه کودک خردسال دارند.

پوست تخم‌مرغ

پوست تخم‌مرغ و مغزهایی مانند پسته را می‌توان به‌عنوان کود طبیعی به خاک اضافه کرد. آنها سرشار از کلسیم‌اند و به باروری خاک نیز کمک می‌کنند. همچنین می‌توانید از آنها در تهیه کمپوست (مخصوصا ورمی‌کمپوست) استفاده بکنید، زیرا می‌توانند به تکثیر کرم‌ها کمک بکنند.

پوست سیب

پوست سیب پف و سیاهی دور چشم را کاهش می‌دهد. پوست سیب را در یخچال بگذارید و پس از خنک‌شدن، آن را روی این نقاط قرار بدهید تا سیاهی و پف دور چشم کاهش یابد.

سخن پایانی

استفاده از پسماند آشپزخانه

مسئولیت ما در قبال محیط‌زیست و نسل‌های بعدی حکم می‌کند تا حد ممکن در حفظ محیط‌زیست و کاهش پسماندهای تولیدی کوشا باشیم. روش‌های بسیار زیاد و متنوعی برای استفاده مجدد از پسماندهای آشپزخانه وجود دارد. دفن‌کردن پوست و باقی‌مانده میوه‌ها و سبزیجات در باغچه خاک آن را تقویت می‌کند. بسیاری از ظروف نگهدارندۀ مواد غذایی را نیز می‌توان به‌طور مستقیم یا پس از ایجاد تغییراتی، دوباره به کار گرفت.

در صورتی که در محل زندگی‌تان سازوکاری برای بازیافت وجود دارد، زباله‌ها و پسماندهای آشپزخانه را تفکیک کرده و برای بازیافت آماده کنید. با توجه به کاهش آب شیرین در جهان، بهتر است از آب مصرفی در آشپزخانه دوباره در فعالیت‌های مختلفی مانند آب‌دادن به باغچه یا شست‌وشوی حیاط و خودرویتان استفاده بکنید.

برگرفته از: conserve-energy-future

1 دیدگاه روی “استفاده از پسماند آشپزخانه

  1. صابر می گوید:

    با بازیافت صحیح
    بیایید همین الان گامی در جهت زیباتر کردن محیط زندگی و محیط زیست خود برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *