استفاده از کاغذ دیواری برای آشپزخانه

استفاده از کاغذ دیواری برای آشپزخانه

شاید تصور کنید که کاغذ دیواری با محیط‌های مرطوبی مانند آشپزخانه همخوانی ندارد، ولی با کمی بررسی متوجه می‌شوید که کاغذ دیواری برای آشپزخانه گزینه خوبی است و به‌راحتی می‌تواند فضا را تغییر دهد. در گذشته از کاغذ دیواری فقط در اتاق نشیمن و اتاق خواب استفاده می‌شد، ولی با پیشرفت فناوری و طراحی کاغذ دیواری، استفاده و کاربردهای آن افزایش پیدا کرده است. در ادامه ۶ سؤال مربوط به استفاده از کاغذ دیواری برای آشپزخانه و نکات لازم برای رسیدن به طراحی‌هایی شیک و زیبا را بررسی می‌کنیم.

۱. آیا استفاده از کاغذ دیواری برای آشپزخانه، بادوام و بهداشتی است؟

رنگ و کاشی شاید کاربردی‌ترین انتخاب‌ها برای دیوار آشپزخانه باشند، به‌ویژه باتوجه‌به تمیز‌کردن دیوار. بیشتر تولیدکنندگان رنگ، محصولاتی را ارائه می‌دهند که راحت تمیز می‌شوند و دوامی طولانی دارند. استفاده از کاشی نیز گزینه راحت‌تری ازنظر تمیز نگه‌داشتن آشپزخانه است. کثیفی‌ و آلودگی به‌سادگی در آشپزخانه ایجاد می‌شود؛ بنابراین باید به قابل‌شست‌وشو بودن نوع موادی که برای دیوار آشپزخانه استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید.

کاغذ دیواری‌های قدیمی به‌سرعت کثیف می‌شوند و درخشندگی خود را از دست می‌دهند و ازآنجاکه بسیار نازک هستند، معمولا بوهای نامطلوب را جذب می‌کنند. بنابراین قانون شماره یک این است که نه از کاغذ دیواری پارچه‌ای (پارچه دیواری) استفاده کنید و نه از کاغذ دیواری دارای نقش‌های برجسته که آلودگی می‌تواند در فرورفتگی‌های آن جمع شود.

خوشبختانه انواع جدیدی از کاغذ دیواری برای‌ آشپزخانه وجود دارد. بسیاری از تولیدکنندگان اکنون محصولاتی را تولید می‌کنند که قابل‌پاک‌کردن و حتی قابل‌شست‌وشو هستند. به‌سادگی می‌توانید این کاغذ دیواری‌ها را با دستمالی مرطوب و حتی مقداری شوینده ملایم، تمیز و پاکیزه کنید. فقط توجه داشته باشید که حتما ابتدا دستورات تولیدکننده درمورد تمیزکردن کاغذ دیواری را مطالعه کنید.

۲. کدام‌یک از انواع کاغذ دیواری برای آشپزخانه مناسب هستند؟

استفاده از کاغذ دیواری برای آشپزخانه

مهم‌ترین کاغذ دیواری‌های مناسب برای استفاده در آشپزخانه سه نوع‌اند: کاغذ دیواری وینیل (vinyl)، نوامورا (Novamura) و قابل‌شست‌وشو.

کاغذ دیواری وینیل از کاغذ تشکیل شده است و رنگ‌ها و طرح‌ها روی سطحی وینیلی چاپ شده است. وینیل ماده‌ای شیمیایی است که از اتیلن ساخته می‌شود. این نوع کاغذ دیواری، محکم و قابل‌شست‌وشو است و با گذشت زمان یا قرارگرفتن در معرض نور خورشید، محو و کمرنگ نمی‌شود. البته کاغذ دیواری وینیل را نمی‌توان با آب بشوییم؛ باید با دستمالی مرطوب آن را تمیز کنیم. تنها مشکل این نوع کاغذ دیواری این است که جداکردن آن دشوار است، چون وینیل به‌شدت نسبت به آب نفوذناپذیر است.

نباید کاغذ دیواری قابل‌شست‌وشو را با کاغذ دیواری وینیل که در بالا توضیح دادیم، اشتباه بگیرید. کاغذ دیواری قابل‌شست‌وشو پوشش پلاستیکی نازک و شفافی دارد که طرح‌های چاپ‌شده روی کاغذ اصلی را می‌پوشاند. این پوشش موجب مقاومت بیشتر این نوع کاغذ دیواری در برابر لکه و کثیفی می‌شود و به‌راحتی می‌توانیم آن را با پارچه‌ای مرطوب پاک کنیم؛ البته با مقدار کمی آب نیز می‌توانید لکه‌ها و آلودگی را به‌راحتی بشویید و پاک کنید.

۳. چگونه باید طرح و رنگ کاغذ دیواری را انتخاب کنم؟

استفاده از کاغذ دیواری برای آشپزخانه

امروزه طیف گسترده‌ای از کاغذ دیواری وجود دارد. بعضی‌ها طرح‌ها و الگوهای کاملا ساده‌ای دارند و بعضی نیز پر از انرژی هستند. بسته به اینکه از کاغذ دیواری آشپزخانه خود چه بخواهید، می‌توانید طرح و رنگی ساده و گرم را انتخاب کنید یا طرحی رنگارنگ و پویا را انتخاب کنید تا فضای آشپزخانه شما را روشن کند. بخش مهم طراحی کاغذ دیواری، رنگ یا طرح آن است. بهتر است طرح‌های پیچیده با رنگ‌های ملایم و طبیعی، و الگوهای ساده با رنگ‌های تند و پرجنب‌وجوش ترکیب شوند.

کاغذ دیواری را متناسب با رنگ کابینت‌ها، پیشخان و بخش‌های دیگر آشپزخانه انتخاب کنید. الگو و طرحی را انتخاب کنید که با سبک آشپزخانه شما همخوانی داشته باشد، بدون اینکه با گذشت زمان قدیمی و ازمدافتاده به نظر برسد.

۴. با کاغذ دیواری چگونه می‌توانم اکسنت وال درست کنم؟

استفاده از کاغذ دیواری برای آشپزخانه راه‌های جدیدی هم دارد. طرح‌های مدرن کاغذ دیواری دیگر محدود به چهار دیوار یکسان و یک‌شکل و نقش‌های خسته‌کننده نیستند. این طرح‌ها گزینه‌های بیشتری را در اختیار ما قرار می‌دهند. برای نمونه، راهی عالی برای استفاده از کاغذ دیواری برای آشپزخانه ایجاد اکسنت وال است. در قسمت‌هایی مانند پشت سینک و اجاق‌گاز صفحه‌ای به‌راحتی می‌توانید از رنگ یا کاشی استفاده کنید؛ سپس با نصب کاغذ دیواری انتخابی برای آشپزخانه‌تان روی یک دیوار، آن را کاملا برجسته و مشخص کنید. بهترین انتخاب برای ساخت اکسنت وال، دیواری است که نسبتا ساده و خلوت است و به‌طور مرتب (مثلا وقتی نشسته‌اید یا زمانی که وارد آشپزخانه می‌شوید) آن را می‌بینید.

از میان هزاران طرح موجود می‌توانید یکی را انتخاب کنید. استفاده از کاغذ دیواری فقط روی یک دیوار، به شما امکان می‌دهد که از طرحی عجیب‌تر، رنگارنگ‌تر و جالب‌تر استفاده کنید. طرحی که استفاده‌اش در تمام قسمت‌های آشپزخانه، فضا را به‌شدت شلوغ می‌کند، می‌تواند انتخابی عالی برای یکی از دیوارهای آشپزخانه باشد. تنها محدودیت شما خلاقیت است. شاید طرح گل‌دار رنگارنگ یا کاغذ دیواری با یکی از رنگ‌های مُد سال را انتخاب کنید.

نکته خوب دیگر این است که گرچه کاغذ دیواری نسبتا گران است، در فضایی کوچک برای تأثیرگذاری و جلوه بیشتر به مقدار زیادی کاغذ دیواری نیاز نخواهید داشت.

۵. آیا می‌توانم در پشت قفسه‌ها از کاغذ دیواری استفاده کنم؟

استفاده از کاغذ دیواری برای آشپزخانه

بله. نصب کاغذ دیواری در مکان‌های غیرمنتظره، روشی ابتکاری برای افزودن انرژی مدرن به فضای شماست. برای نمونه می‌توانید کاغذ دیواری را در دیواره پشتی کابینت‌ها یا داخل کشوها نصب کنید. این روش موجب تعجب میهمانان شما می‌شود و جلوه‌ای خاص و ویژه به آشپزخانه‌تان می‌دهد. تکنیک نصب کاغذ دیواری در این مکان‌ها تفاوت زیادی با نصب آن روی دیوارها ندارد.

البته باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

1. حتما طرح و ترکیب رنگ را با دقت انتخاب کنید. بخش‌های دارای کاغذ دیواری باید طوری با فضاهای داخلی ساده احاطه شوند که کاغذ دیواری پشت قفسه‌ها خودنمایی کند؛ در این صورت، عالی به نظر می‌رسد؛ ولی اگر می‌خواهید از رنگ‌های پررنگ روی دیوارها نیز استفاده کنید، باید کاغذ دیواری در طیف رنگی مشابهی را انتخاب کنید.

2. بهتر است که طرح‌های کلاسیک را انتخاب کنید. شاید کاغذ دیواری شورن (chevron) یا زیگ‌زاگی مُد باشد، ولی پس از مدتی قدیمی می‌شود؛ درحالی‌که طرح‌هایی مانند طرح خال‌دار یا آرت دکو هرگز قدیمی نمی‌شوند.

3. لوازم و وسایل را نیز با دقت انتخاب کنید. بهتر است که از ترکیب سه رنگ برای داشتن تمیزترین ظاهر و جلوه استفاده کنید.

هنر تزیینی یا آرت دکو یک سبک و جنبش هنری در معماری، هنرهای تجسمی و طراحی است. شناسه این سبک، به‌کارگیری اشکال هندسی دقیق و جسورانه و رنگ‌های روشن است.

۶. آیا می‌توانم در قسمت بالای ظرف‌شویی و پشت اجاق‌گاز هم از کاغذ دیواری استفاده کنم؟

استفاده از کاغذ دیواری برای آشپزخانه

دیواری که فاصله بین کابینت‌ها و سینک ظرف‌شویی یا اجاق‌گاز است، معمولا بر اثر پاشیدن چیزهایی مانند قطره‌های آب یا روغن، آسیب‌های زیادی می‌بیند. بالای ظرف‌شویی و پشت اجاق‌گاز بخش نسبتا مشخص و قابل‌مشاهده‌ای در آشپزخانه است؛ بنابراین باید ظاهر خوبی داشته باشد.

اگر می‌خواهیم به این بخش نادیده‌گرفته‌شده و درمعرض‌آسیب دیوار، اندکی زندگی و شور بدهیم، کاغذ دیواری روشن یا به رنگی هماهنگ با وسایل و محیط اطراف، تغییر خوبی ایجاد می‌کند. معمولا کاغذ دیواری بخش حساسی است که تحمل آسیب‌ها و سختی‌های محیط آشپزخانه را ندارد. این مسئله به‌ویژه درمورد قسمت سینک صدق می‌کند؛ ولی نظرتان درمورد کاغذ دیواری وینیل چیست؟ کاغذ دیواری وینیل جایگزین ارزان‌تر و جالبی نسبت به کاشی است و برای قسمت بالای ظرف‌شویی و پشت اجاق‌گاز کاملا مناسب است.

سخن پایانی

کاغذ دیواری می‌تواند بخشی مهم و کاربردی در تزیین هر فضایی باشد. آشپزخانه نیز از این قاعده مستثنا نیست. استفاده از کاغذ دیواری برای آشپزخانه روش بسیار خوبی برای دلپذیرتر کردن فضای آشپزخانه است. اگر به دکوراسیون قدیمی و سنتی دیوار علاقه‌ای ندارید، استفاده از کاغذ دیواری بهترین گزینه برای شماست؛ به‌علاوه در مقایسه با روش‌های دیگر، استفاده از کاغذ دیواری برای آشپزخانه بسیار مقرون‌به‌صرفه است و بنابراین محبوبیت زیادی دارد.

آیا شما با استفاده از کاغذ دیواری برای آشپزخانه موافقید یا روش‌های قدیمیِ رنگ و کاشی را ترجیح می‌دهید؟ می‌توانید نظر و دیدگاه خود را در بخش «ارسال دیدگاه» با ما در میان بگذارید.

برگرفته از: grundig.com و noordinaryhomestead.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *