انتخاب اکسنت وال برای آشپزخانه؛ ۱۰ ایده جذاب که آشپزخانه‌تان را از این رو به آن رو می‌کند

اکسنت وال برای آشپزخانه

اکسنت وال به دیواری گفته می‌شود که از لحاظ ظاهری، متفاوت و متمایز از سایر دیوارها است. استفاده از اکسنت وال در آشپزخانه، ایده‌ای است عالی برای کسانی که می‌خواهند بدون صرف هزینه آن‌چنانی و عوض‌کردن طراحی کلی آشپزخانه و دکوراسیون آن، در حال‌وهوایش تغییری ایجاد کنند و ظاهری زیبا و دلپذیر به آن ببخشند. با اضافه‌کردن اکسنت وال به آشپزخانه می‌توانید دکوراسیون آن را شخصی‌تر کنید و به‌نوعی، امضای خودتان را بر آن بگذارید. در ادامه مطلبی که پیش رو دارید، ایده‌هایی برای انجام این کار به شما خواهیم داد؛ به این امید که بتوانید با استفاده از آنها و صرف کمی خلاقیت و ابتکار، ظاهری زیبا و چشم‌نواز برای آشپزخانه‌تان به ارمغان بیاورید و از تماشای آشپزخانه و صرف وقت در آن لذت ببرید. همراه ما باشید.

مشخص‌کردن سبک طراحی آشپزخانه

برای اضافه‌کردن اکسنت وال به آشپزخانه انتخاب‌های بسیار زیادی پیش رو خواهید داشت: انواع و اقسام رنگ‌های موجود، کاغذهای دیواری، کاشی‌ها و موارد دیگری نظیر اینها هست که انتخاب‌هایتان برای طراحی این دیوار را بسیار زیاد می‌کند. بنابراین برای آنکه سردرگم نشوید و بتوانید دایره انتخاب‌های خود را محدودتر کنید، لازم است اول سبک طراحی اکسنت وال آشپزخانه مدنظرتان را مشخص کنید. اما منظور از سبک چیست؟ در ادامه، ویژگی‌های بارز سبک‌های مختلف طراحی اکسنت وال آشپزخانه را توضیح می‌دهیم تا درک بهتری از موضوع پیدا کنید:

  1. مدرن یا امروزی

استفاده از این موارد، در اکسنت وال به سبک مدرن یا امروزی رایج است:

  • رنگ سیاه مات؛
  • کاشی‌های براق؛
  • رنگ‌های روشن؛
  • طرح‌های هندسی؛
  • چوب طبیعی.
  1. سبک روستیک (Rustic)

ازجمله ویژگی‌های بارز اکسنت وال به سبک روستیک، استفاده از چیزهایی است مثل تخته‌های چوب صیقل‌داده‌شده (دیوارپوش چوبی)، چوب کهنه، سنگ، کاشی‌های سفید ساده و رنگ‌های خنثی.

  1. اکسنت وال به سبک سنتی

حتی به آشپزخانه‌هایی که به سبک سنتی طراحی شده‌اند هم می‌توان اکسنت وال اضافه کرد. اگر چنین آشپزخانه‌ای دارید، کافی است رنگی را برای این دیوار انتخاب کنید که در تناسب و هماهنگی با رنگ سایر قسمت‌های آشپزخانه باشد. به‌جای این کار، از کاغذ دیواری با چنین رنگ‌هایی هم می‌شود استفاده کرد.

  1. ساحلی

برای آنکه به طراحی آشپزخانه حال‌وهوای ساحلی بدهید، باید به فکر استفاده از رنگ‌های روشنی مثل آبی فیروزه‌ای و سبز دریایی باشید. می‌توانید در اکسنت وال از کاغذهای دیواری یا کاشی‌هایی به این رنگ‌ها استفاده کنید.

پس گام اول در طراحی آشپزخانه و اضافه‌کردن اکسنت وال به آن، انتخاب یکی از این سبک‌هاست. پس از آن، از ایده‌های زیر می‌توانید الهام بگیرید و طراحی موردنظرتان را اجرا کنید.

۱۰ ایده برای انتخاب اکسنت وال در آشپزخانه

استفاده از رنگ‌های تیره برای اکسنت وال، در آشپزخانه‌های سنتی

اگر آشپزخانه‌ای سنتی با دیوارهای سفیدرنگ دارید، می‌توانید رنگی تیره برای اکسنت وال آشپزخانه انتخاب کنید، مثل آبی تیره یا هر رنگ دیگری که دوست دارید. تضاد این رنگ تیره با رنگ سفید سایر دیوارها، حال‌وهوای خاص و دلپذیری به آشپزخانه خواهد بخشید. با همین یک تغییر ساده می‌توانید فضای یکدست و سنتی آشپزخانه را دگرگون کنید.

برای آنکه طراحی دیوار جدید بیشتر جلب‌توجه کند، می‌توانید چند تابلوی عکس یا نقاشی هم به سلیقه خودتان بر روی آن نصب کنید.

استفاده از رنگ سیاه

شاید استفاده از رنگ سیاه بر روی دیواری که ساده و یکدست باشد چندان خوشایند به نظر نرسد؛ بنابراین اگر قصد استفاده از این رنگ را دارید، توصیه می‌کنیم آن را بر روی دیواری بزنید که دیوارپوش چوبی دارد. خط‌های افقی دیوارپوش چوبی باعث می‌شود که یکدستی و سادگی دیوار توی ذوق نزند؛ به‌علاوه که این خطوط با پیشخان کابینت‌ها هم توازن دارند که این نکته ظریف، تناسب و ظاهر خاصی به طراحی داخلی آشپزخانه خواهد داد.

نکته دیگری هم هست که در صورت استفاده از رنگ سیاه برای اکسنت وال آشپزخانه باید مدنظر قرار دهید: وقتی از این رنگ استفاده می‌کنید، باید المان‌های روشن‌تری را هم در طراحی داخلی آشپزخانه لحاظ کنید تا تعادلی بین تیرگی و روشنی به وجود آید؛ مثلا پنجره‌ای بزرگ و نورگیر در آشپزخانه یا رنگ سفید سقف آن (و یا هر دوی اینها) می‌تواند تعادل موردنظر را ایجاد کند.

آشپزخانه‌تان را به سبک استیل البرز طراحی کنید؛ استفاده از شیرآلات و وسایل منحصربه‌فرد استیل البرز در کنار رنگ سیاه ترکیبی بسیار زیبا و چشم‌نواز به طراحی داخلی آشپزخانه خواهد بخشید.

دیوار آجری و طراحی روستیک

راهکار دیگری که برای طراحی اکسنت وال در آشپزخانه پیش رو دارید، آجری‌کردن یکی از دیوارها است. با این کار، جلوه و تضاد خاصی به طراحی داخلی آشپزخانه خواهید بخشید. استفاده از این نوع طراحی روستیک به‌ويژه برای ویلاها و خانه‌هایی مناسب خواهد بود که بیرون از شهر واقع شده‌اند.

برای آنکه ظاهر دیوار آجری جدید بیشتر جلب‌توجه کند و به طراحی روستیک نزدیک‌تر شود، می‌توانید از کابینت‌های شیکر خاکستری استفاده کنید یا روی دیوار، قفسه‌های چوبی (چوب طبیعی) کار کنید. انتخاب رنگ خاکستری برای کابینت‌های چنین آشپزخانه‌ای بسیار عالی و بجا خواهد بود.

حس‌وحال طبیعت در آشپزخانه با دیوارپوش چوبی

ایده دیگر برای طراحی اکسنت وال در آشپزخانه آن است که روی این دیوار، دیوارپوش چوبی کار کنید و به‌این‌شکل، آن را متمایز و متفاوت از سایر دیوارها و قسمت‌های آشپزخانه کنید. فقط دقت داشته باشید که جنس چوب مورداستفاده اهمیت زیادی دارد: اگر بیشتر به استفاده از رنگ‌های روشن و سرد مایل هستید، چوب افرا انتخاب مناسبی خواهد بود؛ از سوی دیگر چوب درخت‌هایی نظیر گیلاس گرم‌تر و تیره‌تر است؛ چوب درخت‌های گردو و بلوط هم تیره‌ترین انتخاب‌های شما خواهند بود. بنابراین جنس دیوارپوش چوبی را باید بسته به سلیقه و نیاز خودتان انتخاب کنید.

یادتان باشد که هدف از طراحی اکسنت وال در آشپزخانه متفاوت و متمایز کردن این دیوار از سایر دیوارها و قسمت‌ها است. بنابراین سایر المان‌های طراحی داخلی آشپزخانه باید تاحدامکان ساده و بی‌آلایش باشند تا توجه کاملا متمرکز بر اکسنت وال باشد. مثلا کابینت‌ها را با رنگ‌های ساده مثل سفید یا خاکستری رنگ کنید؛ اگر هم می‌خواهید تابلو یا قفسه‌ای به دیوارها بزنید، اکسنت وال را برای این منظور انتخاب کنید و سایر دیوارها را ساده نگه دارید.

طراحی دیوار سنگی

دیوار سنگی هم از دیگر انتخاب‌های رایج اکسنت وال در طراحی روستیک آشپزخانه است. چنین دیواری، اگر به‌طور اصولی و در تناسب کامل با سایر المان‌های طراحی آشپزخانه کار شود، بیش از هر چیز دیگری شما را به نتیجه دلخواه نزدیک خواهد کرد. در واقع هرکس به چنین آشپزخانه‌ای وارد شود، دیوار سنگی شما، بدون شک اولین چیزی خواهد بود که نظرش را جلب خواهد کرد. هدف از اضافه‌کردن اکسنت وال هم دقیقا همین است.

ویژگی بارز دیگر دیوار سنگی آن است که هیچ دو سنگی شبیه به یکدیگر نیستند و این منحصربه‌فردبودن هریک از آنها، جلوه و جلای خاصی به دیوار خواهد داد. انتخاب‌ها از حیث نوع سنگ برای دیوار هم بسیار هستند و بسته به سلیقه خود، می‌توانید از هرکدام استفاده کنید؛ مثلا سنگ‌های صیقل‌داده‌شده، سنگ‌های به رنگ روشن یا تیره و موارد متعدد دیگر.

این نکته را هم فراموش نکنید که دیوار سنگی بسیار بادوام است و کثیف نمی‌شود.

طلوع خورشید در آشپزخانه

از رنگ‌های سرد و بی‌روح و طراحی سنتی آشپزخانه خسته شده‌اید؟ چرا رنگ زرد را برای اکسنت وال امتحان نمی‌کنید؟ رنگ زرد، رنگ طلوع خورشید است و تماشای آن محرک خوش‌بینی و خلاقیت است. با انتخاب رنگ زرد، فضای گرم و مطبوعی به طراحی داخلی آشپزخانه خواهید داد که به این سادگی‌ها از بین نخواهد رفت.

می‌توانید به‌جای آنکه دیوار را رنگ زرد بزنید، کمی خلاقیت به خرج دهید و از کاشی زردرنگ استفاده کنید: طرح کاشی ما را به هدف موردنظرمان، که همان متمایزکردن اکسنت وال از سایر دیوارها باشد، نزدیک‌تر خواهد کرد.

مزیت دیگر استفاده از رنگ زرد آن است که به‌اندازه کافی جلب‌توجه می‌کند و در صورت استفاده از آن، می‌توانید برای سایر قسمت‌های آشپزخانه از ساده‌ترین انتخاب‌های ممکن بهره بگیرید و کارتان از این بابت راحت‌تر خواهد شد.

شاهکار هنری موزاییکی

اگر می‌خواهید اکسنت وال آشپزخانه جلوه‌ای هنری‌تر و مبتکرانه‌تر داشته باشد، استفاده از کاشی‌کاری موزاییکی را به شما توصیه می‌کنیم. کاشی‌های موزاییکی در انواع‌ و اقسام طرح‌ها و رنگ‌ها عرضه می‌شوند و بسته به سلیقه خودتان و ظاهری که برای آشپزخانه در نظر گرفته‌اید، با کمی جست‌وجو، می‌توانید گزینه دلخواهتان را پیدا کنید.

کاشی‌های موزاییکی مخصوص دیوار دارای طرح و نقش‌های بخصوصی هستند و وقتی روی دیوار، کنار هم قرار بگیرند، اثر هنری بسیار زیبا و خلاقانه‌ای پدید می‌آورند.

اما در صورت استفاده از کاشی موزاییکی، برای انتخاب سایر المان‌های طراحی داخلی آشپزخانه چه باید کرد؟ اگر کاشی‌کاری دیوار به رنگ روشن است، می‌توانید برای کابینت‌ها رنگی تیره انتخاب کنید. در کنار اینها استفاده از شیرآلات مسی (و نیز دستگیره‌های مسی برای کابینت‌ها) ترکیب ایدئال و بی‌نقصی به وجود خواهد آورد.

البته لزوما نیازی به استفاده از کاشی‌های موزاییکی به رنگ روشن نیست؛ مثلا اگر آشپزخانه‌تان کاملا سفیدرنگ است، می‌توانید برای کاشی‌کاری اکسنت وال از کاشی‌هایی به رنگ قرمز استفاده کنید. هر رنگ و مدلی از کاشی‌های موزاییکی را که دوست داشته باشید، می‌توانید انتخاب کنید؛ درنهایت همه‌چیز به سلیقه و صلاحدید شما بستگی خواهد داشت.

الگوهای هندسی؛ از طراحی‌های پرطرفدار

یکی از المان‌های رایج و پراستفاده در طراحی امروزی آشپزخانه‌ها (و به‌طور کلی در طراحی داخلی)، کاشی‌کاری‌هایی با طرح‌های هندسی مختلف مثل شش‌ضلعی یا اشکال دیگر است. طراحانی که می‌خواهند خلاقیت بیشتری به خرج دهند حتی از شکل‌های هندسی پیچیده‌تر برای این منظور استفاده می‌کنند و خود را به اشکال متعارف مثل شش‌ضلعی و نظایر آن محدود نمی‌کنند.

شما هم می‌توانید برای طراحی اکسنت وال آشپزخانه از این المان استفاده کنید. طرح‌ها و اشکال هندسی در کنار کابینت‌هایی از جنس چوب طبیعی ترکیبی ایدئال به وجود خواهند آورد.

برای آنکه دیوار شما با اشکال هندسی‌اش بیشتر در چشم باشد و جلب‌توجه کند، می‌توانید به‌جای آنکه روی دیوارها هم کابینت کار کنید، از قفسه‌های شیشه‌ای استفاده کنید که کمتر جاگیر هستند و به دیوار منحصربه‌فرد شما، فرصت خودنمایی خواهند داد.

دیوار سیمانی برای اکسنت وال آشپزخانه

دیوار سیمانی هم مثل مورد قبل از المان‌های رایج در طراحی امروزی و مدرن است. بافت خاص سیمان و جلوه منحصربه‌فرد آن، که یادآور فضای صنعتی شهرهای امروزی است، باعث شده است دوباره در دکوراسیون و طراحی داخلی موردتوجه قرار بگیرد. استفاده از دیوار سیمانی خاکستری در کنار کابینت‌های مشکی‌رنگ ترکیبی ایدئال به وجود خواهد آورد. البته چنین دیواری با رنگ‌های سفید و خنثی هم تناسب و سازگاری دارد و بسته به سلیقه خود، می‌توانید آن را با رنگ‌های یادشده هم ترکیب کنید.

تبدیل اکسنت وال آشپزخانه به تخته‌سیاه!

آخرین ایده‌ای که در این مطلب به شما معرفی می‌کنیم، استفاده از رنگ تخته سیاه برای اکسنت وال آشپزخانه است. از اینکه کودکانتان خانه را به هم بریزند و اسباب‌بازی‌هایشان را این‌طرف و آن‌طرف پخش کنند خسته شده‌اید؟ کافی است کمی رنگ سیاه تهیه کنید، یکی از دیوارهای آشپزخانه را با آن رنگ کنید و به کودکانتان اجازه دهید با گچ روی آن نقاشی بکشند و هر طور که دوست دارند، خلاقیت‌شان را آشکار کنند. همچنین دیوار تخته‌سیاه آشپزخانه را می‌توانید به مکانی تبدیل کنید برای نوشتن کارهایی که قرار است در روز انجام دهید یا گذاشتن یادداشت و هر کار خلاقانه دیگری که به ذهنتان برسد.

راهکار دیگر برای تزیین دیوار سیاه گچی آشپزخانه، تهیه شابلون استنسیل و زدن نقش‌ونگارهای دلخواه بر روی دیوار است.

چطور از میان ایده‌های مختلف طراحی اکسنت وال آشپزخانه بهترین‌شان را انتخاب کنیم؟

همه‌چیز بستگی به سلیقه و اولویت‌های شما خواهد داشت. برای طراحی اکسنت وال چقدر می‌خواهید هزینه کنید؟ بیشتر مایل به استفاده از چه رنگ‌ها و طرح‌هایی هستید؟ سبک‌های مدرن و امروزی را بیشتر می‌پسندید یا به طراحی روستیک و سنتی علاقه دارید؟ پیش از هر چیز، این سؤال‌ها را جایی یادداشت کنید و پاسخ مناسب به آنها بدهید. بعد از آن، بار دیگر ایده‌های ذکرشده در مطلب را بخوانید و از آنها برای الهام‌گرفتن و به‌کارانداختن خلاقیت‌تان بهره بگیرید.

اگر ایده یا پیشنهاد دیگری برای طراحی اکسنت وال آشپزخانه دارید، می‌توانید در قسمت دیدگاه‌ها به شمار مطالب گفته‌شده اضافه کنید. مشتاق شنیدن نظرهای شما نیز هستیم.

اگر خواندن مطلب برایتان مفید بود، لطفا آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: lilyanncabinets

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *