۱۴ اشتباه در استفاده از مایکروویو

۱۴ اشتباه در استفاده از مایکروویو

مایکروویو وسیله پرکاربرد و محبوبی است، به‌ویژه برای گرم‌کردن غذا؛ ولی آیا از این وسیله درست استفاده می‌کنیم؟ بسیاری از ما در استفاده از مایکروویو مرتکب اشتباهات فراوانی می‌شویم و روش استفاده درست از این وسیله را نمی‌دانیم. بسیاری از ما می‌دانیم که مایکروویو و فرهای معمولی به‌روش‌های مختلفی غذا را می‌پزند، ولی نمی‌دانیم این تفاوت در روش کار، چه تأثیری روی غذا می‌گذارد. در ادامه، ۱۴ اشتباه رایج در استفاده از مایکروویو را بیان می‌کنیم، اشتباهاتی که با پرهیز از آنها می‌توانیم طول عمر دستگاه مایکروویو خود را افزایش دهیم و از زیان‌هایی که با استفاده اشتباه به سلامتی ما و خانواده‌مان وارد می‌شود جلوگیری کنیم.

۱. هم‌نزدن غذا در مایکروویو

حرارت معمولا داخل اجاق مایکروویو به‌طور یکنواخت پخش نمی‌شود و حتما باید هرازگاهی غذای داخل مایکروویو را هم بزنیم. هم‌زدن غذا موجب می‌شود حرارت به مرکز منتقل شود و غذا یکنواخت بپزد یا گرم شود. مایکروویو سطح غذا را به‌سرعت گرم می‌کند، ولی گرما به‌سمت مرکز غذا حرکت نمی‌کند و در نتیجه، نقاط داغی روی سطح غذا تشکیل می‌شود، درحالی‌که داخل غذا هنوز بسیار سرد است. وقتی غذا را داخل مایکروویو می‌گذارید، با هم‌زدن و مخلوط‌کردن یا برگرداندن و پشت‌وروکردن، مواد داخل آن را جابه‌جا کنید.

البته فراموش نکنید اگر زیاد در مایکروویو را باز کنید، غذا به‌خوبی نمی‌پزد؛ بنابراین باید فواصل زمانی میان هم‌زدن غذا را به‌درستی تنظیم کنید.

۲. قراردادن غذا در مایکروویو در ظرفی بدون در و پوشش

وقتی غذا را داخل ظرفی دردار در مایکروویو قرار می‌دهیم، از کثیف‌شدن داخل مایکروویو و پاشیدن غذا به دیواره‌ها جلوگیری می‌کنیم و غذا نیز به‌شکل یکنواختی می‌پزد؛ بنابراین باید از در یا سرپوش محافظی استفاده کنیم که قابل‌استفاده در مایکروویو باشد. این کار موجب می‌شود بخار داخل ظرف باقی بماند و غذا بهتر بپزد و در عین حال، از پاشیدن غذا به دیواره‌های داخلی مایکروویو و کثیف‌شدن آن نیز جلوگیری می‌کند.

۳. استفاده از ظروف نامناسب در مایکروویو

۱۴ اشتباه در استفاده از مایکروویو

بسیاری از ما گاهی از ظروف پلاستیکی برای گرم‌کردن یا پختن غذا در مایکروویو استفاده می‌کنیم، ولی این اشتباه بزرگی است. در اجاق مایکروویو از حرارت بالایی برای پخت غذا استفاده می‌شود. دمای بالای داخل مایکروویو ممکن است موجب ذوب‌شدن پلاستیک و انتشار مواد شیمیایی مضر شود؛ بنابراین بسیار مهم است که استفاده از ظروف پلاستیکی در اجاق مایکروویو را محدود کنید.

هرگز نباید یونولیت و ظروف یک‌بارمصرف را داخل مایکروویو قرار دهید. این محدودیت شامل درِ ظروف نیز می‌شود. مایکروویو فقط غذا را گرم نمی‌کند، بلکه ظرفی که غذا در آن ریخته شده است نیز گرم می‌شود. غذا را فقط با ظروفی در مایکروویو قرار دهید که روی آنها برچسب «قابل‌استفاده در مایکروویو» وجود دارد. البته ظروف پلاستیکی قابل‌استفاده در مایکروویو معمولا گران‌ترند، ولی با توجه به مزیت‌های این ظروف، ارزش هزینه‌کردن را دارند.

اگر شک دارید که آیا می‌توانید ظرف غذا را داخل مایکروویو قرار دهید یا نه، غذای خود را به ظرف شیشه‌ای یا سرامیکی مقاوم در برابر حرارت انتقال دهید. ظروف شیشه‌ای و سرامیکی گزینه‌های بسیار خوبی‌اند. از قراردادن بسته‌بندی پلاستیکی و پاکت‌های کاغذی در مایکروویو نیز پرهیز کنید، زیرا ممکن است مواد شیمیایی مضری داشته باشند و این مواد در هنگام پخت غذا در مایکروویو، وارد غذا شوند.

۴. استفاده‌نکردن از سینی گردان مایکروویو

۱۴ اشتباه در استفاده از مایکروویو

امواج مایکروویو از دیواره به سقف و به کف دستگاه برخورد می‌کنند و طوری روی یکدیگر اثر می‌گذارند که هوای داخل دستگاه را گرم‌تر یا سردتر می‌کنند. اینجاست که سینی گردان مایکروویو اهمیت می‌یابد.

گاهی چرخاندن غذا ضروری است. بعضی از تولیدکنندگان مایکروویو در محصولات خود از سینی گردان استفاده می‌کنند تا غذا به نقاط تلاقی امواج مایکروویو وارد و خارج شود و به‌طور یکنواخت گرم شود. بعضی نیز از سینی گردان استفاده نمی‌کنند و با کارگذاشتن وسیله‌ای شبیه فن در دیواره‌ها برای هدایت امواج مایکروویو در جهات مختلف، گرمای داخل دستگاه را یکنواخت می‌کنند.

۵. فراموش‌کردن اشیای فلزی مانند کارد و چنگال داخل ظروف

۱۴ اشتباه در استفاده از مایکروویو

پیش از فشردن دکمه استارت حتما چنگال و هرگونه ظروف فلزی را از مایکروویو خارج کنید. بعضی اقلام نباید داخل مایکروویو قرار داده شوند، زیرا به دستگاه مایکروویو آسیب می‌رسانند و خطرناک‌اند. چیزهایی مانند تابه‌های فلزی، ظروف نقره‌ای و فویل آلومینیمی ممکن است به مایکروویو صدمه بزنند و حتی ممکن است این صدمه منجر به آتش‌سوزی شود.

۶. رهاکردن غذا بدون نظارت و سرکشی

خیلی از ما وقتی غذا در مایکروویو آماده می‌شود، آن را رها می‌کنیم و سراغ کارهای دیگر می‌رویم؛ ولی نباید زیاد از مایکروویو دور شویم. بهترین کار این است که در نزدیکی مایکروویو بمانیم و غذای داخل مایکروویو را بررسی کنیم تا مطمئن شویم حرارت به‌طور یکنواخت به تمام قسمت‌ها می‌رسد و غذا به اطراف پاشیده نمی‌شود یا حرارت داخل مایکروویو بیش از حد بالا نیست.

۷. خوردن غذا بلافاصله پس از خارج‌شدن از مایکروویو

بهتر است پس از بازکردن درِ مایکروویو و بیرون‌آوردن غذا کمی صبر کنید. نباید سریع مشغول خوردن غذای داغ و پر از بخارتان شوید. اجازه دهید غذا، پس از پخت، کمی در مایکروویو باقی بماند. با این کار، زمان کافی برای پخش‌شدن یکنواخت حرارت در غذا وجود خواهد داشت.

۸. قراردادن مواد غذایی در مایکروویو که ممکن است جرقه بزنند

بعضی از موادغذایی در شرایطی خاص در مایکروویو جرقه می‌زنند. دانشمندان دقیقا نمی‌دانند چرا این اتفاق رخ می‌دهد؛ بنابراین بهترین کار این است که وقتی غذا را در مایکروویو قرار می‌دهید حواستان به آن باشد. از غذاهایی که به‌دلیل جرقه‌زدن نمی‌توان داخل مایکروویو قرار داد می‌توان هات‌داگ، هویج، کلم فرانسوی و اسفناج را نام برد.

۹. پختن چیزهایی در مایکروویو که احتمال منفجرشدن و ترکیدنشان وجود دارد

باید مراقب چیزهایی هم باشید که ممکن است در مایکروویو بسوزند یا منفجر شوند. بعضی غذاها را نمی‌توان در مایکروویو پخت. از بین این غذاها، نخستین چیزی که به ذهن می‌آید تخم‌مرغ است. اگر می‌خواهید تخم‌مرغ آب‌پز درست کنید، باید آن را روی اجاق‌گاز بپزید، نه داخل مایکروویو؛ زیرا ممکن است تخم‌مرغ‌هایتان در مایکروویو منفجر شوند و دیواره‌های مایکروویو را کثیف کنند.

۱۰. تمیزنکردن منظم مایکروویو

حتما مایکروویو را به‌طور منظم تمیز کنید. تمیزکردن نامنظم مایکروویو موجب غیربهداشتی‌شدن غذا می‌شود و بر طول عمر و دوام دستگاه نیز اثر می‌گذارد؛ بنابراین دست‌کم یک بار در هفته داخل دستگاه مایکروویو را تمیز کنید. هر دو روز یک بار یا بیشتر نیز بیرون دستگاه را پاک کنید. هر ذره غذای چسبیده به دیواره‌های مایکروویو ممکن است فاسد شود و باکتری‌های مضری را تولید کند. این باکتری‌ها ممکن است وارد غذا شوند و شما را بیمار کنند. آلودگی و غذا و چربی چسبیده به مایکروویو نیز ممکن است روی عملکرد دستگاه اثر نامطلوبی بگذارد.

بنابراین هرگز دستگاه مایکروویو را برای مدتی طولانی چرب و کثیف نگه ندارید.

برای تمیزکردن مایکروویو می‌توانید از آب استفاده کنید. کاسه‌ای پر از حدود دو پیمانه آب را دو دقیقه در مایکروویو قرار دهید. پس از به‌صدادرآمدن زمان‌سنج، درِ مایکروویو را باز نکنید و بگذارید که آب جوش ۵ دقیقه دیگر نیز داخل دستگاه باقی بماند. بخار داغْ غذاهای خشک‌شده روی دیواره‌ها را نرم می‌کند و سپس با دستمال پارچه‌ای می‌توانید غذاهای روی دیواره‌های مایکروویو را پاک کنید.

۱۱. گرم‌کردن یا پختن فلفل در مایکروویو

فلفل تند مقداری از کپسایسین خود را آزاد می‌کند. کپسایسین ماده‌ای قوی است که وقتی درِ مایکروویو را باز می‌کنید، موجب سوزش چشم‌ها و بینی و گلوی شما می‌شود؛ بنابراین بهتر است به‌جای پختن فلفل در مایکروویو، از روش‌هایی مانند تفت‌دادن برای پخت آن استفاده کنید.

۱۲. استفاده از مایکروویو به‌جای میز

شاید فضای آشپزخانه‌تان کم باشد و چند ظرف یا بطری را روی دستگاه مایکروویو خود قرار داده باشید. بسیاری از ما مرتکب این اشتباه می‌شویم، ولی حتما باید بالای مایکروویو را خالی نگه داریم. وقتی دستگاه کار می‌کند، اشعه‌ها و امواجی را منتشر می‌کند که ممکن است برای اشیای اطراف دستگاه مضر باشند؛ بنابراین فضای بالای مایکروویو را خالی نگه دارید. به‌علاوه، مسدودکردن مسیر این امواج و جلوگیری از انتشار آزادانۀ آنها ممکن است اثر بدی روی خود دستگاه مایکروویو داشته باشد و از عملکرد درست آن جلوگیری کند.

اگر هیچ راه دیگری ندارید و مجبورید چیزهایی را روی مایکروویو بگذارید، حتما وقتی دستگاه کار می‌کند آنها را بردارید. وقتی مایکروویو را خاموش کردید، بدون نگرانی می‌توانید دوباره این اشیا و ظروف را روی دستگاه مایکروویو قرار دهید.

۱۳. فقط استفاده از قدرت بالا برای پخت غذا

اشتباه معمول دیگری که بسیاری از ما در استفاده از مایکروویو مرتکب می‌شویم، این است که فقط از بالاترین قدرت آن برای پخت غذا استفاده می‌کنیم؛ زیرا گمان می‌کنیم اگر دمای دستگاه بالاتر باشد، غذا سریع‌تر می‌پزد یا گرم می‌شود. این کار درست نیست، زیرا دمای بالاتر ممکن است موجب پخت غیریکنواخت و ناهمسان غذا شود و در پایان، بعضی از قسمت‌های غذا بیش از حد پخته شده و بعضی از قسمت‌های آن هنوز خام باشد! برای جلوگیری از این مشکل بهتر است که اغلب از قدرت متوسط استفاده کنید و غذا را برای مدت طولانی‌تری در مایکروویو قرار دهید تا به‌شکلی یکنواخت و متعادل بپزد. با این روش نتیجه بهتری خواهید گرفت؛ پس حتما آن را امتحان کنید.

۱۴. استفاده از مایکروویو کهنه و فرسوده

در شرایط زیر بهتر است که مایکروویو خود را کنار بگذارید و برای خرید مایکروویو نو اقدام کنید:

  • درِ مایکروویو به‌درستی باز یا بسته نمی‌شود؛
  • پخت مواد غذایی داخل مایکروویو بیشتر از حد معمول زمان می‌برد؛
  • دکمه‌های مایکروویو خراب شده‌اند و درست کار نمی‌کنند؛
  • در حین پخت غذا، دود در فضا پخش می‌شود.

سخن پایانی

شاید این اشتباه‌ها ساده به نظر برسند، ولی پیامدهای نامطلوبی دارند. البته به‌راحتی می‌توانیم این نکات را رعایت کنیم تا هم غذای سالم‌تر و خوشمزه‌تری بپزیم و هم طول عمر دستگاه را افزایش دهیم. آیا شما نیز مرتکب این اشتباه‌ها شده‌اید؟ آیا با راه‌حل‌های ما در این مقاله موافقید یا پیشنهادهای بهتری دارید؟ خوش‌حال می‌شویم نظرات و تجارب خود را در بخش «ارسال دیدگاه» با ما در میان بگذارید.

برگرفته از: msn.com و urbancompany.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *