۱۲ گام اصلی برای خانه تکانی آشپزخانه

۱۲ گام اصلی برای خانه تکانی آشپزخانه

خانه‌تکانی یکی از آن کارهایی است که خواه یا ناخواه باید انجام دهیم. یک روش خوب این است که کارهای خانه‌تکانی را دسته‌بندی کنیم تا متحمل فشار کمتری شویم. در میان تمام کارهای خانه‌تکانی، خانه تکانی آشپزخانه به خودی خود نیازمند صرف دو یا سه روز زمان است؛ زیرا آشپزخانه بیش از هر قسمت دیگری از خانه در معرض تجمع چربی‌ها، آلودگی‌ها و پسماندهای خوراکی قرار دارد و سالی یک یا دو بار باید تمام نقاط آن نظافت شود. ما در استیل البرز این مطلب را برای شما تهیه کرده‌ایم تا گام‌های اصلی و مهم در نظافت آشپزخانه را بشناسید و یک خانه تکانی راحت را تجربه کنید.

۱- تهیه مواد لازم برای نظافت

اولین قدم برای تميز كردن آشپزخانه، برنامه‌ریزی و مشخص کردن ترتیب کارها است. پس از آن شما باید تمامی وسایل و شوینده‌‌های مورد نیاز خود را آماده کنید. این وسایل می‌تواند تمام شوینده‌هایی که برای پاك كردن چربی آشپزخانه استفاده می‌کنیم تا دستکش و تعداد دستمال‌هایی که نیاز داریم را شامل شود. ما در این‌جا یک لیست کلی از لوازم مورد نیاز برای خانه تکانی آشپزخانه تهیه کرده‌ایم که عبارت است از:

  • سطل زباله مناسب؛
  • چهارپایه؛
  • پارچه‌های میکروفایبر و نخی برای گردگیری؛
  • کیسه زباله برای جمع‌آوری زباله‌ها و وسایل دورریختنی؛
  • دستکش پلاستیکی؛
  • دستمال گردگیری متصل به چوب یا دسته‌ای بلند؛
  • جاروی برقی و دستی؛
  • تمیزکننده چندکاره؛
  • تیرک یا هر پاک‌کننده دیگر برای شست‌وشوی کف آشپزخانه؛
  • شیشه‌شوی؛
  • اسکاچ؛
  • جوش شیرین و نمک؛
  • پودر ماشین و مقدار خیلی کمی وایتکس؛
  • گازپاک‌کن

۱۲ گام اصلی برای خانه تکانی آشپزخانه

۲- آماده کردن فضای آشپزخانه

آماده‌سازی آشپزخانه برای نظافت به برنامه‌ریزی شما برای روند خانه‌تکانی بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر تصمیم دارید خانه تکانی آشپزخانه را طی دو یا سه روز انجام دهید و روز نخست را فقط به نظافت بخش‌های داخلی بپردازید، نیاز نیست که در روز نخست روی آماده‌سازی آشپزخانه حساسیت خاصی نشان دهید. به طور کلی، پیش از آغاز خانه تکانی آشپزخانه باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • ظروف و وسایل داخل سینک را شسته و خشک کنید؛
  • اگر ماشین ظرفشویی دارید، آن را هم خالی کنید؛
  • در صورتی که آشپزخانه نامرتب است، تمام وسایل را مرتب کرده و سر جای خود بگذارید؛
  • تمام وسایل مورد نیاز برای نظافت آشپزخانه را آماده کنید و در گوشه‌ای از آشپزخانه بگذارید؛
  • یک کیسه زباله بزرگ و محکم را آماده کنید تا در حین نظافت هر چیز دور ریختنی را داخل آن بیندازید؛
  • یک کیسه مناسب نیز برای وسایلی که می‌خواهید کنار بگذارید، آماده کنید؛
  • تمام زباله‌هایی که از قبل در آشپزخانه بوده‌اند را از خانه خارج کنید؛
  • با یک جاروی بلند سقفی، سقف و بالای کابینت‌ها را گردگیری کنید؛

۱۲ گام اصلی برای خانه تکانی آشپزخانه

۳- نظافت داخل کابینت ها

اولین کاری که می‌توانید در روز نخست خانه تکانی آشپزخانه انجام دهید، نظافت داخل کابینت ها و کشوها است. مهم‌ترین ترفند مرتب كردن كابينت آشپزخانه این است که اگر چیدمان داخل کابینت ها به گونه‌ای است که از آن‌ها راضی هستید، بهتر است کابینت‌ها را یکی یکی تمیز کنید. اگر تمام کابینت‌ها را با هم خالی کنید، آشپزخانه شلوغ می‌شود و سردرگم و گیج خواهید شد.

پس از خالی کردن کابینت‌، درون آن را با دستمال مرطوب و یک اسکاچ آغشته به کمی کف، تمیز کنید. مشمای هر طبقه از کابینت را در صورت نیاز بشویید. وسایلی که لازم ندارید را کنار گذاشته و باقی وسایل داخل کابینت را به ترتیب و بر اساس اولویت خود، نظم دهید. ممکن است لازم باشد که وسایل درون کشو یا کابینت را بشویید؛ این به نوع استفاده و میزان تمیزی وسایل درون کابینت بستگی دارد.

فراموش نکنید که داخل در کابینت‌‌ها را هم تمیز کنید. هر کابینتی که تمیز می‌شود را ببندید و به سراغ کابینت بعدی بروید. می‌توانید برای نظم دادن به کابینت‌ها از وسایل نظم‌دهنده‌ای که در پلاستیک‌فروشی‌ها وجود دارند، استفاده کنید. همه کابینت‌ها را تمیز کنید به غیر از کابینت زیر سینک؛ نظافت این کابینت مربوط به مرحلۀ دیگری از خانه تکانی آشپزخانه است!

۴- نظافت یخچال و فریزر

پس از نظافت کابینت‌ها، نوبت نظافت یخچال و فریزر است. تمام مواد غذایی تاریخ گذشته را دور بریزید. هر کدام از طبقات یخچال یا فریزر را خالی کرده، دستمال بکشید و دوباره منظم بچینید. ممکن است در قسمت‌هایی از یخچال، مواد غذایی ریخته و باعث لکه یا چسبندگی شده باشد. روی ظروف را بشویید و آن قسمت از یخچال را با اسکاچ و مایع ظرفشویی تمیز کنید.

مواد غذایی گوشتی و سبزیجات را در قسمت‌های جداگانه‌ای از فریزر بچینید. حواستان باشد که در یخچال و فریزر را از داخل پاک کنید. همچنین بالای آن را با یک دستمال که می‌خواهید دور بیندازید، پاک کنید؛ زیرا احتمالاً خاک زیادی روی یخچال را گرفته است. پشت یخچال را هم با جارو برقی و یک دستمال خیس، تمیز کنید.

۵- تمیز کردن سقف آشپزخانه

حالا که بخش‌های داخلی را تمیز کردید، بهتر است به سراغ سقف بروید. اگر سقف آشپزخانه رنگ روغن است، با یک دستمال خیس و یک دستمال کفی آن را بشویید. اما اگر سقف آشپزخانه نیز مانند سقف قسمت‌‌های دیگر خانه، رنگ پلاستیکی زده شده با یک جاروی سقفی دورتادور آن را از هرگونه گرد و غبار و تار عنکبوت پاک کنید. در حین انجام این کار از نظافت لوستر و چراغ آشپزخانه نیز غافل نشوید. پس از نظافت سقف، درهای کابینت‌ها را از بیرون نیز پاک کنید.

۶- شست و شوی پنجره های آشپزخانه

حالا نوبت به در آوردن پرده آشپزخانه و نظافت پنجره رسیده است. برای نظافت پنجره‌ها از شیشه‌شوی و روزنامه یا دستمال مناسب استفاده کنید. توجه داشته باشید که پس از نظافت پنجره، پرده‌ها را نصب نکنید. این کار را به بعد از تمام شدن خانه تکانی آشپزخانه موکول کنید.

۷- تمیز کردن هود آشپزخانه

تمیز کردن هود آشپزخانه  را باید پیش از نظافت گاز انجام دهید؛ به خصوص اگر گاز رومیزی دارید. زیرا در هنگام نظافت، احتمالاً روی گاز کثیف خواهد شد. سالی یک بار فیلتر هود خود را عوض کنید. ممکن است لازم باشد که بخش فلزی قسمت رویی هود را خارج کرده و با سیم و اسکاچ حسابی بشویید.

۱۲ گام اصلی برای خانه تکانی آشپزخانه

۸- تمیز کردن اجاق گاز

برای نظافت اجاق گاز بهترین زمان وقتی است که هود، سقف و قسمت بیرونی در کابینت‌‌ها را تمیز کرده‌اید. تمام قسمت‌های بیرونی و داخلی گاز و فر برقی-گازی را با دستمال و اسپری گاز پاک‌کن، تمیز کنید. در فربرقی یا گازی را نیز از بیرون و داخل تمیز کنید.

۹- تمیز کردن کاشی آشپزخانه

حالا دیگر به دیوارهای آشپزخانه رسیده‌ایم. با اسپری تمیزکنندۀ سطوح و یک دستمال، کاشی‌های آشپزخانه را از بالا تا پایین نظافت کنید. برای این قسمت از کار حتماً به یک چهارپایه نیاز دارید. تا جایی که می‌توانید دیوارهای پشت یخچال، پشت گاز یا هر کجایی که در دسترس نیست را هم تمیز کنید. مطمئن باشید چربی‌ها به همه جا نفوذ کرده‌اند.

۱۰- نظم دهی کابینت زیر سینک

حالا نوبت کابینت زیر سینک است. این کابینت را باید درست قبل از شست‌وشوی کف آشپزخانه، نظافت کنید. در سوراخ سینک، کمی جوش شیرین و نمک بریزید. سپس فوری مقداری سرکه روی آن بریزید و راه آب را ببندید. پس از گذشت دو تا سه ساعت، یکی کتری آب جوش در سینک خالی کنید. با این روش، تمام چربی‌های داخل لوله را از بین بردید!

حالا کابینت را تخلیه کنید. اگر از قسمت‌هایی از سینک آب می‌چکد، آن را شناسایی کنید تا پس از خانه تکانی آشپزخانه آن قسمت‌ها را چسب آکواریوم بزنید. احتمالاً کابینت زیر سینک از هر کابینت دیگری کثیف‌تر است. حسابی آن را با دستمال و اسپری یا کف بشویید و وسایلش را بچینید.

۱۱- تمیز کردن کف آشپزخانه

حالا نوبت کف آشپزخانه است. اگر آشپزخانه فرش یا موکت دارد، باید آن را جدا کنید و جداگانه بشویید. اگر کف آشپزخانۀ شما دارای کف‌پوش قابل شست‌وشو است با مواد ضدعفونی کننده، آب گرم و برس، کف آشپزخانه را حسابی تمیز کنید. فراموش نکنید که زیر کابینت‌ها، یخچال و گاز نیز باید شسته شود.

۱۲- تميز كردن شيرآلات

برای برق انداختن شیرآلات باید از مواد مناسب شست‌وشوی شیرآلات استفاده کنید. این دیگر آخرین قسمت خانه تکانی آشپزخانه است. سینک و شیرآلات را برق بیندازید، یک چای تازه دم برای خود بریزید و روی مبل نشسته، خستگی خود را در کنید. البته بعد از نوشیدن چای، پرده آشپزخانه را نصب کنید تا کار خانه تکانی آشپزخانه را به پایان رسانده باشید.

 

 

1 دیدگاه روی “۱۲ گام اصلی برای خانه تکانی آشپزخانه

  1. تقی ملک پور می گوید:

    خوبه تذکرخوبی دادید مشغله باعث فراموشی عیدشده بودامابایادآوری شما به خودآمدم امیدوارم عیدبابرکت وبانشاطی برای همه باشد وسال پربار وتوام باخیروبرکت وسلامتی برای ملت شریف و باهیبت ایران باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *