چگونه در آشپزخانه‌های کوچک پنتری روم ایجاد کنیم؟

چگونه در آشپزخانه‌های کوچک پنتری روم ایجاد کنیم؟

آشپزخانه یکی از شلوغ‌ترین اتاق‌های هر خانه است. هر چقدر هم که آشپزخانه بزرگ و جادار باشد، باز هم خانم خانه آن‌قدر وسایل و ظرف و ظروف دارد که همیشه باید برای آن‌ها دنبال جا بگردد.

حالا تصور کنید آشپزخانه کوچک است، همۀ وسایل به‌جای اینکه مرتب و منظم باشند، روی هم جمع می‌شوند و اعصاب همه به هم می‌ریزد. اینجاست که پنتری یا پنتری روم‌ها به درد شما می‌خورند.

پنتری‌ها کابینت یا قفسه‌هایی هستند که به شما در منظم‌کردن آشپزخانه کمک می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم به شما کمک کنیم که حتی اگر آشپزخانه‌تان کوچک است، بتوانید با پنتری روم وسایل‌ خود را مرتب کنید و از داشتن آشپزخانه‌ای دلباز و باصفا لذت ببرید.

پنتری روم چیست؟

طبیعتاً وقتی کلمۀ پنتری یا پنتری روم را می‌شنویم چیزی به ذهنمان نمی‌رسد؛ چون این کلمه یک کلمۀ فرانسوی است. کلمۀ پن در فرانسوی به‌معنای نان است؛ بنابراین در پنتری روم‌ها نان، کیک، ادویه و خوراکی‌هایی را می‌گذاشتند که خراب نمی‌شدند.

اگر فیلم‌های اروپایی را دیده باشید، متوجه اتاقک سرد و تاریکی شده‌اید که معمولاً خانم خانه مواد غذایی فاسدنشدنی، قابلمه‌ها و ظروفی که زیاد استفاده نمی‌شوند داخل این اتاقک می‌گذارد.

این اتاقک همان پنتری روم است. حتی در ایران هم خانه‌های قدیمی پنتری روم داشتند. سرداب‌هایی که در زیرزمین ساخته می‌شدند یا گنجه‌های کنار آشپزخانه‌های سنتی ایرانی همان کار پنتری روم را می‌کردند. این سرداب‌ها در تابستان هم کاربرد زیادی داشتند. مثلاً وقتی هوا خیلی گرم می‌شد، اهل خانه شب‌ها به زیرزمین خانه‌شان می‌رفتند و آنجا استراحت می‌کردند.

پنتری آشپزخانه چیست؟

پنتری آشپزخانه می‌تواند کاملاً با ذوق و سلیقۀ شما طراحی شود. می‌توانید یک اتاق یا کمد کامل را به پنتری روم اختصاص بدهید. اما اگر فضای بزرگی ندارید، بهترین راه این است که پنتری آشپزخانه را کنار آشپزخانه یا داخل خود آن طراحی کنید.

اما سؤالی که پیش می‌آید این است که پنتری چه فرقی با کابینت‌ها دارد؟ اولاً اینکه معمولاً کابینت‌ها و کشوهای آشپزخانه‌ پر از وسایلی است که شاید هیچ ربطی به هم ندارند و همین باعث به‌هم‌ریختگی می‌شود.

برای جلوگیری از به‌هم‌ریختگی می‌توانید وسایلتان را دسته‌بندی کنید. مثلاً ظروف را در کابینت‌ها بگذارید و  سیب‌زمینی و پیاز، حبوبات، خشکبار، ترشی‌ها، سرکه، قاشق‌ها و چنگال‌ها، پلاستیک‌ها و ادویه‌ها را در پنتری روم قرار دهید.

تفاوت دیگر پنتری روم با کابینت‌ها در این است که معمولاً درِ کابینت‌ها بسته می‌شود، ولی پنتری روم برای دسترسی بهتر شما به وسیله‌ها ساخته شده است، برای همین در ندارد. وقتی حبوبات و ماکارانی را داخل کابینت بگذارید، خیلی‌وقت‌ها با صحنۀ ریختن حبوبات روی زمین یا بوگرفتن بستۀ ماکارونی مواجه می‌شوید. با پنتری آشپزخانه دیگر از به‌هم‌ریختگی حبوبات و بسته‌های باز ماکارانی خلاص می‌شوید.

ساخت پنتری روم در آشپزخانه کوچک

ازآنجاکه پنتری روم در فضاهای پرت و بی‌مصرف آشپزخانه ساخته می‌شود، هر آشپزخانه‌ای می‌تواند پنتری روم داشته باشد. اما پنتری در آشپزخانه‌های کوچک به خلاقیت بیشتری احتیاج دارد. در این بخش به شما کمک می‌کنیم که نه‌تنها با پنتری فضای آشپزخانه‌تان را منظم کنید، بلکه آشپزخانۀ زیباتری هم داشته باشید.

با چوب‌های بی‌مصرف پنتری بسازید

در هر خانه‌ای معمولاً یک کمد یا کتابخانۀ قدیمی و بی‌مصرف وجود دارد که تکه‌های چوبش دیگر استفاده نمی‌شوند. می‌توانید تکه‌های مستطیل‌شکل و بزرگ کتابخانه را بردارید و با استفاده از نگهدارنده‌های فلزی و پیچ، چوب‌ها را به دیوار آشپزخانه وصل کنید. پنتری زیر به‌راحتی با تکه‌های چوب و نگهدارنده‌های فلزی ساخته شده است و آشپزخانه را هم زیبا کرده است.

اگر هم در خانه چوب نداشتید، می‌توانید از نجاری محل‌ خود چوب بگیرید. این پنتری را می‌توانید بالای میز یا بالای اجاق گازتان درست کنید و مثل تصویر بالا خشکبار و ادویه‌ها را روی آن قرار بدهید.

چگونه در آشپزخانه‌های کوچک پنتری روم ایجاد کنیم؟

از دیوارهای آشپزخانه غافل نشوید

در بیشتر آشپزخانه‌ها یک دیوار خالی هست که کابینتی روی آن نصب نشده است. برای ساخت و نصب پنتری روم روی دیوار خالی، یک تختۀ چوبی سوراخ‌دار بردارید و آن را روی دیوار نصب کنید. با این تخته‌ها و سبدهای فلزی یا پلاستیکی کوچک به‌راحتی می‌توانید پنتری روم داشته باشید.

روی سبدهای فلزی می‌توانید تخته‌های چوبی و میوه‌ها را بگذارید. از نگهدارنده‌های فلزی هم می‌توانید برای گذاشتن ماکارانی‌ها استفاده کنید. حوله‌ها و دستمال‌های آشپزخانه را هم می‌توانید با میخ به این تخته‌ها وصل کنید. 

کشوهای پلاستیکی قابل حمل

کشوهای پلاستیکی قابل حمل بهترین گزینه برای پنتری در آشپزخانه‌های کوچک هستند. این کشوها اندازه‌های مختلفی دارند و به‌راحتی فضاهای خالی آشپزخانه را پر می‌کنند. می‌توانید این کشوها را زیر میز یا بین یخچال و لباس‌شویی بگذارید. هرکدام از کشوها را به گروهی از وسایل اختصاص دهید؛ مثلاً داخل یکی قاشق و چنگال‌ها را بگذارید، یکی را به شیشه‌های ادویه اختصاص دهید و در دیگری حبوبات قرار دهید.

کمدها و قفسه‌های چوبی

اگر دوست دارید کمی بیشتر هزینه کنید، می‌توانید به نجاری کمد یا قفسه‌های چوبی سفارش بدهید. این کمدها با توجه به سلیقۀ شما طراحی می‌شوند و می‌توانند قفسه‌های متحرک یا تخته‌های چوبی ثابت داشته باشند. مثلاً پنتری زیر به‌راحتی با چند تکه چوب ساخته شده است و وسایل زیادی را روی خودش دارد.

از فضای کابینت‌ها استفاده کنید

اگر هیچ جای اضافی در آشپزخانه‌تان ندارید، خود کابینت‌ها بهترین گزینه برای ساخت پنتری هستند. معمولاً کابینت‌های فلزی یا ام دی اف فضای بزرگی دارند. به‌طوری‌که وقتی کف کابینت را با ظروف پر می‌کنید، در قسمت بالا یک فضای خالی باقی می‌ماند.

این فضای خالی می‌تواند ایدۀ ساخت یک پنتری کوچک باشد. از صفحه‌های نگهدارندۀ فلزی یا چوبی برای جدا‌کردن بخش‌های داخل کابینت استفاده کنید. حتی اگر داخل کابینت هم جا ندارید، از درِ آن به‌عنوان پنتری استفاده کنید. روی در آویزهای فلزی نصب کنید و برخی از وسایل کوچک آشپزخانه را روی آن قرار دهید. تصویر زیر به‌خوبی استفاده از فضای داخل کابینت را نشان می‌دهد.

چگونه در آشپزخانه‌های کوچک پنتری روم ایجاد کنیم؟

زیر کابینت‌ها، یک فضای بی‌استفاده

فضای زیر کابینت‌ها فضایی کاملاً بی‌استفاده است و در همۀ آشپزخانه‌ها هم وجود دارد. پس اگر هیچ جایی برای پنتری ندارید، به‌راحتی می‌توانید زیر کابینت‌ها را به پنتری آشپزخانه تبدیل کنید. برای این کار اول زیر کابینت‌ها را تمیز کنید. بعد سبدهای پلاستیکی و حصیری را زیر کابینت‌ها بگذارید. این سبدها می‌توانند جای پیاز و سیب‌زمینی باشند.

روی یخچال، یک فضای بکر

اگر مستأجر هستید و نمی‌توانید روی دیوارها برای ساخت پنتری تغییری ایجاد کنید، از روی یخچال به‌عنوان پنتری روم استفاده کنید. با یک آهنربای قوی و جداکننده‌های فلزی، فضای روی یخچال به پنتری تبدیل می‌شود و می‌توانید وسایل کوچک را روی آن قرار دهید.

روی میز غذاخوری، یک فضای کاربردی

همیشه بخش زیادی از فضای میز غذاخوری بی‌استفاده می‌ماند. با استفاده از سبدهای پلاستیکی کوچک از روی میز به‌عنوان پنتری روم استفاده کنید. با دو یا سه سبد پلاستیکی می‌توانید شیشه‌های ادویه، چای، خوراکی‌هایی مثل شکلات و خرما و پلاستیک‌های کوچک و بزرگ را روی میز جا دهید.

زیر اوپن آشپزخانه

اگر آشپزخانه‌تان اوپن است، زیر اوپن می‌تواند یک فضای فوق‌العاده برای ساخت پنتری روم باشد. کافی است زیر اوپن را با کشوهای پلاستیکی قابل حمل پر کنید. یا قفسه‌های چوبی کوچک بسازید. به‌راحتی می‌توانید وسایلی مثل ادویه‌ها، حبوبات و خشکبار را در زیر اوپن و داخل این قفسه‌ها جا دهید.

در آخر اینکه

پنتری روم‌ به شما کمک می‌کند که هم آشپزخانۀ تمیز و مرتبی داشته باشید، هم از فضای آن به نحو احسن استفاده کنید. در این مقاله ما ایده‌هایی را برای ساخت پنتری روم در آشپزخانۀ کوچک معرفی کردیم. برای اینکه از این ایده‌ها استفاده کنید و پنتری روم زیباتری در آشپزخانه‌تان داشته باشید، از سبدها و شیشه‌های کوچک استفاده کنید. اگر شما هم ایده‌‌ای برای ساخت پنتری روم دارید، خوشحال می‌شویم با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *