طراحی آشپزخانه کاربردی چه ویژگی‌هایی دارد؟

طراحی آشپزخانه کاربردی

یک آشپزخانۀ کاربردی به چیزی بیشتر از زیبایی نیاز دارد؟ دکوراسیون آشپزخانه باید با توجه به فضای موجود و نیازهای افراد انجام شود. برای مثال، در یک آشپزخانۀ کاربردی همۀ لوازم، مانند گاز، هود، سینک، یخچال و کابینت‌ها در محلی قرار می‌گیرند که دسترسی به آن‌ها ساده باشد؛ بدون اینکه هیچ‌‌کدامشان به‌ خاطر ایجاد فضا برای سایر لوازم حذف شود. در ادامه به مهم‌ترین نکات برای طراحی آشپزخانه کاربردی اشاره خواهیم کرد.

فضای کافی برای فعالیت و حرکت افراد و رفت‌و‌آمد آن‌ها

در طول روز و به‌خصوص در برخی از ساعات، میزان رفت‌و‌آمد به آشپزخانه افزایش می‌یابد و جنب‌و‌جوش اعضای خانواده در آن زیاد می‌شود. برای مثال، صبح‌ها برای صبحانه و یا در زمان مهمانی تعداد افرادی که در آشپزخانه رفت‌و‌آمد‌ می‌کنند بیشتر خواهد بود. درنتیجه، یک آشپزخانۀ کاربردی برای حرکت و فعالیت افراد، فضای کافی دارد و ورود و خروج از آن ساده و راحت است.

کمد، قفسه یا هر نوع فضای خالی برای جادادن لوازم آشپزخانه

طراحی آشپزخانۀ کاربردی به نحوی است که همۀ لوازم مانند یخچال، لباسشویی، اجاق گاز و… به‌راحتی در آن جا می‌شود. علاوه بر این، به مقدار کافی برای سایر لوازم مانند لوازم برقی، مواد غذایی و ظروف آشپزی، کمد، کابینت و قفسه دارد.

پیشخوان مناسب و کاربردی

هر آشپزخانۀ کاربردی و ایدئالی به یک پیشخوان، کانتر یا جزیره نیاز دارد. اعضای خانواده با اهداف مختلف و به قصد غذاخوردن، آشپزی‌کردن، صحبت و گفت‌وگو و… در آشپزخانه دور هم جمع می‌شوند. به همین دلیل، باید در آشپزخانه یک میز یا پیشخوان وجود داشته باشد که متناسب با هدف اعضای خانواده نیاز آن‌ها را رفع کند.

نور کافی

روشنایی آشپزخانه یکی دیگر از نکات مهم برای طراحی آشپزخانۀ کاربردی است؛ زیرا آشپزی یا غذاخوردن در یک فضای تاریک و کم‌نور برای هیچ‌کس لذت‌بخش نیست. آشپزخانه حتماً باید به مقدار کافی نور طبیعی یا مصنوعی داشته باشد تا به محیطی کاربردی و درعین‌حال دلپذیر برای اعضای خانواده تبدیل شود.

طراحی آشپزخانه کاربردی

لوازم باکیفیت در آشپزخانه

آشپزخانه‌ای که لوازم باکیفیت نداشته باشد، نمی‌تواند نیازهای افراد خانواده را برطرف کند. برای مثال، تفاوتی ندارد که از فر گازی یا فر برقی و یا از گاز رومیزی یا اجاق گاز استفاده شود؛ آنچه مهم است، کیفیت این محصولات است. علاوه بر این، سعی کنید در آشپزخانه از شیرآلاتی استفاده کنید که با کیفیت و دارای طول عمر زیاد باشند و همچنین برای کف‌پوش آشپزخانه به سراغ کف‌پوشی بروید که لیز نباشد، ضد خش باشد، چربی را به خود جذب نکند و به‌سادگی تمیز شود.

چطور یک آشپزخانۀ کوچک را به آشپزخانۀ کاربردی تبدیل کنیم؟

این روزها بسیاری از ما با مشکل کمبود فضا در خانه و آشپزخانۀ خود مواجه هستیم. اما چطور می‌توانیم دیزاین آشپزخانۀ کوچک خود را تغییر دهیم و یک آشپزخانۀ کاربردی داشته باشیم؟ در ادامه با چند راهکار برای طراحی آشپزخانه کوچک کاربردی آشنا می‌شویم.

– درون کمدها و کابینت‌ها را پارتیشن‌بندی کنید تا همه‌چیز در جای خود قرار گیرد و چیزی در کمد گم نشود.

– از گوشه‌های آشپزخانه نهایت استفاده را ببرید. می‌توانید برخی از لوازم خود را در کنار و گوشه‌ها جا دهید.

– با رساندن کابینت‌های دیواری به سقف، فضای عمودی خود را به حداکثر برسانید.

– اجزای آشپزخانه را با هدف چندکاره‌بودن طراحی کنید. برای مثال، از کانتر به‌عنوان میز استفاده کنید و در زیر آن کابینت یا قفسه در نظر بگیرید.

– عمق کابینت‌های دیواری را از استاندارد ۱۲ به ۱۵ افزایش دهید.

– لوازم غیرضروری را حذف کنید؛ برای مثال، اگر از مایکروفر استفاده نمی‌کنید، آن را حذف کنید.

– از فضای ذخیره‌سازی بالای یخچال غافل نشوید. می‌توانید بالای یخچال خود یک کابینت عمیق قرار دهید تا لوازم غیرضروری خود را در آن جا دهید.

– از رنگ‌های روشن برای طراحی آشپزخانه کوچک خود استفاده کنید.

طراحی آشپزخانه کاربردی

طراحی آشپزخانۀ کاربردی با توجه به پلان آشپزخانه

تغییر دکوراسیون آشپزخانه باید با توجه به پلان آن انجام شود. در ادامه چند راهکار برای طراحی آشپزخانۀ کاربردی با توجه به پلان آن ارائه شده است.

– برخی از آشپزخانه‌ها فقط یک دیوار دارند و به‌صورت خطی طراحی شده‌اند، برای کاربردی‌شدن این آشپزخانه می‌توان تعداد کابینت‌ها را به‌صورت عمودی افزایش داد، یخچال را در یک سمت انتهایی دیوار، اجاق گاز را در وسط و سینک ظرف‌شویی را در انتهای دیگر قرار داد.

– آشپزخانه‌هایی که دو ردیف کابینت مقابل هم قرار دارند و یک فضای باز به‌صورت راهرو یا اتاق در وسط آن است، با افزودن کابینت و متمرکزکردن فضای آشپزی و شست‌وشو در یک سمت، و استفاده از یک دیوار برای این امور، به آشپزخانۀ کاربردی و ایدئال تبدیل می‌شوند.

– آشپزخانۀ L شکل دارای کابینت در امتداد دو دیوار عمود است. برای کاربردی‌شدن این فضا می‌توانید یک کمد یا میز به گوشۀ آشپزخانه اضافه کنید تا هیچ فضایی بدون استفاده باقی نماند.

– آشپزخانۀ U شکل که در آن کابینت‌ها در امتداد سه دیوار مجاور قرار گرفته‌اند، مناسب خانواده‌های بزرگ و پرجمعیت است. این آشپزخانه‌ها معمولاً برای قراردادن لوازم و ظروف به مقدار کافی فضای خالی دارند. با‌این‌حال، می‌توان با متمرکز‌کردن فضای کار و آشپزی در سمت مخالف در ورودی و خروجی، بیشترین میزان استفاده را از این آشپزخانه داشت.

– آشپزخانۀ جزیره‌ای یکی از محبوب‌ترین اشکال آشپزخانه است که در آن یک جزیره یا کانتر در مرکز آشپزخانه قرار دارد و می‌توان برای مقاصد مختلف از آن استفاده کرد. در این سبک از آشپزخانه بهتر است از نور اضافی برای بخش مرکزی استفاده شود تا روشنایی جزیره بیشتر شود.

– آشپزخانۀ شبه‌جزیره‌ای یک راه‌حل ایدئال برای تغییر یک آشپزخانۀ کوچک محصور است. در این آشپزخانه، یک دیوار حذف می‌شود تا در عین حفظ کابینت‌ها، فضای آشپزخانه نیز بازتر شود.

درنهایت، به یاد داشته باشید که امروزه خلافیت و کیفیت حرف اول را می‌زند. به عبارت دیگر، برای طراحی آشپزخانه کاربردی باید خلاق بود و درعین‌حال به سراغ لوازم باکیفیت رفت و یک آشپزخانۀ خوب، کاربردی و منعطف طراحی کرد که برای سال‌های متمادی و با گذر زمان و افزایش اعضای خانواده یا تغییر نیازهای آن‌ها، تا حد امکان قابل استفاده باقی بماند.

منبع: grundig

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *