چطور رنگ های مختلف در آشپزخانه روح و جسم‌تان را منقلب می‌کنند؟

بهترین رنگ برای آشپزخانه

انتخاب رنگ های مختلف در آشپزخانه از آن چیزی که بسیاری از مردم تصور می‌کنند مهم‌تر است. رنگ‌ها می‌توانند تأثیر شگفت‌انگیزی بر خلق‌وخوی ما داشته باشند. زیرا رنگ‌های مختلف می‌توانند احساسات مختلف را در ما برانگیخته کنند. برخی رنگ‌ها باعث آرامش بیشتر ما می‌شوند و برخی دیگر نشاط‌آور هستند. از طرف دیگر رنگ ها در دکوراسیون آشپزخانه هم مؤثر هستند. اگر انتخاب رنگ آشپزخانه را هوشمندانه انجام دهیم، می‌توانیم کاری کنیم که محیط آشپزخانه کمی بزرگ‌تر یا همیشه تمیز و مرتب دیده شود. با ما همراه باشید تا با برخی از مهم‌ترین تأثیرات انتخاب رنگ در دکوراسیون آشپزخانه آشنا شوید.

با رنگ‌های گرم انرژی خود را بالا ببرید

اگر به دنبال رنگ‌هایی هستید که انرژی و نشاط را به آشپزخانه شما هدیه دهند به سراغ رنگ‌های گرم بروید. رنگ‌های گرم به طور کل رنگ‌هایی هستند که حسی از گرما، تابستان، آفتاب و آتش را به شما منتقل می‌کنند. رنگ قرمز آتشین کاملاً محرک و انرژی‌زا است و ضربان قلب را بالا می‌برد. نکتۀ خاص در مورد قرمز که در روانشناسی رنگ در آشپزخانه کاربرد زیادی دارد، این است که اشتها را زیاد می‌کند. پس اگر می‌خواهید مهمان‌های خود را به خوردن بیشتر تشویق کنید این رنگ برای شما مناسب خواهد بود. اما اگر به دنبال وزن کم کردن هستید شاید بهتر باشد به رنگ‌های دیگر فکر کنید.

رنگ زرد و نارنجی هم دو رنگ گرم و نشاط‌آور برای آشپزخانه هستند. زرد یکی از گزینه‌های محبوب برای آشپزخانه‌هاست و می‌تواند خلق‌وخوی شما را تقویت کند. نارنجی هم سراسر انرژی است و به همراه قهوۀ اول صبح می‌تواند شما را برای یک روز پرکار آماده کند. اما استفاده زیاد از حد از نارنجی می‌تواند زیاده‌روی باشد و بعد از مدت کوتاهی شما را دل‌زده کند.

با رنگ‌های سرد به خود آرامش بدهید

اگر به دنبال آرامش در آشپزخانه خود هستید به سراغ طیف رنگ‌های سرد بروید. رنگ‌های سرد، به رنگ‌های گفته می‌شود که حسی از سرما، زمستان و یخ را به شما منتقل می‌کنند. رنگ آبی از آرام‌بخش‌ترین رنگ‌هاست. در میان رنگ های مختلف در آشپزخانه، آبی باعث کاهش ضربان قلب و کاهش فشار خون می‌شود و به همین دلیل می‌تواند در از بین بردن استرس مفید باشد.

یکی دیگر از رنگ‌هایی که خاصیت آرامش‌بخشی دارد، رنگ سبز است. این رنگ در دکوراسیون منزل بسیار پرطرف‌دار است و احساسی از طبیعت را با خود به همراه می‌آورد. اگر نمی‌خواهید از رنگ سبز به طور مستقیم در کابینت‌ها و یا دیوارها استفاده کنید، استفاده از چند گلدان سبز ایدۀ بسیار خوبی خواهد بود که هم طراوت و تازگی طبیعت را با خود دارد و هم آرامش رنگ سبز را به آشپزخانه شما هدیه می‌کند.

با صورتی عشق و مهربانی را گسترش دهید

رنگ صورتی به دلیل القای احساس مهربانی، شفقت و عشق معروف است هرچند این تأثیر تا حد بسیاری به تأثیرات فرهنگی هم مربوط است. به طور سنتی رنگ صورتی زنانه محسوب می‌شود. اما شاید جالب باشد که بدانید در قرن ۱۸ تا اوایل قرن ۱۹ میلادی این رنگ کاملاً مردانه محسوب می‌شد. در نتیجه در دکوراسیون داخلی رنگ صورتی اشاره به جنسیت خاصی ندارد.

اگر خیلی به استفاده از این رنگ علاقه دارید، می‌توانید از صورتی برای رنگ کردن کابینت‌ها استفاده کنید. اما اگر نمی‌خواهید صورتی رنگ اصلی آشپزخانه شما باشد، می‌توانید از این رنگ در وسایلی مانند حوله دستی و یا برخی ظروف آشپزخانه خود استفاده کنید.

بهترین رنگ برای آشپزخانه

با سیاه فضای خود را پیچیده کنید

رنگ سیاه فضا را کوچک و گرفته نشان می‌دهد. به همین دلیل بسیاری از افراد از استفاده از این رنگ اجتناب می‌کنند. اما سیاه نشان‌دهنده آرامش، خلاقیت، عمق و پشتکار است. به‌علاوه این رنگ در دکوراسیون فوق‌العاده شیک به نظر می‌رسد و حالتی اسرارآمیز و پیچیده به محیط می‌بخشد.

در نتیجه شاید ایده یک آشپزخانه تماماً سیاه یا تیره خیلی خوب نباشد اما می‌توانید سیاه را در کنار رنگ‌های مختلف در آشپزخانه به کار ببرید تا به فضای خود عمق ببخشید. برای مثال ترکیب رنگ سیاه و سفید در کابینت‌ها به‌ویژه برای آشپزخانه‌های بزرگ بسیار زیبا به نظر می‌رسد. همچنین در آشپزخانه‌های کوچک می‌توانید از برخی ظروف یا شیرآلات به رنگ سیاه استفاده کنید.

آشپزخانه خود را بزرگ‌تر کنید

شاید در ابتدا این‌طور به نظر نیاید اما رنگ‌ها در احساس ما از عمق و مقیاس هم اثرگذار هستند. به طور کل رنگ‌های روشن باعث می‌شوند فضا بزرگ‌تر دیده شود. در نقطۀ مقابل رنگ‌های تیره مانند مشکی یا طیف تیره خاکستری فضا را بسته و محدود نشان می‌دهند. درنتیجه رنگ‌های روشن مانند سفید بهترین رنگ ها برای آشپزخانه کوچک هستند.

همچنین نسبت به کنتراست رنگ‌های مورد استفاده خود حساس باشید. هرچه کنتراست رنگ‌ها بیشتر باشد فضای آشپزخانه کوچک‌تر به نظر می‌رسد. بنابراین اگر می‌خواهید بیشترین تأثیر را در بزرگ‌تر دیده شدن آشپزخانه خود داشته باشید به طور کل تمام رنگ‌ها را از طیف روشن و شبیه به هم انتخاب کنید.

به آشپزخانه خود ظاهری تمیز ببخشید

محبوب بودن رنگ سفید در آشپزخانه‌ها چندان هم بی‌دلیل نیست. رنگ سفید علاوه بر آنکه فضای آشپزخانه‌های نقلی را جادارتر نشان می‌دهد، باعث می‌شود آشپزخانه شما همیشه تمیز به نظر برسد. رنگ سفید در کنار دیگر رنگ‌های خنثی مانند خاکستری ظاهری کلاسیک و شیک به آشپزخانه شما می‌بخشد. این رنگ‌ها همچنین احساس بلوغ و امنیت را منتقل می‌کنند و در کنار رنگ‌های مختلف در آشپزخانه بسیار کاربردی خواهند بود.

برای تمیز و زیبا دیده شدن آشپزخانه می‌توانید از رنگ سفید به‌عنوان رنگ اصلی و از رنگ خاکستری برای عمق‌بخشی به آشپزخانه و بیرون آوردن آن از حالت یکدست استفاده کنید. نکتۀ مثبت در مورد استفاده از رنگ‌های خنثی این است که هیچ‌وقت از مد نمی‌افتند و قدیمی به نظر نمی‌رسند. در عین حال شما به ندرت از استفاده از آنها خسته یا دل‌زده می‌شوید.

بهترین رنگ برای آشپزخانه

رنگ‌های مختلف را ترکیب کنید

برای ترکیب رنگ‌ها راه‌های مختلف دیگری هم وجود دارد. مثلاً می‌توانید از رنگ‌های مشابه یا آنالوگ استفاده کنید. یعنی مثلاً طیف مختلف رنگ نارنجی یا زرد را انتخاب کنید. اما بسیاری از ما دوست نداریم آشپزخانه‌مان با یک رنگ یکدست پوشیده شده باشد. زیرا یک آشپزخانه تک رنگ ممکن است خیلی زود ما را خسته کند و یا زیاده‌روی به نظر برسد.

به همین دلیل ترکیب رنگ‌های مختلف می‌تواند زیبایی آشپزخانه ما را دوچندان کند. اگر استفاده از تنها یک رنگ گرم زیادی پرانرژی است و استفاده از یک رنگ سرد هم بیش از اندازه آرام، چطور است از ترکیب یک رنگ گرم و سرد استفاده کنیم؟ این ساده‌ترین روش برای ترکیب رنگ‌های مختلف است. می‌توانید به سراغ دایره رنگ‌ها بروید یک رنگ گرم یا سرد که بیشتر دوست دارید را انتخاب کنید، رنگی که درست در مقابل رنگ انتخابی شما قرار دارد، رنگ مکمل آن است که ترکیبی متعادل و جذاب با رنگ انتخابی شما ایجاد می‌کند.

نکاتی برای استفاده از روان‌شناسی در انتخاب رنگ

رنگ های مختلف در آشپزخانه می‌توانند احساسات مختلفی را در ما بیدار کنند و روی خلق‌وخود ما تأثیرات مختلفی بگذارند. به همین دلیل می‌توانیم از رنگ‌ها برای ایجاد فضاهایی با حس‌های مختلف استفاده کنیم.

  • رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد اشتها را تحریک می‌کنند. در نقطه مقابل رنگ‌های آبی و سبز تحریک‌کننده اشتها نیستند، بلکه می‌توانند آن را سرکوب کنند. به همین دلیل است که در رستوران‌ها از رنگ قرمز و زرد زیاد استفاده می‌شود.
  • رنگ‌های سردتر مانند آبی برای مناطق گرمسیر مناسب‌تر هستند؛ زیرا حسی از خنکی را القا می‌کنند.
  • برای گرمابخشی و متعادل کردن آشپزخانه‌های مدرن که عناصر فلزی زیادی در آنها به کار رفته است، از رنگ قهوه‌ای استفاده کنید. وسایل چوبی یا استفاده از کف‌پوش‌هایی با طرح چوب برای این کار مناسب خواهند بود.
  • ممکن است افرادی که شجاعت و ریسک‌پذیری بالایی دارند بخواهند چند رنگ مختلف را با هم ترکیب کنند. برای این کار تنها باید احتیاط کنید که رنگ‌های مورد استفاده شما با یکدیگر تضاد چشم‌گیری نداشته باشند.

 شما می‌توانید موقع انتخاب استفاده از رنگ های مختلف در آشپزخانه نظریه روان‌شناسی رنگ‌ها را فراموش کنید و به ندای قلب خود گوش کنید. در این صورت از رنگ‌هایی استفاده می‌کنید که بیشتر دوست دارید. با این حال تأثیرات روان‌شناسی رنگ‌ها بسیار جالب هستند و اگر آنها را در نظر بگیرید، می‌توانید رنگ مناسب آشپزخانه را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *