بایدها و نبایدهای انتخاب رنگ مناسب برای آشپزخانه

رنگ مناسب آشپزخانه

آشپزخانه را مکانی خنثی می‌دانید؟ یعنی جایی که رنگ‌ها و سبک چیدمانش چندان در دکوراسیون نهایی منزل اثرگذار نیست؟ اشتباه می‌کنید. انتخاب رنگ و پیچ‌وخم‌های طراحی آشپزخانه هم داستان‌های خودش را دارد. مثلا درست است که کابینت‌های سفید یا چوبی می‌توانند جلوه‌ای منظم و تمیز به خانه ببخشند اما این تمام ماجرا نیست. حتی ساده‌ترین‌ها هم نیاز به کمی رنگ‌ولعاب دارند. اضافه‌کردن رنگ به آشپزخانه می‌تواند با افزودن دیواری رنگی یا اکسنت وال انجام شود. شاید هم بخواهید رنگ‌های بیشتری در نقاط و بخش‌های مختلف آشپزخانه داشته باشید. باید بدانید که انتخاب رنگ مناسب برای آشپزخانه بایدها و نبایدهایی دارد. به‌عبارت دیگر، بی‌گدار به آب‌زدن ممنوع است.

بایدهای انتخاب رنگ مناسب برای آشپزخانه

رنگ‌ها جادوگرند. آنها می‌توانند با حس‌وحالی که به‌طور ضمنی و زیرپوستی به هر محیط وارد می‌کنند، همه‌چیز را تغییر بدهند. اما همان‌طور که گفته شد، بی‌دقت و بدون شناخت دنیای رنگ‌ها نمی‌توان از اثرات مثبت‌شان به‌اندازه کافی استفاده کرد. نکات ضروری زیر را در انتخاب رنگ مناسب آشپزخانه در نظر بگیرید:

۱. دقت به اثرگذاری رنگ‌ها

حتی بهترین و باکیفیت‌ترین کابینت‌ها و پیشخان‌های آشپزخانه هم با وجود رنگ، جلوه بهتری پیدا می‌کنند. حضور اندکی رنگ هم می‌تواند معجزه‌ای ناب باشد و محیطی خسته‌کننده و ساده را به جایی جذاب و دیدنی تبدیل کند.

۲. استفاده از لوسترآویزهای رنگی

رنگ مناسب آشپزخانه

به‌کمک لوسترآویزهای رنگی می‌توانید فضای آشپزخانه را به‌کلی تغییر بدهید. البته لازم نیست که حتما به‌سراغ لوسترها و آویزهایی با رنگ‌های روشن بروید. دست‌تان در انتخاب باز است: لوسترهایی که از شیشه‌های رنگی تزیینی درست شده‌اند یا لوسترهای مدل تیفانی که در عکس بالا مشاهده می‌کنید. رنگ‌های متالیک هم شکوه و جلوه خاصی دارند. برای مثال لوسترهایی به رنگ طلاییِ مات، برنزی و سیاه هم گزینه‌های خوبی هستند. رنگ طلایی به‌تنهایی می‌تواند عمق و جلوه‌ای بی‌نظیر به هر محیط ببخشد.

۳. رنگ‌کاری با رنگ تخته‌سیاه

مدرسه‌رفتن را دوست داشته‌اید یا نه؟ قبول دارید حتی کسانی که مدرسه را دوست ندارند هم عاشق تخته‌سیاه و نوشتن روی آن هستند؟ این تخته دوست‌داشتنی می‌تواند وسیله‌ای برای جذاب‌ترکردن یکی از دیوارهای آشپزخانه‌تان باشد. رنگ‌هایی در بازار وجود دارند که به آنها رنگ تخته‌سیاه گفته می‌شود. البته این رنگ‌ها فقط سیاه نیستند و تنوع در آنها وجود دارد. پس می‌توانید رنگ جذاب موردعلاقه و هماهنگ با آشپزخانه را انتخاب و طرحی متفاوت و خاص در دکوراسیون‌تان اجرا کنید.

با رنگ‌کردن یکی از دیوارهای آشپزخانه با این رنگ‌ها یا بخشی از یکی از دیوارها می‌توانید نمک و جذابیت به فضا استفاده کنید. با وجود چنین رنگی روی دیوار، نوشتن با گچ روی آن مقدور می‌شود. روی دیوار یادداشت بگذارید، نقاشی بکشید، برنامه‌هایتان را بنویسید و… . جذاب نیست؟

۴. شناخت انواع رنگ‌ها

اگر قرار باشد که رنگ مناسب آشپزخانه را انتخاب کنید، نیاز به شناخت رنگ‌ها دارید. رنگ‌ها دسته‌بندی‌هایی دارند:‌ رنگ‌های گرم و رنگ‌های سرد. قرمز، نارنجی و زرد در دسته گرم‌ها قرار می‌گیرد و سبز و آبی هم گروه رنگ‌های سرد را تشکیل می‌دهند. بعد از شناخت انواع رنگ‌ها، با خودتان فکر کنید که دوست دارید آشپزخانه‌تان چه حس‌وحالی داشته باشد و بعد رنگ مناسب برای آن را انتخاب کنید.

۵. دقت به ته‌رنگ‌ها

در انتخاب رنگ آشپزخانه حواستان به رنگ‌های زمینه هم باشد. اگر بدانید که رنگ‌های پنهان در پس‌زمینه هر رنگی چه اثراتی روی فضا دارند، از بسیاری از مشکلات جلوگیری خواهید کرد. منظور چیست؟ منظور این است که هر رنگی دارای تُن‌ها و طیف‌هایی از رنگ در بستر و زمینه خود است. شاید این رنگ‌ها (که به ته‌رنگ معروف‌اند) با رنگ‌های دیگری که برای فضای آشپزخانه در نظر می‌گیرید در هماهنگی و تناسب نباشند.

تمام رنگ‌ها حتی آنهایی که در گروه رنگ‌های خنثی قرار می‌گیرند، دارای ته‌رنگ هستند. این ته‌رنگ‌ها می‌توانند به فضایی خنثی طیف‌های رنگی خاکستری، سبز یا حتی صورتی القا کنند.

۶. استفاده از ظرف‌ها و وسایل تزیینی رنگی

با رنگ‌ها بازی کنید. فقط به رنگ‌کردن دیوار یا انتخاب کابینت‌های رنگی اکتفا نکنید. با قراردادن ظروف زیبا و وسایل تزیینی هم می‌توانید به فضا رنگ ببخشید. برای مثال، طاقچه یا به‌اصطلاح فرنگی‌ها شِلفی شیشه‌ای در آشپزخانه قرار بدهید و روی آن را با وسایل و ظروف رنگی پُر کنید. این هم یکی از راه‌های اضافه‌کردن رنگ به آشپزخانه خواهد بود. رنگ‌های ظروف و وسایل تزیینی را با‌دقت و حوصله و طوری انتخاب کنید که با رنگ‌های دیگر فضا همخوانی داشته باشند.

نبایدهای انتخاب رنگ مناسب برای آشپزخانه

در بخش قبلی از بایدها گفتیم. حالا نوبت به نبایدها رسیده است. برای موفقیت در هر هدفی باید استراتژی‌های خوب و درستی داشته باشید. انتخاب رنگ مناسب برای آشپزخانه هم هدف و انتخابی استراتژیک است. یعنی همان‌قدر که لازم است به بایدها بها بدهید، احتیاج به در نظرگرفتن نبایدها هم دارید. در ادامه با نبایدها بیشتر آشنا می‌شوید:

۱. از رنگ‌های زنده و شاداب دوری نکنید

رنگ مناسب آشپزخانه

از اضافه‌کردن رنگ‌های شاد و زنده به آشپزخانه‌تان نترسید. حتی اگر آخرین جریانات مُد به شما استفاده از خاکستری و سفید را توصیه می‌کند، باز هم حواستان به رنگ‌های شاد باشد. سبک شخصی خودتان را داشته باشید و بدانید که خانه هرکس و بخش‌های مختلف آن مانند آشپزخانه باید با میل و سلیقه خودش طراحی شود نه رویدادهای مُد و ترندهای روز.

از اکسنت وال استفاده کنید یعنی مثلا یکی از دیوارهای آشپزخانه را رنگی کنید. حال یا کاشی‌های رنگی داشته باشید یا اگر پای نقاشی به میان است، به‌سراغ رنگ‌های شاد بروید. پشیمان نخواهید شد.

۲. زیبایی طیف خاکستری را دست‌کم نگیرید

رنگ‌های طیف خاکستری و طوسی و ترکیب‌شان با رنگ‌های مختلف مثلا آبی می‌تواند جلوه بسیار زیبایی ایجاد کند. خاکستری تیره یا روشن در همراهی با کابینت‌ها و کف‌پوش‌های تیره جلوه خاصی به آشپزخانه می‌دهند.

۳. در استفاده از رنگ‌های روز، زیاده‌روی نکنید

رنگ مناسب آشپزخانه

یادتان نرود که پیروی از رنگ‌های روز ایده بدی نیست اما سال بعد که مُد تغییر می‌کند چه خواهید کرد؟ مثلا در حال حاضر رنگ خاکستری و طوسی به‌وفور برای آشپزخانه‌ها استفاده می‌شود اما نباید کف‌پوش، کابینت‌ها، پیشخان و همه‌چیز را این‌ رنگی انتخاب کنید.

انتخاب هوشمندانه در این میان، انتخاب رنگ‌های خنثی برای بخش‌هایی است که امکان تغییر زودبه‌زودشان وجود ندارد. رنگ‌های رایج و مُد روز را هم برای بخش‌هایی محدود مثلا یک دیوار یا وسایل تزیینی در نظر بگیرید.

۴. رومیزی‌ها و دستمال‌های رنگی را نادیده نگیرید

در انتخاب رنگ مناسب برای آشپزخانه یادتان باشد که فقط به عناصر اصلی توجه نداشته باشید. برای اضافه‌کردن رنگ‌ها می‌توانید به رومیزی یا دستمال‌ها و حوله‌های رنگی هم فکر کنید. دستمال‌ها و رومیزی‌هایی با رنگ‌های متنوع هزینه چندانی ندارند، قابلیت تعویض زودبه‌زود دارند و با حضورشان انرژی و حس‌وحالی متنوع را به محیط منتقل می‌کنند.

۵. به هماهنگی رنگ آشپزخانه با محیط بیرون بی‌توجه نباشید

یکی دیگر از کارهایی که در انتخاب رنگ مناسب برای آشپزخانه مطلوب است، استفاده از رنگ‌های بخش‌های دیگر منزل در آن است. مثلا می‌توانید رنگ یکی از دیوارهای خانه را در بخش میز غذاخوری متفاوت از رنگ‌ بخش‌های دیگر کنید و آن را به اکسنت وال تبدیل کنید. سپس آن رنگ را در بخش‌هایی از آشپزخانه هم به کار بگیرید.

در آخر

در انتخاب رنگ مناسب آشپزخانه یا هر بخش دیگری از منزل به اصول و مُد دقت داشته باشید اما سلیقه و چیزی که دلتان می‌خواهد را هم دست‌کم نگیرید. در نهایت، این دلتان است که باید از دیدن رنگ‌ها و طرح‌های موجود در منزل راضی شود. قبول دارید؟

برگرفته از: thespruce.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *