آشپزخانه نئوکلاسیک: چگونه فضای خانهٔ خود را دل‌بازتر نشان دهیم؟

آشپزخانه نئوکلاسیک: چگونه فضای خانهٔ خود را دل‌بازتر نشان دهیم؟

سبک کلاسیک را به خاطر دارید؟ نقش‌ونگارهای اسطوره‌ای، ستون‌های بلند و جزئیات فاخر. این طراحی هیچ‌وقت از مد نمی‌افتد. البته در طول زمان، جزئیاتی به آن اضافه شده است تا با دوران مدرن امروزی تطابق یابد. «سبک نئوکلاسیسم» یکی از این برداشت‌های نو از «طراحی کلاسیک» است. در این سبک، تمام ویژگی‌های پایه‌ای مدل کلاسیک رعایت می‌شود؛ اما در عین ‌حال با شرایط خانه‌ها و آپارتمان‌های امروزی نیز خود را وفق می‌دهد. در این مقاله، توضیح می‌دهیم خانه و آشپزخانه نئوکلاسیک چه ویژگی‌هایی دارند و چطور می‌توانید طراحی داخلی مطابق با استانداردهای نئوکلاسیک داشته باشید.

طراحی نئوکلاسیک از چه زمانی آغاز شده است؟

پیدایش سبک نئوکلاسیک به قرن هجدهم برمی‌گردد و نوع مدرنیزه‌شدۀ طراحی کلاسیک است. در واقع، این سبک در عین حال هم طراحی مدرنی دارد و هم با سلیقه کلاسیک‌ها را جور است. البته المان‌های سبک نئوکلاسیک این روزها در بسیاری از خانه‌ها دیده می‌شود؛ اما ترکیب آن با طراحی‌های دیگر لزوما به‌معنی نئوکلاسیسم نیست.

این سبک در واکنش به طراحی فرانسوی باروک (Baroque) ایجاد شده و اولین بار در معماری اسکاتلندی استفاده شده است. یک معمار از این کشور عناصری را به ساختار کلاسیک افزوده و سبک نوین نئوکلاسیک را پایه‌ریزی کرده است. این سبک از معماری روم باستان و رنسانس وام گرفته و مانند آن معماری، سرشار است از جزئیاتی مانند خطوط، الگوهای هندسی، تزیینات و مانند این‌ها.

به‌طور خلاصه، سبک نئوکلاسیک یعنی بدون اینکه محیط را بیش‌ازحد دکور کنیم، فضایی بسیار بزرگ و عاشقانه از آن بسازیم. سبک نئوکلاسیک از تعادلی موزون، رنگ‌ها و پارچه‌های باشکوه، جزئیات و تزییناتی ملایم تشکیل شده است.

سبک نئوکلاسیک چه ویژگی‌هایی دارد؟

آشپزخانه نئوکلاسیک: چگونه فضای خانهٔ خود را دل‌بازتر نشان دهیم؟

اجازه بدهید از همین اول با شما روراست باشیم. سبک نئوکلاسیک به فضا احتیاج دارد و در خانه‌های بزرگ راحت‌تر قابل‌اجراست؛ چون کل ترکیب خانه به چیدمان آن بستگی دارد. اگر پنجره‌های خانه بزرگ باشد و سقف بلندی داشته باشد، بهتر هم می‌شود.

این سبک به تقارن و حضور مراکز مشخصی در اطراف فضای طراحی‌شده احتیاج دارد؛ مراکزی مثل شومینه در اتاق نشیمن، میز ناهارخوری لوکس در آشپزخانه یا قاب‌عکس‌هایی متقارن در اتاق‌خواب. ساختار کلی این طراحی شامل تناسب‌های دقیق، خطوط مشخص و هندسه‌ای ساده است. دقیقا شبیه به سبک کلاسیک، در طراحی نئوکلاسیک نیز فرم‌های موجز و مختصر پس‌زمینه طراحی دکوراتیو را دربرمی‌گیرند.

فضای داخلی نئوکلاسیک از ظرافت برخوردار است. این ظرافت و سادگی جاذبه‌ای همیشگی در خانه ایجاد می‌کنند و احساسی مانند تماشای خانه‌های اشرافی را به بیننده انتقال می‌دهند. حالا که با حال‌وهوای کلی این سبک آشنا شده‌اید، بیایید درباره طراحی آشپزخانه نئوکلاسیک صحبت کنیم.

آشپزخانه نئوکلاسیک را چگونه طراحی کنیم؟

آشپزخانه نئوکلاسیک: چگونه فضای خانهٔ خود را دل‌بازتر نشان دهیم؟

وقتی منزل هستیم، بخش زیادی از زمان ما در آشپزخانه می‌گذرد. برای اینکه غذایی که می‌خوریم برایمان دل‌پذیر باشد، یکی از گزینه‌هایی که باید رعایت کنیم این است که آشپزخانه زیبا و پاکیزه‌ای داشته باشیم. سخت است که آشپزخانه‌ای را دکور یا بازسازی کنیم؛ اما وقتی کارمان تمام شد، خواهیم دید که لحظاتی که در آن سپری می‌کنیم جذاب‌تر می‌گذرند.

آشپزخانه نئوکلاسیک سرزنده و شیک به نظر می‌رسد و عملکرد خوبی دارد. در چنین آشپزخانه‌هایی، راحت می‌شود غذا پخت، از مهمان پذیرایی کرد و با خانواده در آن هم‌نشینی کرد. برای رسیدن به چنین تصویری، باید فضای غذاخوری گسترده‌ای در نظر بگیرید.

آشپزخانه نئوکلاسیک، با اینکه از لحاظ ظاهری ساده‌ به نظر می‌رسد، از سبکی باشکوه و لوکس و آبرومند پیروی می‌کند و مواد به‌کاررفته در دکور آن هم گران است. از همین ابتدا بگوییم که مهم‌ترین نکته این است که زمینۀ (تم) سبک نئوکلاسیک را به‌طور منسجم در تمام بخش‌های آشپزخانه (و کل خانه) رعایت کنید.

آشپزخانه نئوکلاسیک: مواد اولیه

سبک نئوکلاسیک، در مقایسه با سبک کلاسیک، با مبحث مواد اولیه منعطف‌تر برخورد می‌کند. در این سبک، می‌توانید از انواع چوب‌های ساده یا سنگ‌های تزیینی استفاده کنید. حتی می‌توانید مواد اولیه طبیعی را با انواع مواد مصنوعی ترکیب کنید.

منتها به انتخاب مواد اولیه خود توجه ویژه‌ای کنید، چون فضای آشپزخانه اصولا مرطوب و گرم و چرب است و بوی غذا در آن می‌پیچد؛ پس لازم است بهداشت در این محیط به‌خوبی رعایت شود. اگر بخواهیم نکته‌ای کلی بگوییم، لازم است بدانید ترکیب میزهای صفحه‌ای از جنس سنگ مصنوعی، کابینت نئوکلاسیک چوبی و نمای پس‌زمینه موزاییکی همیشه به نظر خوب می‌رسد.

آشپزخانه نئوکلاسیک: میز کار

در آشپزخانه‌تان جایی مثل جزیره و جدا از سایر فضا برای خود درست کنید که بتوانید کار آماده‌کردن غذا (مثل خردکردن و مخلوط‌کردن) را در آن بخش انجام دهید. این فضا می‌تواند وسط آشپزخانه باشد. می‌توانید با افزودن کابینت‌هایی به زیر آن، کاربردی‌ترش کنید. در این نوع طراحی، سطح رویی کابینت از سنگ مرمر خواهد بود تا با کل فضا هم هم‌خوانی داشته باشد.

آشپزخانه نئوکلاسیک: سنگ مرمر

سنگ مرمر در طراحی آشپزخانه نئوکلاسیک بسیار محبوب است. دلیلش هم این است که مقاوم است و گرما را به‌خوبی تحمل می‌کند. همچنین تمیزکردن و نگهداری از آن نیز ساده است. سنگ مرمر به‌راستی از برازنده‌ترین و در عین حال آسان‌ترین عناصر آشپزخانه است.

آشپزخانه نئوکلاسیک: کابینت

کابینت‌ نئوکلاسیک با حکاکی‌های ظریف و سفارشی طراحی می‌شوند و عموما الگوی گل‌دار دارند. این نوع طراحی به آشپزخانه بُعد و عمق می‌دهد و سبب می‌شود منحصربه‌فرد و خاص به نظر برسد. اجاق‌گاز رومیزی نیز این فضا را بزرگ‌تر و کاربردی‌تر می‌کند. شرکت استیل البرز با توجه به متراژ خانه‌های امروزی، طراحی‌های مناسبی برای اجاق‌گازهای رومیزی ارائه داده است.

چیزی که آشپزخانه نئوکلاسیک را از سایر آشپزخانه‌ها متمایز می‌کند کابینت‌های توکار (نهان‌شده در دیوار) است. کابینت توکار به آشپزخانه جلوه بیشتری می‌دهد، چون در این صورت چشم فرصت دارد به جزئیات گسترده‌ای که روی کابینت کار شده دقت کند و در شلوغی آشپزخانه گم نمی‌شود. طراحی‌های توکار استیل البرز، مانند فرهای برقی توکار در کابینت، تلاشی است بر اینکه خانه‌تان را ساده و باکیفیت به طراحی نئوکلاسیک نزدیک کنید.

آشپزخانه نئوکلاسیک: صندلی و مبلمان

در بحث مبلمان، سبک نئوکلاسیک از مدهای مینیمال مدرن بهره می‌گیرد. از حداقل مبلمان استفاده کنید و فقط جاهایی را که ضروری است مبله کنید. در این صورت، محیط از لحاظ بصری ساده‌تر به نظر می‌رسد. عموما چوب روشن یا قرمز برای مبل و صندلی بهتر است. در ضمن، می‌توانید صندلی‌های آشپزخانه (و سایر فضای خانه) را با تزییناتی مثل رانر زیباتر کنید.

صندلی و مبلمان نئوکلاسیک ساده و موجزند. طراحی هندسی در این زمینه بسیار محبوب است؛ به‌شرطی که تقارن را در طراحی این اثاثیه حفظ کرده باشید. در قرن هجدهم، صندلی‌های آشپزخانه را با چوب‌های تیره و کف آن را با سنگ مرمر می‌ساختند. البته امروزه مواد اولیه بسیاری برای ساختن آشپزخانه نئوکلاسیک وجود دارد.

آشپزخانه نئوکلاسیک: پارچه و منسوجات

در فضای داخلی نئوکلاسیک، از پارچه‌های طبیعی استفاده می‌شود. به‌جای ژاکارد، مخمل یا ملیله، از پارچه‌های کتان متراکم، لینن و فابریک ترکیبی استفاده کنید. این پارچه‌ها نه‌تنها ارزان‌ترند، نگهداری و استفاده از آنها نیز راحت‌تر است.

سبک نئوکلاسیک به پرده‌ها ساده‌تر و مختصرتر از سبک کلاسیک نگاه می‌کند. پرده‌های لامبرکین برای این سبک مناسب‌اند؛ اما به‌شرطی که مانند یک مستطیل ساده از بالا تا پایین پنجره آویزان شده باشند یا در بالا متراکم و چین‌دار باشند و در پایین صاف شوند.

آشپزخانه نئوکلاسیک: کفپوش

راه‌حل سنتی کفپوش پارکت است که مستقیما از دیدگاه کلاسیک آمده است؛ اما در کفپوش نئوکلاسیک می‌توانید از لمینت‌های کاربردی‌تر و بی‌تکلف‌تر استفاده کنید که به روحیه هنری هم بیشتر بخورد. برای آشپزخانه و سایر اتاق‌ها هم می‌توانید از سنگ، کاشی و سرامیک استفاده کنید.

آشپزخانه نئوکلاسیک: دیوارها

در این طراحی، از دیوارها برای القای حس لوکس‌بودن استفاده می‌کنند. دکور و تزیینات نئوکلاسیک برای تأکید بر جزئیات و فاخربودن فضا استفاده می‌شوند. وسایل تزیینی مثل قوطی‌ها، بلورها، ظروف سفالی و چینی به محیط آشپزخانه نئوکلاسیک ظرافت و شکوه بیشتری می‌افزاید.

دیوارها با پانل‌هایی با اشکال و خطوط ساده تزیین می‌شوند. همچنین می‌توانید از کاغذدیواری با رنگ‌های خنثی، ساده یا با نقش‌ونگار گل‌های ریز استفاده کنید. سبک نئوکلاسیک در چیدمان مبلمان و صندلی‌ها از سبک کلاسیک پیروی می‌کند؛ اما در طراحی دیوار مدرن عمل می‌کند.

آشپزخانه نئوکلاسیک: سقف

نئوکلاسیک‌ها اصولا در طراحی خود از سقف غافل می‌شوند؛ اما بهتر است سقف نقش‌ونگار ظریف و با جزئیات گل‌دار داشته باشد تا مضمون نئوکلاسیک در تمام آشپزخانه حفظ شود. این زیباسازی می‌تواند با گچ‌بری برجسته در اطراف لوستر انجام شود تا شکیل‌تر به نظر برسد.

آشپزخانه نئوکلاسیک: نورپردازی

سبک نئوکلاسیک طراحی روشنی دارد. خانه‌های افرادی که عاشق این سبک‌اند روشن و خلوت به نظر می‌رسد؛ پس، از روشنایی چندسطحی استفاده کنید. لوستر، چراغ‌های کف، ریسه تزیینی، چراغ رومیزی و آباژور در این طراحی نیاز خواهند شد. همه نورپردازی‌ها چه در آشپزخانه چه در سایر محیط باید به‌صورت متقارن قرار بگیرند: در دو طرف مبل، روی میزهای کنار تخت یا دو طرف آینه.

لوستر در سبک نئوکلاسیک از عناصر اصلی طراحی است. آشپزخانه یکی از بهترین محیط‌هایی است که می‌توانید در آن از لوستر استفاده کرد، چون لوستر نور را به طور مساوی در همه‌جا پخش می‌کند. لوسترهای چندطبقه به‌سرعت محیط را به فضایی جدی تبدیل می‌کنند. لوستری بزرگ به مرکز ترکیب نئوکلاسیک تبدیل می‌شود.

با این حال، آشپزخانه به نورهای تسک (Task lighting) هم احتیاج دارد تا آشپزی را دل‌چسب‌تر کند. برخلاف طراحی کلاسیک که تزیینات مدرن را پس می‌زند، در این طراحی می‌توانید از نورهای دکوراتیو مدرن استفاده کنید. ال. ای. دی‌ روی طاقچه‌ها و نوار نور در راهروها به محیط حس خاصی می‌افزایند.

آشپزخانه نئوکلاسیک: تزیینات و دکوراسیون

آشپزخانه نئوکلاسیک: چگونه فضای خانهٔ خود را دل‌بازتر نشان دهیم؟

دکوراسیون نئوکلاسیک لوکس و باشکوه است؛ اما نسبت به فضای داخلی کلاسیک کمتر زرق‌وبرق دارد. قالب‌ها، ستون‌ها، گچ‌کاری‌ها و پانل‌ها در این مدل خلاصه‌تر و مدرن‌ترند. اگر می‌خواهید به دیوار چیزی آویزان کنید، نباید تمام فضای دیوار را اشغال کند. یک تابلوی بزرگ بهتر از چندین تابلوی کوچک و جاگیر است.

اگر می‌خواهید روی زمین فرش بیندازید، یک فرش کوچک (مثلا ۲ در ۲٫۵ متر) با نقوش محو کلاسیک بهتر است. یا برعکس، یک طرح هندسی با رنگ‌های واضح انتخاب کنید تا آشپزخانه‌تان را مدرن‌تر نشان دهد. فضای نئوکلاسیک با آثار هنری بزرگ و آینه‌های زیبا آراسته می‌شود. آینه و شیشه با بازتابی که ایجاد می‌کنند، محیط را وسیع‌تر نشان می‌دهند.

آشپزخانه نئوکلاسیک: ترکیب رنگی

انتخاب رنگ در طراحی نئوکلاسیک مانند انتخاب‌های طراحی کلاسیک است. در این سبک، از رنگ‌های گسترده و متنوع استفاده می‌شود؛ اما مدهای روز به‌وضوح در آن دیده می‌شوند. رنگ پس‌زمینه می‌تواند هم روشن باشد هم تیره، اما اصولا ملایم‌اند؛ مثلا سفید، خاکستری، طیف قهوه‌ای، شنی و ترکیبات این رنگ‌ها از نمونه‌های موردعلاقه در نئوکلاسیک‌اند.

رنگ‌های روشن و ناب برای ایجاد تأکید در دکور استفاده می‌شوند؛ مثلا در مبلمان، پارچه‌ها، لامپ‌ها و نقاشی‌ها از این رنگ‌ها استفاده می‌شود. طیف‌های رنگی تیره و پیچیده مثل شرابی، زمردی، یاقوتی، خردلی، آبی کم‌رنگ، زرد، سبز روشن و زیتونی در این بخش‌ها کاربرد دارند. البته نباید به‌طور هم‌زمان از چند طیف رنگی استفاده کنید. یک یا دو رنگ کافی است.

کلاسیک‌ها تمایل دارند از ترکیبات گرم پاستلی در طراحی خود استفاده کنند؛ اما در طراحی نئوکلاسیک این مورد ضروری نیست. یک پالت رنگی سرد یا حتی دوئت‌های تیره و متضاد در این سبک معمول‌تر است. مهم‌ترین نکته این است در این رنگ‌بندی‌ها، فضای داخلی غم‌انگیز یا اشباع به نظر نمی‌رسد.

همچنین می‌توانید در استفاده و ترکیب طیف‌های رنگی طبیعی ولخرجی کنید: نقره‌ای، کرم، طلایی، آبی، مشکی، قرمز و شکلاتی. این رنگ‌ها در ترکیب با هر رنگی زیبا می‌شوند و فاخر و گران به نظر می‌رسند.

سخن آخر

سبک نئوکلاسیک سبکی است که با وجود سادگی، برازنده و چشمگیر به نظر می‌رسد. با چیدمانی که دارد خانه را روشن‌تر، بزرگ‌تر و خلوت‌تر نشان می‌دهد و سرشار از نظم، تقارن و انسجام است. سبک نئوکلاسیک، مانند سبک کلاسیک، از مد پیروی نمی‌کند؛ بنابراین هیچ‌وقت کهنه نمی‌شود. این روزها جوانانِ بیشتری در ایران طرفدار این سبک شده‌اند. با استفاده از نکاتی که در این مقاله توضیح داده شد، می‌توانید چیدمان جدیدی در خانه خود داشته باشید و در عین سادگی، جذابیت خانه‌تان را بیشتر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *