مدیریت زمان در آشپزخانه

مدیریت زمان در آشپزخانه

آشپزخانه قلب خانه لقب گرفته است و در اکثر موارد امور مربوط به آن به خانم خانه سپرده شده است. فردی که این مسئولیت بزرگ را بر عهده می‌گیرد باید زمان زیادی را در آشپزخانه بگذراند. از خرید و آشپزی تا بهداشت و سلامت افراد خانواده همگی به مدیریت این فرد بستگی دارد؛ و البته موضوع زمان که برای یک خانه‌دار اهمیت زیادی دارد نیاز به مدیریت دارد.

آشپزی برای بسیاری لذت‌بخش است و نظم دادن به آشپزخانه برای آنها کار ساده و مفرحی است. اما گاهی کار در آشپزخانه بر دوش ما میفتد در حالی که واقعاً کار مورد علاقۀ ما آشپزی نیست. در این صورت دوست داریم کارها سریع‌تر و بر روی روال باشد تا از سختی آن کم شود. برای آنکه بتوانید زمان خود را در آشپزخانه به بهترین شکل مدیریت کنید باید از نیازها و مسئولیت‌هایی که دارید آگاه باشید و البته ترفندهای لازم برای مدیریت زمان در آشپزخانه را هم بدانید تا کارتان راحت‌تر پیش برود.

لیست خرید ماهانه داشته باشید

خرید وسایل آشپزخانه نیاز به صرف زمان دارد. گاهی باید برای خرید یک قلم کوچک از خانه بیرون بروید. برخی مواد غذایی جزو خریدهای روزانه یا هفتگی هستند چون نمی‌توان آنها را برای مدت زیادی نگه داشت. مواد غذایی مانند شیر خیلی زود خراب می‌شوند. به همین دلیل باید در حجم کم و برای مدت کوتاه خریداری شوند.

به غیر از این موارد چیزهایی مانند  حبوبات، غلات و برنج را می‌توانید برای مدت طولانی نگه دارید. خرید ماهانه یا حتی سالانه این مواد غذایی می‌تواند زمان زیادی برای شما حفظ کند. طوری برنامه‌ریزی کنید که تعداد خرید کردن‌هایتان کمتر شود. از قبل در نظر داشته باشید کدام مواد غذایی رو به اتمام است و قبل از خرید یک لیست از مواد مورد نیاز تهیه کنید.

لیست خرید نه‌تنها در مدیریت زمان کمک‌کننده خواهد بود؛ بلکه باعث می‌شود هزینه‌ها تا حد ممکن کاهش پیدا کنند. یک لیست خوب داشته باشید و به همان بچسبید و از خریدهای بیهوده دوری کنید. به این ترتیب در یک بار خرید تمام مواد مورد نیاز را خریده‌اید بدون آنکه چیز اضافه‌ای تهیه کنید.

شستن ظرف‌ها را عقب نیندازید

این نظم می‌تواند هنگام آشپزی هم به کمک شما بیاید. خوب است در هنگام آشپزی مثلاً وقتی برای سرخ شدن یک ماده غذایی صبر می‌کنید ظرف‌های کثیف شده را بشورید تا بعداً کوهی از ظرف داخل سینک ظرف‌شویی شما نباشد. این کار کمک می‌کند سریع‌تر باشید و البته کمتر خسته شوید.

به‌خصوص زمانی که مهمان دارید به این موضوع اهمیت دهید. ظرف‌های کثیف را همه جای آشپزخانه پخش نکنید. سعی کنید از با ظرف کمتر کار کنید و ظرف کثیف را همان لحظه بشورید یا دستکم داخل سینک بگذارید تا فضایی که در آن کار می‌کنید خیلی شلوغ و نابسامان نشود.

مواد غذایی یخ‌زده سریع‌تر است

افزایش سرعت آشپزی می‌تواند از آنچه فکر می‌کنید ساده‌تر باشد. می‌توانید برخی مواد غذایی لازم برای تهیة غذاها را از قبل آماده کنید و داخل فریزی نگه دارید. برای مثال چیزهایی شبیه بادمجان سرخ‌شده، لوبیا سبز خرد شده و سبزی‌های مورد نیاز برای غذاهای مختلف را از قبل آماده کنید تا همیشه در دسترس باشند.

می‌توانید برای غذاهایی بیشتر خورده می‌شوند مواد غذایی بیشتری نگه دارید. از قبل به غذاهایی که می‌خورید فکر کنید و متناسب با آنها مواد غذایی را نگه دارید تا از دورریز و خراب شدن مواد جلوگیری کنید و مواد غذایی که دارید خیلی کهنه نباشند. به این شکل می‌توانید هنگام آشپزی زمان زیادی ذخیره کنید.

در چیدمان کابینت‌ها نظم داشته باشید

مدیریت زمان در آشپزخانه تنها به خرید و پخت و پز ختم نمی‌شود. نظم در هنگام کار هم می‌تواند زمان زیادی برای شما ذخیره کند. برای مثال اگر اجاق گاز خود را همیشه تمیز نگه دارید لازم نیست چند ساعت در هفته را صرف پاک کردن لکه‌های قدیمی چربی از روی گاز کنید.

کابینت‌های خود را هم مانند سایر قسمت‌های آشپزخانه مرتب نگه دارید. وسایل را طوری بچینید که به‌راحتی پیدا شوند. وسایلی را که بیشتر استفاده می‌کنید و مواد غذایی را که بیشتر مصرف می‌کنید در دسترس قرار دهید. کابینت‌هایی که دور از دسترس هستند مثل کابینت‌های خیلی بالا و خیلی پایین را به وسایلی اختصاص دهید که کاربرد کمتری دارند.

آشپزخانه را برای خود شخصی‌سازی کنید و کاری کنید که در آن کاملاً احساس راحتی کنید. برای مثال وسایل آشپزخانه را متناسب با ویژگی‌هایی که دارید انتخاب و چیدمان کنید. اگر چپ‌دست هستید قیچی آشپزخانة شما باید برای چپ‌دستان طراحی شده باشد. یا اگر قد کوتاهی دارید کابینت‌ها متناسب با شرایط شما طراحی و چیده شده باشد. هرچه باشد قرار است زمان زیادی را در آشپزخانه سپری کنید.

مدیریت زمان در آشپزخانه

آشپزخانه را تمیز کنید

بعد از آشپزی یا در آخر روز همه چیز را جمع کنید، ظرف‌ها را بشورید، کف آشپزخانه را جارو کنید و همه چیز را در جای خود بگذارید. این کار چند مزیت برایتان خواهد داشت. اول از همه اینکه کارها روی هم تلنبار نمی‌شود. دوم این که تمیز کردن برخی مواد غذایی بعد از مدتی سخت‌تر خواهد بود به همین دلیل بعداً باید زمان بیشتری برای پاک کردن آنها صرف کنید و در نهایت صبح بعد که به آشپزخانه بیایید با یک آشپزخانه تمیز و زیبا روبه‌رو خواهید بود.

همین موضوع در مورد وسایل آشپزخانه هم صادق است. برای مثال اگر هفته‌ای یکبار هود آشپزخانه را تمیز کنید نیازی نخواهد بود که برای پاک کردن آن همه چربی قدیمی از مواد شویندة شیمیایی قوی استفاده کنید. یا اگر یخچال همیشه منظم و تمیز باشد بعداً کار شما راحت‌تر خواهد بود. می‌توانید با یک نگاه متوجه شوید چه موادی تمام شده و کدام مواد غذایی در حال خراب شدن یا تمام شدن است.

برای مهمانی برنامه‌ریزی کنید

مهمانی دادن به‌خصوص در بارهای اول کار ساده‌ای نیست. باید چیزهای زیادی را در نظر بگیرید. از تمیز بودن خانه تا خوراکی‌های مهمانی و البته زمانی هم برای آماده شدن خودتان نیاز دارید که باید آن را هم در نظر بگیرید. البته تمام اینها با کمی تجربه و اطلاعات راحت و لذت‌بخش خواهد شد.

اگر برای تدارک مهمانی زمان کم میاورید می‌توانید از قبل برنامه‌ریزی کنید. برای مثال غذاهایی که می‌توانید را از روز قبل آماده کنید. ظرف‌ها را از قبل بچینید. حتی می‌توانید بخشی از سفره را از قبل آماده کنید. به این ترتیب در روز مهمانی برای تمیزکاری و آماده شدن وقت کم نمی‌آورید.

از چند روز قبل خریدهای لازم برای مهمانی را بنویسید و مواد غذایی مورد نیاز را آماده کنید. سعی کنید چیزی را برای اولین باز امتحان نکنید. در غیر این صورت کمی ریسک را به جان خریده‌اید. می‌توانید از قبل به ذائقة مهمان‌ها فکر کنید و غذاها و خوراکی‌هایی آماده کنید که باب میل آنها است.

همه این موارد می‌تواند کار شما را راحت و سریع کند؛ اما ممکن است به تجربه چیزهای بیشتری یاد گرفته باشید. اگر تکنیک‌هایی برای مدیریت بهتر زمان در آشپزخانه می‌شناسید که به شما کمک کرده است. آن را با به اشتراک بگذارید تا بیشتر در این مورد صحبت کنیم. چه کارهایی آشپزی، خرید و تمیزکردن آشپزخانه را سریع‌تر می‌کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *