پخت غذاهای سریع و آسان برای افراد شاغل

پخت غذاهای سریع و آسان برای افراد شاغل

در دنیای پرشتاب امروزی، زمان یک کالای گرانبها محسوب می‌شود؛ به ویژه برای افراد شاغل. بین انجام مسئولیت‌های کاری، تعهدات خانوادگی و تعهدات شخصی، یافتن زمان برای تهیهٔ یک وعدهٔ غذایی سالم چالشی بزرگ است. از آنجایی که خوب غذا خوردن برای حفظ سلامتی و سطح انرژی ضروری است، باید برای این دغدغهٔ مهم چاره‌ای اندیشیده و برنامه‌ای بریزیم تا هم اجاق گاز خانه‌مان در فاصلهٔ زمانی کوتاه روشن شود و با گرمایش، غذایی لذیذ را برای‌مان طبخ کند و هم در زمان، بیشترین صرفه‌جویی را داشته باشیم.

 خوشبختانه با کمی برنامه‌ریزی و خلاقیت می‌توانیم غذاهای خوشمزه و مقوی را در کمترین زمان آماده کنیم. در این مقاله، نکات کاربردی برای تهیهٔ غذاهای سریع و آسان را بررسی کرده‌ایم تا شما با رعایت آن‌ها بتوانید بدون به خطر انداختن برنامه‌های زندگی خود، رضایت کافی را از آشپزی و خوردن غذاهای لذیذ به دست بیاورید. پس ما را همراهی کنید.

۸ راه حل برای آشپزی آسان‌تر

افراد شاغلی که برای ساعات طولانی کار می‌کنند، نمی‌توانند به راحتی برای پختن غذاهای سالم زمان صرف کنند. بسیاری از ما از خوردن غذاهای خانگی لذت می‌بریم و دوست داریم در کنار درگیری‌های شغلی، غذاهای خوب و سالم درست کنیم. خبر خوب این است که دستورالعمل‌های زیادی وجود دارد که برای افراد پرمشغله کاربردی است و می‌تواند لذت یک آشپزی آسان و سریع را به آن‌ها هدیه دهد. ما در ادامه به برخی از این راه حل‌ها اشاره کرده‌ایم.

۱- استفاده از مواد اولیهٔ آماده

یکی از راه‌هایی که می‌توانید برای پخت غذاهای سریع استفاده کنید، استفاده از مواد اولیهٔ آماده است. مثلاً می‌توانید از مواد غذایی آماده مانند سبزیجات سرخ شده و خشک شده، مواد غذایی پاک شده یا عصاره‌ها و غذاهای نیمه آماده استفاده کنید. همچنین می‌توانید از مواد غذایی آماده مانند رب گوجه‌فرنگی و سس‌های مختلف استفاده کنید تا نیاز نباشد برای تهیهٔ این مواد اولیه، زمان صرف کنید. با استفاده از این مواد آماده، می‌توانید در کمترین زمان ممکن غذاهای خوشمزه و متنوعی را تهیه کنید.

۲- برنامه‌ریزی برای وعده‌های غذایی

یکی از راه‌های آماده کردن وعدهٔ غذایی سریع برای افراد شاغل، برنامه‌ریزی از قبل است. اگر وعده‌های غذایی خود را از قبل برنامه ریزی کنید به شما کمک می‌کند تا زمانی که می‌خواهید آن غذا را بپزید، همهٔ مواد را در دسترس داشته باشید. صرف چند دقیقه در هفته برای برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی، می‌تواند در وقت ارزشمند شما صرفه‌جویی کند و استرس‌تان را در طول هفته کاهش دهد.

با در نظر گرفتن ترجیحات و نیازهای غذایی‌تان، یک لیست برای هفتهٔ آیندهٔ خود بنویسید. سپس زودتر چک کنید و ببینید که آیا ترکیبات و  مواد اولیه را در خانه دارید؟ با این کار سرعت شما در زمان پخت بیشتر می‌شود و اگر لازم باشد مادهٔ غذایی خاصی را تهیه کنید، زودتر برای خرید آن اقدام می‌کنید.

۳- طبخ غذاهای سریع پخت

انتخاب دستور پخت‌های سریع و آسان برای پختن غذاهایی که هم خوشمزه هستند و هم زمان کمتری از شما می‌گیرند، می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. دستورالعمل‌های زیادی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را در نیم ساعت یا کمتر درست کرد.

علاوه بر اینکه محصولات زیادی هم در دسترس هستند که می توانند به شما در پخت سریع‌تر کمک کنند، مانند: سبزیجات از قبل خرد شده و غذاهای نیمه آمادهٔ موجود در بازار.

۴- پخت یک غذا برای چند وعده

در شرایط خیلی سخت، می‌توانید هربار که آشپزی می‌کنید، یک غذا را برای چند وعده بپزید و مابقی را در یخچال نگهداری کنید. اگر می‌خواهید وعدهٔ بعدی را با فاصلهٔ زمانی طولانی میل کنید، می‌توانید غذا را در فریزر بگذارید.

۵- پخت چند وعده غذا در یک روز

اگر در طول هفته فقط یک روز می‌توانید برای آشپزی زمان بگذارید، بهتر است هم‌زمان چند مدل غذا را درست کنید و در طول هفته مصرف کنید. این کار باعث می‌شود تا روزهای دیگر هفته، دغدغهٔ آشپزی نداشته باشید.

توجه کنید که اگر می‌خواهید این کار را بکنید، باید تعداد زیادی ظروف داشته باشید؛ آن هم نه هر ظرفی! ظروفی که هم جای کمتری در یخچال اشغال کنند و هم قابلیت گرم شدن داشته باشند. اگر قرار باشد غذاها را در ظروفی بریزید که قابل گرم شدن نیستند، برای گرم کردن باید آن را به ظرفی دیگر منتقل کنید و آخر شب با انبوهی از ظروف در سینک ظرفشویی مواجه می‌شوید.

۶- فریز کردن وعده‌های غذایی

وعده‌های غذایی را فریز کنید. این یک راه عالی برای داشتن وعده‌های غذایی خانگی و سالم در زمان‌هایی است که وقت و زمان کمی برای آشپزی دارید. البته باید توجه داشته باشید که همهٔ غذاها را نمی‌توان فریز کرد. برخی غذاها با فریز شدن شکل زیبای ظاهری و یا حتی طعم و بوی خود را از دست می‌دهند. برای فریز کردن، غذاهایی را انتخاب کنید که پس از منجمد شدن، تغییر چندانی نمی‌کنند.

۷- استفاده از ابزارهای آشپزخانه برای صرفه‌جویی در زمان

سرمایه‌گذاری بر روی ابزارهایی که باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شوند، می‌تواند به شما در پخت غذاهای سریع و آسان کمک زیادی بکند. ابزارهای زیادی وجود دارد که در سرعت بخشیدن به فرآیند پخت و پز و کاهش زمان صرف شده در آشپزخانه، نقش مهمی ایفا می‌کنند. برخی از این ابزارها عبارت‌اند از: زودپز، غذاساز، بخارپز، همزن برقی، آرام پز، گوشت‌کوب برقی، رنده برقی، همه کاره و فر برقی.

۸- استفاده از باقیمانده‌ها

استفاده از غذاهای باقیمانده برای وعدهٔ شام، می‌تواند باعث صرفه‌جویی در زمان برای تهیهٔ غذا شود. اگر فرصت دارید که روزی یک بار آشپزی کنید، می‌توانید یک غذا را برای دو وعده بپزید و باقیماندهٔ غذا را برای شام شب بعد نگه دارید. با این روش هم یک وعده غذای تازه میل می‌کنید و هم برای شام خود در طول هفته، غذا ذخیره کرده‌اید.

باقیماندهٔ غذاها را می‌توانید با افزودن مواد تازه یا استفاده از آن‌ها به عنوان خوراک پایه برای یک دستور پخت جدید به وعده‌های غذایی متفاوت تبدیل کنید.

بهترین راه برای یک آشپزی آسان و سالم

نظر شما چیست؟ تا به حال کدام یک از راه‌های بالا را امتحان کرده‌اید؟ فکر می‌کنید اجرای کدام نکته برای شما امکان‌پذیر باشد؟ آیا راه حل دیگری دارید که در کنار پخت سریع و صرفه‌جویی در زمان، یک غذای دلچسب به شما تحویل بدهد؟ به ما بگویید که چگونه بین زندگی کاری، زندگی شخصی و آشپزی تعادل ایجاد می‌کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *