نکات و ترفندهای داشتن آشپزخانه دو رنگ

آشپزخانه دو رنگ

در گذشته همیشه کابینت‌های آشپزخانه‌ها تک‌رنگ بودند و جنس کابینت‌ها در تمام آشپزخانه یکسان بود. اما حالا چند سالی است که با ورود کابینت آشپزخانه دو رنگ ترندی جدید در دکوراسیون آشپزخانه پدیدار شده است. ترندی که به نظر می‌رسد فعلاً در آشپزخانه‌های جدید ماندگار است. دکور آشپزخانه دو رنگ به شیوه‌های مختلف انجام می‌شود. گاهی تمام کابینت‌ها یک شکل هستند و تنها جزیره به رنگی متفاوت دیده می‌شود. گاهی اوقات کابینت‌های چوبی با کابینت‌های رنگ شده ترکیب می‌شوند و گاهی افراد از ترکیب‌های رنگی متمم یا مکمل برای رنگ‌آمیزی کابینت دو رنگ استفاده می‌کنند. هرچه باشد این روزها استفاده از دو رنگ در آشپزخانه حسابی محبوب شده است. اما این کار ترفندها و تکنیک‌های خاصی هم دارد که در ادامه مرور خواهیم کرد.

مزایای استفاده از مدل آشپزخانه دو رنگ

اولین و مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود افراد، آشپزخانه دورنگ را ترجیح بدهند، زیبایی خاصی است که این نوع دکوراسیون ایجاد می‌کند. شما می‌توانید با انتخاب کابینت دو رنگ یا حتی ایجاد تضاد رنگی بین کابینت‌ها و دیوار آشپزخانه جلوه‌ای خاص و متفاوت به آشپزخانه خود ببخشید. می‌توانید از رنگ‌های جسورانه و مسرت‌بخش استفاده کنید و آشپزخانه خود را متفاوت و شیک کنید.

اما انتخاب آشپزخانه دو رنگ مزایای دیگری هم دارد. انتخاب دو رنگ مختلف برای آشپزخانه می‌تواند خلاقیت شما را به چالش بکشد و به شما اجازه بدهد کمی از شخصیت خود را با ترکیب رنگ‌های مورد علاقه‌تان نشان دهید. نکتۀ مثبت در مورد چنین آشپزخانه‌ای این است که برای هر نوع و سبک دکوراسیونی مناسب است. چه خانه‌ای به سبک کلاسیک داشته باشید و چه دکوراسیونی مدرن را برای خانه خود برگزیده باشید، می‌توانید یک آشپزخانه دو رنگ شیک داشته باشید.

اگر می‌خواهید خانه خود را بازسازی کرده و برای فروش بگذارید، شاید این مدل دکوراسیون کمک خوبی باشد. زیرا این مدل آشپزخانه در حال حاضر به‌شدت محبوب است و خیلی‌ها دوست دارند چنین چیدمانی را در آشپزخانه خود تجربه کنند. به‌علاوه با کمی دقت در انتخاب رنگ و به کار بردن رنگ‌های روشن‌تر در کابینت‌های بالایی می‌توانید کاری کنید که آشپزخانه شما از آن چیزی که است بزرگ‌تر دیده شود. به این ترتیب با انتخاب کابینت دو رنگ یک تیر و دو نشان می‌زنید؛ هم آشپزخانه خود را بزرگ‌تر نشان می‌دهید و هم کاری می‌کنید که بسیار زیبا و امروزی به نظر برسد.

آشپزخانه دو رنگ

انتخاب نقطه کانونی کلید دکوراسیون آشپزخانه

به طور کل برای هر نوع دکوراسیون آشپزخانه‌ای انتخاب نقطه کانونی بسیار مؤثر و مفید خواهد بود. مثلاً وجود جزیره در آشپزخانه نقطه کانونی ایده‌آلی است. همچنین اگر گاز شما در وسط کابینت‌ها قرار دارد، شاید بتوانید گاز را به‌عنوان نقطه کانونی در نظر بگیرید. معمولاً در نگاه اول تمرکز افراد به سمت نقطه کانونی جلب می‌شود. می‌توانید از این موضوع برای انتخاب رنگ‌ها استفاده کنید. مثلاً رنگ جزیره یا گاز با کابینت‌ها تضاد داشته باشد و طوری انتخاب شود که توجۀ زیادی را به خود جلب کند.

تعادل در ترکیب رنگی‌های مناسب

یکی از مهم‌ترین نکات در آشپزخانه دو رنگ ایجاد تعادل در رنگ‌هاست. گاهی انتخاب رنگ‌ها از آن چیزی که به نظر می‌رسد دشوارتر است. برای شروع می‌توانید به جای آنکه از دو رنگ کاملاً متفاوت استفاده کنید، تناژهای مختلف یک رنگ را به کار ببرید. مثلاً به جای ترکیب رنگ زرد با سبز از رنگ زرد در تناژهای تیره و روشن استفاده کنید. رنگ روشن‌تر را برای کابینت‌های بالا و رنگ تیره‌تر را برای کابینت‌های پایین به کار ببرید.

اگر دوست دارید از رنگ‌های مختلف استفاده کنید میزان روشنایی و فام آنها را متناسب با یکدیگر انتخاب کنید. همچنین اگر به رنگ‌های تند و پر انرژی مانند قرمز و نارنجی علاقه دارید، می‌توانید آنها را در ترکیب با رنگ‌های خنثی مانند خاکستری یا سفید به کار ببرید تا به تعادل برسند.

سفید، رنگی که نباید فراموش کرد

یکی از شیوه‌های رایج انتخاب رنگ در آشپزخانه دو رنگ، انتخاب سه‌گانه نام دارد. استفاده از این ترفند به شما اطمینان می‌دهد که از لحاظ بصری آشپزخانه خود را به تعادل می‌رسانید. اغلب از این روش به‌عنوان قانون ۶۰-۳۰-۱۰ یاد می‌شود. طبق این قانون برای انتخاب رنگ، ۶۰ درصد رنگ غالب، ۳۰ درصد رنگ ثانویه و ۱۰ درصد برای رنگ شاخص در نظر گرفته می‌شود. برای کابینت آشپزخانه دو رنگ، رنگ سفید به‌عنوان رنگ سوم انتخاب بسیار خوبی خواهد بود. نقاطی در آشپزخانه که به رنگ سفید در می‌آیند می‌توانند مناطق بسیار خوبی برای استراحت چشم‌ها باشند و ترکیب رنگی نهایی را متعادل و زیبا کنند.

کنتراست بالا، انتخاب جسورانه

اگر می‌خواهید آشپزخانه دو رنگ شما حسابی به چشم بیاید، بد نیست به انتخاب دو رنگ با کنتراست بسیار بالا فکر کنید. انتخاب دو رنگ کاملاً متضاد به‌ویژه برای آشپزخانه‌های بزرگ‌تر بسیار کاربردی خواهد بود. سفید و سیاه یک انتخاب امن و در عین حال بسیار زیباست اما ترکیب‌های دیگری مانند آبی پررنگ و سفید یا قرمز تیره و رنگ‌های روشن هم انتخاب‌های جسورانه‌ای هستند که می‌توانند نتیجۀ شگفت‌انگیزی داشته باشند.

آشپزخانه دو رنگ

رنگ‌های پاستلی، راهکاری برای آشپزخانه‌های کوچک

درست است که ترکیب رنگ‌هایی تیره و روشن بسیار جذاب به نظر می‌رسد اما برای همه فضاها مناسب نیست. برای کسانی‌که آشپزخانه‌های کوچکی دارند اولویت بزرگ‌تر به نظر رسیدن آشپزخانه است. رنگ‌های تیره نور را جذب می‌کنند و فضا را کوچک‌تر نشان می‌دهند. برای چنین آشپزخانه‌هایی انتخاب رنگ‌های روشن مناسب‌تر خواهد بود. برای مثال می‌توانید از ترکیب رنگ سفید با رنگ‌های پاستلی مانند نعنایی یا آبی ملایم استفاده کنید.

ایجاد تنوع با کمک مواد مختلف در آشپزخانه

در آخر ایجاد یک آشپزخانه دو رنگ در حقیقت وابسته به استفاده از تضادهای برنامه‌ریزی شده و دقیق است. شما می‌توانید این تضادها را با استفاده از رنگ‌های مختلف و حتی بافت‌ها و مواد مختلف ایجاد کنید. مثلاً می‌توانید برای کابینت‌های تیره‌تر که در پایین قرار دارند از روکش‌های براق استفاده کنید. برای ایجاد ترکیبی از مواد مختلف می‌توانید روی جنس شیرآلات و سینک خود هم حساب کنید و از ترکیب فلز هم در دکور خود بهره ببرید.

همچنین یکی از ترکیبات بسیار جذاب در یک آشپزخانه دو رنگ، ترکیب چوب با رنگ است. می‌توانید بخشی از کابینت‌های خود را با یک رنگ متناسب رنگ کنید و برای بقیه کابینت‌ها از چوب استفاده کنید تا گرمای طبیعت در آشپزخانه شما جاری شود. اما بهتر است از چوب‌های مختلف در کنار هم استفاده نکنید زیرا ترکیب بافت‌های چوبی متفاوت چشم‌ها را گیج می‌کند و باعث غیر هماهنگ دیده شدن آشپزخانه می‌شود.

ترکیب مواد مختلف به کمی مهارت نیاز دارد. برای اینکه به بهترین ترکیب ممکن برسید می‌توانید نگاهی به عکس‌های مجلات دکوراسیون بیندازید یا گشتی در اینترنت بزنید و از جدیدترین طرح‌ها ایده بگیرید. حتی اگر خواستید سنگ تمام بگذارید، می‌توانید از یک طراح دکوراسیون داخلی هم کمک بگیرید تا به نتیجه جالب‌تری برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *