راهکارهایی برای خانواده‌ای شاد داشتن

بیشتر عمر ما کنار خانواده سپری می‌شود؛ بنابراین حال خوب اعضای خانواده در میزان خوشبختی و رضایت ما تاثیر دارد. به‌علاوه، کودکان سالم هم در خانواده‌ای شاد و سالم رشد می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی شادی در خانواده صحبت کنیم و به این سؤال پاسخ دهیم که چگونه می‌توانیم خانواده‌ای شاد داشته باشیم؟ اگر حال روحی خودتان و اعضای خانواده برای شما هم مهم است، در این مقاله همراه ما باشید.

چگونه خانواده‌ای شاد داشته باشیم؟

همه‌ی ما دوست داریم خانواده‌ی شادی داشته باشیم و در محیطی صمیمی و دوست‌داشتنی زندگی کنیم. اصلا چه کسی هست که شادی و حال خوب را دوست نداشته باشد؟ ولی آیا شادی به آسانی و بدون زحمت به دست می‌آید؟ در این بخش به شما می‌گوییم که برای داشتن خانواده‌ای شاد باید طبق راهکارهای مشخصی عمل کنید.

با هم غذا درست کنید

در خانواده‌های سنتی و قدیمی، بیشتر وقت مادرها در آشپرخانه و کنار اجاق گاز می‌گذشت؛ ولی از آن‌جایی که نقش‌‌های سنتی در خانواده‌های مدرن امروزی جایی ندارند، همه‌ی اعضای خانواده می‌توانند کنار هم غذا درست کنند و وعده‌های غذایی را کنار هم باشند. درست‌کردن غذا و انجام کار گروهی صمیمیت اعضای خانواده را بیشتر می‌کند. به‌علاوه، اعضای خانواده می‌توانند در زمان درست‌کردن غذا با یکدیگر صحبت کنند و با زندگی شخصی یکدیگر بیشتر آشنا شوند. می‌توانید یک روز در هفته را به غذادرست‌کردن گروهی اختصاص دهید.

به نظرات یکدیگر احترام بگذارید

در یک خانواده‌ی شاد و سالم، نظر کوچک‌ترین عضو خانواده هم مهم است. از کودکان و نوجوانان خانواده نظرشان را بپرسید و با آن‌ها حرف بزنید. این کار عزت‌نفس بچه‌ها را افزایش می‌دهد. البته منظور ما این نیست که تصمیم‌های مهم را مطابق خواسته‌ی بچه‌ها انجام دهید، شما می‌توانید در مورد آن تصمیم با فرزندتان حرف بزنید و نظرش را بپرسید. اگر نظر کودکتان مفید بود، در تصمیم‌گیری از آن استفاده کنید. با این کار، کودک حس‌ ارزشمندبودن می‌کند و متوجه می‌شود که برای او احترام قائل هستید. مثلاً، می‌توانید درباره‌ی تفریح‌های آخرهفته از فرزندتان سؤال کنید و نظرش را بپرسید. مشارکت اعضای خانواده فضای صمیمی و راحتی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که خانواده‌ی شادی داشته باشید.

کارهای خانه را تقسیم کنید

فراموش نکنید که در خانواده‌ی شاد، وظیفه‌ی خانم‌ها ظرف‌شستن کنار سینک ظرفشویی یا پختن غذا کنار اجاق گاز نیست و مردهای خانواده هم باید کارهای خانه را انجام دهند. سعی کنید کارهای خانه را بین اعضای خانواده تقسیم کنید. مثلا هرروز غذا پختن با یک نفر باشد و نظافت خانه را شخص دیگری انجام دهد. با این کار اعضای خانواده یاد می‌گیرند که غذاپختن و تمیزکاری وظیفه‌ی یک نفر نیست و آن‌ها هم باید سهم خودشان را از این کارها ادا کنند. همچنین، با تقسیم کارهای خانه حس همکاری و همدلی بین اعضای خانواده تقسیم می‌شود و استرس و فشار کاری فقط روی مادر خانواده نخواهد بود.

ویژگی‌های مثبت اعضای خانواده را تشویق کنید

اعضای خانواده شباهت‌ها و تفاوت‌های زیادی با هم دارند، اگر فقط روی تفاوت‌ها تمرکز کنید، حس ناراحتی را بیشتر می‌کنید. سعی کنید به جای تمرکز روی ویژگی‌های ناخوشایند اعضای خانواده روی نقاط مثبت آن‌ها تمرکز کنید. به رفتارهای مطلوب اعضای خانواده توجه کرده و آن‌ها را تشویق کنید. با این کار صمیمیت و دوستی در خانواده بیشتر می‌شود و خانواده‌ی شادتری خواهید داشت.

احساساتتان را نشان دهید

پدر و مادرهای قدیمی معمولا به سختی احساساتتشان را نشان می‌دهند و در بیشتر وقت‌ها نمی‌توانند به صورت کلامی حسشان را بیان کنند. اگر پدر و مادر شما هم ابراز احساسات را بلد نبودند یا آن را نشان نمی‌دادند، بیایید یک بار برای همیشه این چرخه را متوقف کنید و ابراز احساسات را یاد بگیرید. سعی کنید به شیوه‌های مختلف احساستان را به همسر یا فرزندتان نشان دهید. ابزار احساسات کلامی را دست کم نگیرید و به اعضای خانواده بگویید که دوستشان دارید. با ابزار احساسات، حس امنیت و اعتماد در خانواده افزایش پیدا می‌کند و فضایی گرم و صمیمی در خانه ایجاد می‌شود.

قدرت بازی‌های دورهمی را دست کم نگیرید

یکی از اصلی‌ترین عواملی که باعث تقویت و شادی خانواده می‌شود، بازی و تفریح‌های خانوادگی است. بازی فقط برای کودکان نیست و کودک درون شما هم به بازیگوشی و شیطنت نیاز دارد؛ بنابراین برای بازی‌های گروهی برنامه‌ریزی کنید و کنار همسر و فرزندانتان زمانی را به بازی‌کردن اختصاص دهید. این بازی‌ها می‌توانند بازی‌های کامپیوتری، اسم و فامیل، نقاشی یا بازی‌های کارتی باشند. با بازی‌کردن زخم‌های عاطفی و احساسی بهبود پیدا می‌کنند و حس مهربانی بین اعضای خانواده زیاد می‌شود. اگر در طول هفته سر کار می‌روید، آخر هفته را به بازی‌های خانوادگی اختصاص دهید.

با یکدیگر ورزش کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش‌کردن باعث افزایش شادی می‌شود و در بهبود افسردگی و اضطراب تاثیر دارد. می‌توانید با توجه به علاقه‌مندی‌های اعضای خانواده زمانی را به ورزش‌کردن گروهی اختصاص دهید. دوچرخه‌سواری یا نرمش‌های یوگا گزینه‌های مناسبی برای ورزش گروهی هستند.

خانواده‌ی خودتان را تحسین کنید

از خودتان بپرسید که چقدر اعضای خانواده را تحسین می‌کنید و از آن‌ها به خاطر ویژگی‌ها و کارهای خوبشان تشکر می‌کنید؟ سعی کنید تحسین‌کردن را در خانواده تمرین کرده و از فرزندانتان به خاطر رفتارهای مثبت تشکر کنید. ممکن است فرزندان شما طبق خواسته‌ی شما رفتار نکنند یا مسیر زندگی متفاوتی را برای خودشان رقم بزنند، فراموش نکنید که تحسین‌کردن و حمایت از فرزندان نباید منوط به پیروی‌کردن آن‌ها از سبک زندگی شما باشد.

از بزرگ‌ترها کمک بگیرید

تحقیقات روان‌شناسی نشان می‌دهد که حضور مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها تاثیر مثبتی در میزان شادی خانواده دارد. اگر موقع بروز مشکلات از آن‌ها کمک بگیرید، استرس کمتری را تجربه می‌کنید و می‌توانید تجربه‌های شاد بیشتری را در خانواده رقم بزنید. با این کار فرزندان کنار پدربزرگ و مادربزرگشان وقت می‌گذارنند و شما هم می‌توانید با همسرتان وقت بگذرانید.

درباره‌ی قصه‌ها و تاریخچه‌ی خانواده حرف بزنید

کودکانی که داستان‌های خانوادگی را می‌دانند، عزت‌نفس بیشتری دارند و صمیمیت بیشتری هم نسبت به اعضای خانواده احساس می‌کنند. هرچقدر کودکان بیشتر از تاریخچه‌ی خانوادگی اطلاع داشته باشند، حس بهتری نسبت به خانواده‌ی خودشان تجربه می‌کنند و عزت‌نفسشان بیشتر می‌شود. همچنین، با این کار فرزندان متوجه می‌شوند که خانواده با وجود مشکلات سرپا است و با قدرت ادامه می‌دهد.

حس شوخ‌طبعی را تشویق کنید

حس شوخ‌طبعی یکی از عوامل شادی است و صمیمیت اعضای خانواده را افزایش می‌دهد. برای تشویق حس شوخ‌طبعی در خانواده می‌توانید ماجراهای خنده‌دار در طول روز را تعریف کنید.

رئیس‌بازی را کنار بگذارید

اگر تا الان طبق الگوهای قدیمی مدیریت خانواده پیش می‌رفتید و سعی می‌کردید اعضای خانواده را کنترل کنید، برای رسیدن به خانواده‌ی شاد و سالم این عادت را کنار بگذارید. اجازه دهید فرزندان برای زندگی خودشان تصمیم بگیرند و برنامه‌ریزی کنند. محققان دانشگاه کالیفرنیا متوجه شده‌اند که کودکانی‌ که استقلال بیشتری دارند و برای زندگی خودشان تصمیم می‌گیرند، مغزشان بهتر رشد می‌کند و به کنترل شناختی بهتری دست پیدا می‌کنند. اگر کودک کار خوبی انجام می‌دهد، اجازه دهید خودش جایزه‌اش را انتخاب کند. همچنین درصورتی‌که می‌خواهید کودک را به خاطر کار بدش تنبیه کنید، می‌توانید روش تنبیه را از خودش بپرسید. مثلاً ندیدن برنامه‌ی تلویزیونی موردعلاقه می‌تواند نوعی تنبیه باشد. این جزئیات کوچک به شما کمک می‌کنند که خانواده‌ی شادی داشته باشید.

شما برای تقویت شادی در خانواده چه کار می‌کنید؟

ما در این مقاله سعی کردیم از تحقیقات و گفته‌های روان‌شناس‌ها استفاده کرده و راهکارهای داشتن خانواده‌ای شاد را بازگو کنیم. حالا نوبت شما است که راهکارهای خودتان را بگویید. می‌توانید از تجربه‌ها و خاطره‌های گذشته برای ما تعریف کنید. فراموش نکنید که شما عضوی از خانواده‌‌ی استیل البزر هستید و نظر شما برای ما مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *