ترفندهایی برای پیشگیری از بیماری و تقویت سلامت اعضای خانواده

3 تا از بهترین روش‌ها برای پخت ماهی در فر

هیچ چیز مانند داشتن سبک زندگی سالم به حفظ سلامتی و زندگی با نشاط در محیط خانواده کمک نمی‌کند. در این بین نقش والدین در پیشگیری از بیماری و تقویت سلامت اعضای خانواده پررنگ‌تر است. خیلی از افراد تصور می‌کنند که زندگی سالم، هزینه‌های سنگینی را به دنبال دارد. این در حالی است که واقعیت حکایت از چیز دیگری دارد. بسیاری از متخصصان پزشکی بر این باورند که جلوگیری از چاقی مهم‌ترین نکته‌ایست که در سبک زندگی خانواده‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد؛ چراکه چاقی را مادر بسیاری از بیماری‌ها می‌دانند. در این مطلب قصد داریم چند ایده جذاب، ساده و کم هزینه را برای داشتن خانواده‌ای سالم و شاداب بررسی کنیم. دعوت می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

1. هر هفته یک فعالیت خانوادگی را تجربه کنید

وقتی درباره دلیل ورزش نکردن از بسیاری از افراد می‌پرسید، این طور پاسخ می‌دهند که انگیزه لازم را برای ورزش کردن به‌تنهایی را ندارند. هرچند این دلیل منطقی برای ورزش نکردن به شمار نمی‌رود؛ اما واقعیت این است که دست و پای خیلی از افراد بسته است. برای از میان برداشتن این بهانه پیشنهاد می‌کنیم که حتما یک روز را در هفته به فعالیت خانوادگی اختصاص دهید. از پیاده‌روی دسته جمعی در پارک تا کوهنوردی، دوچرخه‌سواری و … از جمله فعالیت‌هایی هستند که برای تنوع بخشیدن به ورزش خانوادگی می‌توانید روی آن‌ها حساب ویژه‌ای باز کنید.

2. حداقل یک وعده غذایی در شبانه‌روز را با خانواده میل کنید

یکی از مشکلات زندگی در دنیای جدید، گرفتاری‌های بیش از حد افراد در محیط‌های کاری است. تفاوت در شرایط کاری هر یک از افراد باعث می‌شود که بعضا خیلی از اعضای خانواد فرصت چندانی برای کنار هم بودن در شبانه‌روز نداشته باشند. چنین موضوعی آثار منفی زیادی به بار می‌آورد که یکی از آن‌ها در زمینه تغذیه است.

وقتی نوبت به صرف غذا در جمع‌های خانوادگی می‌رسد، عطر و طعم غذای خانگی روی اجاق گاز در آشپزخانه به میان می‌آید. سلامت غذای خانگی را نمی‌توان در هیچ غذای رستوران یا فست فود دیگری پیدا کرد. طبیعی است که اگر قرار باشد فردی به تنهایی غذا میل کند به جای صرف زمان برای آماده کردن غذا به سراغ سفارش غذا از بیرون یا آماده کردن غذاهای حاضری می‌رود. این موضوع در طولانی مدت تنها روی عادت غذایی افراد اثرگذار نیست؛ بلکه سلامت جسمی آن‌ها را نیز تهدید می‌کند.

3. بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید

رعایت بهداشت دهان و دندان را از همان دوره کودکی با فرزندان خود در محیط خانواده تمرین کنید. داشتن دندان‌های سالم از چند حیث اهمیت دارد؛ نخست آنکه کسانی که تجربه درد دندان را دارند، به خوبی می‌دانند که تحمل این دردها خیلی دشوار است. در وهله دیگر بهداشت دهان و دندان در داشتن ظاهری زیبا به افراد کمک می‌کند.

از آن گذشته باید توجه داشته باشید که هزینه خدمات دندان پزشکی معمولا سنگین است و بی‌توجهی به این موضوع هزینه‌های سنگینی را به سبد مخارج خانواده تحمیل می‌کند. بنابراین از هزینه کردن برای خرید مسواک و خمیر دندان‌های با کیفیت هراس به دل راه ندهید. خود و تمام اعضای خانواده را مکلف کنید که در طول شبانه‌روز حداقل 2 بار مسواک بزنید.

4. برنامه منظمی برای خواب در شبانه‌روز داشته باشید

بی‌خوابی یا کم‌خوابی یکی دیگر از معضلات جدی است که زندگی بسیاری از افراد را در دنیای امروز تحت‌الشعاع قرار داده است. کار و مشغله فراوان از یک طرف و صرف زمان زیاد برای گشت‌وگذار در فضای مجازی و دل مشغولی‌هایی از این دست باعث شده تا خیلی از افراد نظم و انضباط چندانی در برنامه استراحت و خواب شبانه‌روزی خود نداشته باشند. بی‌خوابی مشکلات ذهنی و جسمی زیادی را در دراز مدت به بار می‌آورد. مشکلاتی که می‌تواند بیماری‌ها خاصی را نیز به دنبال داشته باشد.

شما به عنوان والدین در محیط خانواده باید شرایط را به‌گونه‌ای مدیریت کنید که هر یک از اعضای خانواده زمان مشخصی را برای استراحت در شبانه‌روز در نظر بگیرند. این موضوع را با تنظیم برنامه‌های روزمره مانند زمان صرف وعده‌های غذایی، تفریح، مهمانی رفتن و … سروسامان دهید. سعی کنید از همان دوره کودکی اهمیت خواب و استراحت منظم و کافی را برای فرزندان خود جا بیندازید.

5. چکاپ سالانه را در برنامه خانواده بگنجانید

خیلی از بیماری‌ها در یک فرآیند طولانی بروز پیدا می‌کنند. به این معنی که در مراحل اولیه چندان جدی نیستند و علائم خطرناکی نیز ندارند. تشخیص زودهنگام بیماری‌ها به جلوگیری از پیشرفت و درمان آسان‌تر آن‌ها کمک می‌کند. اینجاست که اهمیت موضوع چکاپ سالانه روشن می‌شود.

سعی کنید این عادت را در خانواده خود جا بیندازید که سالانه حداقل یک بار تمام اعضای خانواده برای ارزیابی وضعیت سلامت عمومی، تحت چکاپ و معاینات پزشکی قرار بگیرند. این موضوعی است که در بسیاری از کشورهای دنیا جدی گرفته می‌شود؛ اما متاسفانه در ایران معمولا خانواده‌ها چندان توجهی به آن ندارند.

6. عادت‌های غذایی مناسبی برای خانواده تعریف کنید

ما توسط تبلیغات پر زرق و برق خوراکی‌های خوشمزه‌ای گرفتار شده‌ایم که هر کدام از آن‌ها به نوعی تهدیدی برای سلامتی به شمار می‌روند. خانواده نقش بسزایی در جلوگیری از سوق پیدا کردن افراد به سمت عادت‌های غذایی ناسالم دارد. باید مصرف فست فودها، غذاهای سرخ کردنی، مواد غذایی چربی و نوشیدنی‌های حاوی قند فراوان را در خانواده به حداقل مقدار ممکن کاهش دهید.

روش‌های پخت آب پز کردن و کباب کردن در فر را جایگزین سرخ کردن در روغن برای آماده سازی غذا کنید. شما به عنوان والدین باید سعی کنید که برنامه رژیم غذایی سالمی را برای اعضای خانواده تدارک ببینید. به این ترتیب می‌توانید در شکل‌دهی به عادت‌های غذایی اعضای خانواده نقش بسزایی را ایفا کنید. مشورت با مشاوران تغذیه در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.

7. شستشوی مواد غذایی قبل از مصرف را جدی بگیرید

میکروب‌ها و باکتری‌ها در هر جایی که فکرش را بکنید به کمین نشسته‌اند. نمی‌توان تمام بار مبارزه با میکروب‌ها را روی دوش سیستم ایمنی بدن انداخت. بلکه باید تا جای ممکن از ورود میکروب‌ها و باکتری‌های مضر و تهدید‌کننده سلامتی به بدن جلوگیری به عمل آورد. یکی از ایده‌های کاربردی برای این منظور شستشوی مواد غذایی قبل از مصرف است. حتما میوه‌ها و سبزیجات را قبل از میل کردن در سینک ظرفشویی آشپزخانه با آب و مواد ضدعفونی کننده بشویید. تجربه نشان داده که با اتخاذ این رویه می‌توانید تا حد زیادی جلوی بروز بیماری‌ها را در اعضای خانواده را بگیرید.

کلام پایانی

در این مطلب 7 ایده کاربردی و ساده را که در پیشگیری از بروز بیماری در اعضای خانواده موثر هستند را بررسی کردیم. البته باید توجه داشته باشید که می‌توان ده‌ها گزینه دیگر را به فهرست فوق اضافه کرد. این بخش از ماجرا را بر عهده شما می‌گذاریم. شما برای حفظ سلامت اعضای خانواده چه برنامه‌هایی را در دستور کار قرار می‌دهید؟ حتما نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *