چگونه آشپزخانه اداری به سلامت روح و جسم کارمندان کمک می‌کند؟

آشپزخانه اداری به سلامت روح و جسم کارمندان کمک می‌کند

آشپزخانه اداری امروزه نقش پررنگ و متفاوتی نسبت‌به گذشته پیدا کرده است. نمی‌توان از کارکنان توقع داشت که بی‌وقفه (یا به قول خارجی‌ها non-stop)  پشت میز بنشینند و کار کنند. مطالعات نشان داده است که نشستن طولانی‌مدت، باعث چاقی شده و همین چاقی موجب بیماری‌هایی مثل سرطان، دیابت، چربی خون و مرگ زودرس می‌شود. اما وجود آشپزخانه اداری می‌تواند این زنجیرۀ مهلک را از بین ببرد.

در ادامه، دربارۀ چگونگی ازبین‌بردن زنجیرۀ بیماری توسط آشپزخانۀ اداری و نکاتی که در آن باید رعایت کرد، صحبت کرده‌ایم. از همراهی شما پیشاپیش سپاسگزاریم.

اهمیت آشپزخانه در محیط‌های اداری

اولین اهمیت آشپزخانه اداری: افزایش تحرک

همان‌طور که در مقدمه گفتیم، نشستن زیاد باعث به‌خطرافتادن سلامتی می‌شود. در همین خصوص هیئتی از متخصصان برجسته به ریاست «پروفسور استوارت بیدل» تشکیل و گزارش‌های مربوط به عوارض نشستن طولانی‌مدت در آن بررسی شد. در پایان این جلسه، پروفسور توصیه کرد:

«کارکنان در محیط‌های اداری باید هر 30 دقیقه یک‌ بار استراحت فعال داشته باشند. همچنین، همۀ افراد باید در هفته حداقل 150 دقیقه ورزش کنند.»

قدم‌زدن و استراحت در آشپزخانه اداری می‌تواند به سهمیۀ ورزش شما کمک کند.

دومین اهمیت آشپزخانه اداری: استراحت مغز

در گذشته، وقت‌گذراندن به‌منزلۀ انجام‌ندادن کار تلقی می‌شد؛ اما امروزه با بررسی‌ها و مطالعات بیشتر فهمیده‌اند که هر شخص برای استراحت مغز خود، نیاز به کم‌کردن زمان کاری دارد. برای همه روشن است که شما می‌توانید ساعت‌های زیادی را صرف خیره‌شدن به کامپیوتر کنید. اما آیا در این مدت، مغز شما فقط به کاری که می‌کنید مشغول است؟ درگیری فکری درخصوص خرابی ماشین، امتحانات دانشگاه، اجاره‌خانه و مسائل شخصی ندارید؟

اگر این درگیری‌های فکری را ندارید، بسیار عالی ا‌ست! اما آیا می‌توانید مغز خود را کنترل کنید که حتی به مسائل بیهوده و پیش‌پا‌افتاده فکر نکند؟ همچنین، مطالعات نشان‌ داده است که فعالیت‌های‌ ذهنی، شما را بیشتر از فعالیت‌های جسمی خسته می‌کند. پس برای بهره‌وری بیشتر، بهتر است مدتی را در آشپزخانه اداری بگذرانید و به مغز خود استراحت دهید.

سومین اهمیت آشپزخانه اداری: غذاخوردن

اگر شما یک کارفرما هستید، نمی‌توانید و حق ندارید به کارمندانتان بگویید که غذا و نوشیدنی نخورند. دلیل آن هم بدیهی ا‌ست، پس به آن نمی‌پردازیم. در گذشته کارمندان به‌شدت با میزهای خود عجین بودند و حتی زمان صرف غذا هم از آن جدا نمی‌شدند. اما مسائل بهداشتی و پرستیژ کاری، کارفرماها را مجاب کرد تا محیطی فراهم کنند که کارمندان بتوانند در آنجا غذا بخورند و تجدیدقوا کنند.

فکرش را بکنید که در مقابل ارباب‌رجوع، کارمندی قرار دارد که دهانش پر از غذاست و گوشۀ لبش هم ماستی شده است. چه تصویری از شخصیت آن شرکت در ذهن ارباب‌رجوع شکل می‌بندد؟ فاجعه خواهد بود!

چهارمین اهمیت آشپزخانه اداری: جلسات خلاقانه

فضای رسمی محیط کاری را بشکنید. محیط یکنواخت اداره جلوی خلاقیت و افکار نوآورانۀ شما را می‌گیرد. وجود آشپزخانه اداری باعث می‌شود به‌ بهانۀ خوردن میان‌وعده، برای مدتی از محیط همیشگی‌تان خارج شوید و بتوانید گپ‌وگفت صمیمانه‌تری با همکاران خود داشته باشید. همچنین می‌توانید از این محیط برای برگزاری جلسات غیررسمی استفاده کنید و از تفکرات خود و دیگران، به یک نتیجه‌گیری خلاقانه برسید.

چنین بهره‌وری‌ مفیدی از یک گفتمان صمیمی، می‌تواند ذهن شما را برای ادامۀ کار، باز و فعال کند.

آداب مربوط به آشپزخانه کوچک اداری

اکنون که با اهمیت وجود آشپزخانه اداری آشنا شدید، لازم است تا برخی از نکاتی را که باید در آن رعایت شود با یکدیگر بررسی کنیم. آشپزخانه‌هایی که عموماً برای اداره‌ها طراحی می‌شود، کوچک و نقلی بوده و صرفاً برای رفع نیاز کارمندان ایجاد شده است. کوچک‌بودن آشپزخانه اداری، رعایت برخی دستورالعمل‌ها را بیشتر و بیشتر می‌طلبد. البته این صحبت بدین‌ معنا نیست که در آشپزخانه‌های بزرگ نباید این نکات را رعایت کرد، بلکه بحث بین «واجب» و «اوجب» است.

۱. نظافت: آشپزخانه اداری محیطی اجتماعی محسوب می‌شود؛ پس رعایت نظافت و بهداشت جزو وظایف اجتماعی شماست. اگر شما بخشی از باقی‌ماندۀ غذایتان را به همان ‌شکل رها کنید و بروید، و تمام همکاران شما هم چنین کاری را انجام دهند، صحنۀ هولناکی ایجاد خواهد شد! همان‌طور که گفتیم، استراحت فعال در آشپزخانۀ اداری قرار است جزو سهمیۀ ورزشی شما محسوب شود.

پس لطفاً چند قدم بردارید و باقی‌ماندۀ غذایتان را در سطل آشغال بریزید. حواستان باشد چیزی از غذای شما روی اجاق گاز نماند. اگر با دستانی چرب به شیرآلات دست زده‌اید، بلافاصله آن را بشویید. همچنین، شستن ظروف غذا به تقویت عضلات دست کمک می‌کند؛ پس عضلاتتان را تقویت کنید.

۲. حقوق یخچال: همان‌گونه که شما می‌خواهید از یخچال استفاده کنید، دیگران هم این حق را برای خودشان قائل‌اند. پس اگر می‌خواهید فضای کافی برای همه وجود داشته باشد، فقط غذاهایی را در یخچال آشپزخانۀ اداری قرار دهید که واقعاً نیاز به سردشدن دارند. مابقی را می‌توانید داخل پلاستیک گذاشته و در کشوی میزتان قرار دهید.

۳. خوراکی‌های شخصی: هر غذا یا نوشیدنی هوس‌انگیزی که روی میز یا سینک آشپزخانه اداری می‌بینید، برای شما نیست. طوری رفتار کنید که انگار آن‌ها را نمی‌بینید. اجازه دهید دیگران از خوراکی‌هایشان به شما تعارف کنند.

۴. غذاهای بودار: خیلی از افراد از غذاهای دریایی و گوشتی، به‌ خاطر بو و طعم خاصی که دارند، بیزارند. همان‌گونه که گفتیم، آشپزخانه اداری یک محیط اجتماعی‌ است. کسی دوست ندارد ماست یا سالادش، بو و طعم ماهی یا کله‌پاچۀ شام دیشب شما را بگیرد.

در این شرایط حتی هود آشپزخانه اداری هم نمی‌تواند پاسخ‌گو باشد. پس حواستان به نوع غذایی که با خود می‌آورید، باشد.

دکوراسیون آشپزخانه اداری

روی صحبتمان با کارفرماها و مدیران شرکت‌هاست. چگونگی طراحی آشپزخانه اداری، یکی از مهم‌ترین کارهایی‌ است که در زمان ساخت یک دفتر مهندسی‌شده باید به آن توجه کافی داشته باشید. به همین منظور، ما در ادامه به برخی از نکات مهم درخصوص دکوراسیون آشپزخانه اداری اشاره کرده‌ایم.

به کارمندانتان آن‌قدر حقوق نمی‌دهید که هر روز بخواهند از بیرون غذا تهیه کنند؛ پس لطفا به این موارد توجه کافی داشته باشید.

جریان‌داشتن هوا در آشپزخانه اداری

در محیط آشپزخانه اداری، غذا و نوشیدنی‌های متنوعی وجود داشته که هرکدام بوی مخصوص به خود را دارند. غذایی که روی گاز رومیزی در حال گرم‌شدن و قهوه‌ای که در حال دم‌کشیدن است، به‌همراه گرمایی که از فر برقی-گازی و رفت‌وآمد کارکنان ایجاد می‌شود، هوای نامطبوعی را هم در داخل آشپزخانه و هم در اتاق‌های مجاور به ‌وجود می‌آورد؛ لذا آشپزخانه اداری را طوری طراحی کنید که هوا به‌خوبی جریان داشته باشد.

کم‌کردن سروصدا

چه بخواهید و چه نخواهید، آشپزخانه اداری یک محیط پرسروصدا بوده و این کاملاً بدیهی ا‌ست. پس برای آنکه بتوانید از ورود صداها به اتاق‌های دیگر جلوگیری کنید، یک مرز فیزیکی از جنس شیشه‌ یا چوب ایجاد کنید. همچنین، در زمان طراحی و اختصاص‌دادن بخشی از دفتر به آشپزخانه اداری، به این موضوع توجه کنید که محیط موردنظر، به اتاق‌های مهم که نیاز به تمرکز و تعمق دارند، نزدیک نباشد.

پرنورکردن محیط آشپزخانه اداری

به‌وضوح آشپزخانه‌ اداری به روشنایی و نور زیاد نیاز دارد. فضا باید آن‌قدر روشن باشد که افراد بتوانند ببینند چه چیزی می‌خورند و چه چیزی خرد می‌کنند. در قسمت‌های مختلف آشپزخانه، سیستم‌های نوری قرار دهید. حتی سعی کنید لوازم آشپزخانه اداری را طوری انتخاب کنید که به روشنایی محیط کمک کند. به‌طور مثال، استفاده از فر برقی، میز، صندلی و مایکروویو به‌رنگ سفید، پیشنهاد خوبی برای روشن‌سازی آشپزخانه اداری است.

به این بسنده نکنید که آشپزخانه اداری‌تان به‌خوبی از محیط بیرون نور می‌گیرد؛ به زمستان هم فکر کنید که هوا زود تاریک می‌شود.

 

ایجادکردن فضای کافی برای همه

محیط آشپزخانه اداری نباید طوری باشد که کارمندان فضای کافی برای نشستن نداشته باشند و محبور باشند ایستاده غذا بخورند. علاوه ‌بر این، فضا را جوری طراحی نکنید که مثل غذاخوری‌های مدرسه، بی‌روح و عبوس باشد. چنین فضایی را بهتر است با مبل‌های راحتی و میزهای فانتزی ترکیب کنید تا مکانی مشابه کافه‌های دنج برای کارمندانتان به ‌وجود آید.

در آخر

آنچه می‌توان از این صحبت‌ها نتیجه گرفت این است که آشپزخانه اداری، عاملی فوق‌العاده مهم و تأثیرگذار در روند کاری کارمندان و مدیران است. وجود چنین محیط استانداردی می‌تواند در سلامت روح و جسم کارکنان نقش بسزایی ایفا کند. اگر مدیر هستید، لطفاً به ایجاد و طراحی آشپزخانه اداری بیشتر توجه کنید و اگر کارمند هستید، از وجود چنین فضایی بیشتر و بهتر بهره ببرید.

برگرفته از: thespruce

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *