طراحی آشپزخانه اداری؛ ۸ ایده جذاب و اصولی به همراه نکات مهم

طراحی آشپزخانه اداری

مزیت‌های متعددِ بودنِ آشپزخانه در اداره‌ها و محیط‌های کاری سبب شده است که امروزه استفاده از آشپزخانه‌های اداری رواج یابد. آشپزخانه در چنین محیط‌هایی مکانی ایدئال است برای مواقعی که مثلا کارکنان بخواهند خستگی درکنند و با روحیه بهتری به کارشان برسند. حالا اگر بخواهیم آشپزخانه اداری داشته باشیم، چطور باید چنین آشپزخانه‌ای را طراحی کنیم؟ هنگام طراحی و ساخت آشپزخانه‌های اداری، چه المان‌هایی را باید در نظر بگیریم؟ در مطلب حاضر، به‌دنبال جوابی برای این سؤال‌ها خواهیم بود و از نکته‌ها و توصیه‌هایی خواهیم گفت که حتما به کارتان خواهد آمد. همراه ما باشید.

ایده‌هایی برای طراحی آشپزخانه اداری

۱. آشپزخانه اداری سفید

ساده‌گرایی (Minimalist Style) یکی از المان‌های پایه‌ای و نسبتا مهم در طراحی آشپزخانه‌های اداری است. در اولین ایده‌ای که معرفی می‌کنیم، پایه و اساس اصلی همین المان ساده‌گرایی است. ایده‌ای که ۳ جنبه مهم آن باید عملی شوند:

  1. به‌حداقل‌رساندن تعداد اسباب و وسایل آشپزخانه (استفاده از وسایل ضروری کافی خواهد بود)؛
  2. استفاده از میز و صندلی‌های سبک و ساده؛
  3. استفاده از رنگ‌های خنثی.

سفیدی دیوار و دکوراسیونِ آشپزخانه محیط را تمیز و مرتب جلوه می‌دهد. پیشنهاد می‌شود در چنین آشپزخانه‌ای، از کف‌پوش چوبی استفاده کنید که گرمای مطبوع و دل‌پذیری به فضا می‌دهد. در این آشپزخانه، به استفاده از ۲ یا ۳ وسیله ضروری اکتفا کنید: یخچال، اجاق‌گاز یا مایکروویو و سینک ظرف‌شویی. اگر فضایی که می‌خواهید برای ساخت آشپزخانه از آن استفاده کنید خیلی کوچک است، این ایده را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

دور میز یا پیشخان آشپزخانه حداقل ۴ یا ۵ صندلی بگذارید. در این صورت، کارکنان می‌توانند ناهار را دور هم میل کنند و در مواقع استراحت، فرصتی برای نشستن و گپ‌زدن داشته باشند.

۲. آشپزخانه اداری عریض

این ایده مناسب ساختمان‌هایی است که سقف بلندی دارند. در چنین فضایی، تهویه به‌شکل مؤثرتر و بهتری انجام می‌شود و از بابت پخش‌شدن بوی غذا و خوراکی‌ها در اتاق‌ها و قسمت‌های دیگر جای نگرانی نخواهد بود. البته برای حفظ تناسب طراحی داخلی محیط، باید آشپزخانه را تا حد امکان عریض درست کنید. در غیر این صورت، آشپزخانه در مقایسه با ارتفاع زیاد و سقف بلندِ فضای داخلی، ظاهر چندان خوبی نخواهد داشت.

مثل ایده قبلی، در اینجا هم بهتر است ساده‌گرایی را رعایت کنید: استفاده از حداقلِ وسایل ضروری و رنگ‌های خنثی (ترجیحا سفید). فقط چون فضای آشپزخانه در مقایسه با مورد قبلی بزرگ‌تر است، بهتر است رنگ دیگری مثل آبی روشن نیز به کار ببرید؛ البته فقط برای قسمتی مشخص، مثلا کابینت‌ها یا پیشخان آشپزخانه. اگر چنین آشپزخانه‌ای به‌تمامی سفیدرنگ باشد، فضای داخلی سرد به نظر خواهد رسید.

۳. آشپزخانه اداری دل‌باز با پنجره‌های بزرگ

طراحی آشپزخانه اداری

اگر چنین فضایی در اداره یا محیط کار در اختیار دارید، سقف و کف آشپزخانه را چوب کار کنید؛ چراکه فضای داخلی آشپزخانه حالتی گرم‌تر و مطبوع‌تر پیدا خواهد کرد. مثل موارد قبل، به استفاده از وسایل ساده اکتفا کنید (و نیز به استفادۀ حداقلی از وسایل ضروری).

می‌توانید قسمت کوچکی از فضای داخلی را با صندلی‌های راحتی و میزهای کوچک پر کنید تا کارکنانتان بتوانند هنگام صرف غذا یا نوشیدنی، از دیدن برنامه‌های موردعلاقه‌شان لذت ببرند.

خوبیِ چنین فضای بزرگی این است که اگر ضروری باشد، کارکنان می‌توانند هر موقع بخواهند جلسه‌های کاری را در آن برگزار کنند و دور هم جمع شوند.

۴. آشپزخانه اداری دنج و دوست‌داشتنی

فضای زیادی برای طراحی آشپزخانه در محیط کاری و اداری در اختیار ندارید؟ ایرادی ندارد. در عوض، می‌توانید با کمی خلاقیت، آشپزخانه‌ای دنج و دوست‌داشتنی برای خود و کارکنانتان درست کنید.

مثل بیشترِ ایده‌های قبلی، اینجا هم به استفاده از رنگ سفید با کف‌پوش چوبی تأکید می‌شود. منتها برای اینکه کوچکیِ فضا خیلی به چشم نیاید چه باید کرد؟ بهتر است از وسایل تزئینی مثل تابلوی عکس یا نقاشی و آباژور استفاده کنید. چند ماهیتابه یا ظروف دیگر هم کمک می‌کند فضایی گرم و دوست‌داشتنی در آشپزخانه به وجود بیاورید. هنوز از نتیجه کار راضی نشده‌اید؟ میزی کوچک با چند صندلی جمع‌وجور در آشپزخانه بگذارید. روی میز را هم با گلدانی کوچک تزئین کنید.

همچنین می‌توانید دیوار کوچکی را به‌رنگ تخته‌سیاه درآورید. حالا دیگر کارکنانتان می‌توانند در وقت‌های استراحت هرچه بخواهند روی آن بنویسند: از یادداشت‌های کاری برای یکدیگر گرفته تا دستور پخت خوراکی‌های سریع و چنددقیقه‌ایِ مناسب برای محیط کار.

۵. آشپزخانه اداری/ سالن غذاخوری

طراحی آشپزخانه اداری

المان اصلی در چنین آشپزخانه‌ای ۲ میز غذاخوری نسبتا بزرگ است که در طول یکدیگر قرار می‌گیرند و دور میزها با صندلی پر می‌شود. با این ایده شما سالنی برای صرف غذا در اختیار کارکنان قرار می‌دهید که در عین ‌حال آشپزخانه هم هست. یکی از ملزومات اجرای چنین طرح و ایده‌ای دراختیارداشتن فضای نسبتا بزرگ است.

مثل موارد قبل، برای طراحی آشپزخانه از رنگ‌های خنثی نظیر سفید و خاکستری استفاده کنید. قسمت کوچکی از فضا (مثل دیوار پشت سینک ظرف‌شویی که مابین کابینت‌های بالا و پایین قرار می‌گیرد) را به‌رنگی گرم مثل زرشکی یا قرمز پررنگ دربیاورید؛ هدف این است که یکدستیِ زیاده از حدِ فضای بزرگ آشپزخانه محیط را خسته‌کننده جلوه ندهد.

هنگام انتخاب رنگ میزها و صندلی‌ها نیز این صلاحدید باید در نظر گرفته شود، چون آنها فضای قابل‌ملاحظه‌ای را اشغال می‌کنند. بهتر است ۲ میز و بیشترِ صندلی‌ها یک رنگ باشند (باز هم رنگی خنثی مثل خاکستری) و تعداد کمی از صندلی‌های دیگر به‌رنگ گرم انتخاب و دور میز قرار داده شوند (مثلا همان رنگ قرمزی که برای قسمت کوچکی از دیوار انتخاب شد).

با این ایده طراحی آشپزخانه اداری می‌توانید تعداد زیادی از کارکنانتان را برای صرف ناهار دور هم جمع کنید.

۶. آشپزخانه اداری کوچک با نور زیاد

طراحی آشپزخانه اداری

ایده دیگری که به شما معرفی می‌کنیم مناسب فضاهای کوچک تا متوسطی است که نور زیادی دارند. در چنین فضایی، برخلاف موارد قبل، نمی‌توانیم فقط به رنگی خنثی مثل سفید متکی باشیم (البته همچنان می‌توانیم رنگ قسمت‌های کوچکی مثل روی پیشخان را سفید نگه داریم). بهتر آن است که برای دیوارها و قسمت‌های اصلی، از رنگی با زمینه تیره‌تر مثل قهوه‌ای مات استفاده شود.

تضاد نور زیاد آشپزخانه با چنین رنگی جلوه و جلال خاصی به طراحی شما خواهد داد. چند صندلی کوچکِ طرح چوب نیز در چنین آشپزخانه‌ای همه‌چیز را کامل خواهد کرد. فقط مراقب باشید که به سادگیِ طراحی لطمه‌ای وارد نشود که از المان‌های اصلی آشپزخانه‌های اداری است.

۷. آشپزخانه اداری شیک با رنگ‌های گرم

آیا برای طراحی آشپزخانه اداری فقط می‌توانیم از رنگ‌های خنثی استفاده کنیم؟ اگر بخواهیم رنگی گرم یا تیره به کار بگیریم چه؟ می‌توان از چنین رنگ‌هایی هم استفاده کرد؛ البته به‌شرط آنکه با واردکردن برخی المان‌های دیگر به طراحی داخلی آشپزخانه، تناسب موردنظر را ایجاد کرد.

اول آنکه بهتر است قسمت‌های کوچکی را سفیدرنگ کنید، مثلا یک ردیف از کابینت‌های بالایی و پایینی را (یا حتی تمامی کابینت‌ها را). حالا به انتخاب رنگ مناسب برای میز و صندلی‌ها می‌رسیم: پیشنهاد می‌شود از رنگی روشن برای میز استفاده کنید؛ مثلا طرح چوبی طبیعی به‌رنگ روشن انتخاب بسیار خوبی برای میز است. صندلی‌ها را هم سفید انتخاب کنید. در پایان و برای آنکه روشنایی لازم را در این فضایی که با رنگی نسبتا تیره رنگ شده است حفظ کنید، برای ایجاد نورپردازی مناسب، چند چراغ اضافی (چراغ آویز) روی سقف قرار دهید.

می‌توانید قسمت رویی میز را دولایه کنید و در فضای خالی میان دو لایه، قسمتی کشومانند قرار دهید. این قسمت محل مناسبی برای مجله و کتاب و چیزهای خواندنی است تا کارکنان، هنگام صرف غذا یا نوشیدن قهوه، از خواندنشان لذت ببرند.

۸. آشپزخانه اداری دل‌پذیر با فضایی زیبا

دوست دارید کارکنانتان با صرف وقت در آشپزخانه واقعا از حضور در آنجا لذت ببرند و برای خلاقیت‌های تازه ذهنشان را تازه کنند؟ با استفاده از چند گلدان و گیاه تزئینی می‌توانید به این هدف برسید. کافی است در یکی از قسمت‌های آشپزخانه، پیشخان یا قفسه‌ای سرتاسری قرار دهید و روی آن را با گیاهان تزئینی، برگ‌های آویز و چیزهای دیگر پر کنید. البته بهتر است این انتخاب را به فضاهایی محدود کنید که نور طبیعی زیادی دارند.

اگر قسمتی از آشپزخانه منظره‌ای زیبا رو به بیرون دارد (مثلا منظره‌ای از درختان) می‌توانید پنجره‌ای بزرگ برای آن قسمت در نظر بگیرید و با قراردادن یک قفسه مقابل پنجره و نیز چند گلدان و گیاه تزئینی، جلوه طبیعی و روح‌نواز فضا را دوچندان کنید. سایر المان‌های طراحی را هم مثل موارد قبل شیک و ساده در نظر بگیرید. از رنگ‌های سفید، قهوه‌ایِ مات و خاکستری استفاده کنید. برای میز و صندلی‌ها از طرح چوب طبیعی بهره بگیرید و نظایر اینها.

مهم‌ترین نکات در طراحی آشپزخانه‌های اداری

– این ایده‌های طراحی آشپزخانه‌های اداری انتخاب‌های متنوع و متعددی پیش روی شما قرار خواهند داد؛ اما در نهایت همه‌چیز بستگی دارد به اینکه چطور با سلیقه و خلاقیت خودتان از آنها بهره بگیرید.

– فراموش نکنید که برخی المان‌های طراحیِ آشپزخانه‌های اداری پایه‌ای و ضروری‌اند و فارغ از نوع طراحی موردنظر شما، باید تا حد امکان رعایت شوند. شاید مهم‌ترین این المان‌ها حفظ سادگی فضای داخلی آشپزخانه باشد.

– آشپزخانه‌ای که مخصوص محیط کار است با آشپزخانه‌های شخصی در منازل تفاوت‌های زیادی دارد و نمی‌توان خیلی آنها را شخصی‌سازی کرد؛ چراکه باید سلایق مختلف از حضور در آن لذت ببرند و تجربه‌ای مشابه داشته باشند.

سخن پایانی

نظر شما چیست؟ ایده دیگری برای طراحی آشپزخانه اداری سراغ دارید؟ آیا تجربه‌ای درباره ساخت و طراحی چنین آشپزخانه‌ای داشته‌اید؟ در قسمت «ارسال دیدگاه» می‌توانید با ما و خوانندگان مطلب از نظرها و تجاربتان بگویید.

مشتاق خواندن نظرهایتان هستیم. اگر خواندن این مطلب برایتان مفید بود، لطفا آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: avantela

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *