۵ راهکار ویژه برای افزایش عمر و سالم ماندن شیرآلات

شیرآلات ساختمان در طول شبانه‌روز بارها مورد استفاده قرار می‌گیرند. آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام اصلی‌ترین بخش‌های هر خانه هستند که شیرآلات در آن‌ها نصب می‌شوند. در سال‌های اخیر قیمت شیرآلات برندهای داخلی و خارجی افزایش نسبتاً زیادی را تجربه کرده است. در همین راستا یکی از سؤالاتی که زیاد مطرح می‌شود این است که چگونه عمر مفید شیرآلات را افزایش دهیم؟ در این مقاله قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

راهکارهای افزایش عمر مفید شیرآلات

بسیاری از شیرآلات موجود در بازار با وعده عمر طولانی مدت به فروش می‌رسند؛ اما واقعیت این است که فقط تعداد کمی از آن‌ها هستند که چنین قابلیتی را از خود به نمایش می‌گذارند. بنابراین لازم است که در طول مدت بهره‌برداری از شیرآلات نکات ساده و در عین حال مهمی را در نظر داشته باشید تا احتمال آسیب دیدن آن‌ها کاهش پیدا کند. این نکات عبارت‌اند از:

1. کنترل نشتی شیرآلات

شیرآلات با استفاده متریال‌هایی پوشش داده می‌شوند که در برابر رطوبت از خود مقاومت نشان می‌دهند. با این وجود مقاومت شیرآلات در برابر خوردگی ناشی از رطوبت نسبی است. به این معنی که اگر به صورت مداوم قطرات آب روی سطح آن‌ها وجود داشته باشد، قطعاً بعد از مدتی دچار مشکل می‌شوند. نشتی یکی از مهم‌ترین عواملی است که موجب می‌شود سطح بدنه شیرآلات همواره مرطوب باقی بماند. در بسیاری از موارد می‌توان به سادگی نشتی شیرآلات را برطرف کرد. بنابراین حتماً نسبت به این موضوع حساس باشید.

2. نصب فیلتر آب

 در برخی از مناطق، آب لوله کشی به دلایل مختلف از کیفیت چندان بالایی برخوردار نیست. همین مسئله باعث می‌شود که املاح معدنی موجود در آب بیش از حد مجاز باشد. این املاح به مرور زمان باعث تجمع رسوب در مسیر عبور آب درون لوله‌ها و شیرآلات می‌شوند. در چنین شرایطی برای جلوگیری از بروز این گونه مشکلات توصیه می‌شود که از فیلتر یا سختی گیر در مسیر ورود آب به شیرآلات استفاده شود. به این ترتیب نه تنها کیفیت آب افزایش پیدا می‌کند، بلکه باعث می‌شود تا احتمال آسیب دیدن شیرآلات کاهش پیدا کند.

۵ راهکار ویژه برای افزایش عمر و سالم ماندن شیرآلات

3. بازرسی دوره‌ای شیرآلات و لوله کشی

یکی دیگر از اقداماتی که برای افزایش عمر مفید شیرآلات می‌توان انجام داد، جدی گرفتن بازرسی‌های دوره‌ای است. یک تعمیرکار حرفه‌ای خیلی راحت و سریع می‌تواند سرعت مشکلات سیستم تأسیسات مکانیکی به خصوص لوله کشی و شیرآلات را شناسایی کند. از جمله مشکلات رایج می‌توان به نشتی، گرفتگی فاضلاب، خوردگی و … اشاره کرد. بازدیدهای دوره‌ای منظم از شیرآلات نقش مهمی در افزایش عمر مفید شیرآلات دارند.

4. وارد نکرد فشار به شیرآلات

در زمان باز و بسته کردن شیرآلات باید از وارد کردن هر گونه فشار به آن‌ها اجتناب کنید. شیرآلات فارغ از اینکه اهرمی هستند یا لمسی از مجموعه قطعات مکانیکی تشکیل می‌شوند. وارد شدن فشار بیش از حد می‌تواند عملکرد این تجهیزات را دچار مشکل کند. در نتیجه باید سعی کنید که هیچ گونه فشار مضاعفی با دست یا هر وسیله دیگر به شیرآلات وارد نکنید.

5. تمیز کردن شیرآلات

از جمله دیگر اقداماتی که در افزایش عمر مفید شیرآلات باید انجام دهید، تمیز کردن آن‌ها است. ساده‌ترین روشی که برای این منظور پیش روی شما قرار دارد، استفاده از یک دستمال پارچه‌ای نرم است. این دستمال را با ترکیب آب و سرکه مرطوب کنید و به سطح شیرآلات بکشید. بعد از آن هم با استفاده از دستمال خشک، شیرآلات را خشک کنید. سعی کنید در هفته حداقل یکبار این کار را انجام دهید.

اگر شیرآلات شما از جنس مس یا برنج است، معمولاً به مروز زمان کدر می‌شوند. برای بازگرداندن درخشندگی شیرآلات بهترین کار مالیدن پوست لیمو به سطح شیرآلات است. این کار می‌تواند معجزه کند و شیرآلات شما را دقیقاً مانند روز اول دربیاورد. یک نکته در خصوص شستشوی شیرآلات وجود دارد. برخی از وسایل شستشو هستند که نه تنها نقشی در تمیز کردن شیرآلات ندارند بلکه باعث آسیب رسیدن به بدنه آن‌ها نیز می‌شوند. از جمله شوینده‌هایی که حاوی اسید هیدروفلوئوریک، هیدروکلریک اسید و فسفریک اسید، جلادهنده‌های خشن و پاک کننده‌های حاوی مواد سفیدکننده هسیتند، می‌توانند برای شیرآلات خطرناک باشند.

کلام پایانی

در این مقاله 5 روش ساده و مهم برای افزایش عمر مفید شیرآلات را مرور کردیم. در کنار موارد فوق، در زمان خرید شیرآلات نیز باید حتماً به مواردی مانند جنس، شکل ظاهری، گارانتی و … نیز توجه داشته باشید. گران قیمت بودن شیرآلات الزاماً به معنی کیفیت بالای آن‌ها نیست. باید حتماً شیرآلاتی را تهیه کنید که با موقعیت نصب‌شان سازگاری داشته باشند. با در نظر گرفتن همین نکات به ظاهر ساده می‌توانید عمر مفید شیرآلات خانه خود را به مراتب افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *