هر آنچه باید درباره سمپاشی آشپزخانه بدانید

سمپاشی آشپزخانه

وقتی صحبت از نظافت منزل به میان می‌آید، آشپزخانه بیش از هر جای دیگری جلب توجه می‌کند؛ چرا که انواع و اقسام فعالیت‌ها از پخت و پز گرفته تا شستشو در آن انجام می‌شود. همچنین مواد غذایی زیادی در آشپزخانه نگهداری می‌شود. به این ترتیب طبیعی است که حشرات و جانورانی مانند سوسک، در کمین آشپزخانه‌ها باشند. سمپاشی آشپزخانه راه‌حل مناسبی برای در امان ماندن از دست سوسک و سایر حشرات است. در ادامه با ما همراه باشید تا نکات مهم در زمینه سمپاشی سوسک آشپزخانه را بررسی کنیم.

اصول سمپاشی آشپزخانه

به طور کلی وجود مواد غذایی به خصوص خشکبار، غلات و شکلات و آلودگی سطوح در آشپزخانه از جمله مهم‌ترین دلایل تجمع حشرات مضر مانند سوسک است. سوسک‌ها معمولاً از مقاومت بالایی نیز برخوردار هستند و خیلی راحت می‌توانند خود را با شرایط محیط تطبیق دهند. در چنین شرایطی برای از بین بردن آن‌ها چاره‌ای به جز سمپاشی آشپزخانه ندارید. برای این منظور باید مجموعه‌ای نکات مهم را در نظر داشته باشید که عبارت‌اند از:

1. انتخاب سم مناسب

اجازه دهید همین ابتدای کار خیال شما را راحت کنیم؛ اساساً هیچ آفت کشی وجود ندارد که بدون عوارض باشد. بنابراین فریب تبلیغات محصولات موجود در بازار را نخورید. البته امکان کاهش میزان عوارض استفاده از سموم وجود دارد. آفت کش‌ها در مدل‌های مختلف پودری، مایع و اسپری به فروش می‌رسند. برای سمپاشی آشپزخانه بهترین گزینه اسپری‌ها هستند. اسپری‌های بدون بو با توجه به عوارض کمتری که دارند انتخاب بهتری به شمار می‌روند.

2. اجرای صحیح سمپاشی سوسک آشپزخانه

باید توجه داشته باشید که استفاده از آفت کش‌ها در محیط‌های بسته خطرات خاص خود را دارد. بنابراین قبل از هر اقدامی توصیه می‌کنیم که درب و پنجره‌های ساختمان خود را به طور کامل باز کنید. همچنین حتی‌الامکان از ورود کودکان، سالمندان و زنان باردار به محوطۀ سمپاشی جلوگیری کنید. سعی کنید موقعیت دقیق حشرات موذی را شناسایی کنید تا دقیقاً سمپاشی را در همان ناحیه انجام دهید. سعی کنید از سمپاشی بیش از حد نیز اجتناب کنید.

3. نظافت بعد از سمپاشی

بعد از اجرای سمپاشی آشپزخانه باید حدود 10 الی 15 دقیقه صبر کنید. سپس دست به کار شوید و به کمک جاروبرقی تمام بخش‌های آشپزخانه را تمیز کنید. به خاطر داشته باشید که باقی ماندن مواد غذایی در دسترس حشرات به معنی بی‌فایده بودن تمام زحمات شما است. در ادامه محلول آب گرم و صابون ملایم آماده کنید. سپس دستمال خود را به این محلول آغشته کنید و تمام سطوح در آشپزخانه را تمیز کنید. نهایتاً با دستمال تمیز دیگر سطوح را خشک کنید.

کار شما در همین‌جا به پایان نمی‌رسد. مجموعه‌ای از اقدامات نظافت بعد از سمپاشی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. این اقدامات عبارت‌اند از:

  • نظافت مرتب آشپزخانه؛
  • نگهداری مواد غذایی دور از دسترس حشرات؛
  • خشک نگهداشتن سینک ظرفشویی.

سوسک‌ها نیاز خود به آب را از طریق رطوبت موجود در حوالی سینک ظرفشویی برطرف می‌کنند. بنابراین با خشک کردن سینک می‌توانید جلوی ادامۀ حیات سوسک‌ها را بگیرید.

سمپاشی آشپزخانه

روش‌های خانگی (طبیعی) از بین بردن حشرات در آشپزخانه

سمپاشی آشپزخانه با استفاده از اسپری‌های آفت کش اثرگذار است؛ اما خطراتی برای سلامتی افراد حاضر در خانه نیز به همراه دارد. مخصوصاً اگر در خانه کودک یا خانم باردار داشته باشید که باید دقت بیشتری به خرج دهید. به همین دلیل در اینجا بد نیست که با برخی از روش‌های طبیعی نیز برای از بین بردن حشرات آشنا شویم. روش‌هایی که برای جلوگیری از تجمع حشرات در آشپزخانه نیز بسیار مؤثر هستند. این روش‌ها عبارت‌اند از:

1. نگهداری گیاه ریحان

ریحان تازه قابلیت بالایی در جذب حشرات به سمت خود دارد. نگهداری ریحان در مجاورت پنجره در آشپزخانه می‌تواند از نفوذ آفت‌ها به محیط داخل جلوگیری کند. به علاوه اینکه ریحان بوی بسیار خوبی را نیز برای آشپزخانۀ شما به همراه خواهد داشت.

2. استفاده از اسپری سرکه و نعناع

به جای سمپاشی آشپزخانه، ترکیب سرکه و نعناع را به شما معرفی می‌کنیم. سرکه خاصیت اسیدی دارد. کافیست آن را به اسانس نعناع ترکیب کنید تا تبدیل به آفت کشی قوی و بدون ضرر برای سلامتی انسان تبدیل شود. علاوه بر خاصیت آفت‌کشی، این محلول برای تمیز کردن سطوح مختلف نیز کارآمد است.

3. استفاده از اسپری آب، صابون و لیمو

یک لیتر آب با دمای ولرم آماده کنید. سپس 5 قطره صابون مایع و لیمو را درون آن حل کنید. سپس آن را در بطری اسپری بریزید. این محلول برای سمپاشی آشپزخانه از انواع و اقسام آفت‌ها به ویژه عنکبوت گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

4. اسانس اکالیپتوس

اسانس اکالیپتوس بوی شیرین و تندی دارد و می‌تواند بسیاری از آفت‌ها را از بین ببرد. با ترکیب اسانس اکالیپتوس و آب، می‌توانید محلول مناسبی برای تمیز کردن آشپزخانه پیدا کنید.

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی اصول سمپاشی آشپزخانه اشاره کردیم. در کنار آفت کش‌های شیمیایی موجود در بازار، سه محلول طبیعی نیز معرفی کردیم که هیچ‌گونه عوارضی به همراه ندارند. بسته به انتخاب خود می‌توانید از هر کدام از این محلول‌ها استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که اگر حمله سوسک‌ها و سایر حشرات مزاحم در مقیاس بزرگ اتفاق بیفتد، بهتر است که با شرکت‌های تخصصی فعال در زمینه نظافت منزل تماس بگیرید. چرا که در این شرایط لازم است تا همه گوشه و کنار آشپزخانه به دقت و با آفت‌کش‌های قوی سمپاشی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *