طراحی آشپزخانه ایمن برای کودکان

طراحی آشپزخانه ایمن برای کودکان

آشپزخانه یکی از بخش‌های خانه است که به‌راحتی توجه کودکان را جلب می‌کند. از خوراکی‌های خوشمزه گرفته تا لوازم پخت‌وپز که اغلب رنگ‌های شاد و زنده دارند، همگی می‌توانند علاقه کودک را برانگیزند. بااین‌حال، همین محیط جالب، می‌تواند به‌دلیل داشتن سطوح سخت، گوشه‌های تیز، وسایل خطرناک و قابل‌اشتعال برای کودکان خطرناک باشد.برای طراحی آشپزخانه ایمن برای کودکان با ما همراه باشید.

اگر در منزل، کودکانی نوپا یا خردسال دارید و به‌فکر طراحی آشپزخانه ایمن برای کودکان هستید، برای شما پیشنهادهایی جذاب داریم که خیالتان را از پرسه‌زدن کودکان در آشپزخانه راحت می‌کند. آشپزخانه شما هر معماری و دکوراسیونی که داشته باشد، می‌توانید از این پیشنهادها استفاده کنید.

پیشنهادهایی جذاب برای طراحی آشپزخانه ایمن برای کودکان

اگر آشپزخانه‌ای امروزی و اُپن دارید که قرار است با پیشخان یا کانترتاپ از نشیمن یا پذیرایی جدا شود، کارهای زیر را انجام دهید:

پیشخان را با لبه‌های گرد و کروی انتخاب کنید

طراحی آشپزخانه ایمن برای کودکان

پیشخان یا کانترتاپ آشپزخانه به شکل‌های مختلفی ساخته می‌شود. برخی از آنها حالت مربعی یا مستطیل دارند که گوشه‌ها و لبه‌هایشان تیز است. خردسالان به‌دلیل قد کوتاهی که دارند، اغلب به این لبه‌ها برخورد می‌کنند و سروصورتشان درمعرض خطر است. اگر در هنگام خرید به‌سراغ مدل‌های گرد یا منحنی بروید، احتمال آسیب دیدن کودک کمتر می‌شود. اگر پیشخان مربعی است و نمی‌توانید آن را عوض کنید، استفاده از محافظ لبه لاستیکی یا انواع ضربه‌گیر راهکار مناسبی است.

بلندیِ پیشخان باید به اندازه مناسب باشد

بهتر است پیشخان آشپزخانه را طوری طراحی کنید که یک بخش از آن ارتفاع کمتری داشته باشد و با قد کودک متناسب باشد. وقتی کودک به قسمتی از پیشخان به‌راحتی دسترسی داشته باشد، مجبور نیست بالای صندلی یا مبل برود یا دستش را دراز کند و چیزی را بکشد. به‌این‌ترتیب احتمال وقوع حادثه کمتر می‌شود.

شیرآلات بهتر است هوشمند باشند

طراحی آشپزخانه ایمن برای کودکان

کودکان به‌سختی می‌توانند شیرهای آب را باز و بسته کنند. به‌ویژه در شیرهای تکی اهرمی، ممکن است آن را به‌سمت آب داغ فشار دهند و خودشان را بسوزانند. بنابراین از شیرآلات هوشمند و بدون اهرم یا پیچ استفاده کنید که دمایشان قابل‌‌کنترل است.

کابینت‌ها را برای کودک ایمن کنید

هنگام خرید کابینت‌ها آنها را از ایمن‌ترین نوع انتخاب کنید. درهای کابینت بهتر است حالت تاشو نداشته باشند که دست بچه را نیشگون بگیرند! قسمت لولاهای آنها نباید فضای خالی داشته باشد که انگشت کودک در آن گیر کند.

درها و کشوهای کابینت‌ها باید قفل داشته باشند. در این صورت، کودکان نوپا و خردسالان نمی‌توانند به وسایل خطرناک دسترسی پیدا کنند. از قفل‌هایی استفاده کنید که نصب و استفاده از آنها برای خودتان آسان و برای کودکان سخت باشد.

یک کشو یا کابینت را در پایین‌ترین قسمت به کودک اختصاص دهید و بشقاب، کاسه و همه ظروفی را که متعلق به اوست در آن قرار دهید. میان‌وعده‌های موردعلاقه‌اش را هم در همان‌جا بگذارید. به‌این‌ترتیب وقتی کودک دوست دارد خودش وسایلش را بردارد، به‌جای اینکه در بین همهٔ کابینت‌ها بگردد، یک‌راست سراغ کشو یا کابینت خودش می‌رود.

هنگام خرید اجاق گاز، نوع ایمن آن را بخرید

طراحی آشپزخانه ایمن برای کودکان

دستگیره‌ها و دکمه‌های اجاق گاز معمولا برای کودکان جذاب هستند. حتی اگر قفل کودک معمولی هم داشته باشند، کافی است کودک فقط یک بار ببیند که چطور از آن استفاده می‌کنید. دفعه بعد، با کمی تلاش، خودش دکمه‌ها را باز خواهد کرد.

ایمن‌ترین اجاق گاز برای کودکان نوعی است که دستگیره‌ها و دکمه‌های آن پشت صفحه شعله‌ها قرار داشته باشند. در این صورت، دست کودک به آنها نمی‌رسد و نمی‌تواند آنها را بپیچاند.

صفحه لمسی اجاق هم تا حد زیادی ایمن است، زیرا به‌اندازه دستگیره و دکمه برای کودک جذابیت ندارد. بااین‌حال این صفحه هم بهتر است پشت شعله‌ها قرار بگیرد.

فر را از نوع ایمن آن انتخاب کنید

فر باید قفل ایمنی و عایق‌بندی مناسب داشته باشد تا اگر کودک در آن را باز کرد یا کشید، خطر سوختگی او را تهدید نکند. یکی از ایمن‌ترین گزینه‌ها فر دیواری است که هم‌راستا با صورتتان قرار می‌گیرد و دست کودک به آن نمی‌رسد.

مایکروویوها معمولا برنامه خاصی دارند و کودک نمی‌تواند به‌راحتی از آن استفاده کند؛ بااین‌حال بهتر است در دسترس نباشند.

وسایل خطرناک را در دسترس نگذارید

با کمی خلاقیت، کابینت‌ها را طوری بچینید که وسایل خطرناک دور از دسترس کودکان قرار گیرد. چاقوها و اشیای نوک‌تیز، فندک و سایر وسایل خطرناک را روی پیشخان قرار ندهید. کودک به هر نحوی می‌تواند به بالای پیشخان دسترسی پیدا کند، حتی اگر چهاردست‌وپا راه برود.

از پاک‌کننده‌های سمی استفاده نکنید

بسیاری از پاک‌کننده‌ها سمی هستند و ممکن است کودکان اتفاقی به آنها دست بزنند. این برای آنها بسیار خطرناک است. می‌توانید این پاک‌کننده‌ها را با محصولات غیرسمی و دوست‌دار محیط‌زیست جایگزین کنید. باور نمی‌کنید، امتحان کنید: کمی سرکه و آب می‌تواند به‌خوبی تمام سطوح را برایتان تمیز کند. بااین‌حال اگر از پاک‌کننده‌های شیمیایی استفاده می‌کنید، آنها را در جای مخصوص دارای قفل محکم در آشپزخانه قرار دهید.

یخچال و فریزر باید ایمن باشند

درِ یخچال یا فریزر باید محکم باشد که کودک نوپا نتواند آن را باز کند. برای خردسالان، یخچال فقط زمانی خطرناک است که چیزی غیرخوراکی (که باید در یخچال نگهداری شود) یا خوراکی‌های نامناسب در دسترس آنها قرار گیرد. چنین مواردی را باید در طبقات بالاتر قرار دهید یا در ظروفی نگهداری کنید که درِ آنها بسیار سخت باز شود.

کف‌پوش آشپزخانه را از نوع بافت‌دار انتخاب کنید

بچه‌ها مدام درحال دویدن هستند و با راه‌رفتن میانهٔ خوبی ندارند. بنابراین احتمال سُرخوردن آنها زیاد است. ازآنجاکه در آشپزخانه برعکس سایر محیط‌های داخل منزل، گوشه‌ها و کنج‌های تیز و خطرناک زیاد هستند، باید کف‌پوش را طوری انتخاب کنید که صیقلی نباشد و کودک سُر نخورد. کف آشپزخانه باید تمیز و خشک باشد. وسایل آشپزی را هم روی زمین نگذارید.

وسایل چرخ‌دار و بی‌ثبات را در جایشان محکم کنید

معمولا کودکانی که تازه ایستادن را یاد گرفته‌اند، سعی می‌کنند به وسایل مختلف و اسباب و اثاثیه تکیه کنند. اگر وسایل آشپزخانهٔ شما از جمله دراور، پیشخان سیار، قفسه و… چرخ دارند، چرخشان را بردارید یا آنها را به جایی محکم کنید. میز و صندلی هم باید آن‌قدر سنگین باشند که وقتی کودک سعی می‌کند از آنها بالا برود و بنشیند، از جایشان حرکت نکنند.

اگر آشپزخانه‌ای قدیمی دارید

اگر آشپزخانه‌تان قدیمی است و در ورودی یا خروجی دارد، برای جلوگیری از ورود کودکان به آشپزخانه از نرده‌های مخصوص استفاده کنید. البته باید آنها را به‌اندازه‌ای بلند انتخاب کنید که کودک نتواند از آن بالا برود. شاید باور نکنید اما حتی کودکانی که چهاردست‌وپا راه می‌روند، می‌توانند یاد بگیرند که چطور از این درها بالا بروند. سایر تجهیزات را مانند تجهیزات آشپزخانه‌های اُپن ایمن‌سازی کنید.

شما از چه روش‌هایی برای ایمن‌سازی آشپزخانه‌تان استفاده می‌کنید؟ اگر پیشنهاد خوبی برای طراحی آشپزخانه ایمن برای کودکان دارید، لطفا در دیدگاه‌ها برایمان بنویسید.

برگرفته از: kitchenmagic و kidspacestuff و build

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *