به سختی ادامه می‌‏دهیم

مصاحبه مهندس نوید ایزدپناه با روزنامه دنیای اقتصاد | به سختی ادامه می‌دهیم

سعیده نبی‌زاده : بسیاری از تولیدات محصولات در ایران با حاشیه سود منفی روبه‌رو هستند که دلیل آن نیز ساختار تورمی ‌در هزینه‌ها و کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده و درنتیجه عدم تطبیق قیمت‌ها متناسب با هزینه‌ها است این موضوع را می‌توان به‌صورت واضح در تولید اجاق‌گاز و بسیاری از کالاهای آشپزخانه مشاهده کرد. در همین راستا نوید ایزدپناه، مدیرعامل شرکت استیل البرز با بیان مطالب ذکرشده گفت: در حال حاضر استیل البرز با حداقل حاشیه سود فعالیت می‌کند تا بتواند حضور خود را در بازار تداوم ببخشد بر همین اساس این شرکت به‌صورت هفتگی برنامه کاهش هزینه را دنبال می‌کند.

وی بابیان اینکه استیل البرز در سال ۱۳۷۱ فعالیت خود را با تولید سینک کلاسیک آغاز کرد گفت: در حال حاضر این شرکت با دو کارخانه در شیراز و یک کارخانه در شهرک صنعتی شمس‌آباد مشغول به تولید محصولات متنوع است. هم‌اکنون سینک فانتزی، نیمه فانتزی و شیرآلات خاص استیل در شیراز و اجاق‌گاز، فر، هود و ماکروویو در شمس‌آباد تولید می‌شود. به گفته ایزدپناه این شرکت در تولید سینک بیشترین و در تولید اجاق‌گاز جایگاه دوم را ازلحاظ سهم بازار در اختیار دارد. در تولید هود به نسبت جایگاه پایین‌تری دارد و در حوزه تولید و ساخت فر و مایکروفر نیز چند سالی است که این مجموعه فعالیت خود را آغاز کرده است. وی گفت: تلاش این مجموعه آن است که در خدمات پس از فروش به‌عنوان بخشی از محصول که به مصرف‌کننده ارائه می‌کند حداکثر رضایت مصرف‌کننده را ایجاد کند، بنابراین این خدمات را برون‌سپاری نکرده و بخشی از خدمات شامل نصب محصولات توسط خود شرکت و به‌صورت کاملا رایگان انجام می‌شود. البته خدمات تعمیرات در دوره گارانتی نیز کاملا رایگان و با حداکثر کیفیت و سرعت انجام می‌شود.

ایزدپناه می‌گوید: این شرکت در تولید محصول سینک همان ورق استیل را که رقیب ترکیه‌ای یا اروپایی به کار می‌برد وارد و به کار می‌برد و این محصولات ازلحاظ طراحی و سهولت استفاده و… هیچ کمبودی در مقایسه با رقبای اروپایی ندارد. این شرکت در حوزه اجاق‌گاز دو نوع اجاق با قطعات اروپایی و ایرانی تولید می‌کند و از قطعات اصلی اجاق‌گازهای اروپایی استفاده می‌کند البته استیل البرز در طراحی محصول رفتار آشپزی مصرف‌کننده ایرانی را در نظر گرفته و استانداردهای این رفتار را در تولید و طراحی به کار گرفته است.

به گفته ایزدپناه در سال ۹۷ این شرکت پیش‌بینی از شرایط آتی اقتصاد سیاسی کشور داشت که طبق آن به مقوله‌های کاهش قدرت ریال و قدرت خرید مصرف‌کننده دست‌یافت و لذا تمام استراتژی‌های خود را بر اساس این تحلیل طراحی کرد. در خصوص اثرگذاری این پیش‌بینی باید بگویم تا قبل از سال ۹۷ بیشتر تولیدات این شرکت به گونه‌ای طراحی‌شده بود که مناسب اقشاری با تمکن مالی بالابود؛ اما پس از تحلیل‌های بنیادی ذکرشده به این نتیجه رسیدیم که محصولات خود را به‌گونه‌ای طراحی کنیم که مناسب مصرف‌کننده‌هایی باقدرت خرید متوسط به پایین باشد.  این تفکر باعث شد تا فروش محصولات این شرکت در سال‌های جاری حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کند. این شرکت در نیمه اول سال ۹۹ نیز با نرخ رشد فروش خوبی روبه‌رو بود البته اما با آغاز رکود از ابتدای پاییز میزان فروش کاهش‌ یافت. به گفته وی استیل البرز در حوزه صادرات تجربه و سابقه طولانی دارد به‌طوری‌که تا قبل از یک دهه اخیر صادرات مناسبی برای کشورهای منطقه مانند عربستان، کویت و امارات داشته‌ایم؛ اما باوجود تحریم‌های موجود، بازارهای این شرکت به‌مرورزمان از دست رفت و در حال حاضر با مناقشات موجود در مورد FATF عملا مشکلات صادرات افزایش‌یافته است. وی بابیان اینکه در استیل البرز هزار و ۱۰۰ نفر مشغول فعالیت هستند. یادآور شد: استیل البرز در حال حاضر دارای استاندارد CE اروپا است. به گفته مدیرعامل استیل البرز، این شرکت برخی از خطوط تولید خود را از ایتالیا وارد کرده، ولی همچنان ۷۰ درصد خطوط تولید از سازندگان داخلی تامین‌شده است. وی بابیان اینکه استیل محصولات این شرکت وارد می‌شود تاکید کرد: باقی محصولات و تجهیزات از تولیدکنندگان معتبر داخل کشور تامین می‌شود.

ابزارهای تضمین مالی محدود هستند

ایزدپناه در ادامه افزود: یکی از مهم‌ترین ابزارهای شرکت‌های تولیدی برای تضمین مالی اوراق قرضه بود که با قوانین‌فعلی امکان صدور این اوراق برای شرکت‌ها  وجود ندارد، بنابراین همه شرکت‌ها مجبور هستند برای تضمین از شبکه بانکی مالی استفاده کنند؛ که این روش با دشواری‌های عمده‌ای روبه‌رو است. مساله بعدی مربوط به کاهش شدید حاشیه سود بنگاه‌های تولیدی است که این امر باعث شده حتی بسیاری از شرکت‌ها وارد دامنه ضرر تولید شوند؛ که البته این زیان از جیب تولیدکنندگان می‌رود. به گفته وی اکنون استیل البرز با حداقل حاشیه سود فعالیت می‌کند تا بتواند حضور خود را در بازار تداوم ببخشد و به همین دلیل به‌صورت هفتگی برنامه کاهش هزینه را دنبال می‌کند. وی گفت: بسیاری از محصولات در ایران با حاشیه سود منفی روبه‌رو هستند که دلیل آن نیز ساختار تورمی ‌در هزینه‌ها و کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده و درنتیجه عدم تطبیق قیمت‌ها متناسب با هزینه‌ها است که در تولید اجاق‌گاز و بسیاری کالاهای آشپزخانه چنین اتفاقی افتاده است و این در حالی است که در مجموعه‌های بزرگی مانند استیل البرز ناچار شدیم کالا را با کف قیمت به بازار عرضه کنیم تا بازار را از دست ندهیم. به‌طور مثال در بسیاری از هودهای تولیدی استیل البرز، قیمت فروش از قیمت قطعات پایین‌تر است، چراکه ناچار هستیم برند خود و نیروی کاری را که در این شرکت مشغول فعالیت هستند حفظ کنیم.

 چالش‌های بزرگ تولید در ایران

به گفته ایزدپناه بزرگ‌ترین مشکلاتی را که در حال حاضر در تولید وجود دارد می‌توان در چند موضوع خلاصه کرد. رتبه پایین شاخص آزادی اقتصادی، فضای نامناسب کسب‌وکار، ضعیف بودن برندینگ در ایران و مشکلات حوزه قضایی ازجمله مهم‌ترین مشکلات است. به گفته وی این در حالی است که در کشور ما دولت و بانک مرکزی تصمیم سخت اقتصادی نمی‌گیرند. به‌عنوان‌مثال بانک مرکزی بانک متخلف خود را جریمه نمی‌کند و به عبارتی از اتفاقات ناشی از تصمیمات سخت دوری می‌کنند. وی در پایان گفت: شرکت استیل البرز برای توسعه سهم بازار در خصوص محصول اجاق‌گاز برنامه‌ریزی کرده و ازآنجاکه در حال حاضر ظرفیت خالی مناسبی برای تولید اجاق‌گاز در این شرکت وجود دارد پیش‌بینی می‌شود این برنامه به‌سرعت عملیاتی شود. در مورد محصول هود نیز این شرکت چشم‌انداز افزایش سهم بازار را دارد و در بحث ظرفیت‌ها و روش‌های تضمین قطعات طرح‌های کلیدی برنامه‌ریزی‌هایی کرده است. همچنین در محصول فر نیز به دنبال افزایش تنوع محصول و توسعه تحقیقات برای تولید ۱۵ مدل فر و اضافه شدن آن به سبد تولید هستیم. در محصول مایکرو ویو نیز با آنکه زمان زیادی از تولید این محصول نگذشته اکنون درصدد اضافه کردن چهار مدل به سبد تولید هستیم.

منبع : دنیای‌‌اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *