انواع هود آشپزخانه و نکاتی برای انتخاب هود مناسب آشپزخانه شما

انواع هود آشپزخانه

وقتی آشپزی می‌کنید، دود، بو و ذرات ریز غذا در هوا معلق می‌شوند. برای خارج‌کردن آنها از محیط آشپزخانه، به سیستم تهویه نیاز خواهید داشت. هود آشپزخانه وسیله‌ای است که برای این منظور طراحی و ساخته می‌شود. امروزه مدل‌ها و محصولات متنوعی در بازار موجود هستند و گاهی انتخاب از میانشان دشوار و پیچیده می‌شود. هود مخفی برای آشپزخانه شما مناسب‌تر خواهد بود یا هود مورب ؟ هود شومینه ای چطور؟ کدام‌یک از اینها قدرت تهویه بیشتری دارند؟ در ادامه مطلب شما را با انواع هود آشپزخانه و ویژگی‌های اصلی هریک آشنا می‌کنیم. به‌علاوه توضیحاتی هم درباره ملاک‌ها و نکاتی که هنگام خرید هود آشپزخانه باید مدنظر داشته باشید، خواهیم داد؛ به این امید که کارتان برای یافتن پاسخ این سؤال‌ها و انتخاب هود مناسب ساده‌تر شود. همراه ما باشید.

شش مزیت استفاده از هود در آشپزخانه

پیش از آنکه سراغ معرفی انواع هود آشپزخانه برویم، لازم است بدانید که اساسا، استفاده از هود در آشپزخانه چه دلایل و مزیت‌هایی دارد. شش دلیل عمده هستند که ما را به استفاده از هود در آشپزخانه ترغیب می‌کنند:

  • تقریبا تمامی انواع هود آشپزخانه دارای چراغ و سیستم نوررسانی هستند که کار آشپزی و حفظ ایمنی هنگام آشپزی را برایمان ساده‌تر می‌کنند.
  • استفاده از هود در آشپزخانه، حفظ پاکیزگی و نظافت را ساده‌تر می‌کند. اگر مجرایی برای خروج دود از آشپزخانه وجود نداشته باشد، دود پخش می‌شود و روی دیوارها می‌نشیند و تمیزکردن دیوارها و پیشخان کابینت‌ها به‌مراتب دشوارتر خواهد شد.
  • خطر مسمومیت با گاز کربن‌دی‌اکسید کمتر می‌شود.
  • به کاهش دما و خنک نگه‌داشتن آشپزخانه کمک می‌شود. هود علاوه بر دود و ذرات ریز غذا، گرمای اضافی را هم خارج می‌کند.
  • یکی از کاربردهای اصلی هود در آشپزخانه کمک به خارج‌کردن دود است. در این صورت، دیگر نگران روشن‌شدن بی‌مورد دستگاه هشداردهنده دود نخواهیم بود؛
  • حتی اگر خیلی اهل آشپزی‌کردن نباشید، داشتن هود در آشپزخانه ارزش ملک شما را بیشتر می‌کند.

انواع هود آشپزخانه

به احتمال زیاد، اولین باری که برای خرید هود اقدام کنید، با مشاهده تمامی مدل‌ها و انواع متنوع آن گیج و سردرگم خواهید شد. انتخاب از میان انواع هود آشپزخانه برای بسیاری از خریداران در درجه اول وابسته به نوع دکوراسیون آشپزخانه‌شان خواهد بود. خریداران دیگری هستند که بنا به هر دلیلی قصد عوض‌کردن هود آشپزخانه‌شان را دارند (یا هودشان خراب شده است یا از آن خسته شده‌اند). برای این دسته از خریداران هم کار انتخاب نسبتا ساده است، چون مدل یا نوع هودشان باید همانی باشد که قبلا در آشپزخانه داشته‌اند.

مخاطبان اصلی ما در این مطلب خریدارانی هستند که می‌خواهند کاملا آشپزخانه‌شان را تغییر دکوراسیون دهند یا یک آشپزخانه نو را از صفر درست کنند. این دسته از خریداران می‌توانند بسته به سلیقه و کاربردی که مدنظر دارند، هر نوع یا مدلی از هود را که بخواهند، انتخاب کنند. بنابراین آشنایی با انواع هود آشپزخانه و ویژگی‌های اصلی هریک برایشان در اولویت خواهد بود.

در ادامه می‌توانید توضیحاتی بیشتری در این باره بخوانید.

هود زیرکابینتی

هودهای زیرکابینتی از رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین انواع هود آشپزخانه هستند. هزینه خرید آنها در مقایسه با سایر مدل‌ها نسبتا کمتر است و تقریبا با تمامی انواع دکوراسیون‌های داخلی آشپزخانه‌ها سازگارند. هود زیرکابینتی بالای سر اجاق گاز و زیر کابینت متصل می‌شود و معمولا، طول آن برابر با طول اجاق گاز است تا بتواند تمامی حرارت و دود را، پیش از رسیدن به کابینت‌ها، بگیرد و از محیط آشپزخانه خارج کند.

نصب هودهای زیرکابینتی هم کار نسبتا ساده‌ای است.

برخی از انواع مدل‌های این هودها ظاهر امروزی‌تری دارند. در برخی مدل‌های دیگر، تمرکز اصلی بر کاربرد و کارکرد هود بوده است و این مدل‌ها، ظاهر ساده‌تر و معمولی‌تری دارند.

هودهای زیرکابینتی در دو مدل با مجرا و بدون مجرا در بازار موجود هستند. مدلِ اول هوای آشپزخانه را تهویه می‌کند و دود و حرارت را خارج می‌کند. هودهای زیرکابینتی بدون مجرا صرفا هوا را در محیط آشپزخانه به جریان درمی‌آورند و آلودگی‌ها را جذب فیلتر می‌کنند. کارایی هودهای زیرکابینتی با مجرا بهتر و مؤثرتر است، اما در مقایسه با مدل دوم گران‌تر هستند و نصب‌شان هم دشوارتر است.

هود دیواری

در برخی آشپزخانه‌ها محل اجاق گاز جایی است که بالای سر آن کابینتی وجود ندارد. در چنین شرایطی مشخصا استفاده از هود زیرکابینتی میسر نخواهد بود. این مسئله‌ ما را به یکی دیگر از انواع هود آشپزخانه یعنی هودهای دیواری می‌رساند.

هود دیواری را با اصطلاح هود شومینه ای هم می‌شناسند، چون شکل‌وشمایل آن شباهت زیادی با شومینه دارد. این هودها در قسمت پایینی پهنای بیشتری دارند (معمولا به‌اندازه طول اجاق گاز) و هرچه بالاتر می‌روند، باریک‌تر می‌شوند.

قیمت هودهای دیواری در مقایسه با هودهای زیرکابینتی بیشتر است. هود دیواری یکی از گزینه‌های اصلی انتخاب برای کسانی است که بالای سر اجاق گازشان در آشپزخانه کابینت وجود ندارد.

هود جزیره‌ای

هود جزیره‌ای از دیگر انواع هود آشپزخانه است و مورد مصرف آن برای کسانی است که محل اجاق گازشان جایی در وسط آشپزخانه است: جایی که نه از دیوار خبری هست و نه از کابینت بالای سر اجاق گاز. هود جزیره‌ای، برخلاف هود دیواری که مجراهای تهویه‌اش به دیوار متصل می‌شود، به مجرای تهویه در سقف متصل می‌شود و از این طریق، دود، حرارت و بو را از محیط آشپزخانه خارج می‌کند.

قیمت هود جزیره‌ای و هزینه نصب آن در مقایسه با هر دو مورد قبلی بیشتر است، اما آنچه هود جزیره‌ای را متمایز می‌کند، ظاهر امروزی و بسیار زیبای آن است. بنابراین برای کسانی که بیش از هر چیز به ظاهر و دکوراسیون آشپزخانه‌شان اهمیت می‌دهند، انتخاب ایدئالی است. به‌علاوه اگر در دکوراسیون آشپزخانه جدیدتان وسط آشپزخانه را برای قراردادن اجاق گاز کنار گذاشته‌اید، هود جزیره‌ای منطقی‌ترین انتخاب برای شما خواهد بود.

هود مخفی یا توکار

کارایی و کارکرد هود مخفی یا توکار به‌اندازه سایر انواع هود آشپزخانه خوب و مؤثر است. این مدل هود بیشتر از همه برای کسانی مناسب است که می‌خواهند دکوراسیون آشپزخانه‌شان با معیارهای زیباشناسانه خودشان سازگار باشد. این هودها، همان‌طور که از نامشان برمی‌آید، پشت کابینت‌ها مخفی هستند و تأثیری بر ظاهر آشپزخانه ندارند.

از لحاظ هزینه هم قیمت هود مخفی یا توکار به‌خودی‌خود مناسب و به‌صرفه است؛ اما وقتی تمامی هزینه‌های لازم برای نصب و درست‌کردن محل مناسب برای اتصال آن را در نظر بگیریم، درمجموع، هزینه نهایی پرداختی در مقایسه با بیشتر مدل‌های معرفی‌شده در این مطلب بیشتر خواهد شد.

هود آسانسوری

هود آسانسوری از دیگر انواع هود آشپزخانه است و کارایی آن، در مقایسه با سایر مدل‌ها، کمتر است. هود آسانسوری جایی روی پیشخوان کابینت، نزدیک اجاق گاز قرار می‌گیرد و فقط هنگام استفاده، بیرون می‌آید؛ در غیر این صورت به زیر کابینت‌ها برمی‌گردد. همین ویژگی هود آسانسوری را به انتخابی مناسب برای کسانی تبدیل می‌کند که ظاهر آشپزخانه برایشان اولویت اصلی است.

این مدل از هود آشپزخانه به مجراهای تهویه هوای زیرزمینی متصل می‌شود و به‌جای آنکه مثل سایر مدل‌ها، هوا را از بالا خارج کند، این کار را با مکش روبه‌پایین انجام می‌دهد؛ کاری که به‌مراتب دشوارتر از مکش روبه‌بالای هوا است و به‌همین‌خاطر است که کارایی هود آسانسوری در مقایسه با سایر مدل‌ها کمتر و ضعیف‌تر است.

اگر اجاق گازتان جایی وسط آشپزخانه است و نمی‌خواهید برای نصب هود جزیره‌ای هزینه آن‌چنانی کنید، هود آسانسوری برایتان انتخاب مناسبی خواهد بود. باوجوداین، اگر زیاد در آشپزخانه هستید و مدام آشپزی می‌کنید، خرید این هودها برایتان انتخاب مناسبی نخواهد بود، چون قدرت مکندگی و تهویه‌شان کم است.

نکاتی که برای خرید هود آشپزخانه باید بدانید

هر مشتری نیازها، اولویت‌ها و انتخاب‌های متفاوت و منحصربه‌فردی دارد و درنهایت با توجه به اینها است که تصمیم نهایی را می‌گیرد؛ اما عوامل مهمی هم هستند که هنگام خرید هود باید در نظر بگیرید و گوشه ذهن داشته باشید. در ادامه، به این عوامل اشاره می‌کنیم.

۱. قیمت

ساده‌ترین هودهای آشپزخانه، بدون درنظرگرفتن هزینه نصب و هزینه‌های دیگر، بین یک تا چهار میلیون تومان قیمت دارند. قیمت مدل‌های جدیدتر و امروزی‌تر به ۱۳ یا ۱۴ میلیون تومان هم می‌رسد.

برخی عواملی که قیمت هود آشپزخانه را تعیین می‌کنند کاملا مشخص هستند: هودهای بزرگ‌تر معمولا گران‌قیمت‌تر هستند؛ انواع هود آشپزخانه که ویژگی‌ها و قابلیت‌های اضافی دارند، یا مدل‌هایی که طراحی‌شان پرزرق‌وبرق‌تر و امروزی‌تر است هم همین‌طور؛ هودهای دیواری و جزیره‌ای هم گران‌قیمت‌تر هستند. اگر به‌دنبال انتخابی مقرون‌به‌صرفه هستید، معمولا باید انتخاب‌تان را به یکی از مدل‌های هود زیرکابینتی محدود کنید که قیمت کمتری دارند.

فرایند نصب بسیاری از مدل‌های هود آشپزخانه هم دشوار و پیچیده است و نقش مهمی در تعیین هزینه نهایی دارد، به‌ویژه اگر بخواهید هوا را کاملا تهویه و از آشپزخانه خارج کنید (در مقایسه با انواع مدل‌هایی که کارشان صرفا به‌جریان‌انداختن هوا در آشپزخانه و جذب آلودگی‌ها از طریق فیلتر است).

۲. اندازه

در حالت ایدئال، طول هودی که نصب می‌کنید باید برابر با طول اجاق گاز باشد. دراین‌صورت می‌تواند آلودگی، دود و ذرات ریز غذا را کاملا جذب خود و از آشپزخانه خارج کند. پیش‌تر هم اشاره کردیم که هرچه هود انتخابی شما بزرگ‌تر باشد، قیمت آن هم بیشتر خواهد شد. اما باید گفت که این سرمایه‌گذاری کوچک، در پایان، ارزشش را خواهد داشت و نتیجه را در کارکرد مناسب هودتان و تهویه مناسب هوا خواهید دید.

۳. قدرت

نکته و عامل مهم دیگری که نقش مهمی در تصمیم نهایی شما دارد قدرت مدل هود انتخابی است. اگر قرار است خیلی در آشپزخانه وقت بگذرانید و آشپزی کنید، پیشنهاد می‌کنیم به فکر خرید یکی از انواع پرقدرت هود آشپزخانه باشید. در حالت کلی، هودهای بزرگ‌تر، قدرت مکندگی بیشتری دارند. هودهای بدون مجرا، یعنی آنهایی که هوای آشپزخانه را به محیط بیرون منتقل نمی‌کنند و آلودگی‌ها جذب فیلترشان می‌شود، قدرت کمتری دارند. این نکات را هم هنگام خرید هود مدنظر داشته باشید.

۴. ظاهر

اگر می‌خواهید هودتان ظاهر آشپزخانه را بهتر و زیباتر کند و نقشی در دکوراسیون آن داشته باشد، مدل‌های متنوعی در دسترس خواهید داشت که البته معمولا کمی گران‌تر هستند. مدل‌های مختلفی از هودهای دیواری، جزیره‌ای و مورب هستند که طراحی منحصربه‌فرد و امروزی دارند و می‌توانید برای این منظور به فکر خرید آنها باشید. اگر هم صرفا کارکرد هود برایتان اهمیت دارد و ظاهر آن از اولویت‌هایتان نیست، می‌توانید کمی صرفه‌جویی کنید و از مدل‌های ساده‌تر هود استفاده کنید.

۵. سروصدا

یکی از رایج‌ترین انتقادهای مشتریان هودهای آشپزخانه، درباره سروصدای این دستگاه‌ها است. این هم نکته مهم دیگری است که هنگام خرید باید مدنظر داشته باشید. برخی فروشندگان این امکان را در اختیار مشتریان می‌گذارند که پیش از خرید، بتوانند هود را روشن کنند و میزان سروصدای آن را بسنجند. اگر این امکان را ندارید، باید از بازخورد مشتریان دیگر استفاده کنید و بر آن اساس تصمیم بگیرید.

۶. نوع سیستم تهویه هود آشپزخانه

پیش‌تر هم به‌طور گذرا اشاره شد که انواع هودهای آشپزخانه، از لحاظ نوع سیستم تهویه، دو نوع هستند: هودهایی که مجرایی به محیط بیرون از خانه دارند و هوای آشپزخانه را کاملا تهویه می‌کنند، و هودهای بدون مجرایی که با داشتن فیلترهای مخصوص، فقط آلودگی‌ها را جذب خود می‌کنند. کارکرد دسته اول بهتر و مؤثرتر است. انتخاب از میان این دو نوع، به کاربردی بستگی دارد که از دستگاه انتظار دارید.

۷. راحتی نصب هود آشپزخانه

هودهای مجرادار یعنی آنهایی که هوای آشپزخانه را کاملا تهویه و به بیرون منتقل می‌کنند، نصبشان سخت‌تر است و برای این کار، حتما به کمک متخصص نیاز خواهید داشت. از سوی دیگر، نصب هودهای بدون مجرا و فیلتردار ساده‌تر است و شاید حتی خودتان هم قادر به انجام این کار باشید.

۸. قابلیت‌های جانبی

  • سیستم نوررسانی: تقریبا در تمامی مدل‌های هود آشپزخانه نوعی سیستم نوررسانی تعبیه شده است. هنگام خرید این نکته را مدنظر داشته باشید که می‌خواهید سیستم نوررسانی هود انتخابی‌تان تا چه حد قوی باشد و فضا را روشن کند.
  • سنسورهای حرارتی: سنسورهایی هستند که وقتی حرارت محیط از حد معینی فراتر رود، دستگاه را به‌طور خودکار روشن می‌کنند.
  • سیستم خاموش‌کردن خودکار هود: سیستمی است که پس از گذشت مدت‌زمانی معین، به‌طور خودکار، دستگاه را خاموش می‌کند.
  • چراغ نشانگر زمان تعویض فیلتر: چراغی است مخصوص هودهای بدون مجرا و فیلتردار که هر زمان موعد عوض‌کردن فیلتر رسیده باشد، روشن می‌شود.
اهمیت انتخاب هود مناسب برای آشپزخانه

یادتان باشد که خرید هود مناسب برای آشپزخانه اهمیت زیادی دارد، به‌ویژه اگر زیاد آشپزی می‌کنید و معمولا در آشپزخانه مشغول‌به‌کار هستید. با داشتن هود مناسب، دیگر نیازی به بازکردن تمامی پنجره‌ها هنگام آشپزی نخواهید داشت و در خانه، هوای سالم‌تری تنفس خواهید کرد؛ به‌علاوه از شر بوهای نامطبوع و آلودگی‌های سمج روی دیوارها و پیشخان کابینت‌ها هم خلاص خواهید شد.

انتخاب و تصمیم نهایی شما کاملا به اولویت‌هایتان بستگی دارد. اینکه تا چه اندازه به ظاهر هود و نقش آن در دکوراسیون آشپزخانه اهمیت می‌دهید و کاربرد آن چقدر برایتان مهم است، چقدر می‌خواهید برای خرید هود هزینه کنید و موارد دیگری از این دست.

نظر شما چیست؟ تجربه خرید و استفاده از انواع هود آشپزخانه معرفی‌شده در مطلب را داشته‌اید؟ آیا از خریدتان راضی بوده‌اید؟ در قسمت دیدگاه‌ها می‌توانید بازخوردها و نظرات خود را با ما و خوانندگان در میان بگذارید. همچنین اگر نظر یا پیشنهادی درباره موضوع مطلب دارید، مشتاق شنیدن آن هستیم.

اگر خواندن مطلب برایتان مفید بود، لطفا آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: learn.compactappliance

1 دیدگاه روی “انواع هود آشپزخانه و نکاتی برای انتخاب هود مناسب آشپزخانه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *