20 اشتباه در چیدمان آشپزخانه

20 اشتباه در چیدمان آشپزخانه | استیل البرز

چیدمان درست آشپزخانه کار ظریف و حساسی است و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. کافی است نکته ظریفی از چشمتان پنهان بماند؛ همین مسئله باعث شود نتیجه نهایی مطابق با انتظارات شما نباشد. شما می‌توانید این مشکل را به حداقل برسانید؛ فقط باید با اشتباهات در چیدمان آشپزخانه آشنا شوید. اگر بدانید در چیدمان آشپزخانه چه‌کارهایی را نباید انجام دهید، موانع بزرگی از سر راهتان برداشته خواهد شد. هدف از گردآوری مطلب حاضر نیز همین بوده است. در ادامه، شما را با 20 اشتباه در چیدمان آشپزخانه آشنا خواهیم کرد. همراه ما باشید.

۱. رنگ‌های ناسازگار

برای چیدمان آشپزخانه استفاده از رنگ‌هایی مثل بنفش (که زیاد جلب‌توجه می‌کنند) اشتباه نیست، اما اگر این رنگ مورداستفاده با سایر قسمت‌های آشپزخانه سازگاری و هماهنگی لازم را نداشته باشد، چیدمان شما تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت.

اولین اشتباه در چیدمان آشپزخانه استفاده نابجا از رنگ‌هایی مثل بنفش است که برجسته‌اند و زیاد جلب‌توجه می‌کنند. اگر از چنین رنگی استفاده می‌کنید، آن را به‌گونه‌ای به کار ببرید که با رنگ سایر قسمت‌ها در هماهنگی باشد.

۲. سفید اما بی‌روح

۲۰ اشتباه در چیدمان آشپزخانه

یکدست سفیدکردن آشپزخانه همیشه بهترین انتخاب نیست و شاید نتیجه کار آشپزخانه‌ای سرد و بی‌روح شود.

۳. کابینت‌های زیاد و تیره

20 اشتباه چیدمان در آشپزخانه

نصب بیش از اندازه کابینت در آشپزخانه، به‌ویژه اگر رنگ کابینت‌ها هم تیره باشد، به‌شکل نامناسبی بر ظاهر نهایی تأثیر خواهد گذاشت و به‌نوعی، احساس تنگناهراسی (کلاستروفوبیا) به بیننده منتقل خواهد کرد.

۴. عکس‌برگردان‌ها

اگر نمی‌خواهید چیدمان و طراحی آشپزخانه زود از مد بیفتد که نیازمند تغییر دکوراسیون شوید، بهتر است از عکس‌برگردان‌های دکوری استفاده نکنید.

البته نقش‌ونگارهای عکس‌برگردان‌های دکوری بسیار زیبا و چشم‌نوازند، اما نباید فریب ظاهرشان را بخورید. استفاده از این عکس‌برگردان‌ها را نیز می‌توان به شمار موارد اشتباه در چیدمان آشپزخانه اضافه کرد؛ چون اگر از آنها استفاده کنید، پس از مدت نسبتا کوتاهی قدیمی می‌شوند و از مد می‌افتند و در چنین شرایطی، باید دوباره برای تغییر دکوراسیون هزینه و وقت صرف کنید.

۵. کوچک و تیره

استفاده از رنگ‌های تیره در آشپزخانه‌های کوچک باعث می‌شود فضا کوچک‌تر از آنچه هست به نظر برسد و از دیگر موارد مهم اشتباه در چیدمان آشپزخانه است.

۶. فضاهای چشم‌نواز

20 اشتباه چیدمان در آشپزخانه

اگر وسایل الکترونیکی نسبتا بزرگی مثل مایکروویو را جایی بگذارید که کاملا مشخص و معلوم باشند (مثلا روی پیشخان کابینت)، با کم‌رنگ‌کردن جلوه قسمت‌های زیبا و چشم‌نواز طراحی داخلی آشپزخانه، ظاهر نهایی کار تحت‌تأثیر قرار خواهند گرفت.

بهتر است این‌گونه وسایل توکار یا مخفی (در کابینت‌ها) باشند؛ به‌ویژه اگر آشپزخانه کوچکی دارید، حتما باید این نکته را مدنظر داشته باشید.

۷. تناسب وسایل

اندازه یخچال و فریزری که در آشپزخانه می‌گذارید باید در تناسب با اندازه سایر قسمت‌ها و وسایل باشد. در غیر این صورت، به‌طرز ناخوشایندی جلب‌توجه خواهد کرد؛ پس استفاده از یخچال و فریزر با اندازه نامتناسب مورد مهم دیگری است که می‌توان به شمار موارد اشتباه در چیدمان آشپزخانه اضافه کرد.

۸. رنگ‌های ناهمخوان

20 اشتباه چیدمان در آشپزخانه

استفاده هم‌زمان از رنگ‌هایی مثل بنفش یا ارغوانی که خیلی جلب‌توجه می‌کنند، در کنار نقش‌ونگارهای تزئینی بر روی دیوارها یا کابینت‌ها، مورد دیگری است از اشتباه در چیدمان آشپزخانه.

اگر می‌خواهید قسمتی از آشپزخانه را متمایز کنید و آن قسمت بیشتر جلب‌توجه کند، به استفاده از یکی از این موارد (رنگ برجسته یا نقش‌ونگار تزئینی) بسنده کنید. استفاده هم‌زمان از هر دوی اینها اشتباه است.

۹. موقعیت نامناسب

درنظرگرفتن فضا و اتاق نامناسب برای آشپزخانه ممکن است تمامی زحمات شما برای چیدمان را بر باد دهد؛ پس هنگام انجام این کار خوب دقت کنید و تمامی جوانب کار را بسنجید.

۱۰. جای ماشین لباس‌شویی

20 اشتباه چیدمان در آشپزخانه

قراردادن ماشین لباس‌شویی در آشپزخانه مورد دیگری است از اشتباه در چیدمان آشپزخانه.

این کار نه‌تنها ظاهر چیدمان آشپزخانه را به‌طرز ناخوشایندی تحت‌تأثیر قرار خواهد داد، که با اصول بهداشتی و نظافتی هم مغایرت دارد. پس بهتر است اتاق یا فضای دیگری در خانه را برای نصب ماشین لباس‌شویی انتخاب کنید.

۱۱. کابینت بلند، سقف کوتاه

استفاده از کابینت‌های بلند در آشپزخانه‌ای با سقف کوتاه نمای نامنظمی به وجود می‌آورد.

۱۲. کابینت جزیره‌ای

20 اشتباه چیدمان در آشپزخانه

استفاده از کابینت یا پیشخان جزیره‌ای ایرادی ندارد، البته در صورتی که فضای کافی برای لحاظ‌کردن این نوع چیدمان را داشته باشید. لحاظ‌کردن این نوع چیدمان برای آشپزخانه‌های کوچک مناسب نیست.

۱۳. استیکرهای نالازم

در استفاده از استیکرها و نقش‌ونگارهای تزئینی بر روی دیوارها و کابینت‌ها زیاده‌روی نکنید. این کار اصلا از لحاظ بصری جالب نیست.

۱۴. اکسنت وال

استفاده از اکسنت وال یا دیوار شاخص، ایده خوبی در چیدمان آشپزخانه است، البته به شرط آنکه در انجام این کار زیاده‌روی نکنید.

اگر می‌خواهید با درست‌کردن اکسنت وال یا دیوار شاخص قسمتی از آشپزخانه را متمایز کنید، استفاده از طرح را یا رنگی را که برای انجام این کار در نظر گرفته‌اید به همان دیوار یا قسمت خاص محدود کنید. زیاده‌روی در استفاده از این طرح‌ها یا رنگ‌های خاص و متمایز، یک اشتباه در چیدمان آشپزخانه است.

۱۵. دل‌بازِ خالی!

20 اشتباه چیدمان در آشپزخانه

اگر آشپزخانه بزرگ و دل‌بازی دارید، خالی‌اش نگذارید و حتما میز ناهارخوری مناسبی در آن بگذارید. در غیر این صورت، فضای آشپزخانه بیش از حد خالی به نظر خواهد رسید.

۱۶. رومیزی دیگر نه!

اگر می‌خواهید ظاهر چیدمان آشپزخانه مدرن و امروزی به نظر برسد، از استفاده از رومیزی به‌کل صرف‌نظر کنید، چون خیلی قدیمی شده است.

۱۷. سلطنت در آشپزخانه!

استفاده از رنگ‌های سلطنتی مثل قرمز و طلایی، در فضایی مثل آشپزخانه که کاربرد زیادی دارد، کمی نابجاست.

۱۸. استفاده از یک رنگ بخصوص

بد نیست اگر با هدف برجسته‌سازی، یک زمینه رنگ بخصوص را در قسمت‌های مختلف آشپزخانه تکرار کنید؛ اما هنگام انجام این کار، زیاده‌روی نکنید. حتما نباید رنگ موردنظر را در تمامی قسمت‌ها تکرار کنید.

۱۹. المان‌های کلاسیک

اگر در استفاده از المان‌های طراحی کلاسیک زیاده‌روی کنید، ممکن است درنهایت آشپزخانه‌تان بیش از اندازه رسمی و شسته‌رفته به نظر برسد.

۲۰. مشکی اما چشم‌نواز

استفاده از رنگ مشکی، به‌عنوان رنگ اصلی و غالب در آشپزخانه، به‌خودی‌خود ایرادی ندارد و اگر درست و اصولی استفاده شود، خیلی هم زیباست. نکته اینجاست که در چنین آشپزخانه‌ای، حتما باید از رنگ دیگری هم استفاده شود که در تضاد با رنگ مشکی باشد. اگر رنگ دوم این ویژگی را نداشته باشد، ظاهر نهایی کار چشم‌نواز نخواهد بود.

بنابراین آخرین مورد اشتباه در چیدمان آشپزخانه که به آن اشاره می‌کنیم استفاده از رنگ مکمل نامناسب در آشپزخانه‌ای خواهد بود که از رنگ مشکی در آن استفاده شده است (به‌عنوان رنگ غالب و اصلی).

سخن پایانی

دقت داشته باشید که هدف از گردآوری مطلب حاضر آشناکردن شما با آن دسته از کارهایی بود که هنگام چیدمان آشپزخانه نباید انجام دهید؛ کارهایی که در چیدمان اشتباه‌اند و ظاهر نهایی آشپزخانه را به‌طرز ناخوشایندی تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. کسب اطلاع راجع‌به هریک از این اشتباه‌ها به‌منزله برداشتن مانعی است که میان شما و هدف نهایی‌تان قرار گرفته است؛ پس توصیه می‌کنیم بار دیگر موارد یادشده در مطلب را با دقت بخوانید و هنگام تجدیدنظر نهایی برای چیدمان آشپزخانه، آنها را گوشه ذهن داشته باشید.

امیدواریم خواندن مطلب برایتان مفید بوده باشد. اگر نظر یا تجربه‌ای درباره موضوع مطلب دارید، می‌توانید در قسمت دیدگاه‌ها با ما و خوانندگان در میان بگذارید.

برگرفته از: homify

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *