برترین ترندهای طراحی آشپزخانه‌های کوچک در سال 2021

ترندهای طراحی آشپزخانه‌های کوچک

سبکِ آشپزخانه‌های گذشته را به‌ خاطر دارید؟ زمانی بود که آشپزخانه‌ها فضایی دور از دیدِ افراد، و فقط محلِ پخت‌وپزِ غذا بودند؛ اما امروزه و در دنیای مدرن آشپزخانه‌ها فقط فضایی برای پخت‌وپز نیستند. دکوراسیون آشپزخانه، دیزاین آشپزخانه و… امروزه به بخشِ مهمی از ترندهای طراحی دیزاین خانه تبدیل شده است؛ چراکه آشپزخانه‌ها می‌توانند تأثیر بسزایی در دیده‌شدن فضای خانۀ شما داشته باشند. شاید شما هم جزو افردی باشید که تصور می‌کنند چنانچه آشپزخانه فضایی باز و گسترده نداشته باشد، نمی‌توانند به‌خوبی به دیزاین آن بپردازند، که البته این باوری اشتباه است. این روزها دیگر جایی برای نگرانی دربارۀ طراحی آشپزخانه کوچک وجود ندارد. آن‌چنان که بعضی کارشناسان معتقدند آشپزخانۀ کوچک یک نعمت است! در ادامه درمورد ترندهای مطرحِ طراحی آشپزخانه‌های کوچک در سال 2021، انواع روش‌ها برای بزرگ‌تر به‌نظر‌رسیدن فضا، دکور آشپزخانه و… صحبت خواهیم کرد.

8 نکتۀ مهم برای طراحیِ آشپزخانه‌های کوچک و ذخیره‌سازی فضا

ایجاد فضای ذخیره‌سازی مناسب از مهم‌ترین موارد در طراحی آشپزخانه‌های کوچک به شمار می‌رود. خوشبختانه نکات بصری زیادی وجود دارد که می‌تواند آشپزخانۀ شما را به یک فضای باز، زیبا و دلنشین تبدیل کند. قبل از شروع هر کاری، به میزان فضای دردسترس خود توجه کنید و از هر فضای اضافه‌ای برای ذخیره‌سازی و نگه‌داری وسایل استفاده کنید. یکی از مزایای آشپزخانه‌های کوچک این است که شما می‌توانید به‌راحتی به تمام مناطق فضای خود دسترسی داشته باشید و همچنین پخت‌وپز و نظافت در آشپزخانه‌های کوچک کارآمدتر است.

1 . طراحی کابینت آشپزخانۀ کوچک

تعداد زیاد کابینت‌هایی که ارتفاعی از کف تا سقف دارند می‌تواند فضای آشپزخانه را محصور کند؛ اما بهتر است برای ذخیره‌سازی فضا حداقل یکی از انواع چند طبقۀ آن را در آشپزخانه نصب کنید. این کابینت‌ها می‌توانند به‌عنوان فضایی برای ذخیره‌سازی مواد خوراکی استفاده شوند. همچنین می‌توانید برای سهولت در برداشتن، جابه‌جایی وسایل و بهینه‌سازی فضا، کشوهایی را داخل کابینت نصب کنید.

2.شیرآلات و سینک ظرفشویی

بهتر است از سینک‌های یک‌طرفه‌ای که دارای یک قسمت جداشونده (روکش) هستند استفاده کنید تا بتوانید هنگامی که به فضای بیشتری نیاز دارید، از فضای طرف دیگر آن هم استفاده کنید. همچنین از شیرآلات و سینک ضد زنگ استفاده کنید.

3.پنهان‌کردن یخچال در کابینت

این روش یکی از گران‌ترین کارها و بیشترین هزینه‌هایی است که می‌شود برای آشپزخانه‌های کوچک در نظر گرفت؛ اما درعین‌حال می‌تواند نمای کلی آشپزخانۀ کوچک را ساده‌ کرده و به آن سطح یک‌پارچه‌ای ببخشد.

۴. استفاده از میز تاشو

برای بهینه‌سازی فضا می‌توانید از میزهایی استفاده کنید که باز و بسته می‌شوند. به این صورت که هنگام غذاخوردن آن‌ها را باز کنید، و بعد از غذا جمع کرده و در گوشه‌ای قرار دهید.

5 . آشپزخانه‌هایی با شکل  L

آشپزخانه‌هایی با شکل L، همیشه مرسوم و مدِ روز بوده‌اند. جدا از فضایی که این آشپزخانه‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند، می‌توانند به شما کمک کنند هرآنچه در آشپزخانۀ کوچک خود نیاز دارید، مرتب کنید.

۶. استفاده از کارهای هنری در دیزاین آشپزخانه

قراردادن صفحاتِ چاپی، نقاشی‌ها و کارهای هنری در آشپزخانه‌ها محبوبیت زیادی پیدا کرده است. اکنون مردم آثاری هنری مثلِ تصاویر حیوانات، خوراکی و غذاها، طبیعت و… را برای زنده‌تر به‌نظررسیدن فضا، در آشپزخانه‌های کوچک قرار می‌دهند.

7.دیوارها

می‌توانید از کاغذ دیواری، کاشی کاغذ دیواری یا دیوارکوب استفاده کنید.

8 . فرش

استفاده از فر‌ش‌هایی با تناژ رنگی گرم می‌تواند باعث شود فضای آشپزخانۀ کوچک، منسجم‌تر به ‌نظر برسد.

3 نکتۀ مطرحِ طراحی آشپزخانه‌های کوچک در سال 2021

– اطمینان حاصل کنید دسترسی به وسایلی که هر روز استفاده می‌شود آسان است.

– هیچ فضای خالی‌ای را هدر ندهید؛ از تمام گوشه‌وکنار‌ها می‌توانید به‌عنوان انباری استفاده کنید.

– از ظروف کوچک مثل سبدها برای جمع‌وجورکردن وسایل خرده‌ریز استفاده کنید.

3 راه‌حل ترندِ سال 2021 برای سازمان‌دهی آشپزخانه‌های کوچک

رنگ‌های روشن

هنگام انتخاب رنگ برای تمام فضاهای کوچک، چه آشپزخانه، چه اتاق و… توجه داشته باشید که یک رنگ  روشن باعث ایجاد حس بزرگ‌تربودن فضا می‌شود. در ترند آشپزخانه‌های کوچک از رنگ‌های روشنی مثل سفید می‌توان برای گسترش فضای بصری آشپزخانه استفاده کرد. امیلی هندرسون، دکوراتور داخلی و وبلاگ‌نویس می‌گوید: رنگ روشن به پخش و انعکاس نور در اطراف کمک می‌کند و باعث می‌شود فضا بزرگ‌تر به ‌نظر برسد.

رنگ‌های پاستلی

برای ایجاد هماهنگی و جلوگیری از یکنواخت‌شدن رنگ و فضای آشپزخانه می‌توانید از سایه‌ها و رنگ‌های پاستلی مثل تلفیق سبز پاستلی و نارنجی با سفید استفاده کنید.

حذف یا کم کردن استفاده از سطوح چوبی

حتی اگر استفاده از میزوصندلی‌های چوبی برای شما در اولویت باشد، بهتر است که استفاده از آن‌ها را در آشپزخانه‌های کوچک به حداقل برسانید یا به رنگ‌بندی آن‌ها توجه کافی داشته باشید تا فضا بازتر و زنده‌تر به نظر برسد.

اهمیت نور طبیعی  و روشنایی در طراحی‌ آشپزخانه‌های کوچک

نور طبیعی به‌صورت کلی فضای دل‌نشین‌ و راحت‌تری را فراهم می‌کند. علاوه ‌بر راحتی بیشتر، به دلیل کاهش سطح انرژی در مصرف لامپ‌ها هزینۀ کمتری برای شما دارد.

ایده‌های روشنایی:
  1. استفاده از نور طبیعی برای احساس سرزندگی و فضای طبیعی‌تر با درنظر‌گرفتن یک پنجرۀ بزرگ برای ورود نور، ایدۀ خوبی برای بهره‌‌گیری از نور طبیعی است. نکتۀ حائز اهمیت آن این است که از وسایل تزئینی و گیاهان بزرگ روی طاقچه و جلوی پنجره استفاده نکنید؛ زیرا از ورود نور طبیعی جلوگیری می‌کند.
  2. برای استفاده از نور مصنوعی از چراغ‌های بسیار بزرگ و شلوغ استفاده نکنید، مگر اینکه سقف بسیار بزرگی داشته باشید. استفاده از نورافکن‌ها معمولاً بهترین گزینه است؛ زیرا از ایجاد بی‌نظمی جلوگیری می‌کنند.

در آخر اینکه شما هر میزان فضایی که برای آشپزخانه در دسترس داشته باشید، می‌توانید با در‌نظرگرفتن نکات و ایده‌هایی خاص، آن فضا را به فضایی دلچسب و مناسب برای نگهداری وسایل و ابزار آشپزخانه، پخت‌وپز، صرفِ وعده‌های غذایی و… تبدیل کنید. پس اگر شما هم به دنبال ایده‌های خلاقانه و ترند برای طراحیِ آشپزخانه‌های کوچک خود هستید، می‌توانید از نکات ذکرشده در بالا استفاده کنید. این نکته را فراموش نکنید که آشپزخانه، در هر متراژی هم که باشد، یکی از مهم‌ترین فضاهای منزل شماست و دیزان و طراحی آن بسیار حائز اهمیت است.

منبع: Clever Magnet

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *