آشپزخانۀ مشکی؛ همان چیزی که فکرش را می‌کنید

آشپزخانۀ مشکی؛ همان چیزی که فکرش را می‌کنید

تصمیم به تغییر دکوراسیون آشپزخانۀ خود گرفته‌اید؟ شاید قبل از هر تصمیم دیگری باید درخصوص رنگ آشپزخانه تصمیم‌گیری کنید. انتخاب رنگ بیش از هر چیز دیگری می‌تواند در ایجاد جلوه‌ای خاص و منحصربه‌فرد برای آشپزخانۀ شما مؤثر باشد. درگذشته بیشتر آشپزخانه‌های ایرانی با طراحی سفید بنا می‌شدند؛ اما چند سالی است که رنگ مشکی توجهات را به خود جلب کرده است. طراحی و اجرای یک آشپزخانۀ مشکی‌رنگ، تصمیمی مناسب برای دکوراسیون آشپزخانۀ مدرن به شمار می‌رود.

شاید در وهلۀ اول فکر کنید که آشپزخانۀ تیره، فضای بسته و دلگیری را برای خانۀ شما به وجود می‌آورد؛ اما عجله نکنید. با تمهید چند نکتۀ اساسی در نورپردازی و چیدمان وسایل آشپزخانۀ سیاه، می‌توانید محیطی دلنشین و درعین‌حال مدرن را برای خانۀ خود به ارمغان بیاورید. در ادامه با ما همراه باشید تا درزمینۀ طراحی آشپزخانۀ مشکی مدرن بیشتر بحث کنیم.

اصول انتخاب لوازم آشپزخانۀ مشکی چیست؟

اگر تصمیم به طراحی دکوراسیون آشپزخانۀ مشکی‌رنگ گرفته‌اید، باید توجه داشته باشید که اولین و مهم‌ترین مسئله، انتخاب لوازم آشپزخانۀ مشکی است. هود، اجاق گاز یا گاز رومیزی، فر، سینک ظرف‌شویی، شیرآلات و کابینت مشکی از مهم‌ترین وسایلی هستند که در طراحی آشپزخانه استفاده می‌شوند.

جنس مناسب لوازم آشپزخانۀ مشکی

انتخاب جنس لوازم آشپزخانه هم از نظر کیفیت و هم از نظر زیبایی ظاهری تأثیر بسیار زیادی روی طراحی آشپزخانه می‌گذارد. وسایل آشپزخانۀ استیل ازجمله اجاق گاز، فر برقی، سینک و شیرآلات می‌توانند ترکیب رنگ بسیار زیبایی را با سایر رنگ‌های مشکی مورد استفاده در آشپزخانه داشته باشند. به‌تجربه ثابت شده است که عمر مفید لوازم آشپزخانۀ استیل بسیار زیاد است و کار نظافت آن‌ها نیز راحت.

علاوه بر این، بسیاری از تولیدکنندگان لوازم آشپزخانه با استفاده از روکش‌های مشکی‌رنگ روی تجهیزات خود، جلوۀ بسیار زیبایی را خلق می‌کنند. برای مثال، هود، فر برقی و گاز رومیزی ازجمله وسایل آشپزخانه‌ای هستند که به‌وفور در بازار به رنگ مشکی یافت می‌شوند.

طراحی کابینت مشکی‌رنگ

کابینت‌ها از این ‌جهت در آشپزخانه اهمیت دارند که بخش قابل توجهی از فضای آشپزخانه را به خود اختصاص می‌دهند. به‌علاوه، به دلیل قرارگرفتن برخی از آن‌ها در ارتفاع، نمای ظاهری آن‌ها بیشتر به چشم می‌آید؛ بنابراین طبیعی است که انتخاب کابینت مشکی در ایجاد طراحی آشپزخانۀ مشکی‌رنگ از اهمیت بسیاری برخوردار است. پیشنهاد اصلی درخصوص انتخاب کابینت مشکی برای آشپزخانه این است که حتماً از مدل براق آن استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که با نورپردازی مناسب در محیط آشپزخانه، جلوۀ زیبایی برای کابینت‌ها به وجود بیاید.

آشپزخانۀ مشکی؛ همان چیزی که فکرش را می‌کنید

نکات مربوط به چیدمان وسایل در آشپزخانۀ مشکی

چیدمان وسایل در آشپزخانۀ مشکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. باید تلاش کنید وسایل را با ترکیب رنگ صحیح در کنار هم قرار دهید تا جلوۀ ظاهری آشپزخانه مناسب به نظر برسد. همچنین، نحوۀ قراردادن وسایل آشپزخانۀ مشکی در ایجاد فضای مناسب برای رفت‌وآمد در آشپزخانه اهمیت فراوانی دارد.

استفاده از جزیره

ایدۀ استفاده از جزیره در طراحی آشپزخانه با استقبال بسیاری از طرف مردم مواجه شده است. در طراحی آشپزخانۀ تیره نیز می‌توان از جزیره‌های با رنگ تیره یا روشن استفاده کرد. نورپردازی مناسب روی جزیره باید صورت بگیرد تا جلوۀ ظاهری این بخش از آشپزخانه زیبا شود.

طراحی دیوار و کف‌پوش

طراحی دیوار و کف‌پوش آشپزخانۀ مشکی مدرن از اهمیت بسیاری برخوردار است. استفاده از رنگ‌های سفید برای طراحی دیوار و کف‌پوش این آشپزخانه‌ها ایدۀ هوشمندانه‌ای به شمار می‌رود.

استفاده از وسایل تزیینی

اکسسوری‌های تزیینی برای ایجاد جلوۀ زیبا در هر محیطی مؤثر هستند. آشپزخانۀ تیره نیز از این قضیه مستثنا نبوده و تا جایی که امکان دارد باید از این وسایل استفاده کرد.

تأثیر نورپردازی در ایجاد یک آشپزخانۀ لاکچری مشکی‌رنگ

تمام نکات طراحی آشپزخانۀ مشکی را در یک کفۀ ترازو قرار دهید و مسئلۀ نورپردازی را در کفۀ دیگر؛ شک نکنید این دو با هم برابری می‌کنند. نورپردازی شاید کمترین هزینه را برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه داشته باشد؛ اما از نظر اهمیت در ردیف مهم‌ترین مؤلفه‌های طراحی آشپزخانۀ تیره به شمار می‌رود.

به‌هیچ‌وجه در آشپزخانه‌های مشکی از لوسترهای بزرگ استفاده نکنید. این کار موجب بسته به نظر رسیدن فضای آشپزخانه می‌شود. راهبرد اصلی در آشپزخانۀ مشکی مدرن باید توزیع مناسب و یکنواخت نور باشد. به ‌این ‌ترتیب، تعادل به تمام فضای آشپزخانه برمی‌گردد. به همین دلیل، استفاده از لامپ‌های تزیینی که از سقف آویزان می‌شوند و همچنین نورپردازی مخفی، گزینه‌های مناسبی برای دکوراسیون آشپزخانۀ مشکی هستند. نورهای با رنگ سفید، طلایی یا ترکیبی از آن‌ها می‌تواند جلوه زیبایی را برای محیط آشپزخانه به ارمغان بیاورند.

ترکیب رنگ‌های متناسب با مشکی برای طراحی آشپزخانۀ تیره

از منظر روان‌شناسی، رنگ مشکی نشان‌دهندۀ قدرت و جایگاه بالاست. این رنگ از نظر روانی علاوه بر دامن‌زدن بر احساسات عاطفی افراد، مفهوم قاطعیت را نیز به افراد منتقل می‌کند. بسیاری از طراحان دکوراسیون داخلی حتماً جایگاه ویژه‌ای برای رنگ مشکی در طراحی‌های خود قائل هستند.

برای طراحی آشپزخانۀ مشکی باید حتماً به المان‌های رنگی دیگری برای ترکیب با این رنگ فکر کنیم. از نظر علم رنگ‌شناسی، ترکیب رنگ‌های گرم با رنگ مشکی می‌تواند جلوۀ زیبایی را به وجود بیاورد. در همین راستا، رنگ‌های طلایی، و مسی گزینه‌های مناسبی برای ترکیب با رنگ مشکی به شمار می‌روند. البته استفاده از رنگ سفید در کنار مشکی نیز می‌تواند طراحی مناسبی برای آشپزخانۀ مشکی به شمار رود؛ البته باید سطح رنگ سفید به‌دقت کنترل شود. رنگ نقره‌ای هم که بسیاری از لوازم آشپزخانه از جمله یخچال، اجاق گاز، سینک ظرفشویی و … به این رنگ هستند نیز هماهنگی خوبی با رنگ مشکی دارد.

اصول مرتبط با تمیزکردن آشپزخانۀ مشکی‌رنگ

یکی از نکات مهمی که موجب علاقه‌مندشدن افراد به طراحی دکوراسیون آشپزخانۀ مشکی می‌شود، چرک‌تاب‌بودن این رنگ است. آشپزخانه محیطی است که به دلیل نوع فعالیت‌هایی که در آن صورت می‌گیرد، مدام در معرض کثیف‌شدن قرار دارد؛ درنتیجه استفاده از رنگ مشکی می‌تواند میزان دیده‌شدن این آلودگی‌ها و چربی‌ها را به‌مراتب کاهش دهد.

اما نحوۀ تمیزکردن وسایل آشپزخانۀ مشکی‌رنگ به چه صورت است؟ مشکلی که درخصوص این آشپزخانه‌ها وجود دارد، مسئلۀ گرد و خاک است. گرد روی اجسام تیره خیلی زود نمایان می‌شود. به همین دلیل لازم است در فواصل زمانی کوچک وسایل آشپزخانۀ مشکی را تمیز کنیم. سه مادۀ اصلی برای تمیزکردن این دسته از آشپزخانه‌ها عبارت‌اند از:

۱. مخلوط سرکه و آب

سرکه یک اسید طبیعی است و به‌هیچ‌وجه به وسایل آشپزخانۀ مشکی‌رنگ آسیب وارد‌ نمی‌کند. برای این منظور لازم است که آب و سرکه را به‌نسبت یک‌به‌یک با هم ترکیب کنید و روی سطح موردنظر اسپری کنید و سپس از دستمال برای تمیز‌کردن سطوح استفاده کنید.

۲. مخلوط آب و صابون

صابون مورد استفاده برای شستشوی ظروف نیز گزینۀ مناسبی برای تمیزکردن آشپزخانۀ تیره به شمار می‌رود. ترکیب صابون و آب برای ازبین‌بردن چربی‌های روی سطوح گزینۀ بسیار مناسبی به شمار می‌رود.

۳. مخلوط سرکه، الکل، صابون و آب

این مخلوط برای پاک‌کردن اثر انگشت‌هایی که روی سطوح مشکی رنگ قرار دارند، گزینۀ بسیار مناسبی به شمار می‌رود. برای این منظور، یک فنجان آب، سرکۀ سفید و الکل را با هم ترکیب کنید و دو یا سه قطره صابون ظرف‌شویی را در این ترکیب بچکانید. سپس می‌توانید سطوح موردنظر خود را پاک‌سازی کنید.

کلام پایانی

در این مقاله با طراحی دکوراسیون آشپزخانۀ مشکی‌رنگ آشنا شدیم. نکتۀ مهمی که باید درخصوص آشپزخانۀ تیره به آن اشاره شود، اهمیت فضای موجود در آشپزخانه است. طراحی آشپزخانۀ کوچک با دکوراسیون مشکی‌رنگ به‌هیچ‌وجه تصمیم درستی نیست. به هر ترتیب، اگر فضای بزرگی در آشپزخانه در اختیار دارید و به دنبال آشپزخانه‌ای لاکچری و مدرن هستید، دکوراسیون مشکی را حتماً در دستور کار خود قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *