آشپزخانه آشپزهای حرفه‌ای

آشپزخانه آشپزهای حرفه ای

اگر عاشق آشپزی هستید، اگر آشپزی برای شما فراتر از کاری روزمره و تکراری است، اگر مدام در حال یافتن دستور پخت غذاهای جدید و پختن غذاهای متنوع هستید و اگر بیشترِ وقت خود را در آشپزخانه سپری می‌کنید، آشپزخانۀ شما باید با آشپزخانه‌های معمولی متفاوت باشد. شما به آشپزخانه‌ای حرفه‌ای نیاز دارید. احتمالا دوست دارید بدانید آشپزهای حرفه‌ای آشپزخانه‌شان را چگونه می‌چینند. در این مطلب، با ویژگی‌های آشپزخانۀ آشپزهای حرفه‌ای آشنا خواهید شد.

آشپزخانه برای افرادی که طرفدار پروپاقرص آشپزی‌اند مکانی مقدس است. از نظر این افراد، آشپزخانه باید محیطی کاربردی و در عین حال دل‌چسب داشته باشد. آشپزهای حرفه‌ای معتقدند وجود برخی امکانات و رعایت برخی اصول برای داشتن یک آشپزخانه حرفه‌ای ضروری است.

«آشپزخانه حرفه‌ای» چه آشپزخانه‌ای است؟

آشپزخانه آشپزهای حرفه ای

آشپزخانه حرفه‌ای تعریف دقیق و مشخصی ندارد؛ اما می‌توان گفت آشپزخانه حرفه‌ای آشپزخانه‌ای است که تمام تجهیزات و ویژگی‌های موردنیاز آشپز برای آشپزیِ حرفه‌ای را در خود دارد. آشپزخانه‌های معمولی در این تعریف نمی‌گنجند، چراکه این آشپزخانه‌ها چیزی فراتر از حداقلِ امکاناتِ لازم برای آشپزی (اجاق، فر، یخچال، سینک ظرف‌شویی، مایکروفر) ندارند.

امکانات یک آشپزخانه حرفه‌ای

اگر عاشق آشپزی و برنامه‌ها و کتاب‌های مربوط به آن هستید، اگر ابداع غذاهای جدید بهترین سرگرمی شماست، آشپزخانه‌تان باید حرفه‌ای و فراتر از آشپزخانه‌ای معمولی باشد. از نظر آشپزهای حرفه‌ای، آشپزخانه باید امکانات مشخصی داشته باشد تا در امتحان آشپزخانۀ حرفه‌ای قبول شود.

۱. فضای وسیع

فضای وسیع یکی از بارزترین ویژگی‌های آشپزخانه حرفه‌ای است. آشپزیِ حرفه‌ای یعنی وجود انبوهی از تجهیزات، لوازم آشپزی و مواد غذایی در آشپزخانه. اگر آشپزخانه‌تان کوچک باشد، فضای کافی برای نگهداری این وسایل را نخواهید داشت.

آشپزهای حرفه‌ای آشپزخانه‌های بزرگ را دوست دارند. در این آشپزخانه‌ها، فضای کافی برای حرکت و سازمان‌دهی تجهیزات آشپزخانه، وسایل آشپزی و مواد غذایی وجود دارد. البته اگر آشپزخانه شما کوچک است، نگران نباشید! هنوز هم می‌توانید با چیدمان اصولی، آشپزخانه‌تان را به آشپزخانه‌ای حرفه‌ای تبدیل کنید.

۲. یخچال حرفه‌ای و پیشرفته

آشپزخانه آشپزهای حرفه ای

یخچال از ملزومات اصلی هر آشپزخانه‌ای است؛ اما یخچال موردعلاقۀ آشپزهای حرفه‌ای برای آشپزخانه‌شان، پیشرفته‌تر و حرفه‌ای‌تر از یخچال‌های معمولی است. مجهزبودن به سیستم ضدباکتری، تهویه قوی هوای داخل یخچال، دارابودن طبقات متعدد و فضای زیاد برای نگهداری مواد غذایی از ویژگی‌های اصلی یخچال‌های حرفه‌ای‌اند. این یخچال‌ها معمولا چند در و چند کشوی مجزا دارند و به‌صورت سایدبای‌ساید طراحی می‌شوند.

۳. میز جزیره

اگر آشپزخانه‌تان به‌اندازه کافی بزرگ است، نصب یک میز جزیره در فضای میانی آشپزخانه را به شما توصیه می‌کنیم. میز جزیره فضای کار بیشتری در آشپزخانه ایجاد می‌کند. با داشتن یک میز جزیره، فضای کار شما محدود به سطح کابینت‌ها نخواهد بود. افزایش استفاده از میز جزیره در آشپزخانه‌های امروزی نشانه محبوبیت و کاربردی‌بودن آن است.

اگر دوست دارید دوستان و اعضای خانواده از دست‌پخت حرفه‌ای شما در آشپزخانه‌تان لذت ببرند، از یک میز جزیرۀ پله‌ای استفاده کنید. به ‌این ‌ترتیب، یک طرفِ میز جزیره فضای کار شما خواهد بود و طرف دیگر آن محلی برای دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی.

اگر فضای کافی برای میز جزیره ندارید، می‌توانید یک پیشخان در قسمت ورودی آشپزخانه در نظر بگیرید.

۴. نصب بیش از یک فر

آشپزخانه آشپزهای حرفه ای

اگر حداقل دو فر در آشپزخانه داشته باشید، می‌توانید هم‌زمان چند نوع غذا بپزید. بهتر است یک مایکروفر و یک فر گازی در آشپزخانه داشته باشید. با داشتن بیش از یک فر در آشپزخانه، می‌توانید فهرست بلندبالایی از غذاها را بدون اینکه نگران کمبود زمان باشید آماده کنید. برای افزایش سرعت کار، می‌توانید از فر برقی، فر گازی یا فر برقی ـ گازی در آشپزخانه‌تان استفاده کنید. هنگام خرید فر، بهتر است به‌سراغ فرهای مجهز به فن کانوکشن بروید. فرهای مجهز به فن کانوکشن گرما را به‌صورت یکنواخت در محفظه پخش می‌کنند. این ویژگی کیفیت پخت را افزایش می‌دهد.

۵. اجاقِ گاز

Btus یا یکای بریتانیایی حرارت (British Thermal Units) یک واحد اندازه‌گیری انرژی گرمایی است. بالابودن این واحد نشانه قدرت اجاق در تولید حرارت است. Btus اجاق‌های گازی بسیار بیشتر از Btus اجاق‌های برقی است. اجاقِ گاز در مقایسه با اجاقِ برقی سرعت کار شما را بیشتر می‌کند. برای مثال، آب روی اجاق گاز خیلی سریع به جوش می‌آید. زمانی که لازم است برای یک مهمانی مفصل با نهایت سرعت کار کنید، این ویژگی به داد شما می‌رسد. با این اوصاف، بهتر است یک فر گازی و یک گریل گازی نیز به آشپزخانه حرفه‌ای خود اضافه کنید.

۶. استفاده از چند سینک ظرف‌شویی

اگر دوست ندارید به‌دلیل پربودن تنها سینک ظرف‌شوییِ موجود در آشپزخانه، ظرف‌های کثیف و میوه‌ها و سبزیجات شسته‌نشده سر از روی کابینت‌ها و میز کارتان درآورند و دست‌وپایتان را بگیرند، به‌جای یک سینک ظرف‌شویی، دو سینک در آشپزخانه تعبیه کنید. بهتر است عمق سینک‌ها زیاد باشد. داشتن بیش از یک سینک شستن ظرف‌ها و موادغذایی را آسان‌تر می‌کند. عمیق‌بودن سینک‌ها شستن و پرآب‌کردن ظرف‌های بزرگ را آسان می‌کند.

بهتر است سینک‌های ظرف‌شویی نزدیک اجاق باشند تا حمل قابلمه‌های بزرگ از اجاق به سینک و برعکس خسته‌تان نکند.

۷. کشوی گرمکن

کشوی گرمکن غذاهای پخته‌شده را تا زمان سرو غذا گرم نگه می‌دارد. اگر مهمان‌های شما دیر کردند، با داشتن کشوی گرمکن نگران سردشدن و ازدهن‌افتادن غذا نخواهید بود. همچنین قراردادن غذاهای پخته‌شده در کشوی گرم‌گن مانع شلوغی و بی‌نظمی در آشپزخانه می‌شود.

۸. ماشین ظرف‌شویی بزرگ

آشپزخانه آشپزهای حرفه ای

آشپزی‌کردن در آشپزخانۀ آشپزهای حرفه‌ای تا دلتان بخواهد ظرف کثیف تولید می‌کند. به همین دلیل است که در این آشپزخانه‌ها معمولا بیش از یک ماشین ظرف‌شویی وجود دارد. یک ماشین برای شستن ظرف‌هایی که در حین آشپزی کثیف شده‌اند و دیگری برای شستن ظرف‌ها بعد از سرو غذا.

اگر دوست ندارید چند ماشین ظرف‌شویی بخرید، یک ماشین ظرف‌شویی بزرگ بخرید تا در شستن کوهی از ظرف‌ها کمک‌حالتان باشد.

اصول یک آشپزخانه حرفه‌ای

۱. تعیین محل کار

اگر دوست دارید همه‌چیز دم دستتان باشد و مدام در حال رفت‌وبرگشت بین قسمت‌های اصلی آشپزخانه نباشید، در طراحی آشپزخانه قانون مثلث کار را رعایت کنید. طبق این قانون، اجاق گاز و یخچال و سینک ظرف‌شویی یا میز آماده‌سازی غذا باید در ۳ رأس یک مثلث قرار بگیرند.

همچنین می‌توانید آشپزخانه را به مناطق کاریِ مختلف تقسیم کنید و برای هر مرحله از آشپزی، یک منطقه را در نظر بگیرید؛ مثلا کفگیر و قاشق‌های چوبی و ابزارهای ضروری در حین پخت‌وپز را در کشویی نزدیک اجاق گاز قرار دهید (این قسمت منطقه پخت غذا خواهد بود).

۲. وسایل آشپزی باکیفیت

یک قابلمه باکیفیت خیلی بادوام‌تر از چند قابلمه ارزان و بی‌کیفیت است. این قانون درمورد تمام وسایل و تجهیزات آشپزخانه صدق می‌کند. به‌جای ‌اینکه سراغ وسایل پرزرق‌وبرقی بروید که سالی یک بار هم از آنها استفاده نخواهید کرد، پولتان را صرف خرید وسایلی کنید که کاربردی و باکیفیت باشند.

اگر حرفه‌ای به آشپزی مشغولید، هنگام خرید وسایل آشپزی، هرگز کیفیت را فدای قیمت نکنید. کیفیت وسایل آشپزخانه با ایمن و به‌صرفه بودن آنها رابطه مستقیم دارد. زودپزِ ارزان و غیراستانداردی که هیچ تضمینی برای نترکیدنش وجود ندارد مفت نمی‌ارزد! در ضمن، باید بدانید که هدررفت گرما و انرژی در ظروف و لوازم برقی باکیفیت بسیار کم است.

۳. میز کار مناسب

میز کار آشپزخانه فضایی چندمنظوره برای شماست. بازکردن خمیر، خردکردن گوشت و سبزیجات، آماده‌سازی غذا و بسیاری از کارهای این‌چنینی روی میز کار آشپزخانه انجام می‌شوند. میز کار خوب و بادوام از ویژگی‌های اصلی یک آشپزخانه حرفه‌ای است. برای سطح میز کار بهتر است سراغ موادی مثل سنگ طبیعی بروید که مقاومت بالا و عمر طولانی دارند.

سنگ‌های صابونی و سنگ‌های کوارتز گزینه‌های خوبی برای سطح میز کارند. سنگ‌های صابونی در برابر گرما بسیار مقاومت‌اند. این سنگ‌ها به این آسانی‌ها خش برنمی‌دارند و با قراردادن اجسام داغ روی آنها خراب نمی‌شوند. سنگ‌های گرانیتی خیلی زود خش برمی‌دارند و نیاز به مراقبت دارند. همچنین سنگ‌های کوارتز نسبت به سنگ‌های گرانیتی انتخاب هوشمندانه‌تری برای سطح میز کارند. این سنگ‌ها در برابر دمای بالا مقاوم‌اند و تنوع طرح و رنگ زیادی دارند.

۴. دیوار وسایل و لوازم

بهتر است تجهیزاتی مثل فر و اجاق پخت‌وپز و مایکروفر را روی یک دیوار نصب کنید. با این رویکرد، منطقه پخت‌وپز از سایر مناطق آشپزخانه مجزا می‌شود و هنگام پخت غذا، نیازی به رفت‌وآمد مکرر نخواهید داشت. همچنین می‌توانید وسایل و لوازمی را که کاربرد مشابهی دارند در قفسه‌های کنارهم قرار دهید. این کار کمکتان می‌کند هنگام آشپزی لوازم موردنیاز خود را خیلی سریع پیدا کنید.

۵. انبار مواد غذایی

آشپزخانۀ آشپزها‌ی حرفه‌ای همیشه پر است از لوازم و مواد غذاییِ لازم برای تهیه غذاهای مختلف. بهتر است مکانی مشخص مثل یک کمد یا چند قفسه برای نگهداری مواد غذایی در آشپزخانه داشته باشید. بهتر است مواد غذاییِ فاسدشدنی را در ردیف‌های جلویی بچینید. همچنین بهتر است از قفسه‌های بدون در یا با درِ شیشه‌ای استفاده کنید تا تمام ملزومات و مواد موردنیاز جلوی چشمتان باشند.

انبار مواد غذایی‌تان را سازمان‌دهی کنید. یک قفسه برای ادویه‌ها، یک قفسه برای مرباها و کنسروها و مکان مشخصی برای خشکبار در نظر بگیرید. با داشتن انبار آذوقه، فضای بیشتری دارید و کابینت‌های شما جای بیشتری برای ابزار و وسایل آشپزی خواهند داشت. با داشتن یک انبار آذوقه، دسترسی‌تان به مواد غذایی موردنیازتان آسان‌تر می‌شود.

در نهایت

آشپزهای حرفه‌ای برای چیدن آشپزخانه‌شان هوشمندانه عمل می‌کنند. آنها ولخرجی را دوست ندارند، اما از خرید وسایل و تجهیزات کاربردی و باکیفیت برای آشپزخانه خود دریغ نمی‌کنند. اهل آشپزی هستید؟ آشپزخانۀ رؤیایی شما چه شکل ‌و شمایلی دارد؟ به‌نظر شما، کدام ویژگی‌ها آشپزخانه‌ای معمولی را به آشپزخانه یک آشپز حرفه‌ای تبدیل می‌کند؟

برگرفته از: simpleshowing و houselogic و tomhowley

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *