یک آشپزخانه هوشمند در سال ۲۰۲۵ چه ویژگی‌هایی دارد؟

آشپزخانه هوشمند در سال 2025 | استیل البرز

فکرکردن به پیشرفت و رفاهی که فناوری در سال‌های آتی به ارمغان می‌آورد هیجان‌انگیز است. وقتی بحث درمورد قلب خانه و جایی باشد که خون تازه را در رگ‌های خانه می‌دمد، پیش‌بینی تأثیرات فناوری جذاب‌تر می‌شود. وسایلی مثل ماشین ظرف‌شویی یا ماکروویو انقلابی بودند که آشپزخانه‌های سنتی را به آشپزخانه‌های امروزی تبدیل کردند. خدمت بعدی فناوری برای آشپزخانه‌ها چه خواهد بود؟ وسایلی که امروز تخیلی بیش نیستند در آینده‌ای نزدیک برای نسل‌های بعدی وسایل ضروری و اصلی آشپزخانه تلقی خواهند شد. برای اینکه تصویر دقیق‌تری از طراحی و تجهیزات یک آشپزخانه هوشمند داشته باشید، کافی است نگاهی به فناوری‌های نوظهور بیندازید. آشنایی با این فناوری‌ها کمک می‌کند درک واضحی از ویژگی‌های آشپزخانه‌های آینده داشته باشیم. در این مقاله، برخی از پرسروصداترین فناوری‌های مربوط به تجهیزات و طراحی آشپزخانه هوشمند  در سال ۲۰۲۵ معرفی خواهند شد.

آینده تجهیزات آشپزخانه

بدون شک تجهیزات نوآورانه فراوانی در آشپزخانه‌های هوشمند آینده خودنمایی خواهند کرد؛ اما  لوازم اساسی آشپزخانه‌های امروزی (از جمله کابینت‌ها، سطل زباله، قفسه‌های مواد غذایی، میز کار و سینک ظرف‌شویی) در آشپزخانه‌های آینده نیز پابرجا خواهند بود؛ چراکه صاحبان خانه طرف‌دار مواد و قابلیت‌هایی برای وسایل آشپزخانه‌اند که پاسخ‌گوی نیازهای اساسی در آشپزخانه باشد. با وجود اینکه شرایط آب‌وهوایی و فضا و فرهنگ از عوامل تعیین‌کننده در ظاهر آشپزخانه‌اند، تمام آشپزخانه‌ها در سبک‌های مختلف معماری وجوه مشترک و شباهت‌هایی باهم دارند. با این تفاصیل، آشپزخانه‌ای هوشمند در آینده از بسیاری جهات به نمونه امروزی خود شباهت خواهد داشت.

در ادامه، برخی از پیش‌بینی‌های طراحان صنعتی شرکت تجهیزات جی. ای. (GE Appliances) برای سال ۲۰۲۵ را می‌خوانید.

سطوح تعاملی پخت‌وپز

احتمالا تا چند سال آینده باید با اجاق‌های آشپزی رایج خداحافظی کنید. در آشپزخانه‌های هوشمند، اجاق‌های القایی تعاملی جای اجاق‌‌های گازی را خواهند گرفت. در قسمت زیرین این نوع از اجاق‌ها، قطعاتی مغناطیسی تعبیه شده است که قابلمه‌ها و ماهیتابه‌ها با گرمای القاشده از این قطعات داغ می‌شوند. در این روش، تمام سطح ظرف گرمادهی می‌شود. به این ترتیب، غذای داخل ظرف یکنواخت و سریع پخته خواهد شد.

ماهیتابه یا قابلمه می‌تواند روی هر قسمت دلخواهی از اجاق قرار بگیرد. قسمت جالب ماجرا اینجاست که یک پروژکتور در بالای اجاق قرار دارد که دستور پخت غذا، نکات آشپزی یا اطلاعات مربوط به مواد غذایی را روی سطح پخت‌وپز نمایش می‌دهد.

ماشین ظرف‌شویی تعبیه‌شده داخل سینک

در آینده نیازی نخواهید داشت بعد از صرف یک شام ۲نفره، ماشین ظرف‌شویی ۲۴نفره‌تان را برای شستن دوسه عدد ظرف روشن کنید. با ماشین ظرف‌شویی کوچک تعبیه‌شده داخل سینک ظرف‌شویی می‌توانید ظرف‌ها را در کمتر از ۵ دقیقه بشویید. حسگرهای داخل سینک در بهترین زمان ممکن ظرف‌ها را می‌شویند و باکتری‌ها را می‌زدایند.

آشپزی دسته‌جمعی

با استفاده از فناوری تشخیص چهره و تشخیص صدا قادر خواهید بود به همراه ربات‌های شبیه‌سازی‌شده آشپزی کنید. این ربات‌ها، که می‌توانند به شکل بازیگر موردعلاقه‌تان نیز شبیه‌سازی شوند، آشپزی را به شما آموزش خواهند داد. با این فناوری احتمالا به کتاب آشپزی نیازی نخواهید داشت.

گریل برای خانه‌های شهری

این گریل روی پنجره نصب می‌شود و بدون ایجاد دود، غذاهای گریل‌شده موردعلاقه‌تان را برایتان آماده می‌کند.

شیرهای هوشمند

آشپزخانه هوشمند در سال 2025

شیرهای آب‌ هوشمند امکان انتخاب گزینه‌های مختلفی مثل آب تصفیه‌شده یا بسیار سرد یا آب گازدار را پیش رویتان می‌گذارند. شاید هم دوست داشته باشید آب آشامیدنی شما با انواع ویتامین‌ها غنی شود. به هر حال، این شیرها این‌قبیل امکانات را برای شما فراهم خواهند کرد. حواستان باشد به میزان کافی آب بنوشید، چراکه شیر آب‌های هوشمند قادر خواهند بود میزان آب مصرفی‌تان را کنترل کنند.

پایداری هوشمند

وسایل آشپزخانه‌های هوشمند، پساب‌های تولیدشده در آشپزخانه را برای آبیاری گیاهان خانه تصفیه و بازیافت خواهند کرد.

آینده طراحی آشپزخانه‌ها

اگر سریال انیمیشنی جت‌سانز (The Jetsons) را تماشا کرده باشید، احتمالا پیش‌بینی‌های این انیمیشن از آشپزخانه‌های آینده را به یاد می‌آورید. آشپزخانه‌هایی که در آن همه‌چیز با فشردن یک دکمه برای شما فراهم می‌شود! این سریال در سال ۱۹۶۲ تولید شده و آشپزخانه‌های سال ۲۰۶۲ را پیش‌بینی می‌کند. آشپزخانه‌های امروز تا حدود زیادی به پیش‌بینی‌های این سریال نزدیک شده‌اند و این پیشرفت ادامه خواهد داشت.

تصور آشپزخانه‌ای که وسایل آن با دستورات صوتی شما تمام کارها را انجام دهند و با لمس یک دکمه غذا را آماده کنند جالب است. با وجود این، بیشترِ طراحان و معماران معتقدند آشپزخانه‌های آینده تفاوت چندانی با آشپزخانه‌های امروزی نخواهند داشت. مؤسسه سایلستون (Silestone) گزارشی تهیه کرده که در آن، شکل و شمایل آشپزخانه‌ها در ۲۵ سال آینده را پیش‌بینی کرده است. بر اساس پیش‌بینی‌های این گزارش، آشپزخانه‌های آینده محیط‌هایی چندکاره، متصل به اینترنت و سلامت‌محور خواهند بود. همچنین این آشپزخانه‌ها، با اتصال به اینترنت و وجود وسایل هوشمند، محیطی برای فراغت، آرامش، کار و سلامتی نیز خواهند بود.

آشپزخانه به‌عنوان قطب اصلی خانه

آشپزخانه هوشمند در سال 2025

قلب خانه آشپزخانه است. این واقعیت در آینده نیز پابرجا خواهد بود و آشپزخانه‌های آینده همچنان مرکز اصلی فعالیت‌ها و مکان دورهم جمع‌شدن‌ها خواهند بود. چه‌بسا این ویژگی در آشپزخانه‌های هوشمند پررنگ‌تر شود و آشپزخانه به فضایی چندمنظوره برای کنارهم‌بودن خانواده و دوستان، آشپزی و غذاخوردن و نیز محلی برای کار تبدیل شود. همچنین آشپزخانه محیطی برای استراحت و دریافت انرژی مثبت نیز خواهد بود؛ بنابراین در طراحی فضای آشپزخانه باید علاوه بر اصول زیبایی‌شناختی و کاربرد فضا، حس‌وحال فضا و احساسی که عناصر آشپزخانه منتقل می‌کنند نیز در نظر گرفته شود.

آشپزخانه‌هایی با نقشه باز و یکپارچه

آشپزخانه در آینده فضایی اجتماعی و چندمنظوره خواهد بود؛ بنابراین آشپزخانه باید با فضای غذاخوری و نشیمن تلفیق شود و از اتاقی مستقل و تنها به فضایی یکپارچه با سایر قسمت‌های خانه تبدیل شود. طراحی آشپزخانه‌های استرالیایی از این اصول پیروی می‌کند. در سال‌های اخیر،‌ در ایران هم طراحی آشپزخانه‌ها به این ایده نزدیک‌تر شده است که طرفداران و البته مخالفان خود را هم دارد. در برخی از آشپزخانه‌ها، اتاق مخصوص و مجزایی برای نگهداری مواد غذایی، ظروف پذیرایی و خشکبار طراحی می‌شود. در سال‌های اخیر، این انبارهای داخل آشپزخانه بسیار پرطرف‌دار بوده‌اند.

وسعت زیربنای خانه و حجم مواد غذایی و وسایل آشپزخانه تعیین می‌کنند که آشپزخانه شما به چنین فضایی نیاز دارد یا خیر. در برخی از خانه‌های بزرگ، آشپزخانه‌ها علاوه بر انبار، مجهز به اتاق لباس‌شویی و اتاق مخصوص نگهداری مواد غذایی فاسدشدنی نیز هستند. البته این اتاق‌ها معمولا در آشپزخانه‌ خانه‌های بزرگ به چشم می‌خورند. اگر خانه شما کوچک است و به فضای بیشتری در آشپزخانه خود نیاز دارید، می‌توانید در طراحی آشپزخانه از طاقچه‌های دیواری استفاده کنید.

افزایش کارایی و پایداری

آشپزخانه هوشمند در سال 2025

پیشرفت‌های فناوری، به‌احتمال زیاد، طراحی و کاربرد آشپزخانه را تغییر خواهد داد. روش‌های آشپزی سریع و کارا، وسایلی با مصرف بهینه انرژی، و شیرآلاتی که در مصرف آب صرفه‌جویی کنند اولویت‌های اصلی طراحان تجهیزات آشپزخانه‌اند. کِیت رینگ‌وال، مدیر پایداری شرکت ایکیا می‌گوید: «آشپزخانه‌های آینده باید کمکمان کنند زباله‌ها را به‌درستی تفکیک و بازیافت کنیم، اسراف در مصرف آب و دورریز مواد غذایی را کاهش دهیم و زندگی پایداری داشته باشیم. کارایی و پایداری از اهداف اصلی‌ای هستند که در ارائه و تولید روش‌ها و تجهیزات مورداستفاده در آشپزخانه‌های هوشمند مدنظر قرار می‌گیرند.

اجاق‌های القایی مغناطیسی غذا را در زمان کوتاهی می‌پزند و مصرف انرژی کمی دارند. اجاق‌هایی که برای پخت غذا از انرژی بخار و برق استفاده می‌کنند یا اجاق‌هایی که با بخار بدون فشار، انرژی برق هدایت‌شده یا ترکیبی از این‌ها کار می‌کنند بسیار کارا هستند و غذاهای آماده‌شده با آنها سالم‌تر از غذاهایی‌اند که با اجاق‌های سنتی پخته می‌شوند. هوادهنده‌های تعبیه‌شده در شیرآلات مدرن از طریق ترکیب هوا با آب، مصرف آب را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهند.

تمام این پیشرفت‌ها مقدمه‌ای برای گام‌های آینده و افزایش بهره‌وری تجهیزات آشپزخانه است. با توجه به محدودیت منابع انرژی در دنیای امروز، مصرف انرژی در آشپزخانه باید بهینه شود و دورریز آب و غذا به کمترین مقدار برسد. تاکنون در زمینه‌ی تولید وسایلی که در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کنند پیشرفت‌های قابل‌توجهی صورت گرفته است و استانداردهای کاهش مصرف انرژی در وسایل برقی ارتقا یافته است. مصرف‌کنندگان از چرخه مواد غذایی و روش‌های کاهش دورریز غذا آگاه‌اند. پیشرفت‌های فناوری و افزایش دانش مصرف‌کننده درباره مشکلات و مسائل موجود، در نهایت به افزایش بهره‌وری منجر خواهد شد.

مواد پیشرفته

آشپزخانه هوشمند در سال 2025

میز کار جایی است که بیشترِ کارهای آشپزخانه روی آن انجام می‌شود. تولیدکنندگان تجهیزات آشپزخانه سعی دارند در ساخت میز کار آشپزخانه از موادی استفاده کنند که استحکام، امنیت و بهداشت بیشتر را برای کاربر فراهم کند. سنگ‌های سیلیسی و دکتون سطوح کوارتزی هستند که کارایی و مقاومت بالایی دارند و در حال حاضر تولید و استفاده می‌شوند. به‌تازگی، درهای آشپزخانه و کابینت نیز از چوب بازیافتی و پلاستیک بازیافت‌شده از درِ بطری‌های پلاستیکی ساخته می‌شوند.

نور واکنشی

نور عنصری مهم و اثرگذار برای ایجاد فضایی آرامش‌بخش و امن است. نورپردازی هوشمندانه باید، با توجه به ساعات مختلف روز، حالات روحی ما و حتی نوع غذایی که در حال آماده‌شدن است تغییر کند. در حال حاضر، هودهای دیواری شرکت مایلیز پرل (Miele’s Pearl) امکان تنظیم شدت نور برای تغییر حال‌وهوای آشپزخانه را فراهم کرده‌اند.

اتصال به اینترنت و وسایل هوشمند

اینترنت به بخش جدانشدنی زندگی ما تبدیل شده و واضح است که نقش پررنگی نیز در یک آشپزخانه هوشمند ایفا خواهد کرد. وسایل هوشمند آشپزخانه قابلیت اتصال به اینترنت را خواهند داشت و می‌توانیم این وسایل را از طریق تلفن همراه و ساعت‌های هوشمند مدیریت کنیم. در آشپزخانه‌های آینده، دستور پخت غذاها روی درِ یخچال نمایش داده می‌شود یا حتی مخلوط‌کن آشپزخانه با یخچال ارتباط برقرار می‌کند و با توجه به مواد موجود در یخچال، تهیه یک اسموتی خوشمزه را به شما پیشنهاد می‌دهد. می‌توانید از محل کار فر را روشن کنید تا زمانی که به خانه می‌رسید جوجه بریانی شما آماده باشد.

میز کارهای مجهز به حسگر

آشپزخانه هوشمند در سال 2025

در آشپزخانه‌های هوشمند، علاوه بر وسایل آشپزخانه، میز کار آشپزخانه نیز هوشمند خواهد بود. علاوه بر امکان اتصال به اینترنت و مجهزبودن به ابزارهای کنترلی، اندازه‌گیری وزن مواد غذایی، ارائه اطلاعات غذایی و جذب مایعات از قابلیت‌های جذاب میز کارهای هوشمند است. خبر خوب برای کسانی که میانه خوبی با تمیزکردن میز کار آشپزخانه ندارند این است که سطح میز کارهای هوشمند به‌صورت خودکار تمیز می‌شود.

سخن پایانی

با توجه به سرعت پیشرفت فناوری، پیش‌بینی‌های ذکرشده در این مقاله و اتفاقاتی فراتر از آنها دور از انتظار نیستند. سرعت سرسام‌آور فناوری خبر از آشپزخانه‌های هوشمندی دارد که آسودگی، سلامتی، سبک‌زندگی سالم و احساس خوب را به ما هدیه خواهند داد.

تصور کدام امکانات و وسایل در آشپزخانه‌های آینده شما را به وجد می‌آورد؟ فکر می‌کنید آشپزخانه ‌ای هوشمند در سال ۲۰۲۵ به کدام فناوری‌ها مجهز خواهد بود؟ تصورات و پیش‌بینی‌هایتان را در بخش «ارسال دیدگاه» با ما و خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: houzz housebeautiful grundig

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *