چه زمانی باید لوازم آشپزخانه را عوض کنیم؟

شاید شما هم این دوراهی را تجربه کرده باشید؛ زمانی که نمی‌دانید وقتش رسیده یخچال‌فریزر خود را تعویض کنید یا تعمیر یخچال قبلی برای شما به‌صرفه‌تر و مناسب‌تر است. اینکه عمر هرکدام از لوازم آشپزخانه شما کی به پایان برسد تا حد بسیاری به میزان و نحوۀ استفادۀ شما از هر دستگاه بستگی دارد. هرچند بیشتر اوقات ما به دلیل تغییر در فناوری‌های روز، تغییر در سبک زندگی و ترجیحاتی که به‌عنوان مصرف‌کننده داریم، وسایل خود را خیلی قبل از آنکه عمرشان تمام شود تعویض می‌کنیم. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا راحت‌تر تشخیص دهید، چه زمانی باید هرکدام از لوازم آشپزخانه را تعویض کنید؟

تعمیر یا تعویض مسئله این است

اگر از توانایی مالی خوبی برخوردار هستید ممکن است بخواهید با بروز هر مشکل ساده‌ای لوازم آشپزخانه خود را تعویض کنید. اما در غیر این صورت ممکن است بخواهید مشکلات وسیله خود را به تعمیر کردن آن برطرف کنید. نکته اینجاست که آیا وسیله‌ای که در اختیار دارید ارزش تعمیر کردن را دارد؟

اگر در این باره کمی گیج شده‌اید بد نیست به قاعده ۵۰/۵۰ رجوع کنید. طبق این قاعده اگر پنجاه درصد از عمر متوسط وسیله شما سپری شده و هزینه تعمیر آن بیشتر از پنجاه درصد هزینه خرید یک مدل جدید است، وقت آن رسیده که به تعویض وسیله خود فکر کنید. زیرا هزینه‌های تعمیر وسیله شما زیاد است. به‌علاوه مدل آن بسیار قدیمی است. با تعویض آن هم می‌توانید به تکنولوژی‌ها و امکانات جدیدتر دسترسی پیدا کنید و هم یک وسیله کم‌مصرف‌تر و بهینه‌تر داشته باشید.

البته قبل از آنکه بخواهید به این قاعده توجه کنید باید از میانگین طول عمر هرکدام از وسایل آشپزخانه باخبر باشید. بنابراین در ادامه به شما می‌گوییم که عمر متوسط هر وسیله در آشپزخانه چقدر است.

یخچال فریزر، مهم‌ترین عضو آشپزخانه

عمر مفید یخچال‌ها به طور معمول حدود ۱۳ سال است. گفته می‌شود یک یخچال ده ساله حدوداً دو برابر یک مدل جدید انرژی مصرف می‌کند؛ بنابراین تعویض یخچال‌های قدیمی از نظر زیست‌محیطی مناسب است و در مصرف انرژی هم تأثیر قابل توجهی دارد. اگر احساس می‌کنید یخچال شما از حالت معمول گرم‌تر است، مواد داخل آن سریع‌تر از معمول فاسد می‌شوند و بیشتر از همیشه صدا می‌دهد، احتمالاً وقت تعویض آن رسیده است.

اما اگر یک یخچال نسبتاً نو دارید که مشکلات ساده‌ای پیدا کرده است، شاید بتوانید خودتان تعمیرش کنید. مثلاً اگر در یخچال درست بسته نمی‌شود یا چراغ داخل آن روشن نمی‌شود، احتمالاً تعویض لاستیک در یا چراغ داخل آن کارساز خواهد بود. همچنین در مورد یخچال‌هایی که آب‌سردکن دارند، باید فیلترهای آب را هر شش ماه تعویض کنید. در مورد مشکلات پیچیده‌تر یخچال‌های نو هم می‌توانید از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

سینک و شیرآلات، ماندگارترین وسایل آشپزخانه

شاید باور نکنید ولی برخی انواع سینک که از اکریلیک ساخته شده‌اند تا پنجاه سال عمر می‌کنند؛ بنابراین خیالتان از بابت سینک راحت باشد. تنها چیزی که ممکن است باعث شود بخواهید یک سینک باکیفیت را عوض کنید، مدل‌های جدید است. شیرآلات باکیفیت هم عمر نسبتاً طولانی دارند و می‌توانند تا بیست سال مهمان شما باشند، مگر آنکه هوس تغییر دکوراسیون و شیرهای تازه به سرتان زده باشد. البته شیرها هم نیاز به رسیدگی‌های سالانه دارند. بر روی برخی انواع سرشیرها فیلترهایی وجود دارد که باید هر شش تا ۱۲ ماه یک بار تعویض شوند. زیرا رسوبی که در این فیلترها جمع می‌شود باعث کم شدن فشار آب می‌شود. در ضمن این فیلترها محل جمع شدن انواع باکتری و آلودگی هستند.

ماشین ظرف‌شویی، وسیله‌ای با عمر کوتاه

هرچند ماشین ظرف‌شویی در مقایسه با بیشتر لوازم آشپزخانه عمر کوتاهی دارد، نگهداری مناسب از ماشین ظرف‌شویی در طول عمر آن تأثیر بسزایی دارد. قطعات داخل ماشین ظرف‌شویی و محفظه آن باید به‌صورت مداوم شسته شوند و حداقل یک بار در سال آن را سرویس کنید تا بهتر کار کند. در این صورت ماشین ظرف‌شویی شما حدود ۹ سال عمر خواهد کرد.

هروقت احساس کردید ظرف‌ها دیگر مانند قبل خوب شسته نمی‌شوند یا صدای آن خیلی زیاد شده آن را عوض کنید. ماشین‌های ظرف‌شویی قدیمی مصرف برق و آب بسیار زیادی دارند و تعویض آنها بعد از ۸ سال به‌صرفه خواهد بود. اگر ماشین ظرف‌شویی شما نسبتاً جدید است می‌توانید برخی اشکالات آن را به‌سادگی برطرف کنید. مثلاً اگر در ماشین کمی نشتی آب دارد شاید لازم باشد لاستیک آن را عوض کنید و اگر ظرف‌ها خوب خشک نمی‌شوند شاید تعویض ترموستات برای حل مشکل کافی باشد.

هود آشپزخانه، کلید از بین بردن بوی غذا

یکی از وسایل ضروری برای از بین بردن بو و چربی ناشی از غذا درست کردن، هود است. به طور متوسط طول عمر هودها حدود ۱۴ سال است، اما نحوه استفادۀ شما تا حد بسیاری بر طول عمر هود آشپزخانه شما تأثیر دارد. تعویض یا شست‌وشوی به‌موقع فیلترها تأثیر بسیاری در طول عمر هود دارد. فیلترهای الیافی حتماً هر سه یا چهار ماه نیاز به تعویض دارند. طول عمر فیلترهای ذغالی حدود دو سال است، درصورتی‌که فیلترهای آلومینیومی قابل شست‌وشو هستند و در صورت استفاده صحیح عمر بسیار طولانی خواهند داشت.

کابینت‌ها، موثرترین وسایل در دکوراسیون

کابینت‌های باکیفیت می‌توانند بیشتر از بیست سال عمر کنند، اما نوع کم‌کیفیت‌تر آنها ممکن است ظرف کمتر از ده سال خراب شوند. رطوبت زیاد و خیس بودن دائم کابینت‌ها خیلی سریع باعث خراب شدن آنها می‌شود. همچنین حرارت زیاد و دائمی هم می‌تواند به کابینت‌هایی که نزدیک اجاق گاز قرار دارند آسیب بزند. وجود بوی بدی که از بین نمی‌رود، راحت باز و بسته نشدن درها و کشوها و خراب شدن چوب کابینت‌ها از علامت‌هایی هستند که نشان می‌دهند باید از شر کابینت‌های قدیمی خود خلاص شوید. هرچند خیلی از اوقات تنها دلیل ما برای تعویض کابینت‌ها تغییر در دکوراسیون آشپزخانه و ایجاد فضایی زیبا و تازه است.

وسایل مصرفی آشپزخانه

بی‌شک یکی از پرمصرف‌ترین وسایل آشپزخانه اسکاچ است. ازآنجایی‌که اسفنج برای شستن ظرف‌ها استفاده می‌شود، بهداشتی بودن آن بسیار مهم و حیاتی است. ضدعفونی کردن اسکاچ کار چندان ساده‌ای نیست. اگر اسکاچ شما فلزی نیست می‌توانید آن را دو دقیقه در ماکروویو قرار دهید تا ضدعفونی شود و حتماً حداقل هر سه هفته یک بار آن را تعویض کنید.

از دیگر وسایل مصرفی آشپزخانه که گاهی نسبت به تعویض به‌موقع آن بی‌توجهی می‌کنیم تخته آشپزی است. هروقت روی تخته آشپزی شیارهای عمیق ایجاد شد آن را عوض کنید. زیرا این شیارها به‌خوبی تمیز نمی‌شوند و به محلی برای رشد میکروب‌ها تبدیل می‌شوند.

چه زمانی باید لوازم آشپزخانه را عوض کنیم؟

اما در آخر به روکش داخل کابینت‌های خود توجه کنید. روکش قسمت‌هایی که ظروف روی آنها قرار می‌گیرد زودتر خراب و پوسته‌پوسته می‌شوند. برای پیشگیری از این مشکل می‌توانید از یک نایلون روی کابینت‌ها استفاده کنید و هر چند وقت یک بار آن را عوض کنید. به این ترتیب دیرتر به تعویض روکش کابینت احتیاج پیدا می‌کنید.

نکاتی که باید برای تعویض وسایل آشپزخانه بدانیم

  • تاریخ تولید وسایل خود را بدانید. حتی باکیفیت‌ترین وسایل برقی عمر محدودی دارند. وقتی به پایان طول عمر خود رسیدند به‌درستی کار نمی‌کنند و انرژی بسیاری را تلف می‌کنند. در این زمان وقت تعویض آنها رسیده است.
  • اگر قصد تعویض وسایل آشپزخانه خود را دارید، به فضای آشپزخانه توجه کنید. اندازه وسایل را متناسب با فضایی که در اختیار دارید و میزان استفاده خود در نظر بگیرید.
  • به ظاهر وسایل هم اهمیت بدهید. زیرا این وسایل بخشی از طراحی و دکوراسیون آشپزخانه شما را تشکیل می‌دهند.
  • اگر قصد خرید وسیله‌ای نو دارید. به جشنواره‌ها و تخفیف‌ها هم توجه کنید. شاید بتوانید با یک زمان‌بندی خوب برای خرید به یک تخفیف ایده‌آل برسید.
  • موقع خرید وسایل جدید به برچسب مصرف انرژی آنها توجه کنید. مدل‌های کم‌مصرف‌تر به‌صرفه‌تر هستند و آسیب کمتری به محیط‌زیست وارد می‌کنند.
  • برای لوازم قبلی خود برنامه‌ریزی کنید. اگر هنوز درست کار می‌کنند شاید بتوانید آنها را بفروشید یا به کسی ببخشید. در غیر این صورت شاید بتوانید آنها را به مراکز بازیافت تحویل دهید یا به کسانی بفروشید که از برخی قطعات استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *