مواد شوینده و لوازم نظافت را کجا نگه داری کنیم؟

مواد شوینده و لوازم نظافت را کجا نگه داری کنیم؟

درباره جای مواد شوینده در خانه نکته‌ها و قوانین مختلفی وجود دارد. یک قانون کلی می‌گوید، مواد شوینده را نباید در کابینت مواد غذایی خشک مثل ماکارونی یا برنج بگذارید.  با اینحال اختصاص یک کابینت یا استفاده از نگهدارنده‌های فلزی و پلاستیکی آویزان در جاهای مختلف آشپزخانه هم روش مناسبی است. گرچه اولین ذهنیت از مواد شوینده، پودر و مایع‌های شستشو است اما اسکاچ، صابون و دستمال‌های نظافت نیز جزء این دسته قرار می‌گیرند. در این مطلب می‌خواهیم در مورد جای مواد شوینده در خانه‌ها صحبت کنیم و مکان مناسب برای نگهداری از لوازم نظافت را معرفی کنیم.

نکات مربوط به انتخاب جای مواد شوینده

مواد شوینده مثل شیشه‌پاک‌کن، مایع ظرفشویی، پودر و غیره مواد شیمیایی هستند و باید به خوبی از آن‌ها نگهداری کنید. بنابراین قبل از مشخص‌کردن جای مواد شوینده حتماً برچسب‌های روی بطری‌ها را بخوانید. بعضی از مواد شوینده را نباید کنار هم بگذارید و با هم ترکیب کنید.

دمای نگهداری را بررسی کنید و با توجه به دمای نوشته‌شده روی بطری جای مواد شوینده را انتخاب کنید. مراقب باشید که مواد شوینده شیمیایی از دسترس بچه‌ها و حیوانات خانگی دور باشند. هیچ‌گاه مواد شوینده را نزدیک به شعله‌های آتش یا لوله‌های داغ قرار ندهید.

فراموش نکنید که مواد شوینده همیشه باید در محیطی خشک نگهداری شوند. سعی کنید مواد شوینده شیمیایی را در ظرف مربوط به خودشان نگهداری کنید. ممکن است ترکیبات مواد شوینده شیمیایی در معرض هوای آزاد قرار بگیرند و خطرناک باشند.

مواد شوینده و لوازم نظافت را کجا نگه داری کنیم؟

جای مواد شوینده چه ویژگی‌هایی دارد؟

سبدهای نگهدارنده بهترین گزینه برای جای مواد شوینده هستند. این سبدها طراحی زیبا و کاربردی دارند و به ایجاد فضای خالی بیشتر کمک می‌کنند. به‌علاوه با استفاده از آویزهای فلزی یا پلاستیکی برای نگهداری لوازم نظافت، دیگر نگران شلوغی کشو و کابینت نباشید. در هنگام خرید این سبدها به جنس و نحوۀ نصب ‌آن‌ها دقت کنید. جای مواد شوینده باید به خوبی روی کابینت نصب شود و در رطوبت و مواد شیمیایی هم مقاوم باشد.

 جای مواد شوینده در کابینت

چیدمان مواد شوینده در کابینت یکی از رایج‌ترین راه‌حل‌های نگهداری در مواد شوینده است. کسانی که آشپزخانۀ کوچکی دارند، می‌توانند وسایل نظافتی‌شان را در کابینت بگذارند. کابینت‌های زیر سینک ظرفشویی و گاز رومیزی بهترین مکان برای نگهداری از مواد شوینده هستند.

برای اینکه مواد شوینده را به بهترین نحو در کابینت بگذارید، باید چیدمان مواد شوینده در کابینت را رعایت کنید. سعی کنید پودر، صابون، مایع ظرفشویی و شیشه پاک‌کن را در یک سمت کابینت قرار دهید و دستمال‌ها و جارودستی را در سمت دیگر بگذارید. می‌توانید از در کابینت هم استفاده کنید.

سبد مواد شوینده یا آویزهای پلاستیکی را روی در کابینت نصب کنید. [1] جای مواد شوینده پلاستیکی ارزان‌تر هستند و برخی از سبدهای مواد شوینده از استیل ضدزنگ ساخته شده‌اند. استیل ضدزنگ در مقابل رطوبت مقاوم است و آسیب نمی‌بیند. اسکاچ و دستمال‌های خیس را داخل سبدهای استیل ضدزنگ بگذارید و بطری‌ها و اسپری‌ها را داخل کابینت نگه دارید.

سبد مواد شوینده

سبد مواد شوینده یکی از شیک‌ترین مکان‌های مناسب برای قراردادن مواد شوینده است. سبدها فلزی و پلاستیکی با اندازه‌های مختلف در بازار وجود دارند. می‌توانید این سبدها را زیر سینک بگذارید یا در کابینت قرار دهید. سبد مواد شوینده مانع از به‌هم‌ریختگی و نامرتبی وسایل در کشو و کابینت می‌شود. این سبدها برای گذاشتن مواد شوینده در حمام هم مناسب هستند.

بعضی از این سبدها به راحتی روی در کابینت نصب می‌شوند و برخی هم دستورالعمل مشخصی دارند. هنگام خرید سبد مواد شوینده حتماً به عرض، ارتفاع و عمق سبد دقت کنید.

اگر یک کمد بزرگ دارید و می‌خواهید مواد شوینده را در این کمد بگذارید، از چند سبد روی هم استفاده کنید. با این کار جای کمتری هم در کمد اشغال می‌شود و می‌توانید وسایل دیگری را داخل کمد بگذارید. در صورتی که فضای کمد بزرگ است و جای خاصی زیادی دارد، برای چیدمان مواد شوینده طبقه‌های مختلف درنظر بگیرید.

مواد شوینده و لوازم نظافت را کجا نگه داری کنیم؟

کمد مواد شوینده

علاوه‌بر کابینت و موارد ذکر شده، می‌توانید یک کمد کشویی را برای جای مواد شوینده در نظر بگیرید. اگر بین دوکابینت فضای خالی وجود دارد، یک قفسه قابل‌تنظیم تهیه کنید و داخل آن را دستمال و  اسکاچ بگذارید.

ارتفاع این شلف‌ها هم قابل تنظیم هستند. کمدهای کشویی را می‌توانید به بخش‌های مختلف تقسیم‌ کنید. اگر کمد کشویی شما چوبی است، طبقه‌های مختلف برای آن درنظر بگیرید.

در یک سمت آن جارو و وسایل بزرگ را بگذارید و در سمت دیگر طبقه‌های مختلف نصب کنید. اگر نمی‌خواهید کمد کشویی اضافه بخرید. یک کشو یا کابینت را برای نگهداری مواد شوینده در نظر بگیرید.

بعضی‌ها جاروبرقی و جارودستی را هم داخل کمد می گذارند. برای اینکه جاروبرقی نظم داخل کمد مواد شوینده را به هم نزند. جارو را به صورت خوابیده یا نشسته در کمد بگذارید و شلنگ آن را روی آویزهای روی در کمد آویزان کنید.

فضای بیشتری در کمد مواد شوینده ایجاد کنید

از آنجایی که بیشتر مواد شوینده به شکل اسپری فروخته می‌شوند، می‌توانید با یک میله فلزی یا پلاستیکی اسپری‌ها را آویزان کنید. با این کار اسپری‌ها به راحتی جابه‌جا می‌شوند و دیگر لازم نیست برای آن‌ها فضای خالی مستقلی ایجاد کنید.

بهترین مکان برای نگهداری مواد شوینده کجاست؟

یکی از بهترین روش‌ها برای مرتب‌نگه‌داشتن مواد شوینده، استفاده از یک مکان مشخص و طراحی‌شده برای این کار است. می‌توانید وسایل کوچک مثل اسفنج، دستمال‌های فیبری، اسپری، صابون، حوله، سفیدکننده و غیره را در یک جعبه نگهداری کنید.

 اگر این وسایل را داخل یک جعبه می‌گذارید، بهتر است مشخصات هر جعبه و وسایل داخلش را با برچسب جدا کنید. با این کار مانع از ترکیب احتمالی مواد می‌شوید و آسان‌تر وسایل را مرتب می‌کنید. برای وسایل نظافت مثل جاروبرقی و جارودستی، از فضای بزرگ‌تر استفاده کنید.

جمع‌بندی

یکی از چالش‌های چیدمان وسایل در آشپزخانه انتخاب جای مواد شوینده و لوازم نظافت است. اگر جای مناسبی برای مواد شوینده انتخاب کنید، وسایل دیگر آشپزخانه بو نمی‌گیرد.

در این مطلب درمورد انتخاب جای مواد شوینده صحبت کردیم و تلاش کردیم در ایجاد یک فضای اختصاصی برای نگهداری مواد شوینده به شما کمک کنیم. امیدواریم با استفاده از تکنیک‌های به کاررفته در این مطلب، آشپزخانه مرتب‌تری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *