راه‌هایی برای جلوگیری از هدررفت مواد غذایی در آشپزخانه

جلوگیری از هدر رفت مواد غذایی

آشپزخانه محلی است که ما حداقل سه وعده غذایی خود را در آن تهیه می‌کنیم و آنجا زباله‌های زیادی تولید می‌شود. سطل‌ زباله آشپزخانه به سرعت از بسته‌بندی‌های مواد غذایی و باقی مانده غذاها پر می‌شود. شاید جالب باشد که بدانید هر خانواده 20% از کل مواد غذایی خریداری شده (حدود 345 کیلوگرم) را در سال دور می‌ریزد. مواد غذایی دور ریخته‌ شده به محل دفن زباله می‌رود، در آنجا تجزیه شده و باعث ایجاد گازهای گلخانه‌ای از جمله متان می‌شود که 25% از آلایندگی خودروها قوی‌تر است. گاهی تولید برخی از این زباله‌ها اجتناب‌ناپذیرست، اما در هر حال، کاهش آن‌ اهمیت زیادی دارد. حتی کوچک‌ترین تغییرات نیز می‌توانند تاثیرات بسیار بزرگی به همراه داشته باشند و همین قدم‌های کوچک به ایجاد عادت‌ها و در نهایت اصلاح سبک زندگی منجر ‌شوند.

به جای مواد غذایی بسته‌بندی شده، به صورت فله‌ای و عمده خرید کنید.

خرید به صورت فله‌ای برای پر کردن ظرف‌های ادویه و چاشنی‌، چای و قهوه، قند و شکر، حبوبات، روغن و یا حتی گوشت، می‌تواند راهکار مناسبی برای کاهش هزینه‌ها، کاهش زباله‌های پلاستیکی در محیط زیست و حفظ سلامت اعضای خانواده در برابر نفوذ سموم از پلاستیک‌های بسته‌بندی به مواد غذایی باشد.

مثل یک رستوران‌دار فکر کنید.

با وجود اینکه یخچال‌ خانه‌های ما بسیار کوچک‌تر از یخچال‌ رستوران‌هاست، سعی کنید اصل فایفو (FIFO: First in, First out) که مخفف عبارت “اولین ورودی، اولین خروجی” است را تمرین کنید. فایفو در واقع به این معنی است که وقتی مواد غذایی خود را باز می‌کنید، مواد تازه خریداری شده را پشت مواد غذایی قدیمی‌تر بگذارید.  این سیستم یک روش عالی برای کاهش دورریز و جلوگیری از هدررفت مواد غذایی است.

پوست را دور نریزید.

اغلب مردم هنگام خوردن میوه و همین‌طور قبل از طبخ مرغ، پوست آن‌ها را جدا می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از مواد مغذی در لایه بیرونی و پوست این مواد قرار دارند. به عنوان مثال، محققان تعدادی از ترکیبات موجود در پوست سیب را شناسایی کرده‌اند که به عنوان آنتی‌اکسیدان‌هایی قوی در بدن عمل می‌کنند و ضد سرطان اند. پوست مرغ نیز مملو از مواد مغذی، از جمله ویتامین A، ویتامین‌های گروه B و چربی‌های سالم است. این فواید فقط به پوست سیب و مرغ محدود نمی‌شود و پوست خیار، کیوی، هویج و … نیز موادی مغذی دارند که برای بدن بسیار مفیدند.

فقط آنچه را بخرید که نیاز دارید.

امروزه دیگر می‌توانید در هر زمانی، هر مواد غذایی‌ای را که می‌خواهید تهیه کنید. اما روش درست‌تر این است که برای خرید خود برنامه‌ریزی داشته باشید و فقط آنچه را تهیه کنید که قطعاً نیاز دارید. همچنین در زمان گرسنگی یا تحت‌تاثیر احساسات خرید نکنید، زیرا احتمالاً خرید‌های پیش‌بینی‌نشده زیادی خواهید کرد که در نهایت منجر به هدر رفتن مواد غذایی می‌شود.

جلوگیری از هدر رفت مواد غذایی

از مواد غذایی، درست نگه‌داری کنید.

نگه‌داری درست از میوه‌ها و سبزیجات در آشپزخانه می‌تواند در کاهش زباله و دورریز مواد غذایی بسیار مؤثر باشد. میوه‌ها و سبزیجات را در کیسه‌های جداگانه داخل یخچال نگه‌دارید؛ میوه‌ها و سبزیجاتی مانند سیب، هویج و موز گازهای مختلفی از خود خارج می‌کنند که این گازها می‌توانند باعث خراب شدن دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها شوند. اگر گلی و کثیف به نظر می‌رسند، آن‌ها را خوب بشویید، خشک کنید و در یک دستمال پارچه‌ای یا حوله کاغذی بپیچید. در غیر این صورت، از شستن آن‌ها تا زمان مصرف خودداری کنید؛ زیرا رطوبت می‌تواند باعث کپک‌زدن و فاسد شدن هرچه سریع‌تر آن‌ها بشود. همچنین پیاز، سیب‌زمینی و سیر را بهتر است خارج از کیسه‌ی پلاستیکی، در جای خنک و تاریک نگه‌دارید تا برای مدت طولانی‌تری تازه بمانند.

مواد غذایی خود را حفظ کنید.

اگر کیسه‌ای پر از خیار دارید، می‌توانید خیارشور خانگی درست کنید، یا اگر گوجه‌فرنگی زیادی دارید، می‌توانید یاد بگیرید که چگونه با آن سس و یا رب گوجه‌فرنگی درست کنید. کنسرو کردن، ترشی و شور درست کردن، آبگیری، تهیه رب و یا مارمالاد و فریز کردن مواد غذایی، علاوه بر اینکه راه‌های بسیار خوبی برای کاهش ضایعات و حفظ مواد غذایی فسادپذیرند، می‌توانند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها  شده  و سرگرم‌کننده  هم باشند. همچنین استفاده از مرکبات یخ‌زده برای اسموتی یا به عنوان تکه‌های یخ در نوشیدنی مخصوصاً در فصل تابستان بسیار دلچسب است.

کامپوست تهیه کنید.

از ضایعات و باقی‌مانده‌های میوه‌ها و سبزیجات، می‌توانید کامپوست یا کود ارگانیک تهیه کنید. کامپوست کیفیت خاک را بهبود می‌بخشد، مواد مغذی فراوانی دارد و برای باغچه، درختچه‌ها یا حتی گیاهان داخل گلدان مفید است. موادی که از آن‌ها می‌توانید کامپوست تهیه کنید: ضایعات میوه و سبزیجات، تفاله‌ی قهوه، برنج و سایر غلات، پوسته تخم مرغ، استخوان‌ها، برگ‌های خشک‌شده، کاه و یونجه و مانند این‌هاست.

از ضایعات مواد غذایی، استاک (عصاره) درست کنید.

احتمالاً تا به حال از قرص‌های طعم‌دهنده و عصاره‌های موجود در بازار استفاده کرده‌اید. این عصاره‌ها با وجود اینکه به غذای شما عطر و طعم می‌بخشند، مانند بسیاری دیگر از مواد غذایی آماده موجود در بازار، مصنوعی هستند و احتمال دارد برای سلامتی شما مفید نباشند. شما می‌توانید ضایعات سبزیجات و همین‌طور استخوان گوشت‌ها را نگه‌دارید و از آن‌ها عصاره یا استاک تهیه کنید. ساقه‌های سبزی، کرفس یا هویج و ضایعات گوشت مانند استخوان‌ها، همگی برای تهیه استاک سبزیجات و استاک گوشت عالی هستند. برای تهیه آن‌ها، ابتدا باید از پاکیزگی مواد اولیه مطمئن شوید. تهیه استاک یا همان عصاره، علاوه بر اینکه در کاهش دورریز مواد غذایی مؤثر است، باعث خوشمزه‌تر شدن غذای شما هم می‌شود.

به پوست خود برسید.

اگر می‌خواهید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و یا از مواد شیمیایی مضر موجود در برخی محصولات مراقبت از پوست اجتناب کنید، می‌توانید در خانه یک اسکراب صورت و بدن و یا ماسک درست کنید. مثلاً با ترکیب تفاله قهوه، کمی شکر و روغن زیتون، می‌توانید یک اسکراب پوست بسیار خوب تهیه کنید. همچنین می‌توانید با گذاشتن چای کیسه‌ای خنک و یا پوست خیار بر روی چشمان خود، پف‌کردگی آن‌ها را کاهش دهید.

راه‌های زیادی برای کاهش هدررفت مواد غذایی و استفاده مجدد و حتی بازیافت ‌آن‌ها وجود دارد. نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، فقط به شما در کاهش دورریز مواد غذایی کمک نمی‌کند و احتمالاً باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های شما نیز خواهد شد. کوچک‌ترین تغییرات در نحوه خرید، پخت و مصرف مواد غذایی می‌تواند به ایجاد تغییرات مثبت در جهت حفظ برخی از ارزشمندترین منابع زمین کمک کند.

اگر می‌خواهید راجع به نحوه صحیح نگه‌داری مواد غذایی و داشتن آشپزخانه‌ای سازگار با محیط زیست بیشتر بدانید، مقالات زیر را از دست ندهید.

2 دیدگاه روی “راه‌هایی برای جلوگیری از هدررفت مواد غذایی در آشپزخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *