تمیز کردن گاز شیشه ای با روش‌های طبیعی و خانگی

تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای استیل البرز

گاز رومیزی شیشه ای ظاهر بسیار مدرن و شیکی دارد و در آشپزخانه‌های کوچک، فضای پیشخان آشپزخانه را نیز بیشتر می‌کند؛ به‌علاوه تمیزکردن این اجاق‌گازها نیز بسیار آسان است و دیگر مجبور نیستیم که شبکه فلزی و مشعل را تمیز یا تعویض کنیم؛ اما پس از مدتی استفاده از این اجاق‌گازها متوجه خواهید شد که حتی کوچک‌ترین ذراتی که از قابلمه و ماهیتابه پاشیده می‌شوند نیز، اگر درست تمیز نشوند، روی اجاق‌گاز ماندگار می‌شوند و ظاهر زشتی به آن می‌دهند. اگر شما نیز از گاز رومیزی شیشه ای استفاده می‌کنید یا قصد خرید آن را دارید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا شما را با نکات و مراحل تمیز کردن گاز شیشه ای با مواد طبیعی و خانگی آشنا کنیم و در انتها نیز نکاتی را درمورد محصولات و شوینده‌های مفید برای این کار بیان کنیم.

اصول اولیه تمیز کردن گاز شیشه ای

پیش از تمیز کردن گاز شیشه ای خود، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

۱. وقتی اجاق‌گاز سرد است، آن را تمیز کنید

هرگز شیشه روی اجاق‌گاز را وقتی که سطح آن هنوز داغ است، تمیز نکنید.

۲. زیاده‌روی نکنید

نیازی نیست که از قوی‌ترین شوینده‌ها و ابزار نظافت خانه برای تمیز کردن گاز شیشه ای استفاده کنید. ممکن است که بقایای پاک‌کننده‌های شیمیایی روی سطح گاز در زمان آشپزی بسوزند. تنفس گازهای متصاعدشده از سوختن این مواد برای شما مضر است. به‌علاوه پاک‌کننده‌های قوی که قدرت سایندگی بالایی دارند موجب ایجاد خط‌وخش روی سطح گاز شیشه ای شما می‌شوند.

۳. به دستورالعمل‌های شرکت سازنده اجاق‌گاز شیشه ای رجوع کنید

برای تمیزکردن بعضی از اجاق‌گازها باید از محصولات پاک‌کننده خاصی استفاده کنیم. حتما دستورالعمل‌های مراقبت از اجاق‌گاز را رعایت کنید تا به‌طور تصادفی کاری انجام ندهید که موجب خارج‌شدن اجاق‌گاز از شرایط گارانتی شود.

۴. از ابزارهای نرم‌تر و ملایم‌تری استفاده کنید

شیشه روی اجاق‌گاز نسبتا مقاوم و محکم است، ولی کشیدن دستمال یا برس‌های زبر و خشن می‌تواند خطوطی روی سطح آن ایجاد کند؛ بنابراین بهتر است که از مواد و ابزارهای نرم‌تری مانند دستمال یا اسفنج‌های میکروفایبر استفاده کنید.

البته استفاده از تیغ اصلاح، از موارد استثنایی این قانون است که در ادامه بیشتر درمورد آن توضیح می‌دهیم.

۵. مواد غذایی را فورا پاک کنید

اگر می‌خواهید اجاق‌گاز شیشه‌ای شما نو و درخشان بماند، باید مواد غذایی را که روی آن ریخته است فورا پاک کنید تا به لکه تبدیل نشود. هرچه زودتر اجاق‌گاز شیشه‌ای خود را تمیز کنید، تمیزکردن آن آسان‌تر خواهد بود و در بلندمدت بهتر و سالم‌تر خواهد ماند. پاک‌کردن روغن، سُس‌ها و مایعات از روی اجاق‌گاز شیشه‌ای کار دشواری است. اگر تنبلی کنید و تمیز کردن گاز شیشه ای را به روز بعد موکول کنید، لکه‌های روی آن مشکل‌ساز می‌شوند. باقی‌‌ماندن غذاهایی که روی اجاق‌گاز ریخته، فاسدشدن و دشوارترشدن پاک‌کردن آنها یا دوباره گرم‌شدن لکه‌های سوختگی، فقط تمیزکردن اجاق‌گاز را پیچیده‌تر می‌کند و می‌تواند به مشکلی همیشگی تبدیل شود.

گرچه باید تمام مواد غذایی را بلافاصله از اجاق‌گاز پاک کنیم، بعضی مواد غذایی از بقیه بدتر هستند. مایعات شیرین یا چسبناکی مانند شربت یا ژله می‌توانند به داخل شیشه نفوذ کنند و موجب ایجاد حفره و ترک در آن شوند. بنابراین وقتی سطح گاز به‌اندازه کافی خنک شده است، باید این مایعات را فورا پاک کنیم.

پاک‌کردن غذاهایی که پس از خشک‌شدن به لکه‌های سرسختی تبدیل می‌شوند (مانند سس گوجه‌فرنگی، روغن یا حتی آبی که از قابلمه در حال جوش ریخته است) نیازمند زورِبازو و زحمت بسیار بیشتری است و این مسئله می‌تواند موجب ترک‌خوردن شیشه شود. ازآنجاکه معمولا شکستگی صفحه شیشه‌ای اجاق‌گاز مشمول گارانتی نمی‌شود، خودتان باید هزینه تعویض آن را بپردازید؛ ولی اگر مراقب باشید و سعی کنید اجاق‌گاز شیشه‌ای خود را تمیز نگه دارید، وسیله‌ای بدون لکه و سالم خواهید داشت که سالها برایتان کار می‌کند و با آن می‌توانید غذاهایی به‌یادماندنی و خاطره‌انگیز بپزید.

تمیز کردن گاز شیشه ای به‌صورت روزانه

بهتر است که گاز شیشه ای خود را پس از هر بار استفاده تمیز کنید تا از تجمع باقی‌مانده غذاها و گردوغبار روی آن جلوگیری کنید.

مواد و ابزار موردنیاز

  • بطری اسپری آب یا سرکه سفید تقطیرشده؛
  • دستمال میکروفایبر.

مراحل کار

۱. صبر کنید که اجاق‌گاز خنک شود.

۲. آب یا سرکه سفید را روی آن اسپری کنید.

۳. با دستمال میکروفایبر، مایع اسپری‌شده روی اجاق را پاک کنید.

۴. با دستمالی خشک، تمام رگه‌ها و خطوط باقی‌مانده را پاک کنید و اجاق را برق بیندازید.

تمیز کردن گاز شیشه ای کثیف

اگر گاز شیشه ای را هر دو هفته یک بار یا ماهانه تمیز می‌کنید، دیگر با کمی سرکه سفید و دستمال، تمیز نمی‌شود و به مواد و ابزار بیشتری نیاز دارید.

مواد و ابزار موردنیاز

  • جوش‌شیرین؛
  • بطری اسپری سرکه سفید تقطیرشده؛
  • یک حوله تمیز؛
  • سینک ظرف‌شویی یا سطل تمیز پر از آب داغ؛
  • چند دستمال میکروفایبر.

مراحل کار

۱. پس از خنک‌شدن اجاق‌گاز، روی سطح آن مقدار زیادی سرکه اسپری کنید.

۲. مقدار زیادی جوش‌شیرین روی سرکه‌ای بپاشید که تازه اسپری کرده‌اید.

۳. حوله تمیز را در آب داغ فرو کنید و سپس آب اضافی آن را کاملا بگیرید.

۴. حوله خیس را روی سطح آغشته به جوش‌شیرین و سرکه قرار دهید.

۵. بگذارید حوله ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی این مواد باقی بماند تا چرک و کثیفی جمع‌شده روی اجاق‌گاز خیس بخورد و سست شود.

۶. حوله را بردارید و با دستمال میکروفایبر، جوش‌شیرین و سرکه را از روی اجاز گاز پاک کنید.

۷. دوباره روی سطح گاز سرکه اسپری کنید و با استفاده از دستمال میکروفایبر تمیز، تمام رگه‌های باقی‌مانده را پاک کنید.

۸. مراحل بالا را تا زمانی تکرار کنید که تمام کثیفی‌ها و لکه‌های روی اجاق‌گاز پاک شوند.

تمیز کردن گاز شیشه ای با تیغ اصلاح

هرقدر هم درحین آشپزی مراقب باشید، بازهم ریختن سس یا مربا روی سطح شیشه‌ای اجاق‌گاز و سوختن آن اجتناب‌ناپذیر است. در تمیز کردن گاز شیشه ای باید مواد سوخته اطراف مشعل‌های گاز یا مواد چسبیده و غلیظی را که پاک نمی‌شوند، نیز در نظر داشته باشیم. تیغ اصلاح (اگر درست استفاده شود) می‌تواند یکی از بهترین ابزارهای ما برای تمیز کردن گاز شیشه ای باشد.

مواد و ابزار موردنیاز

  • تیغ اصلاحی که داخل نگهدارنده یا خودتراش قرار گرفته است؛
  • بطری اسپری محتوی سرکه سفید تقطیرشده؛
  • دستمال میکروفایبر.

مراحل کار

۱. پیش از استفاده از تیغ اصلاح برای تمیز کردن گاز شیشه ای حتما دستورالعمل‌های سازنده اجاق‌گاز را مطالعه کنید. اگر در دفترچه راهنما گفته شده که نباید از تیغ اصلاح استفاده کنید، حتما به این توصیه عمل کنید و از تیغ اصلاح استفاده نکنید.

۲. مطمئن شوید که سطح اجاق خنک شده است.

۳. روی تمام قسمت‌های کثیف و آلوده سرکه اسپری کنید تا مواد سوخته باقی‌مانده نرم شوند.

۴. به‌آرامی مواد باقی‌مانده را با تیغ بتراشید و جدا کنید. با حرکات یکنواخت و ملایم هر بار روی یک لکه کار کنید تا از خط‌ انداختن روی شیشه جلوگیری شود. برای استفاده آسان، مؤثر و ایمن از تیغ اصلاح حتما باید از نگهدارنده یا خودتراشی استفاده کنید که به‌راحتی بتوانید آن را در دست بگیرید. باید تیغ را درست نگه دارید. هرگز از گوشه‌های تیغ استفاده نکنید، زیرا موجب ایجاد خط‌وخش روی اجاق‌گاز می‌شود. لبه تیز تیغ را با زاویه بسیار کمی نسبت به سطح اجاق نگه دارید و سعی کنید که تیغ را تا جای‌ ممکن صاف نگه دارید. با استفاده از تیغ، به‌آرامی مواد باقی‌مانده خشک‌شده روی سطح گاز را بتراشید تا کاملا پاک شود و چیزی روی سطح شیشه‌ای اجاق‌گاز باقی نماند.

۵. با دستمال میکروفایبر تمیز، مواد روی اجاق‌گاز را پاک کنید.

۶. در صورت لزوم مراحل بالا را تکرار کنید.

محصولات و شوینده‌های مفید برای تمیز کردن گاز شیشه ای

آیا می‌توانیم از شیشه‌پاک‌کن برای تمیز کردن گاز شیشه ای استفاده کنیم؟

متخصصان در مجله آمریکاییِ گزارش‌هایی برای مصرف‌کننده (Consumer Reports) می‌گویند که هرگز نباید از شیشه‌پاک‌کن برای تمیزکردن اجاق‌گاز شیشه‌ای استفاده کنیم، چون آمونیاک موجود در آن می‌تواند سطح اجاق‌گاز را خط بیندازد یا لکه کند. برای تمیزکردن سریع و روزانه، به‌جای شیشه‌پاک‌کن از محصولات پاک‌کننده اجاق‌گاز استفاده کنید تا از ایجاد خط‌وخش روی سطح شیشه‌ای اجاق‌گازتان جلوگیری کنید. محصولات پاک‌کننده چندمنظوره اجاق‌گاز نیز محصولات محبوبی هستند که در تمیز کردن گاز شیشه ای خوب عمل می‌کنند.

استفاده از خمیردندان برای تمیزکردن لکه‌های به‌جای‌مانده از غذاهای سوخته

مقداری خمیردندان را روی لکه غذای سوخته بریزید و به‌آرامی با مسواکی قدیمی یا انگشت خمیردندان را روی لکه بمالید. بگذارید خمیردندان ۱۵ دقیقه بماند و سپس با دستمالی مرطوب آن را پاک کنید. به همین راحتی!

تمیزکردن لکه‌ها با ابر جادویی

ابر جادویی وسیله کوچک و شگفت‌انگیزی است که قیمت بالایی ندارد و با هزینه اندکی می‌توانید آن را از فروشگاه‌های محل زندگی‌تان تهیه کنید. ساختار ریز متخلخل این وسیله باعث می‌شود که لکه‌های سخت راحت‌تر تمیز شوند. کافی است ابر جادویی را مرطوب کنید، آب اضافه آن را بگیرید و سپس لکه‌های رو اجاق‌تان را تمیز کنید.

استفاده از واکس بدنه خودرو برای آسان‌تر پاک‌کردن لکه‌ها در آینده

واکس خودرو را روی اجاق‌گاز شیشه‌ای خود بمالید و سپس با دستمال کاغذی آن را پاک کنید. با این کار هر چیزی که در آینده روی سطح گاز شیشه‌ای شما بریزد (هرچقدر هم که سخت و خشن باشد) به‌سرعت پاک می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله آموختیم که چطور می‌توانیم با استفاده از سرکه سفید و جوش‌شیرین و همچنین بعضی از شوینده‌ها و محصولات موجود در بازار اجاق‌گاز شیشه‌ای خود را تمیز کنیم.

جوش‌شیرین از مواد تمیزکننده طبیعی و عالی است. این ماده قلیایی ملایم در تجزیه آسان‌تر ذرات و جرم روی گاز مؤثر است و سایندگی ملایم آن موجب می‌شود که اجاق‌گاز بهتر تمیز شود و درعین‌حال خط‌وخشی نیز روی شیشه ایجاد نمی‌کند. البته بهتر است که جوش‌شیرین و سرکه را با یکدیگر ترکیب نکنیم و از این مواد قدرتمند و تمیزکننده طبق دستوراتی که در بالا ارائه کردیم و به‌صورت جداگانه استفاده کنیم.

بی‌شک بازگرداندن سطح شیشه‌ای اجاق‌گاز به روزهای اولیه کار چندان ساده‌ای نیست، ولی تمیز کردنش هم هزینه زیادی روی دست‌تان باقی نمی‌گذارد و با استفاده از مواد دردسترس و ارزانی مانند سرکه و جوش‌شیرین نیز می‌توانید گاز شیشه‌ای خود را کاملا تمیز کنید.

اگر شما نیز توصیه و تجربه‌ای در این زمینه دارید، می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

برگرفته از: merrymaids و diynetwork

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *