طراحی آشپزخانه با تمرکز بر نقاط کانونی

طراحی آشپزخانه با تمرکز بر نقاط کانونی

آشپزخانه قلب تپندۀ هر خانه‌ای است. جایی که در آن با عشق برای هم غذا می‌پزیم، دور هم جمع می‌شویم و جایی که مهمان‌ها در آن جمع می‌شوند. مثلاً روزی را تصور کنید که خسته از سرکار به خانه می‌روید. اولین جایی که سر می‌زنید احتمالاً آشپزخانه و سماور چایی است. جایی که بوی مادر می‌دهد و صدای مادربزرگ را در سرمان می‌پیچاند. خلاصه اینکه آشپزخانه قطب خانه است. نه‌تنها در فرهنگ ایرانی، بلکه در همه جای جهان می‌توان این مورد را به چشم دید. طراحی آشپزخانه و قرارگیری درست شیرآلات، اجاق گاز و یخچال در جای خود، برای کاربردی‌تر‌شدن این فضا بسیار ضروری است. در طراحی آشپزخانه می‌توان با تمرکز بر یک نقطۀ یا تعدادی از نقاط کانونی استفاده کرد. این نقطۀ کانونی الهام‌بخش طراحی داخلی آشپزخانه شماست. در این مطلب با هم پنج روش جالب توجه برای داشتن نقطۀ کانونی در دکوراسیون آشپزخانه را بررسی می‌کنیم.

مثلث کار در طراحی آشپزخانه‌‌

به‌طور‌کلی هر آشپزخانه باید دارای یک مثلث کار باشد. آن‌طور که در طراحی آشپزخانه گفته می‌شود، اجاق گاز، یخچال و سینک ظرفشویی و شیرآلات باید در سه رأس این مثلث قرار بگیرند. در این صورت طراحی آشپزخانه شما در کاربردی‌ترین حالت ممکن قرار گرفته و شما می‌توانید به‌راحتی در آشپزخانه آشپزی کنید، ظرف بشویید و… . اما نقطۀ کانونی می‌تواند روی هرکدام از این سه رأس تمرکز کند. در این حالت توجه مخاطب در اولین نگاه به یکی از این عناصر دوخته می‌شود. اما در موارد بسیاری نقطه کانونی در وسط و یا کنار این سه عنصر قرار دارد و تأکید خاصی روی هیچ‌کدام از آن‌ها ندارد. در ادامه می‌توانید این تفاوت را به‌راحتی متوجه شوید.

هود آشپزخانه، متفاوت و جذاب

هود می‌تواند به‌عنوان یک نقطۀ کانونی در آشپزخانه خودنمایی کند. انواع هودها با طراحی‌های خاص نگاه‌ها را به سمت اجاق گاز می‌کشانند و حس مرکزیت در آن قسمت از چیدمان آشپزخانه ایجاد می‌کنند. این نوع طراحی آشپزخانه با درنظرگرفتن هود در بالای گاز رومیزی یا اجاق گاز، در کشورهای مختلف طرف‌داران زیادی دارد. آن‌ها با استفاده از انواع متفاوت هودها شکل خاصی به این قسمت از قلب تپندۀ خانۀ خود می‌دهند. برای مثال، اگر تمام وسایل آشپزخانه دارای هارمونی رنگی روشنی است، یک هود تیره‌رنگ می‌تواند نقطۀ کانونی آشپزخانۀ شما باشد. هودهای موجود در سایت ما با بهترین کیفیت و متفاوت‌ترین طراحی می‌توانند انتخاب خوبی برای این نقطۀ کانونی خانۀ شما باشند.

طراحی آشپزخانه با تمرکز بر نقاط کانونی

آشپزخانۀ جزیره‌ای

ایدۀ طراحی آشپزخانه با داشتن یک ردیف کابینت یا همان کانتر در وسط آشپزخانه مدت زیادی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. این به‌اصطلاح جزیره می‌تواند محل قرارگیری اجاق گاز رومیزی و یا سینک ظرفشویی هم باشد. همۀ این موارد بستگی به نوع طراحی آشپزخانه دارد. با داشتن یک آشپزخانۀ جزیره‌ای، بیشتر فعالیت‌ها در آشپزخانه معطوف به همان قسمت می‌شود و نقطه کانونی آشپزخانه در این قسمت شکل می‌گیرد. انتخاب یک سنگ متفاوت برای روی کانتر و یا استفاده از رنگ‌های متفاوت می‌تواند در برجسته‌کردن این نقطۀ کانونی تأثیرگذار باشد. درصورتی‌که گاز رو میزی و یا سینک شما در جزیره قرار نداشت، می‌توانید از وسایل تزیینی خاصی استفاده کنید. این وسایل می‌توانند ظروف خاص و یا نمادی سنتی از آشپزی باشند.

کاشی آشپزخانه با طراحی خاص

مدت‌ زیادی است که رنگ و یا کاغذ دیواری متفاوت در یکی از دیوارهای خانه مرسوم شده است. این دیوار معمولاً پشت شومینه و یا تلویزیون قرار دارد. داشتن یک دیوار با کاشی‌کاری متفاوت در طراحی آشپزخانه می‌تواند یک نقطۀ کانونی در چیدمان آشپزخانه ایجاد کند. برای مثال، استفاده از یک طرح خاص کاشی آشپزخانه در دیوار پشت گاز و یا سینک ظرفشویی می‌تواند ایدۀ خوبی باشد. این نقطۀ کانونی می‌تواند حتی با یک تفاوت رنگ در کاشی‌ها ایجاد شود. تفاوت شکل کاشی‌ها در این نقطۀ کانونی باید به‌دقت و با توجه به طراحی کلی آشپزخانه انجام گیرد. یک طراحی متفاوت که هیچ ربطی به طرح کلی کاشی‌کاری و چیدمان آشپزخانه ندارد، می‌تواند باعث هرج‌ومرج در طراحی شود.

طراحی آشپزخانه با تمرکز بر نقاط کانونی

اپن یا میز پیشخوان متفاوت

تا قبل از اینکه آشپزخانه‌ها به‌اصطلاح اپن شوند، معمولاً کسی که در آشپزخانه بود، ارتباطش را با سایر اعضای داخل نشیمن از دست می‌داد. این موضوع در طراحی آشپزخانه معمولاً به دلیل محرمیت در معماری قدیم ایرانی در نظر گرفته می‌شود. اما با گذشت زمان و تأثیرگرفتن از معماری روز جهان، کم‌کم ارتباط بین آشپزخانه با فضای خانه بیشتر شد و انگار روح آشپزخانه در خانه‌های ایرانی بیشتر دمیده شد.

«اپن» در انواع و اقسام شکل‌ها در آپارتمان‌های ایرانی ساخته شد. از کانترهای با گچ‌بری‌های شلوغ و کلاسیک تا طراحی‌های مناسب با آشپزخانه مدرن همگی در طراحی آشپزخانه استفاده می‌شوند. اپن آشپزخانه می‌تواند یک نقطۀ کانونی در طراحی آشپزخانه شما باشد. با گذاشتن چند صندلی و تبدیل‌کردن این سطح به یک میز برای غذاخوردن، تأکید روی آن بیشتر شده و نقش مهم‌تری ایفا خواهد کرد. نوع طراحی اپن آشپزخانه از سنگ روی آن، طراحی سقف بالای آن و نوع چیدمانش می‌تواند روی این نقطۀ کانونی در آشپزخانه تأثیرگذار باشد.

چرا‌غ و لوستر

چراغ‌ها و لوسترها با نورهای تأکیدی می‌توانند در طراحی آشپزخانه‌ها مورد استفاده قرار بگیرند. انواع خاص این وسایل روشنایی و قراردادن آن‌ها در بالای اپن آشپزخانه، جزیرۀ آشپزخانه و یا میزغذاخوری می‌تواند نقطۀ کانونی جذابی ایجاد کند. این چراغ‌ها می‌توانند رنگ نور متفاوتی با نور کلی خانه داشته باشند. برای مثال، اگر نور غالب خانۀ شما سفید است، با استفاده از نور زرد در این چراغ‌ها می‌توانید روی آن‌ها تأکید بیشتری کنید. همچنین، این چراغ‌ها می‌توانند روی عناصر خاصی از آشپزخانه تأکید کنند. برای مثال، یک میز که با یک چوب خاص ساخته شده‌ است می‌تواند توسط این نورها مورد تأکید بیشتری قرار بگیرد.

طراحی آشپزخانه و حس مثبت فضا

طبق بررسی‌های انجام‌شده، بیشتر فضایی که در خانه‌ها نوسازی می‌شود آشپزخانه است. این فضا به خانه معنا می‌دهد و درواقع خانه را به خانه تبدیل می‌کند! تلاش برای زیباکردن و حس بهتر دادن به این فضا که مدت‌زمان زیادی را در آن سپری می‌کنیم، از واجبات است. از یک تغییر کوچک مثل خرید یک فربرقی تا تغییرات بزرگ‌تر مثل تغییر کاشی‌های یک دیوار آشپزخانه می‌تواند حس فضای شما را تغییر دهد. این تغییرات در روحیۀ شما و اعضای خانواده و حس مثبت فضا تأثیر زیادی دارد. فراموش نکنید که اولین قدم برای داشتن یک حس مثبت، ایجاد آن در فضای زندگی است. برای مشاهدۀ محصولات استیل البرز می‌توانید در سایت ما، وارد بخش محصولات شوید و با انواع تولیدات استیل البرز آشنا شوید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *