رنگ کف‌پوش آشپزخانه را چگونه انتخاب کنیم؟

تا حالا فکر کردید که چه چیزی باعث می‌شود یک آشپزخانۀ صمیمی و باصفا داشته باشید؟ رنگ کف‌پوش آشپزخانه همراه با رنگ بقیۀ اجزا و چیدمان وسایل حال و هوای اصلی آشپزخانه را مشخص می‌کند.

چیزی که از نظر رنگ باید با بقیۀ اجزای آشپزخانه و محیط آن هماهنگ باشد، جنس و رنگ کف‌پوش آشپزخانه است. در این مقاله می‌خواهیم به شما کمک کنیم که رنگ کف‌پوش آشپزخانه‌تان را انتخاب کنید.

طراحان دکوراسیون راجع به رنگ آشپزخانه چه می‌گویند؟

یکی از منابع مفید برای انتخاب رنگ آشپزخانه، رنگ تجهیزات آشپزخانه و دکوراسیون آن، نظر طراحان دکوراسیون است. این افراد با توجه به روان‌شناسی رنگ، رنگ موردنظر هر فضا را پیشنهاد می‌دهند.

طراحان دکوراسیون می‌گویند برای اینکه آشپزخانه‌‌ای گرم و صمیمی‌ داشته باشید، می‌توانید از رنگ‌های روشن و گرم و خنثی استفاده کنید. رنگ‌های کرم، قهوه‌ای روشن و سفید در این دسته قرار می‌گیرند. مثلاً در تصویر زیر رنگ قهوه‌ای کابینت‌ها همراه با رنگ شتری کف‌پوش آشپزخانه فضای دلباز و گرمی را ایجاد کرده است.

درمقابل، رنگ‌های سرد و تیره مثل بنفش و آبی و سبز برای آشپزخانه مناسب نیستند. این رنگ‌ها اشتها‌آور نیستند و نمی‌توانند فضای گرمی را برای آشپزخانه ایجاد کنند. رنگ مشکی هم برای آشپزخانه پیشنهاد نمی‌شود، اما می‌تواند در ترکیب با رنگ سفید فضای مینیمال و مدرنی را ایجاد کند.

رنگ کف‌پوش آشپزخانه باید متناسب با رنگ کل آشپزخانه انتخاب شود. مثلا اگر رنگ اصلی آشپزخانه قهوه‌ای روشن است، کف‌پوش می‌تواند یک پارکت با چوب روشن باشد. اگر کابینت‌ها و وسایل آشپزخانه استیل نقره‌ای و مشکی است، سرامیک سفیدرنگ می‌تواند انتخاب خوبی برای کف آشپزخانه باشد.

اصول رنگ‌شناسی در آشپزخانه

همان‌طور که گفتیم، دکوراتور‌ها رنگ‌های خنثی و گرم را برای آشپزخانه پیشنهاد می‌دهند. اما ممکن است بعضی‌ها از رنگ‌های خنثی خوششان نیاید. در نظر این افراد رنگ‌های خنثی تکراری و کسل‌کننده هستند، برای همین دوست دارند از رنگ‌های قرمز، نارنجی یا زرد در آشپزخانه استفاده کنند.

در انتخاب رنگ کلی آشپزخانه و رنگ کف‌پوش آشپزخانه این نکته را در نظر داشته باشید که رنگ‌‌های خنثی کنار رنگ‌های نارنجی، قرمز و زرد، به رنگ‌های گرم و همراه با رنگ‌های بنفش، آبی و سبز به رنگ‌های سرد تبدیل می‌شوند.

قرمز، هیجان در آشپزخانه

رنگ قرمز حس شور و هیجان را در آشپزخانه ایجاد می‌کند. کسانی که دوست دارند مهمانی‌های خودمانی در آشپزخانه‌ برگزار کنند یا آشپزخانۀ پررفت‌وآمدی دارند، می‌توانند از رنگ قرمز در آشپزخانه استفاده کنند.

اگر دوست دارید قرمز رنگ اصلی آشپزخانه‌تان باشد، ترکیب رنگ سفید و نقره‌ای را به شما پیشنهاد می‌کنیم. بهتر است اجاق گاز رومیزی و هودتان استیل نقره‌ای باشد و برای کف‌پوش هم از سرامیک سفید یا شیری‌رنگ استفاده کنید.

قهوه‌ای، آشپزخانه پرطرف‌دار

رنگ قهوه‌ای از رنگ‌های پرطرف‌دار در آشپزخانه است. این رنگ در ترکیب با رنگ زیتونی، کرم و سفید نمونۀ یک آشپزخانۀ باصفا را برای شما رقم می‌زند. از همان آشپزخانه‌هایی که همه دوست دارند دور هم جمع شوند، گل بگویند و گل بشنوند. برای چنین فضاهایی، رنگ قهوه‌ای روشن برای کف‌پوش آشپزخانه پیشنهاد می‌شود.

سفید، پاکیزگی اما با دردسر

رنگ سفید هم طرف‌دارهای خاص خودش را دارد. بعضی‌ها دوست دارند فقط از رنگ سفید در دکوراسیون و کف‌پوش آشپزخانه‌شان استفاده کنند. مثلاً آشپزخانۀ زیر در همۀ اجزایش، از سینک، کابینت، میز، صندلی‌ها و کف‌پوش از رنگ سفید استفاده کرده است.

در چنین فضایی، کف‌پوش آشپزخانه می‌تواند سرامیک سفیدرنگ باشد. رنگ سفید برای شهرهای شلوغ و آلوده و جاهایی که گرد و غبار زیادی دارند هم مناسب است. گرد و غبار و مواد غذایی روی کف سفیدرنگ آشپزخانه به‌خوبی مشخص می‌شود؛ بنابراین می‌توانید خیلی سریع کف آشپزخانه را تمیز کنید.

مثلاً در تصویر زیر برای همۀ اجزای آشپزخانه از رنگ سفید استفاده شده است. با اینکه چراغ‌ها طوسی و دستۀ یخچال نقره‌ای و مشکی است، اما رنگ اصلی سفید است. گرچه طرح زیر زیبایی‌های خودش را دارد، ولی یک لحظه به دردسرهای رنگ سفید و تمیزکردن مداوم آشپزخانه فکر کنید. آشپزخانۀ زیر اصلاً برای خانواده‌های پرجمعیت، یا کسانی که فرزند کوچک دارند مناسب نیست. با چنین آشپزخانه‌ای، اصلاً نمی‌توانید استراحت کنید.

کسانی که می‌خواهند فضای کلاسیک و دوستانه‌ای در آشپزخانه داشته باشند، از رنگ‌های زرد یا کرم استفاده می‌کنند. این رنگ با کابینت‌های چوبی و انواع کف‌پوش‌های چوبی همخوانی دارد.

آشنایی با انواع کف‌پوش آشپزخانه

قبل از اینکه رنگ کف‌پوش آشپزخانه را انتخاب کنید، باید به جنس آن فکر کنید. در انتخاب کف‌پوش آشپزخانه علاوه ‌بر اینکه باید سلیقه و بودجه‌تان را در نظر بگیرید، باید به شرایط خانه، آب و هوای محل زندگی، جمعیت افراد خانه و… نیز توجه کنید. در این بخش کف‌پوش‌های مناسب آشپزخانه را معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید با توجه به اولویت‌ها و شرایط محل زندگی‌تان کف‌پوش مناسب را انتخاب کنید. مثلاً اگر تمیزی آشپزخانه برای شما اهمیت بیشتری دارد، سرامیک گزینۀ بهتری است.

  1. کف‌پوش سرامیکی

سرامیک یکی از متداول‌ترین کف‌پوش‌‌ها برای آشپزخانه است که رنگ و طرح‌های متنوعی دارد. اگر خانوادۀ پرجمعیتی دارید یا همراه با فرزندانتان زمان زیادی را در آشپزخانه سپری می‌کنید، سرامیک گزینۀ مناسبی است. کف‌پوش‌های سرامیکی بادوام هستند و اگر به‌خوبی از آن‌ها مراقبت کنید، تا سالیان سال هیچ هزینه‌ای برای شما ندارند.

  1. کف‌پوش سنگی

کف‌پوش‌ سنگی هم طرف‌داران خودش را دارد. این نوع کف‌پوش‌ در مقابل خش مقاوم است و نظافتش هم به‌راحتی انجام می‌شود. معمولاً در آشپزخانه از کف‌پوش مرمر ملایم استفاده می‌کنند. ویژگی دیگر کف‌پوش‌های سنگی، خنکی آن‌هاست. این نوع کف‌پوش برای شهرهای جنوب کشور بهترین انتخاب است؛ چون می‌تواند فضای آشپزخانه را خنک نگه دارد. کف‌پوش‌ سنگی به کسانی که فرزند کوچک یا سالمند دارند، توصیه نمی‌شود. چون این کف‌پوش‌ها سخت و لیز هستند و ممکن است به کودک و سالمند آسیب بزنند.

  1. کف‌پوش چوب‌‌پنبه‌ای

معمولاً افراد کمی با کف‌پوش‌های چوب‌‌پنبه‌ای آشنا هستند. ولی جالب است بدانید که این نوع کف‌پوش می‌تواند بهترین انتخاب برای آشپزخانه باشد. این کف‌پوش‌ها ضدآب هستند و اگر ضربه‌ای به آن‌ها وارد شود، سروصدا را کم می‌کنند. چوب‌پنبه جنس مقاومی دارد و حتی اگر خط یا خراشی روی آن بیفتد، هیچ آسیبی نمی‌بیند. روی کف‌پوش چوب‌پنبه‌ای نمی‌توانید اشیای تیز بگذارید، چون سطح آن را سوراخ می‌کند. متأسفانه این کف‌پوش تنوع رنگی زیادی ندارد و معمولاً در رنگ‌های قهوه‌ای به فروش می‌رسد.

  1. کف‌پوش چوبی

اگر دوست دارید فضای آشپزخانه‌تان گرم و صمیمی باشد، کف‌پوش چوبی انتخاب مناسبی است. این کف‌پوش در مقابل فشار و ضربه مقاوم است و هزینۀ کمتری دارد. کف‌پوش‌های چوبی نباید در تماس مستقیم با آب قرار بگیرند. بنابراین اگر می‌خواهید برای آشپزخانه از پارکت یا لمینت استفاده کنید، زیر سینک قالیچۀ کوچک پهن کنید. درصورتی‌که مقاوم‌بودن کف‌پوش در مقابل آب برای شما مهم است، از پارکت و لمینت استفاده نکنید؛ اما اگر زیبایی محیط آشپزخانه برای شما مهم است، کف‌پوش چوبی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. پارکت هم برای آشپزخانه‌های چوبی مناسب است و طرح‌های متنوعی دارد.  

مراحل انتخاب رنگ کف‌پوش آشپزخانه چیست؟
  1. تعیین طراحی داخلی آشپزخانه

در مرحلۀ اول باید سبک طراحی داخلی آشپزخانه را مشخص کنید. این مرحله اهمیت زیادی دارد؛ چون رنگ کف‌پوش آشپزخانه، رنگ اجزای دیگر و همین‌طور نوع چیدمان با توجه به سبک طراحی مشخص می‌شود.

مثلاً اگر می‌خواهید از سبک‌های سنتی و روستایی برای آشپزخانه استفاده کنید، جنس کف‌پوش باید بیان‌گر این حس و حال باشد. کف‌پوش‌های سرامیکی با رنگ روشن و کف‌پوش پارکت برای این سبک مناسب هستند. درمقابل، اگر عاشق سبک مینیمال هستید، رنگ روشن‌تر را انتخاب کنید. 

  1. تعیین رنگ‌های اصلی

قبل از انتخاب جنس و رنگ کف‌پوش، رنگ‌های اصلی را مشخص کنید. رنگ کابینت‌ها، هود، صندلی‌ها و میز ناهارخوری را انتخاب کنید. با این کار به گزینه‌های مشخصی برای رنگ و جنس کف‌پوش می‌رسید.

اجزای آشپزخانه و قرارگیری آن‌ها کنار هم را در نظر بگیرید. لازم نیست رنگ کف‌پوش آشپزخانه با رنگ اجزا یکی باشد، چون فضا کسل‌کننده می‌شود. از رنگ‌های متضاد هم استفاده نکنید، چون رنگ کف‌پوش باید تکمیل‌کنندۀ رنگ بقیۀ اجزای آشپزخانه باشد.

چگونه رنگ‌های اصلی آشپزخانه را انتخاب کنید؟

برای انتخاب رنگ‌های اصلی آشپزخانه علاوه بر تعیین رنگ‌های مورد علاقه‌تان، باید هماهنگی آن رنگ‌ها با دیوارها، کف، کابینت و حتی رنگ قوری را هم در نظر بگیرید.

رنگ کابینت‌ها

در مرحلۀ اول باید رنگ کابینت‌ها را انتخاب کنید. کابینت‌ها نیمی از خرج‌های مربوط به آشپزخانه را به خودشان اختصاص می‌دهند و 40درصد از فضا را هم می‌گیرند. بنابراین، برای انتخاب رنگ‌ اجزای دیگر آشپزخانه به رنگ کابینت‌ها احتیاج دارید.

رنگ اسباب آشپزخانه

مرحلۀ دوم، انتخاب رنگ وسایل و اسباب آشپزخانه مثل یخچال و سینک ظرف‌شویی است. رنگ این لوازم باید تکمیل‌کنندۀ رنگ کابینت‌ها باشد. مثلاً اگر کابینت‌های طوسی روشن دارید، رنگ یخچال و سینک می‌تواند سفید باشد. لوازم آشپزخانه از جنس استیل ضد زنگ با رنگ‌های قهوه‌ای، رنگ‌های روشن و سایه‌های رنگ طوسی هماهنگ می‌شوند.

رنگ پیشخوان آشپزخانه

رنگ و جنس پیشخوان را تعیین کنید. این مرحله هم اهمیت زیادی دارد، چون اگر بین کابینت‌ها و پیشخوان‌ها هماهنگی نباشد، هارمونی کل آشپزخانه به هم می‌خورد. برای انتخاب رنگ پیشخوان، اول از همه گزینه‌هایی را که فراتر از بودجۀ شما هستند کنار بگذارید. بعد از آن، رنگ کف‌پوش فعلی آشپزخانه را در نظر بگیرید. لازم نیست رنگ کف‌پوش با رنگ پیشخوان هماهنگ باشد، چون ممکن است بعداً کف‌پوش را تغییر دهید.

رنگ کف‌پوش آشپزخانه

مرحلۀ بعد نوبت کف‌پوش آشپزخانه است. اغلب، رنگ اتاق‌های مجاور، رنگ کف‌پوش آشپزخانه را مشخص می‌کند. اما براساس اجزای آشپزخانه هم می‌توانید رنگ کف‌پوش را انتخاب کنید.

اول جنس کف‌پوش را مشخص کنید: پارکت‌های چوبی، کاشی، لمینت. اگر رنگ کابینت رنگ اول آشپزخانه باشد، رنگ کف‌پوش رنگ اصلی دوم به حساب می‌آید. اگر رنگ کابینت‌ها سفید است، کف‌پوش لمینتی یا چوبی با رنگ روشن یا تیره‌تر می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

رنگ دیوارها

رنگ دیوارها معمولاً فراموش می‌شود؛ درحالی‌که دیوارها نقش مهمی در هماهنگی اجزای آشپزخانه و حس و حال فضا دارند. درست است که دیوارها با کابینت‌ها، سینک، یخچال و قفسه‌ها پوشیده می‌شوند، اما اگر رنگ اشتباهی برای آن‌ها در نظر بگیرید، کاملاً خودشان را نشان می‌دهند.

رنگ دیوارها باید هماهنگ با رنگ کابینت‌ها و کف باشد. مهم نیست چه سبکی برای آشپزخانه در نظر گرفته‌اید، در هر حال رنگ‌های کرم، سفید و طوسی روشن گزینه‌های مناسبی برای دیوارها هستند. می‌توانید از رنگ‌های محرک‌تر هم استفاده کنید، ولی در این حالت رنگ کف و کابینت‌ها باید ملایم‌تر باشد.

رنگ کف‌پوش آشپزخانه

رنگ وسایل فلزی

در انتخاب رنگ آشپزخانه و وسایل فلزی فراموش نکنید که زیبایی در جزئیات است. چیزهایی مثل شیرآلات، دستگیرۀ کابینت و چراغ آشپزخانه در انتهای پروژه به آشپزخانه اضافه می‌شوند، اما به‌خوبی خودشان را نشان می‌دهند. قانون مشخصی درمورد هماهنگی رنگ وسایل فلزی وجود ندارد؛ اما ساده‌ترین روش این است که همۀ اجزای فلزی را از یک جنس انتخاب کنید.

پاسخ به سؤالات متداول

آیا کف‌پوش آشپزخانه باید هماهنگ با بقیۀ خانه باشد؟

اگر هرکدام از بخش‌های خانه جدا از هم هستند، یعنی اتاق‌های مجزایی وجود دارد، هیچ دلیلی برای هماهنگی کف‌پوش آشپزخانه با کف‌پوش خانه نیست. اگر در اتاق‌ها و پذیرایی از پارکت چوبی استفاده کردید، می‌توانید پارکت کاملاً متفاوتی را برای آشپزخانه در نظر بگیرید. کف‌پوش آشپزخانه به خود آشپزخانه مربوط می‌شود، بنابراین لزومی ندارد با بخش‌های دیگر هماهنگ باشد.

آیا رنگ کف‌پوش آشپزخانه می‌تواند تیره‌تر از رنگ پیشخوان باشد؟

اگر سبک آشپزخانه، سبکی مدرن است و رنگ‌های متضادی دارد، می‌توانید برای کف‌پوش رنگ تیره‌تری در نظر بگیرید. اگر طرحی سنتی برای آشپزخانه انتخاب کردید، از رنگ‌های متضاد استفاده نکنید. همه‌چیز به طرح کلی آشپزخانه و پالت رنگ انتخابی شما بستگی دارد. مثلاً رنگ کابینت‌ها روشنی یا تیرگی رنگ کف را مشخص می‌کند.

حرف آخر

انتخاب رنگ کف‌پوش آشپزخانه بخشی از فرایند انتخاب رنگ و حال و هوای کلی آشپزخانه است. ما در این مقاله سعی کردیم به کمک علم روان‌شناسی رنگ و طراحی دکوراسیون، در انتخاب رنگ کف‌پوش آشپزخانه به شما کمک کنیم. ممکن است در مرحلۀ اول کمی گیج شوید و نتوانید رنگ و جنس موردنظرتان را انتخاب کنید، ولی اگر طبق مراحل ذکرشده پیش بروید، درنهایت به آشپزخانۀ ایدئال‌ خود می‌رسید.

برگرفته از : سازوکار ، Noma

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *