راهکار جلوگیری از شوک قیمتی در بازار لوازم خانگی

مصاحبه مهندس نوید ایزدپناه با روزنامه دنیای اقتصاد | به سختی ادامه می‌دهیم

«جهان‌صنعت»-مهندس نوید ایزدپناه مدیرعامل شرکت صنایع استیل البرز اعلام کرد، در حال حاضر افزایش هزینه‌های جانبی تولید در کنار روند افزایشی نرخ تورم شرایطی را برای تولیدکننده ایجاد کرده است که به راحتی نمی‌تواند در بازار سرپا بماند. این در حالی است که کاهش قدرت خرید مردم نیز مزید بر علت شده و شرایطی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است که نه‌تنها نمی‌توانند فروش مناسبی داشته باشند، بلکه انگیزه‌ای برای پیگیری طرح‌های توسعه‌ای هم ندارند.
در همین خصوص مدیرعامل شرکت استیل‌البرز که در حوزه تولید لوازم آشپزخانه فعالیت می‌کند، در پاسخ به سوال «جهان‌صنعت» مبنی بر اینکه این شرکت در شرایط فعلی با چه چالش‌هایی در حوزه تولید روبه‌رو است، گفت: اگرچه در حوزه مواد اولیه و حمل‌و‌نقل با تغییرات نرخ روبه‌رو هستیم اما بزرگ‌ترین چالش صنعت به خصوص صنعت لوازم خانگی، قیمت‌گذاری دستوری است.
نوید ایزدپناه با بیان اینکه ما در اقتصاد تورمی زندگی می‌کنیم و تمام هزینه‌ها مدام در حال تغییر است، اظهار کرد: تولیدکننده‌ها در شرایط فعلی به گونه‌ای باید تولید و حاشیه سود را تعیین کنند که مصرف‌کننده با قیمت‌های غیرمنطقی روبه‌رو نشود، چراکه در این صورت، سهم بازار از دست می‌رود.
به گفته وی، در حال حاضر ۲۰۰ تولیدکننده لوازم خانگی در کشور وجود دارد و رقابت در این حوزه بسیار سنگین است. بنابراین تنها لازم است که یک تولیدکننده قیمت را کمی بالاتر از مابقی تولیدکنندگان تعیین کند تا به راحتی از بازار حذف شود.
ایزدپناه اظهار کرد: به عقیده بنده، زمانی که دولت فشار قیمتی عجیب و غریبی را متوجه تولیدکنندگان می‌کند، عملا شرایط بازار با بهبود که مواجه نمی‌شود هیچ بلکه بدتر هم می‌شود، چراکه تولیدکنندگان چاره‌ای جز کاهش کیفیت نخواهند داشت و این اتفاق بدی است که می‌تواند در صنعت لوازم خانگی کشور رخ دهد.
مدیرعامل شرکت استیل‌البرز با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت‌گذاری دوره‌ای شده است، گفت: حدود شش ماه است که در صنعت لوازم خانگی، قیمت‌ها ثابت نگه داشته شده در حالی که این رفتار کاملا غلط است.
وی با تاکید بر اینکه بازار تحمل افزایش قیمت‌های خیلی بزرگ را ندارد، افزود: اما باید با یک آرامشی به تولیدکنندگان لوازم خانگی اجازه داد تا بین ۵ تا ۱۰ درصد، افزایش قیمت داشته باشند.
ایزدپناه بیان کرد: بازار در رکود است و نمی‌توان آن را دچار شوک کرد. حتی هیچ تولیدکننده‌ای هم جرات این کار را ندارد. اما معتقدیم که اگر دولتمردان تولیدکنندگان را راحت بگذارند و در کار آنها دخالت نکنند، بازار با یک اصلاح قیمتی مینیمم حرکت می‌کند و از آنجایی که رقابت در این صنعت شدید است، هم تولیدکننده می‌تواند فعالیت کند و هم اینکه بازار دچار شوک و ضربه نخواهد شد.

برگرفته از: جهان صنعت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *