تعیین جای سینک ظرفشویی در آشپزخانه

سینک استیل البرز

در آشپزخانه، مدت‌زمان نسبتا زیادی صرف ایستادن مقابل سینک ظرفشویی می‌شود. کمتر جایی را می‌توان در آشپزخانه‌ها سراغ گرفت که به‌این‌اندازه پرکاربرد و پراستفاده باشد. حتی اگر ماشین ظرفشویی داشته باشید، باز هم برای کارهایی مثل شستن میوه و سبزیجات، آبکشی ظرف‌های کثیف و خالی‌کردن آب اضافی ماشین ظرفشویی مجبور به ایستادن مقابل سینک ظرفشویی خواهید شد؛ به‌همین‌خاطر، تعیین مناسب و درست جای سینک ظرفشویی در آشپزخانه اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در ادامه مطلب حاضر، شما را با عوامل مهمی آشنا می‌کنیم که هنگام تعیین جای سینک ظرفشویی در آشپزخانه باید مدنظر قرار گیرند. به این امید که کارتان را در چیدمان آشپزخانه راحت‌تر کنیم و در آینده، دردسری بابت مکان نامناسب سینک در آشپزخانه نداشته باشید. همراه ما باشید.

۵ عامل تأثیرگذار بر انتخاب جای سینک ظرفشویی در آشپزخانه

۱. لوله‌کشی آشپزخانه

اولین مسئله‌ای که هنگام تعیین جای سینک ظرفشویی در آشپزخانه باید مدنظر قرار دهید طریقه لوله‌کشی در آشپزخانه است. خروجی لوله، که سینک باید به آن متصل شود، مکان ثابتی در آشپزخانه دارد. در بهترین حالت، چیدمان آشپزخانهٔ شما طوری خواهد بود که سینک ظرفشویی دقیقا در همین مکان قرار بگیرد. اما اگر این‌طور نشد چه؟ آخر دنیا که نیست؟ حتی در این شرایط هم دست‌تان در تعیین نوع چیدمان آشپزخانه باز خواهد بود. با کمک متخصص می‌توانید جای خروجی لوله‌کشی را در آشپزخانه تغییر دهید و آن را به مکان دلخواهتان ببرید.

البته این کار هزینه نسبتا زیادی برایتان خواهد داشت. پس، بیش از هر چیز به بودجه‌ای فکر کنید که برای کار چیدمان آشپزخانه کنار گذاشته‌اید. اگر بودجه کافی دارید، می‌توانید جای خروجی لوله‌کشی را به مکان دلخواه تغییر دهید. اگر می‌خواهید با کمترین هزینه، کار چیدمان و تعیین جای سینک ظرفشویی در آشپزخانه را انجام دهید، باید به این محدودیت تن بدهید و سینک را در همان‌جایی وصل کنید که مجبور هستید.

۲. وسایلی که ترجیحا باید کنار سینک ظرفشویی قرار بگیرند

عامل دیگری که هنگام تعیین جای سینک ظرفشویی در آشپزخانه باید مدنظر قرار دهید، اختصاص فضای کافی برای وسایلی است که ترجیحا باید کنار سینک باشند. 

شاید مهم‌ترین وسیله ماشین ظرفشویی باشد. پیش از گذاشتن ظرف‌های کثیف در ماشین ظرفشویی، باید آنها را آبکشی کنید و پسماند غذا و چیزهای دیگر را دور بریزید. پس هرچه به سینک نزدیک‌تر باشد، کارتان ساده‌تر خواهد شد. به‌علاوه هنگام خالی‌کردن آب اضافی ماشین ظرفشویی هم باز نیازمند کار با سینک خواهید بود.

سطل زباله وسیله دیگری است که باید ترجیحا نزدیک سینک ظرفشویی باشد. هنگام ریختن پسماند غذا و دورریزهای دیگر به آن نیاز خواهید داشت و ازآنجاکه این کار را نزدیک سینک انجام می‌دهید، هرچه سطل به سینک نزدیک‌تر باشد، کارتان راحت‌تر خواهد بود.

قرار گرفتن ماشین ظرفشویی و سطل زباله در کنار سینک ظرفشویی باعث می‌شود آشپزخانه‌تان کمتر کثیف شود و اگر هم کثیف شد، راحت‌تر آن را تمیز کنید.

۳. فاصله مناسب و ایجاد فضای کار

بهتر است بین اجاق گاز و سینک ظرفشویی فضایی را برای قرار دادن مواد و وسایل کار و آشپزی‌تان در نظر بگیرید. در این‌صورت هنگام کار کردن در آشپزخانه و به‌ویژه هنگام آشپزی، جای کافی برای آماده کردن مواد و وسایل آشپزی در اختیارتان خواهد بود و آشپزی برایتان راحت‌تر خواهد شد.

از طرفی به‌این‌خاطر که آب و آتش دو عنصر مخالف هم هستند، نزدیکی سینک و اجاق گاز به یکدیگر، نوعی ناهماهنگی و ناسازگاری به وجود می‌آورد. پس اگر به یک چیدمان ایدئال برای آشپزخانه‌تان فکر می‌کنید و دوست ندارید هیچ نکته جزئی و ظریفی را از دست بدهید، بهتر است محل نصب سینک را از اجاق گاز دورتر در نظر بگیرید.

۴. منظره‌ای که هنگام ایستادن مقابل سینک ظرفشویی پیش چشم خواهید داشت

پیش‌تر هم اشاره شد که در آشپزخانه، زمان نسبتا زیادی صرف ایستادن مقابل سینک ظرفشویی خواهد شد. پس هنگام تعیین جای سینک، باید این نکته را هم مدنظر قرار دهید که منظره روبه‌روی آن، تاحدامکان زیبا و دل‌نواز باشد تا مدت‌زمانی که صرف ایستادن جلوی سینک می‌کنید، حوصله‌تان سر نرود. انتخاب منظره به عوامل مختلفی مثل موقعیت قرارگیری آشپزخانه و تمایلات شخصی شما بستگی خواهد داشت. به‌طورکلی چند انتخاب پیش رو دارید:

  • اگر در آشپزخانه پنجره‌ای دارید که رو به منظره‌ای زیبا باز می‌شود، می‌توانید سراغ چیدمان‌های سنتی بروید و سینک ظرفشویی را زیر پنجره قرار دهید؛
  • اگر جایی در خانه هست که به نظرتان زیبا می‌آید و از دیدن آن لذت می‌برید، مثلا جایی در اتاق هال یا پذیرایی، می‌توانید سینک را رو به آن نقطه بخصوص قرار دهید. با این کار شانس آن را هم خواهید داشت که هنگام کار با سینک ظرفشویی، با اعضای خانواده یا مهمانان‌تان گپ بزنید یا مواظب کودکان باشید.

۵. نیاز آشپزخانه‌تان به سینک دوم

آخرین عاملی که در این مطلب بررسی می‌کنیم، مربوط به کسانی می‌شود که زیاد در خانه مهمانی می‌گیرند و مدام، در آشپزخانه مشغول‌به‌کار هستند. چنین افرادی، هنگام تعیین جای سینک ظرفشویی در آشپزخانه، باید به این عامل هم توجه کنند که آیا به سینک دیگری هم نیاز خواهند داشت یا خیر.

اگر جواب مثبت باشد، باید جایی را، مثلا نزدیک پنجره یا جایی که رو به اتاق پذیرایی باشد، برای سینک اصلی کنار بگذارند. سپس به‌سراغ تعیین جای سینک اضافی بروند. سینک اضافی به درد آشپزخانه‌های بزرگِ خانه‌های پررفت‌وآمد می‌خورد. می‌توان از آن، برای کارهای سردستی و سریع مثل آبکشی مواد غذایی یا شستن دست‌ها استفاده کرد، بدون آنکه سر راه دیگران قرار گرفت و مزاحم آنها شد.

چرا در بیشتر آشپزخانه‌ها سینک ظرفشویی را زیر پنجره نصب می‌کنند؟

اگر دقت کرده باشید، در بیشتر آشپزخانه‌ها سینک ظرفشویی را در مکانی زیر پنجره‌ای در آشپزخانه نصب می‌کنند. تاکنون به این فکر کرده‌اید که علت این مسئله چیست و چرا سینک را زیر پنجره قرار می‌دهند؟ شش دلیل عمده هستند که باعث می‌شوند بسیاری از افراد زیر پنجره را برای نصب سینک ظرفشویی انتخاب کنند. در ادامه، اشاره مختصری به این دلایل خواهیم کرد. شاید خواندن این دلایل شما را هم متقاعد کند که بهترین مکان برای نصب سینک ظرفشویی در آشپزخانه، زیر پنجره است.

۱. لوله‌کشی و دسترسی به لوله‌های آب، کار ساده‌تری می‌شود

پنجره قاعدتا بر دیوار خارجی آشپزخانه قرار گرفته است. وصل‌کردن لوله‌های آب در دیوار خارجی، در مقایسه با سایر دیوارها، ساده‌تر است؛ چراکه دسترسی به قسمت داخلی این دیوار، در مقایسه با سایر دیوارها، ساده‌تر است. به‌علاوه اگر لوله‌ها بر روی چنین دیواری باشند، بعدها اگر به انجام تعمیرات نیاز باشد، کارتان ساده‌تر خواهد شد.

۲. بهترین و بیشترین استفاده را از فضای آشپزخانه خواهید برد

مقابل پنجره‌ای که در آشپزخانه قرار گرفته است، نمی‌توانید کابینت کار کنید. پس چه بهتر که با نصب سینک ظرفشویی در این مکان بیشترین استفاده را از این فضا ببرید و جایی را خالی نگذارید.

۳. منظره‌ای زیبا و چشم‌نواز پیش چشم خواهید داشت

پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم که منظره روبه‌روی سینک هم یکی از عوامل مهم در تعیین جای مناسب سینک ظرفشویی در آشپزخانه است و باید هنگام تعیین جای مناسب سینک مدنظر قرار گیرد. این هم دلیل دیگری برای نصب سینک ظرفشویی زیر پنجره است. با نصب سینک ظرفشویی زیر پنجره، دیگر از بابت منظره نگرانی نخواهید داشت.

۴. با بازکردن پنجره، تهویه آشپزخانه مؤثرتر انجام می‌شود

اگر ظرف‌های کثیف روی هم جمع شوند، یا فاضلابتان دچار مشکل شود و یا به هر دلیل دیگری سینک ظرفشویی آشپزخانه‌تان بوی نامطبوعی بگیرد، کافی است پنجره را باز کنید تا از شر این بوی نامطبوع خلاص شوید و هوای آشپزخانه عوض شود.

۵. نور پنجره، روزها شما را از نور چراغ بی‌نیاز می‌کند

استفاده از نور طبیعی خورشید در طول روز دلیل دیگری است که زیر پنجره را تبدیل به مکانی مناسب برای نصب سینک ظرفشویی می‌کند.

جای سینک ظرفشویی در آشپزخانه را با توجه به محدودیت‌ها و اولویت‌های شخصی انتخاب کنید

در این مطلب با شما از عواملی گفتیم که هنگام تعیین جای سینک ظرفشویی در آشپزخانه باید مدنظر قرار دهید. درنهایت این شما هستید که باید با توجه به اولویت‌ها و صلاحدید شخصی خودتان مکان مناسب برای سینک را انتخاب کنید. فقط فراموش نکنید که بعضی کارها مثل تغییردادن جای خروجی لوله‌کشی آشپزخانه، پرخرج است؛ پس اگر می‌خواهید با کمترین هزینه ممکن کار چیدمان آشپزخانه را انجام دهید، بد نیست اگر به برخی محدودیت‌ها تن بدهید.

نظر شما چیست؟ عامل دیگری به ذهنتان می‌رسد که بر انتخاب جای سینک ظرفشویی در آشپزخانه تأثیرگذار باشد؟ تجربه‌ای درباره موضوع مطلب دارید؟ در بخش دیدگاه‌ها می‌توانید ما و خوانندگان مطلب را از نظرها و تجربه‌های خود بهره‌مند کنید. اگر پیشنهاد یا نظر دیگری هم دارید، مشتاق شنیدن آن هستیم.

اگر خواندن مطلب برایتان مفید بود، لطفا آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: woodmasterkitchens و met-plumbing و houzz

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *