بهترین و کاربردی‌ترین استایل آشپزخانه کدام است؟

بهترین و کاربردی‌ترین استایل آشپزخانه کدام است؟

استایل آشپزخانه بسیار مهم است؛ زیرا اعضای خانواده، هر روز بخش قابل توجهی از زمان خود را در آشپزخانه سپری می‌کنند. فضای آشپزخانه باید دلپذیر، جادار، گرم و راحت باشد و علاوه بر کاربردی‌بودن، مطابق نیازهای روحی اعضای خانواده طراحی شده باشد. در این مقاله قصد داریم با انواع استایل طراحی آشپزخانه آشنا شویم. بنابراین اگر قصد دارید طراحی داخلی آشپزخانۀ خود را تغییر دهید و با توجه به اصول طراحی آشپزخانه، یک محیط ایدئال برای خانوادۀ خود ایجاد کنید، در ادامه همراه ما باشید.

بررسی و معرفی کامل انواع استایل طراحی آشپزخانه

استایل طراحی آشپزخانه ممکن است به‌شکل سنتی، مدرن، تلفیقی، روستیک، صنعتی و… باشد. در این مطلب، ۱۵ استایل آشپزخانۀ محبوب و کاربردی را معرفی می‌کنیم و با انواع دکوراسیون آشپزخانه آشنا می‌شویم.

آشپزخانه سنتی (Traditional)

آشپزخانه سنتی از اصول طراحی آشپزخانه کلاسیک پیروی می‌کند و معمولاً دکوراسیون این مدل از آشپزخانه به زمان و مکان خاصی تعلق ندارد. در استایل آشپزخانه سنتی از متریال‌های طبیعی مانند سنگ، فلز و چوب لعاب‌کاری‌شده استفاده می‌شود. رنگ رایج در دکوراسیون آشپزخانه سنتی، خاکستری، کرم، سفید، سبز و سایر رنگ‌های شاد و پاستلی است.

یکی از ویژگی‌های بارز طراحی داخلی آشپزخانه سنتی، توجه به جزئیات مختلف است. برای مثال، ممکن است در کابینت‌ها از درهای شیشه‌ای یا فلزی استفاده شود. کابینت‌ها در این سبک معمولاً به‌شکل کمدی و طاقچه‌ای هستند. استایل سنتی همیشه زنده و قابل استفاده است و طرف‌داران خاص خودش را دارد.

بهترین و کاربردی‌ترین استایل آشپزخانه کدام است؟

آشپزخانه معاصر (Contemporary)

آشپزخانه معاصر علی‌رغم همۀ شباهت‌ها، با آشپزخانه مدرن تفاوت دارد. در استایل آشپزخانه معاصر از متریال‌های جدید و ترندهای روز استفاده می‌شود. به‌طور‌کلی یک آشپزخانه معاصر، مینیمال، ساده، براق، روشن و درخشان است. معمولاً در طراحی این مدل از آشپزخانه‌ها از متریال استیل در کنار رنگ سفید، خاکستری و سایر رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود. البته استفاده از رنگ‌های ترند و مد روز نیز در طراحی آشپزخانه‌های معاصر امری رایج است. به‌طور‌کلی، در سبک معاصر همه‌چیز به مد و زمان حال بستگی دارد.

آشپزخانه تلفیقی (Eclectic)

آشپزخانه تلفیقی با ترکیب چند سبک و ادغام چند استایل آشپزخانه مختلف طراحی و ساخته می‌شود. در این سبک شما می‌توانید با توجه به نیاز، سلیقه و علاقۀ شخصی خود، از انواع متریال‌ها، رنگ‌ها و سبک‌ها استفاده کنید.

آشپزخانه مدرن (Modern)

برخلاف آشپزخانه معاصر، آشپزخانه مدرن الزاماً و صرفاً با توجه به مد روز طراحی نمی‌شود. درحقیقت، سبک مدرن در مقابل استایل سنتی قرار می‌گیرد. در استایل طراحی آشپزخانه مدرن از کابینت‌های بدون در و قاب یا کابینت‌هایی که درهای آن‌ها ساده و یک‌دست است استفاده می‌شود. استیل و بتن دو متریال رایج در استایل آشپزخانه مدرن است. علاوه بر این، معمولاً در آشپزخانه مدرن همه‌چیز ساده و درخشان است و خبری از تزیینات اضافه نیست. برای مثال، سبک مدرن با استفاده از گاز رومیزی، سینک، هود و شیرآلات ساده و براق، طراحی و ساخته می‌شود.

بهترین و کاربردی‌ترین استایل آشپزخانه کدام است؟

آشپزخانه آسیایی (Asian)

یکی از پرطرف‌دارترین استایل‌های طراحی آشپزخانه، سبک آسیایی است. طراحی این سبک که برگرفته از فرهنگ آسیایی و شرقی است، بسیار ساده و بدون تزیینات اضافه است. در استایل آشپزخانه آسیایی از کابینت‌های چوبی با درهای شیشه‌ای و قفسه‌‌های طبقه‌بندی‌شده استفاده می‌شود. طراحی آشپزخانه‌های آسیایی اصولاً یکنواخت، آرام‌بخش و به‌دور از تجملات است.

آشپزخانه روستیک (Rustic)

در سبک روستیک معمولاً لوازم و متریال آشپزخانه شکل و شمایل روستایی دارد. به عبارت دیگر، در استایل آشپزخانه روستیک، به خصوصیات زندگی روستایی توجه می‌شود. برای مثال، در طراحی این سبک از آشپزخانه از متریال چوبی، مرمری و سنگی، رنگ‌های گرم و سطوح براق استفاده می‌شود. به‌طور‌کلی، آشپزخانه‌ روستیک دارای جزئیات و تزیینات فراوان است و فضای شلوغی دارد.

آشپزخانه ساحلی (Coastal)

در استایل آشپزخانه ساحلی، ردپای دریا و ساحل دیده می‌شود. در این سبک از دکوراسیون آشپزخانه از رنگ‌های ملایم مانند سبز، سفید، آبی و زرد استفاده می‌شود. کابینت‌‌های آشپزخانه ساحلی معمولاً درهای شیشه‌ای دارند. شبه‌جزیرۀ‌ چوبی یا مرمری، صندلی‌های حصیری و کاشی یا موزاییک‌‌های آبی از دیگر مشخصات این مدل از آشپزخانه‌هاست.

آشپزخانه مزرعه‌ای (Farmhouse)

در استایل آشپزخانه مزرعه‌ای از رنگ‌های گرم، قفسه‌های طبقه‌بندی‌شده و بدون در، متریال چوب، کاشی‌های سیاه و سفید و کف‌پوش چوبی با طرح جناقی استفاده می‌شود. معمولاً استفاده از شومینه با نمای سنگی نیز در این سبک از آشپزخانه رایج است.

آشپزخانه دست‌ساز و هنری (Craftsman)

در این سبک از آشپزخانه، معمولاً از چوب، سنگ‌های تراشیده‌شدۀ طبیعی، کاشی‌ و لوازم هنری و صنعتی دست‌ساز استفاده می‌شود. به‌طور‌کلی، در استایل آشپزخانه دست‌ساز همه‌چیز ساده، بدون تجملات و نسبتاً کلاسیک است. برای مثال شیرآلات، اجاق گاز، فر و سایر تجهیزات این مدل از آشپزخانه کاملاً ساده و معمولی است.

آشپزخانه صنعتی (Industrial)

این روزها، آشپزخانه‌ صنعتی به یک استایل‌ طراحی آشپزخانه محبوب تبدیل شده است. در طراحی داخلی آشپزخانه صنعتی از فلز، بتن، چوب و آهن استفاده می‌شود و همه‌چیز مدرن، ساده و درعین‌حال شیک است. در اغلب موارد جزیره یا پیشخوان آشپزخانه صنعتی از جنس سنگ یا فلز است و یک صفحه مرمری روی آن قرار می‌گیرد. علاوه بر این، صندلی‌های این سبک از آشپزخانه معمولاً صندلی‌هایی هستند که از ترکیب چوب با فلز ساخته شده‌اند.

آشپزخانه مدیترانه‌ای (Mediterranean)

استایل آشپزخانه مدیترانه‌ای کاملاً روح‌نواز، راحت، گرم و دلپذیر است. در دکوراسیون آشپزخانه مدیترانه‌ای از رنگ‌های گرم، گیرا و شاد مانند قرمز، آبی و زرد استفاده می‌شود. این مدل از آشپزخانه مملو از تزیینات و جزئیات فراوان است. کاشی‌های پرنقش‌و‌نگار سفالی، سقف‌ها و کابینت‌های چوبی، دیوارهای منقش با طرح برجسته از خصیصه‌های بارز این سبک از آشپزخانه است.

آشپزخانه اسکاندیناویایی (Scandinavian)

رنگ سفید مهم‌ترین ویژگی آشپزخانه اسکاندیناویایی است. دکوراسیون آشپزخانه اسکاندیناویایی کاملاً ساده و مینیمال است و در آن از چوب روشن و رنگ سفید یا کرم استفاده می‌شود. این مدل از آشپزخانه‌ها معمولاً روشن، پرنور و یکنواخت هستند. آشپزخانه اسکاندیناویایی اغلب اوقات دارای یک جزیره یا شبه‌جزیره و چند پنجرۀ بزرگ و نورگیر است.

آشپزخانه سبک کلبه‌ای یا کاتیج (Cottage)

استایل آشپزخانه کاتیج بسیار شاد و در‌عین‌حال ساده و خودمانی است. در طراحی داخلی آشپزخانه سبک Cottage از پرده‌های رنگی و کف‌پوش‌های روشن استفاده می‌شود. چوب یکی از متریال‌های رایج در این سبک است. این مدل از آشپزخانه کاملاً دنج، راحت و عاری از تجملات است.

آشپزخانه ترکیبی مدرن و سنتی (Transitional)

سبک Transitional یک نوع سبک تلفیقی است که در آن به‌طور خاص استایل آشپزخانه کلاسیک با سبک آشپزخانه مدرن ترکیب شده است. مرمر، استیل و گرانیت از متریال‌های رایج در این سبک است. در سبک Transitional از المان‌های سبک مدرن و سنتی به‌طور هم‌زمان استفاده می‌شود. برای مثال، معمولاً یک هود استیل در کنار کاشی‌های سنتی و یا کابینت‌هایی که با عناصر طبیعی مانند سنگ و چوب ساخته شده‌اند، قرار می‌گیرد.

آشپزخانه شیک با ظاهر قدیمی (Shabby Chic)

در این مدل از آشپزخانه از لوازم آنتیکی که ظاهر قدیمی دارد استفاده می‌شود؛ اما نمای کلی آشپزخانه مدرن و به‌روز است. در آشپزخانه‌های Shabby Chic از متریال چوب در رنگ روشن، میز و صندلی آنتیک و لوسترهای درخشان و کلاسیک استفاده می‌شود. رنگ کرم، سفید، خاکستری و سبز ملایم رنگ غالب در این مدل از آشپزخانه است. درمجموع و به‌طور‌کلی دکوراسیون آشپزخانه‌ در این سبک بسیار دلپذیر، گرم و آرام‌بخش است.

بهترین و کاربردی‌ترین استایل آشپزخانه کدام است؟

نوبت شماست که استایل آشپزخانه محبوب خود را انتخاب کنید.

در این مطلب با انواع استایل طراحی آشپزخانه آشنا شدیم و به معرفی محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین سبک‌های طراحی داخلی آشپزخانه پرداختیم. برای طراحی آشپزخانه ایرانی می‌توانیم از یکی از این استایل‌های مشهور استفاده کنیم و حتی برخی از جزئیات را با توجه به فرهنگ و سلیقۀ ایرانی خود تغییر دهیم. البته فراموش نکنید که استایل طراحی آشپزخانه به این ۱۵ مورد محدود نمی‌شود و سبک‌های دیگری مانند سبک ویکتوریایی، سبک جنوب غربی، سبک فرانسوی و… نیز وجود دارد. با‌این‌حال، موارد ذکرشده در این مقاله رایج‌ترین و متمایزترین سبک‌های طراحی دکوراسیون آشپزخانه هستند. در هر صورت، انتخاب سبکی مناسب برای طراحی آشپزخانه به سبک کلی خانه، فضای آشپزخانه، بودجه، سن و قدمت خانه و نیازها و علایق افراد خانواده بستگی دارد. بنابراین، هر خانواده‌ای باید با توجه به شرایط و براساس انتظارات و سلیقۀ اعضای خانواده، مناسب‌ترین و ایدئال‌ترین سبک را برای طراحی آشپزخانه انتخاب کند.

درنهایت نوبت شماست که دربارۀ استایل آشپزخانۀ محبوب خود تصمیم بگیرید. به نظر شما کدام‌یک از این سبک‌ها برای طراحی آشپزخانه ایرانی مناسب‌تر است؟ کدام سبک را بیشتر از همه برای آشپزخانۀ خود می‌پسندید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *