استفاده از گیاهان در چیدمان آشپزخانه

استفاده از گیاهان آپارتمانی در چیدمان آشپزخانه یک راه ساده و کم‌هزینه برای زیباسازی فضای آشپزخانه است. گیاهان سبز آپارتمانی حال‌وهوای آشپزخانه را سرشار از سرزندگی و آرامش می‌کنند. با رعایت برخی نکات ساده و انتخاب گیاهان مناسب می‌توانید جوی دل‌پذیر و خوشایند در آشپزخانه ایجاد کنید.

آشپزخانه جایی است که همه افراد خانه از آن استفاده می‌کنند. استفاده از گیاهان در دکوراسیون آشپزخانه این فضا را به محیطی دل‌چسب و پرانرژی تبدیل می‌کند. خود شما هم می‌توانید آشپزخانه‌تان را با گل‌وگیاه زیباتر کنید. برای انجام این کار نیازی به پرداخت هزینه‌های گزاف و مشاوره با طراحان داخلی ندارید.

گیاهان آپارتمانی، به‌ویژه گیاهان گل‌دار، به مراقبت نیاز دارند. با انتخاب گیاهان مناسب برای چیدمان آشپزخانه و رعایت برخی اصول، می‌توانید از زیبایی و انرژی مثبت این موجودات جذاب در آشپزخانه لذت ببرید.

ایده‌هایی برای استفاده از گیاهان در دکوراسیون آشپزخانه

استفاده از گیاهان در چیدمان آشپزخانه

گیاهان آپارتمانی قدرت عجیبی در تلطیف و زیباسازی فضای خانه دارند. استفاده از گیاهان راه‌حلی زیرکانه و کم‌هزینه برای داشتن آشپزخانه‌ای جذاب، مدرن و سالم است. در ادامه، نکات و ایده‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که به‌کمک آنها می‌توانید از آشپزخانه‌تان بهشتی زیبا بسازید.

توجه به رنگ‌ها

1.برای ‌زیباترشدن دکوراسیون آشپزخانه، سعی کنید رنگ گلدان‌ها و حتی رنگ گل‌های داخل گلدان با رنگ‌ عناصر موجود در آشپزخانه (مثل رنگ دیوارها، پرده‌ها و وسایل و تجهیزات آشپزخانه) هماهنگی داشته باشد.

2.گیاهان سبزرنگ در ترکیب با زمینه‌های روشن مثل دیوارها و کابینت‌های سفید و بدون طرح بسیار زیبا به نظر می‌رسند. استفاده از گیاهان سبز آپارتمانی در آشپزخانه‌های با زمینۀ قهوه‌ای تیره، سبز و مشکی نیز منظره چشمگیری ایجاد می‌کند.

3.استفاده از چند گلدان کنار هم یک زمینه سبزرنگ ایجاد می‌کند. این زمینه سبز کمک می‌کند شاخه‌های خالی یا برگ‌های آسیب‌دیده کمتر به چشم بیایند.

4.هنگام انتخاب مکان گلدان‌ها، رنگ گل و برگ گیاه را در نظر بگیرید؛ مثلا گیاهان استوایی با برگ‌های تیره را روی پایه‌های بلند قرار دهید تا فضای آشپزخانه بزرگ‌تر به نظر برسد.

توجه به اندازه‌ها

استفاده از گیاهان در چیدمان آشپزخانه

1.گیاهان بلندقد را کنار دیوارهایی قرار دهید که صاف و بدون طرح‌اند. بهتر است در مقابل پرده‌ها و دیوارهایی که طرح و الگوهای شلوغ دارند، از گیاهان کوتاه‌قد استفاده کنید.

2.گیاهان بلندقد در آشپزخانه‌های بزرگ با فضای وسیع، زیباتر به نظر می‌رسند. در چنین دکوراسیونی، بهتر است گیاهان از سایر وسایل آشپزخانه فاصله داشته باشند تا زیبایی آشپزخانه دوچندان ‌شود.

3.می‌توانید از گیاهان قدبلند برای دکوراسیون گوشه‌های آشپزخانه یا جداسازی فضای آشپزی و غذاخوری استفاده کنید؛ مثلا اگر دوست ندارید مهمانان شما از اتاق نشیمن به آشپزخانه دید داشته باشند و شما را حین آشپزی یا شستن ظرف‌ها ببینند، می‌توانید تعدادی گلدان با اندازه مناسب را روی پیشخانی که میان آشپزخانه و اتاق نشیمن قرار دارد بچینید تا اجاق‌گاز یا سینک ظرف‌شویی از دید مهمانان پنهان بماند.

4.بهتر است برای ایجاد یک نمای جذاب در دکوراسیون آشپزخانه، گیاهان کوتاه‌قد را به‌صورت مجموعه‌ای از گلدان‌های حاوی این گیاهان استفاده کنید. یک گلدانِ تنها از این نوع گیاهان خیلی به چشم نمی‌آید و جلوه چندانی ندارد.

5.هنگام چیدمان گلدان‌ها، اندازه و نوع آنها را در نظر بگیرید؛ مثلا بهتر است گیاهان گل‌دارِ کوتاه‌قد را جلوی گیاهان بلندقدی مثل بامبو قرار دهید تا ترکیب گلدان‌ها و گیاهان زیباتر شود.

6.استفاده از گیاهانی که برگ‌های بزرگ و پهن دارند یا رنگ برگ‌هایشان روشن است (مثل گیاه برگ‌انجیری یا نخل) گزینه خوبی برای جداسازی فضاهای آشپزخانه است. علاوه‌ بر این، استفاده از این گیاهان فضای آشپزخانه را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد.

7.گیاهان قدبلند با برگ‌های باریک باعث می‌شوند ارتفاع سقف بیشتر به نظر برسد.

8.قراردادن گیاهان قدبلند در مقابل پنجره‌های کوچک باعث می‌شود پنجره کوچک‌تر از اندازه واقعی خود به نظر برسد.

9.اگر آشپزخانه‌‌تان کوچک است، از گیاهان روندۀ کوتاه در گلدان‌های آویزی استفاده نکنید؛ آویزان‌کردن این گیاهان از دیوار یا سقف باعث می‌شود سقف آشپزخانه کوتاه به نظر برسد.

10.استفاده از گیاهان در آشپزخانه راهکاری هنرمندانه برای جداسازی فضای کار از فضای نشیمن و غذاخوری است. برای ایجاد فضا در آشپزخانه می‌توانید از یک گلدان بزرگ یا تعدادی گلدان کوچک یا متوسط استفاده کنید.

توجه به نیازهای گیاهان

استفاده از گیاهان در چیدمان آشپزخانه

1.مراقبت از مجموعه‌ای از گیاهان آپارتمانی که نیازهای مشابهی دارند ساده است و زحمت کمی دارد؛ چراکه لازم نیست هر روزِ هفته مشغول آبیاری یکی از گیاهان باشید یا نور و رطوبت مناسب هر گلدان را جداگانه به ‌خاطر بسپارید.

2.برخی از گیاهان آپارتمانی نیاز به آبیاری مداوم دارند. می‌توانید یک قفسه با عرض مناسب در زیر آب‌چکان ظرف‌شویی نصب کنید و گلدان‌های کوچکِ این گیاهان را روی قفسه بچینید. آبی که از ظرف‌های شسته‌شده روی گلدان‌های می‌چکد باعث می‌شود خاک گلدان‌ها همیشه مرطوب باشد. می‌توانید به‌جای قفسه از آویزهای مخصوص گلدان استفاده کنید. اگر آب‌چکان ظرف‌شویی‌تان رومیزی است، می‌توانید تعدادی گلدان ریز در پایین‌ترین قسمت آب‌چکان قرار دهید. با این روش، علاوه بر اینکه دیوار ظرف‌شویی زیباتر می‌شود، در مصرف آب نیز صرفه‌جویی می‌کنید.

3.اگر گیاهان را دوست دارید اما شرایط مناسب برای نگهداری گیاهان در آشپزخانه‌تان فراهم نیست، می‌توانید از گل‌های مصنوعی یا تصاویر گیاهان استفاده کنید. تصویر گل‌های رز، آفتاب‌گردان و اسطوخدوس گزینه‌های خوبی برای آشپزخانه هستند. هنگام انتخاب تصاویر، هماهنگی رنگ آنها با رنگ وسایل و کابینت‌های آشپزخانه را در نظر بگیرید.

انتخاب محل قرارگیری گیاهان

استفاده از گیاهان در چیدمان آشپزخانه

1.برای اینکه گوشه‌ای از طبیعت را در آشپزخانه خود داشته باشید، می‌توانید یک جعبه با اندازه مناسب داخل پنجره آشپزخانه تعبیه کنید و گلدان گیاهانی مثل پیچک یا سرخس را در این جعبه قرار دهید. لبه پنجره معمولا نورگیر است و بهترین مکان برای نگهداری گیاهانی است که به نور خورشید نیاز دارند. گیاهان آویزی مثل پیچک و سرخس روی کابینت‌ها و یخچال نیز زیبا به نظر می‌رسند.

2.برای نگهداری گیاهان مجبور نیستید گلدان‌های جدید بخرید. هر ظرفی می‌تواند خانه گیاهان شما باشد. سطل ماست، لیوان بستنی، شیشه مربا و حتی قوطی‌های روغن می‌توانند نقش گلدان را در آشپزخانه بر عهده بگیرند. ظرف‌های آلومینیمی، پلاستیکی و حتی ظرف‌های چوبی می‌توانند به‌شکل گلدان در دکوراسیون آشپزخانه شما جا بگیرند.

3.می‌توانید در آشپزخانه یک یا چند قفسه دیواری برای قراردادن گلدان‌ها در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید روی کابینت یا میز جزیره یک محل مناسب برای گلدان‌ها پیدا کنید.

4.اگر در آشپزخانه میز غذاخوری دارید، می‌توانید یک گلدان گل زیبا روی میز قرار دهید. بهتر است گل‌هایی را انتخاب کنید که با وسایل آشپزخانه از نظر رنگ هماهنگ باشند. البته گیاهی با رنگ کاملا متضاد با وسایل آشپزخانه نیز زیبا خواهد بود.

5.گیاهانی مثل پیچک و پتوس در کنار سینک ظرف‌شویی بسیار زیبا به نظر می‌رسند.

استفاده از گیاهان خوراکی در دکوراسیون آشپزخانه

1.اگر عاشق استفاده از ادویه‌ها و گیاهان معطر در غذاهایتان هستید، تعدادی از این گیاهان را در گلدان بکارید و گلدان‌ها را در آشپزخانه قرار دهید. نگران فضای کوچک آشپزخانه‌تان نباشید. می‌توانید گلدان‌ها را با آویزهای مخصوص از دیوار آویزان کنید. اکثر گیاهان معطر برای رشد به نور آفتاب نیاز دارند. سعی کنید گلدان این گیاهان را نزدیک پنجره جنوبی آشپزخانه قرار دهید. اگر آشپزخانه‌تان نور طبیعی ندارد، می‌توانید سراغ گیاهانی مثل جعفری، آویشن و نعناع بروید که در مقایسه با سایر گیاهان معطر نور کمتری نیاز دارند. با این ایده، گیاهان تازه و معطرِ موردعلاقه‌تان فقط چند قدم با شما فاصله دارند.

2.اگر ایده کاشت گیاهان معطر را دوست داشتید، یک پیشنهاد جذاب دیگر هم برای شما داریم. می‌توانید با چند گلدان یک باغچه کوچک در آشپزخانه‌تان داشته باشید. کاهو، اسفناج، گوجه‌فرنگی و خیار بخشی از سبزیجاتی‌اند که می‌توانید از باغچه کوچکتان برداشت کنید.

گیاهان تزیینیِ مناسب برای دکوراسیون آشپزخانه

استفاده از گیاهان در چیدمان آشپزخانه

گیاهان علاوه بر اینکه زیبا هستند، با جذب کربن‌دی‌اسید و بخارهای سمیِ موجود در هوا و آزادکردن اکسیژن، هوای آشپزخانه را نیز تصفیه می‌کنند. برای زیباتر‌کردن آشپزخانه، گزینه‌های متنوعی وجود دارد، که طبق سلیقه‌تان و با توجه به سبک دکوراسیون و شرایط نور و رطوبت آشپزخانه می‌توانید به سراغشان بروید. برخی از گیاهان مناسب برای نگهداری در آشپزخانه عبارت‌اند از:

آلوورا: آلوورا گیاهی جان‌سخت و زیباست. برگ‌های این گیاه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. اگر خدای‌ناکرده هنگام آشپزی دستتان بسوزد، ژلِ موجود در برگ‌های آلوورا به دادتان خواهد رسید؛ پس بهتر است در کنار فر یا اجاق‌گاز آشپزخانه یک گلدان آلوورا داشته باشید.

برگ عبایی: برگ عبایی یکی از کم‌توقع‌ترین گیاهانی است که می‌توانید در آشپزخانه داشته باشید. سازگاری این گیاه زیبا با شرایط مختلف قابل‌تحسین است. نیاز کم به آبیاری و نور و مقاومت در برابر گرما این گیاه را به سوگلی خانم‌های پرمشغله، که وقت رسیدگی مداوم به گیاهان را ندارند، تبدیل می‌کند.

پیله‌آ: ترکیب رنگ سبز و نقره‌ایِ برگ‌های پیله‌آ با وسایل و شیرآلات استیل و نقره‌ای‌رنگ آشپزخانه صحنه بی‌نظیری ایجاد می‌کند. پیله‌آ گرما یا سرمای زیاد را دوست ندارد، بنابراین بهتر است گلدان آن را دور از اجاق‌گاز و هود قرار دهید. توصیه می‌کنیم برای خودنمایی هرچه بیشتر پیله‌آ گلدان آن را آویزان کنید. 

دیفن‌باخیا: زیبایی برگ‌های کشیدۀ دیفن‌باخیا و رگه‌های نقره‌ای آنها روحیه شما را هنگام کار در آشپزخانه تقویت می‌کند. این گیاه نور زیادی نیاز ندارد. خاک دیفن‌باخیا باید همیشه مرطوب باشد.

پاپیتال (عشقه): یک گیاه سبز و پرپشت که می‌تواند کنار پنجره باشد یا از دیوار کنار سینک ظرف‌شویی آویزان شود. فقط حواستان باشد پاپیتال‌ نور مستقیم آفتاب را دوست دارد. این گیاه، علاوه بر زیبایی، قدرت عجیبی در ازبین‌بردن باکتری‌ها، قارچ‌ها و گازهای سمیِ موجود در آشپزخانه (بنزن و فرمالدهید) دارد. اگر حیوان خانگی دارید، او را از پاپیتال‌هایتان دور نگه دارید؛ چراکه برگ‌های این گیاه مواد سمی دارد و خوردن آن برای حیوانات خانگی خطرناک است.

سانسوریا یا نیزه آفریقایی: سانسوریا گیاهی سایه‌دوست است که آبیاری زیادی نمی‌خواهد. سانسوریا با برگ‌های بلندش گزینه خوبی برای دکوراسیون گوشه‌های آشپزخانه است.

گندمی: گندمی گیاهی مقاوم و زیباست که مراقبت زیادی نیاز ندارد. یک مکان آفتاب‌گیر، لبه پنجره یا روی کابینت‌ها می‌تواند جایگاه گندمی شما باشد. گندمی استاد تصفیه و حذف بوهای ناخوشایند در آشپزخانه است.

کاکتوس: کاکتوس‌ها فقط مختص فضای بیرون و میز کار نیستند. این گیاهان می‌توانند چهره زیبایی به آشپزخانه‌تان بدهند. هنگام کار در آشپزخانه مراقب باشید خارهای کاکتوس برایتان دردسر درست نکند. کاکتوس‌ها گیاهان سربه‌راهی‌اند که مراقبت و آبیاری زیادی نیاز ندارند. کافی است نور کافی به آنها برسانید تا با دل‌وجان آشپزخانه شما را زیباتر کنند. قراردادن چند گلدان کاکتوس در کنار هم زیبایی این گیاهان را بیشتر می‌کند.

پتوس ابلق: پتوس‌های روندۀ زیبا انگار برای آویزان‌شدن از کابینت‌ها و قفسه‌های آشپزخانه آفریده شده‌اند! پتوس نور چندانی نیاز ندارد و می‌تواند در قسمت‌های مختلف آشپزخانه قرار بگیرد.

ساکولنت: گیاهی مقاوم با برگ‌ها گوشتی و آبدار است که مراقبت زیادی نیاز ندارد. قراردادن چند گلدان ساکولنت در کنار گلدان‌های کاکتوس خالی از لطف نیست.

اسپاتی‌فیلوم یا گل صلح: گل صلح گیاهی زیبا با برگ‌های سبز و گل‌های سفید قاشقی‌شکل است. خاک اسپاتی‌فیلوم را باید مرطوب نگه دارید. این گیاه نور زیادی نمی‌خواهد؛ اما اگر دوست دارید اسپاتی‌فیلوم‌تان گل بدهد، باید به آن نور برسانید.

ختمی چینی، آگلونما، علف‌های زینتی، برگ قلبی و فیکوس از دیگر گیاهانی‌اند که می‌توانند فضای آشپزخانه را به فضایی زیبا، خاص و تأثیرگذار تبدیل کنند.

در نهایت

گیاهان تازگی و طراوت طبیعت را در خود دارند. با کمک این ایده‎‌‌ها و با کمی ابتکار می‌توانید آشپزخانه‌ای رؤیایی با دکوراسیون زیبا داشته باشید، آشپزخانه‌ای شبیه به آشپزخانه‌های زیبای داخل مجلات معماری داخلی و حتی زیباتر از آنها. کافی است کمی ذوق و حوصله به خرج دهید.

شما استفاده از گل‌وگیاه در دکوراسیون آشپزخانه را دوست دارید؟ لطفا ایده‌ها و تجاربتان را درباره استفاده از گیاهان در دکوراسیون آشپزخانه در قسمت «ارسال دیدگاه» با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

برگرفته از: lushome و decortips و masterclasskitchens و thekitchn و countryliving

1 دیدگاه روی “استفاده از گیاهان در چیدمان آشپزخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *