اجاق گاز سرامیکی انتخابی هوشمندانه برای آشپزخانۀ شماست

اجاق گاز سرامیکی انتخابی هوشمندانه برای آشپزخانۀ شماست

چند سالی است که گاز رومیزی به‌عنوان یکی از گزینه‌های جایگزین اجاق گازهای بزرگ در آشپزخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید اصلی‌ترین مزیت گاز رومیزی در مقایسه با اجاق گازهای معمولی، فضای کمتری است که اشغال می‌کند. نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که از متریال‌های مختلفی برای ساخت گازهای رومیزی استفاده می‌شود. در میان متخصصان علم مواد، سرامیک به‌عنوان متریالی بسیار مقاوم در برابر حرارت شناخته می‌شود؛ بنابراین استفاده از سرامیک در تولید اجاق گاز تصمیم هوشمندانه‌ای به نظر می‌رسد. البته مزیت اجاق گاز سرامیکی به همین‌جا ختم نمی‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا هر نکته‌ای را که قبل از خرید اجاق گاز سرامیکی لازم است بدانید، با همدیگر بررسی کنیم.

اجاق گاز سرامیکی چیست؟

گاز صفحه‌ای سرامیکی از یک لایه شیشۀ سرامیکی تولید می‌شود که در زیر آن سیم‌پیچ‌های فلزی قرار دارند. جرقۀ این دسته از گازها به‌صورت الکتریکی است و پس از جرقه‌زدن، گرما تولید می‌شود. در ادامه دربارۀ مکانیزم‌های تولید گرما در گازهای رومیزی بحث می‌کنیم. این حرارت تولید‌شده به صفحۀ سرامیکی منتقل می‌شود. بعد از مدتی، صفحۀ سرامیک نیز گرم می‌شود. نشانۀ گرم‌شدن صفحۀ سرامیکی، قرمزشدن رنگ آن است. به این ترتیب، کار پخت‌و‌پز به‌وسیلۀ این اجاق‌ها انجام می‌شود. اما سؤال مهمی که باید در این قسمت پاسخ دهیم آن است که اجاق گاز سرامیکی چه مزیت‌هایی دارد؟

اجاق گاز سرامیکی

مزایای استفاده از اجاق گاز سرامیکی چیست؟

به‌طور‌کلی، مزایای استفاده از گاز صفحه‌ای سرامیکی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱. سرعت پخت مناسب

در ابتدای روشن‌کردن این دسته از گازها، ابتدا باید سیم‌پیچ داخل گاز گرم شود و سپس صفحۀ سرامیکی گرم خواهد شد. پس از گرم‌شدن، انتقال حرارت زیادی بین گاز و ظرف قرارگرفته روی آن صورت می‌پذیرد. به این ترتیب، سرعت پخت غذا افزایش پیدا می‌کند.

۲. ایمنی و مقاومت بالا

در طراحی اجاق گاز سرامیکی مسائل ایمنی به‌خوبی رعایت می‌شود. این دسته از گازها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که اگر مدت‌زمانی ظرفی روی آن‌ها قرار نداشته باشد، گرم نمی‌شوند و پس از مدتی خود‌به‌خود خاموش می‌شوند. همچنین، زمانی که اجاق گاز رومیزی روشن است، نشانگرهای حرارتی گاز روشن می‌شوند. به این ترتیب، افرادی که وارد آشپزخانه می‌شوند، از روشن بودن گاز مطلع می‌شوند. به‌علاوه، می‌تواند خطرهای احتمالی را که ممکن است از حضور کودکان در آشپزخانه به وجود بیاید تا حدودی کاهش دهد.

نکتۀ مهم دیگر اجاق گاز سرامیکی این است که نیازی به اجرای خطوط لوله‌کشی گاز در محیط آشپزخانه ندارد. وجود این دسته از خطوط لوله‌کشی همواره به‌عنوان نوعی خطر بالقوه برای محیط آشپزخانه به شمار می‌رود. برای مثال، در زمان وقوع بلایای طبیعی مانند زلزله، امکان نشت گاز از خطوط لوله‌کشی وجود دارد. به این ترتیب، خطر آتش‌سوزی همواره وجود خواهد داشت. گاز رومیزی سرامیکی به کمک انرژی الکتریکی کار می‌کند و این چالش را به‌طور کامل مرتفع می‌کند.

۳. نصب آسان

این دسته از اجاق‌‌های گاز به دلیل آنکه به هیچ نوع لوله‌کشی نیازی ندارند، به‌راحتی و در کمترین زمان ممکن نصب می‌شوند. مسائل ایمنی اجاق‌های گاز قدیمی در این نوع اجاق‌ها به‌طور کامل برطرف شده است.

۴. نظافت راحت

این دسته از اجاق گازها به‌معنای واقعی کلمه صفحه‌ای هستند. هیچ نوع برآمدگی در سطح آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل، امکان جمع‌شدن روغن در این نوع اجاق‌ها به‌مراتب پایین‌تر از اجاق‌های دیگر است. به‌علاوه، تمیز‌کردن گاز سرامیکی نیز راحت‌تر است و فقط به کمک یک دستمال مرطوب یا اسفنج نرم می‌توان آن را در کمترین زمان ممکن تمیز کرد.

۵. ظاهر زیبا و مدرن

اجاق گاز سرامیکی جلوۀ ظاهری بسیار زیبایی دارد و برای طراحی دکوراسیون‌های مدرن در آشپزخانه‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. در بسیاری از آشپزخانه‌های مدرن امروزی، گاز رومیزی به‌عنوان یک المان بسیار مؤثر در ایجاد دکوراسیون زیبا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع اجاق گاز سرامیکی

تنوع اجاق گاز رومیزی، مربوط به مکانیزم‌های تولید گرما در آن‌هاست. بر همین اساس، اجاق گازهای سرامیکی به چهار دستۀ کلی تقسیم می‌شوند که عبارت ‌است از:

مدل تابشی: در این مدل از سیم‌پیچ‌های فلزی در زیر ورق سرامیکی استفاده می‌شود. انرژی الکتریکی، سیم‌پیچ‌ها را داغ می‌کند و این حرارت به صفحۀ سرامیکی منتقل می‌شود.

مدل هالوژن: در گاز صفحه‌ای سرامیکی مدل هالوژن از لامپ‌های هالوژن به‌جای سیم‌پیچ برای تولید گرما استفاده می‌شود.

مدل نیمه‌هالوژن: در این نوع از گازها از ترکیب سیم‌پیچ فلزی و لامپ‌های هالوژن برای تولید گرما استفاده می‌شود.

مدل القایی: در این دسته از گازها از آهن‌ربا برای تولید گرما استفاده می‌شود. در این نوع گازها ظرفی که روی گاز صفحه‌ای سرامیکی قرار داده می‌شود، مستقیماً به یک مشعل تبدیل می‌شود. از نظر عملیاتی، این دسته از گازها فقط زمانی حرارت تولید می‌کنند که ظرفی روی آن‌ها قرار داشته باشد. در غیر این صورت، حتی اگر اجاق گاز سرامیکی چند ساعت روشن باشد، باز هم هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد.

سه مدل اول از نظر سرعت گرم‌شدن تقریباً مشابه یکدیگر هستند. تنها تفاوت عملی شاید در نوری باشد که در هنگام روشن‌شدن لامپ‌های هالوژن تولید می‌شود. اما گازهای رومیزی القایی سرعت بسیار بیشتری از نظر پخت‌وپز دارند. تجربه نشان داده است که معمولاً سرعت گرم‌شدن این دسته از گازها تقریباً نصف سه مدل دیگر است. نکتۀ مثبت دیگر درخصوص اجاق گاز سرامیکی القایی، کنترل مناسب و دقیق دما و توزیع یکنواخت حرارت است.

اجاق گاز سرامیکی

اجاق گاز سرامیکی چه نقاط ضعفی دارد؟

در کنار مزایایی که برای این دسته از گازهای صفحه‌ای برشمردیم، چند نقطه ضعف نیز برای این گازها وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

1.شیشۀ سرامیکی مورد استفاده در برابر خراش و ضربه حساس است. البته این مسئله در تولیدات جدید اجاق گاز سرامیکی استیل البرز تا حدود زیادی برطرف شده است. در حال حاضر، فقط قابلمه‌های با وزن زیاد می‌توانند به این دسته از گازها آسیب وارد کنند. به‌طور‌کلی، باید توجه داشت که در هنگام استفاده از این اجاق‌های گاز ضربۀ محکم به صفحۀ آن وارد نشود.

2.اجاق‌های مدل هالوژن و تابشی حرارت کمتری در مقایسه با گازهای شعله‌دار تولید می‌کنند. اما این مسئله به‌وسیلۀ اجاق گازهای سرامیکی القایی به‌طور کامل حل شده و حرارت یکنواخت و بالایی توسط این اجاق‌ها تولید می‌شود.

3.در‌صورتی‌که از اجاق‌های گاز القایی استفاده می‌کنید، باید از ظروف مخصوصی استفاده کنید که با فناوری پخت‌و‌پز مبتنی بر آهن‌ربا کار کنند. این مسئله ممکن است هزینه‌های جانبی را برای شما به همراه داشته باشد.

خرید اجاق گاز سرامیکی استیل البرز

اگر به دنبال یک دکوراسیون خاص در آشپزخانۀ خود هستید، خرید اجاق گاز سرامیکی، پیشنهادی بسیار مناسب برای شما به شمار می‌رود. استیل البرز با بهره‌گیری از بهترین متریال موجود در بازار اقدام به تولید اجاق گاز رومیزی سرامیکی باکیفیت کرده است. مهندسان شرکت استیل البرز در تولید این گاز رومیزی از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا استفاده می‌کنند.

گاز رومیزی برند استیل البرز در برابر شوک حرارتی و خراش، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. همچنین، به‌منظور برق‌انداختن اجاق گاز سرامیکی، دو پاک‌کنندۀ مخصوص در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

استیل البرز اجاق گاز رومیزی خود را با دو سال ضمانت در بازار عرضه می‌کند. برای اطلاع از قیمت اجاق گاز سرامیکی استیل البرز می‌توانید با همکاران ما در واحد پشتیبانی و مشاورۀ فروش تماس بگیرید.

منبع: choice.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *