چگونه جا ادویه‌ای زیبا داشته باشید؟

ایده برای جا ادویه ای

جا ادویه ای یکی از وسایل پرکاربرد آشپزخانه است. هرروز از آن استفاده می‌کنید و ممکن است جایش را هرروز تغییر دهید. وقتی درمورد ایده برای جا ادویه‌ ای صحبت می‌کنیم، احتمالاً بطری‌ها و شیشه‌های بزرگ و کوچک را تصور می‌کنید، ولی جا ادویه ای می‌تواند خلاقانه و زیبا هم باشد. بعضی از جا ادویه ای ها می‌توانند طوری ساخته شوند که آشپزخانه شما را مدرن و جذاب کند. در این مطلب از وبلاگ استیل البرز درمورد ایده برای جا ادویه ای و انواع جا ادویه ای صحبت می‌کنیم.

در انتخاب ایده برای جا ادویه ای چه نکاتی را درنظر بگیرید؟

ادویه‌ها مواد غذایی حساسی هستند و باید بسته‌بندی و جای مناسبی داشته باشند. جا ادویه ای باید از ادویه در مقابل نور و رطوبت محافظت کند. نور و گرما می‌تواند مزه ادویه را تغییر دهد.

جنس جا ادویه ای هم در تعیین ایده برای جا ادویه ای مهم است. ظروف پلاستیکی متخلخل هستند و هوا داخل آن‌ها نفوذ می‌کنند. بنابراین، ظروف پلاستیکی برای جا ادویه ای مناسب نیستند.

نکته دیگری که باید درنظر بگیرید، تعداد ظروف ادویه و فضای خالی در آشپزخانه است. حتی اگر تعداد ادویه زیادی ندارید و آشپزخانه هم بزرگ نیست، باز هم می‌توانید ایده‌های خلاقانه‌ای برای جا ادویه ای اجرا کنید.

معرفی چند ایده برای جا ادویه ای

بیشتر وقت‌ها برای جا ادویه ای هیچ تصور خلاقانه‌ای در ذهنمان نیست. همه به شیشه‌ها و بطری‌های یکنواختی فکر می‌کنند و زیبایی جا ادویه ای نادیده گرفته می‌شود. در حالی‌که اگر کمی خلاقیت به خرج دهید، می‌توانید ایده برای جا ادویه ای پیدا کنید و آشپزخانه‌تان را زیباتر کنید.

در ساخت جا ادویه می‌توانید از بطری‌ها و شیشه‌های مختلفی استفاده کنید. اگر برای سفر به جا ادویه ای احتیاج دارید، بسته‌های مقوایی کوچک درست کنید. بسته‌های کوچک کبریت هم برای جا ادویه ای مخصوص سفر مناسب هستند.

جا ادویه ای چرخشی

جا ادویه ای چرخشی برای روی میز آشپزخانه و کنار اجاق گاز و گاز رومیزی مناسب است. می‌توانید ادویه‌های کاربری مثل فلفل، نمک و زردچوبه را در جا ادویه ای چرخشی بگذارید. علاوه‌بر این‌ها، گیاه‌های خشک‌شده را هم می‌توانید در جا ادویه ای چرخشی قرار دهید.

جا ادویه ای داخل کشو

جا ادویه ای داخل کشو از چند نظم دهنده کشویی و شیشه‌های کوچک ادویه تشکیل شده است. جا ادویه ای کشویی را داخل کشوهای آشپزخانه بگذارید و بطری‌های آماده ادویه را هم در آن قرار دهید. این روش ساده‌ترین ایده برای جا ادویه ای است.

جا ادویه ای دست ساز

اگر می‌خواهید یک جا ادویه ای مدرن داشته باشید، با لوله‌های آزمایشگاه جا ادویه ای بسازید. با این کار ادویه‌ها داخل یک فضای کوچک قرار می‌گیرند و اطراف جا ادویه ای و کشو هم کثیف نمی‌‌شود.

برای ساخت جا ادویه ای دست ساز، چند تا لوله آزمایشگاه و در چوب پنبه‌ای بخرید. ادویه‌ها را با کاغذی به شکل قیف داخل شیشه بریزید. برای اینکه ادویه‌ها را از هم جدا کنید، نام ادویه را روی یک برچسب بنویسید و روی شیشه بچسبانید.

جا ادویه ای آهن‌ربایی

برای ساخت جا ادویه آهنربایی به آهنربای ورقه‌ای، ظرف استیل درب دار و برچسب احتیاج دارید. آهنرباهای ورقه‌ای را پشت ظرف بچسبانید. جا ادویه ای آهنربایی یک ایده خلاقانه برای جا ادویه است.

می‌توانید این ظرف‌ها را کنار دیوار اجاق گاز یا روی در یخچال بچسبانید. روش دیگری هم برای ساخت جا ادویه ای آهنربایی وجود دارد. یک صفحه آهنربایی سوراخ‌دار بردارید و آن را روی دیوار آویزان کنید. جا ادویه ای فلزی یا پلاستیکی را روی صفحه آهنربایی نصب کنید.

جا ادویه ای دیواری

جا ادویه ای دیواری را می‌توانید با بطری‌های آماده ادویه و گیره‌های دیواری درست کنید. برای این کار به گیره‌های دیواری با گیره‌های دایره‌ای احتیاج دارید. گیره‌ها را به دیوار بچسبانید و بعد ظروف آماده ادویه را داخل گیره‌ها بگذارید. می‌توانید این گیره‌ها را به دیوار کنار گاز رومیزی یا در کابینت نصب کنید.

یک نوع دیگر از جا ادویه ای دیواری، جاادویه‌ای‌های چوبی و فلزی هستند. می‌توانید یک صفحه بزرگ چوبی را به طبقه‌های مختلف تقسیم کنید و بعد شیشه‌های سس، ادویه و گیاه‌های خشک‌شده را در آن نگهداری کنید. جا ادویه ای های فلزی هم به همین شکل هستند. برخی از جاادویه‌ای‌های فلزی روی در یخچال هم نصب می‌شوند.

جا ادویه ای چوبی

با تخته‌های چوبی می‌توانید به راحتی جا ادویه ای درست کنید. تخته‌های چوبی را بالای گاز رومیزی نصب کنید و ظرف‌های ادویه را روی آن‌ها بگذارید. ساخت این جا ادویه ای ها خیلی سریع انجام می‌شود و ظاهر متفاوتی برای آشپزخانه ایجاد می‌کند. می‌توانید از تخته‌های چوبی اضافه استفاده کنید.

جا ادویه با جامدادی استوانه‌ای

حتماً همه شما در فروشگاه‌های کادویی و لوازم تحریری، بطری‌ها و جا مدادی‌های استوانه‌ای را دیده‌اید. این جامدادی‌ها طراحی‌ زیبایی دارند و برای جا ادویه ای هم مناسب هستند. هر کدام از آن‌ها را با یک ادویه پر کنید و بعد جا ادویه ای جدیدتان را داخل کابینت بگذارید.

جا ادویه ای ریلی کنار یخچال

در آشپزخانه جاهای غیرقابل‌استفاده زیادی هستند که از چشم شما دور می‌مانند. کنار یخچال از جاهایی است که هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود. می‌توانید یک قفسه چوبی ریلی درست کنید و ادویه‌ها را روی آن بگذارید.

جا ادویه ای جعبه‌ای

اگر ادویه‌ها را به شکل کیسه‌ای می‌خرید، می‌توانید از جا ادویه ای جعبه ای استفاده کنید. یک جعبه کوچک بردارید و کیسه‌های ادویه را به صورت ردیفی در آن بگذارید. این جعبه‌ها جای کمی اشغال می‌کنند و همه ادویه‌ها را هم در خود جای می‌دهند.

مدل دیگری از جا ادویه ای جعبه‌ای، سبدهای متوسط و بزرگ حصیری و پلاستیکی هستند. این سبدها را روی میز آشپزخانه یا کنار گاز رومیزی بگذارید و درش را ببندید. برای اینکه ادویه‌ها را اشتباه نکنید، روی آن‌ها برچسب بزنید. بعضی از این سبدها هم بدون در هستند و کار شما را راحت‌تر کرده‌اند.

جمع‌بندی

 ادویه‌ها یکی از مهم‌ترین وسایل آشپزی هستند، بنابراین جای آن‌ها باید نزدیک به گاز باشد و در جای خشک و خنکی نگهداری شود. جا ادویه‌ ای در دستۀ وسایل پرکاربرد آشپزخانه است و هر کسی در آشپزخانه‌اش به آن نیاز دارد. در این مطلب راجع به ایده برای جا ادویه ای صحبت کردیم. می‌توانید خلاقیت خودتان را به کار بگیرید و از بطری‌ها و تخته‌های قدیمی برای جا ادویه ای استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *