نکات و ترفندهای پخت کیک و شیرینی با فر برقی

پخت کیک و شیرینی با فر برقی

این روزها با وجود انواع فر و دستورهای غذایی متنوع و دقیقی که در اینترنت پیدا می‌شود پخت کیک چندان هم سخت نیست. با اینکه شما می‌توانید کیک را روی اجاق گاز، داخل ماکروویو یا با کمک فر بپزید، پخت شیرینی در فر برقی به دلیل سادگی و کیفیت بالا محبوب‌تر است. البته اگر در خانه فر برقی دارید و تا به حال چند باری کیک یا شیرینی پخته‌اید اما به نتیجه دلخواه خود نرسیده‌اید، نگران نباشید. بدست آوردن یک کیک ناب خانگی که طعم و بافت خوبی داشته باشد تکنیک‌ها و ترفندهای خاصی هم می‌طلبد. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا در پخت کیک در فر برقی استاد شوید.

عملکرد فر برقی در مقایسه با فر گازی

معمولاً افراد پخت شیرینی در فر برقی را با فر گازی مقایسه می‌کنند. فر برقی حرارت را از بالا و پایین به شیرینی وارد می‌کند و اگر فن داشته باشد باعث گردش حرارت می‌شود. در نقطۀ مقابل فر گازی با شعله به کیک یا شیرینی حرارت می‌دهد و شما می‌توانید دمای آن را با شعله‌پخش‌کن تنظیم کنید. شاید در ابتدا فکر کنید نوع حرارت در نتیجۀ نهایی تاثیری ندارد اما اینطور نیست. حرارت ناشی از فر برقی ثابت و یکنواخت است و از همه جهات به طور یکسان به کیک وارد شده و سطح و عمق آن را به طور یکسان می‌پزد.

اما حرارت فر گازی یکسان پخش نمی‌شود. این نوع از فر به‌سرعت گرم می‌شود اما حرارت آن یکنواخت نیست و به‌راحتی کم و زیاد می‌شود؛ درنتیجه احتمال دارد یکنواختی بافت شیرینی را از بین ببرد. جدا از یکسان بودن و کنترل بهتر حرارت در فرهای برقی، محیط پخت در این فرها خشک است. اما فرهای گازی محیط پخت را مرطوب می‌کنند. در نتیجه کیفیت پخت کیک در فر برقی معمولاً بالاتر است.

تفاوت پخت شیرینی در فر برقی و ماکروویو

ماکروویوها برای پخت غذا از امواج ماکرو استفاده می‌کنند. این امواج از طریق المنت‌هایی که در بالای دستگاه قرار دارند به مواد غذایی تابیده می‌شود و با به جنبش درآوردن مولکول‌های آن باعث پخت غذا می‌شوند. پخت غذا در ماکروویو سریع‌تر است. در نتیجه مصرف انرژی ماکروویو نسبت به بسیاری از دستگاه‌های دیگر مانند فر برقی کم‌تر است. شما به‌راحتی می‌توانید از ماکروویو برای پخت شیرینی یا کیک استفاده کنید.

اما فر برقی در مقایسه با ماکروویو مزایایی دارد. در ماکروویوها امواج ماکرو در یک قسمت خاص متمرکز می‌شوند. به همین دلیل یکنواختی پخت در فرهای برقی بیشتر است. به‌علاوه در هنگام استفاده از ماکروویر باید کیک را در محل درست قرار دهید تا همه قسمت‌های آن پخته شود اما در فر برقی این موضوع مهم نیست و حرارت در همه‌جا یکسان خواهد بود. در نتیجه درست است که مدت زمان پخت کیک در فر برقی بیشتر است اما نتیجه آن رسیدن به بافتی یکدست و مطلوب است. به‌علاوه فرهای برقی معمولاً جای بیشتری دارند و می‌توانید با آنها حجم بیشتری از کیک و شیرینی بپزید.

تنظیم دما و زمان در فر برقی

برای بیشتر افرادی که موقع پخت شیرینی در فر برقی به مشکل برمی‌خورند، مشکل اصلی تنظیم دما و زمان فر است. بیشتر دستورهای غذا دمای پخت کیک را 180 درجه سانتی‌گراد پیشنهاد می‌دهند. در مورد فرهای برقی معمولاً دمای مورد نظر تا 20 درجه کمتر است پس می‌توانید درجۀ پخت کیک در فر برقی را 20 درجه سانتی‌گراد کمتر در نظر بگیرید. همچنین مدت زمان پخت در این فرها 5 تا 10 دقیقه کمتر است.

حتماً از 15 الی 20 دقیقه قبل فر را روشن کنید و بگذارید به دمای مورد نظر برسد. ممکن است فر برقی مورد استفاده شما حالت پیش گرمایش داشته باشد. در این صورت می‌توانید از این حالت برای گرم کردن اولیه آن استفاده کنید.

طرز تهیه کیک کشمشی در فر برقی

برای پختن کیک کشمشی به این مواد نیاز دارید: 6 عدد تخم مرغ، 4 لیوان فرانسوی آرد، 2 لیوان فرانسوی شكر، 2 لیوان فرانسوی شير، یک و نیم لیوان فرانسوی روغن، به میزان دلخواه وانيل، 2 قاشق غذاخوری بكينگ پودر.

در ابتدا تخم مرغ‌ها را به مدت 5 تا 7 دقیقه بهم می‌زنیم. سپس وانیل و شکر را با تخم مرغ‌ها هم زده و روغن را به مخلوط اضافه می‌کنیم. وقتی مواد یکدست شدند آنها را داخل ظرفی که از قبل چرب کرده‌ایم ریخته و کشمش، گردو یا شکلات را روی آن می‌ریزیم. حالا کیک را به مدت 30 تا 45 دقیقه داخل فر با دمای 170 درجه قرار می‌دهیم. بعد از پختن کیک، برای چند دقیقه المنت پایین فر را خاموش کرده و المنت بالای آنرا روشن می‌کنیم (حالت گریل) تا روی کیک طلایی شود.

نکات پخت کیک در فر برقی

  • وقتی می‌خواهید مایع کیک را آماده کنید، از قبل همه مواد را از یخچال بیرون بیاورید و بگذارید به دمای اتاق برسند.
  • مواد را به‌خوبی با یکدیگر مخلوط کنید و تا زمان یکدست شدن مایع به هم زدن ادامه دهید. اما زیاده‌روی نکنید. زیرا هم زدن بیش از حد مایع کیک را خراب می‌کند.
  • قبل از آنکه مایع کیک را داخل ظرف مخصوص بریزید کف ظرف را کمی چرب کنید تا کیک به ظرف نچسبد.
  • قبل از گذاشتن کیک داخل فر آن را گرم کنید. اگر این امکان در فر شما وجود داشته باشد می‌توانید از پیش گرمایش یا کانوکشن خود فر استفاده کنید.
  • طبقۀ وسط فر یعنی جایی که تا المنت بالا و پایین فاصله یکسانی دارد، بهترین مکان برای قرار دادن شیرینی و کیک است.
  • در طول پخت حداقل تا زمانی‌که دو سوم از زمان پخت نگذشته در فر را باز و بسته نکنید تا حرارت داخل آن یکنواخت بماند و پف کیک شما از بین نرود.
  • تنظیمات دما و زمان فر را با توجه به دستور پخت و به‌دقت انتخاب کنید. دمای فرهای برقی باید حدود بیست درجه سانتی‌گراد کمتر و زمان پخت آنها 5 تا 10 دقیقه کوتاه‌تر باشد.
  • اگر قبل از گذاشتن کیک یا شیرینی در فر مطمئن نیستید به دمای مورد نظر رسیده باشد، می‌توانید از یک دماسنج مخصوص فر استفاده کنید.

برای آنکه خیالتان از بابت یکدستی پخت شیرینی در فر برقی راحت باشد در انتهای کار قالب کیک را بچرخانید و بگذارید دو سه دقیقه دیگر بماند تا به‌صورت کاملا یکدست طلایی شود.

آخرین ترفندهای پخت شیرینی و کیک در فر برقی

برای چشیدن طعم یک شیرینی خوشمزه لازم نیست بهترین فر برقی برای پخت کیک و شیرینی را داشته باشید. هرچند پخت کیک در فر برقی برای اولین بار ممکن است چالش‌برانگیز باشد. هروقت یک کیک یا شیرینی را برای اولین بار امتحان می‌کنید، چند بار در پروسه پخت به آن سر بزنید تا نسوزد. در نهایت بعد از پخته شدن کیک برای اطمینان از پخت کامل می‌توانید یک چنگال را داخل آن فرو کنید؛ اگر هیچ ذره‌ای از کیک به چنگال نچسبید، پخت آن کامل شده است. اما اگر دیدید روی کیک طلایی شده اما داخل آن خام است، روی آن را با فویل آلومینیومی بپوشانید. سپس دمای فر برقی را 10 تا 20 درجه کم کنید و بگذارید بیشتر بپزد. هر 10 دقیقه به کیک یا شیرینی خود نگاه کنید تا کناره‌های آن نسوزد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *