ظروف مناسب فر با ظروف مناسب مایکروویو متفاوت‌اند

با فراگیر شدن استفاده از مایکروویو برای گرم کردن غذا در محیط‌های کاری و خانه، مسئلۀ ظرف مناسب مایکروویو بیش از پیش در میان مردم جهان اهمیت پیدا کرد. در عین حال فر همچنان جایگاه خود را در بین مردم حفظ کرد. تا حدی که ظروف مناسب فر همواره در دستۀ ظروف پرفروش قرار دارد. اغلب ظروف مناسب مایکروویو از جنس شیشه، کاغذ و پلاستیک‌های مخصوص مایکروویو هستند، در حالی که فر ظروف دیگری را می‌پذیرد.

نکتۀ مهم این است که بفهمیم «چگونه می‌توانیم ظروف قابل استفاده در مایکروویو و فر را تشخیص دهیم»؟ یا این‌که «چگونه بفهمیم کدام‌یک از ظروفی که در خانه داریم، قابل استفاده در مایکروویو و فر هستند»؟ ما در این مطلب می‌خواهیم تمامی نکات مربوط به ظروف قابل استفاده در فر و مایکروویو را با تفکیک جنس ظروف، برای شما شرح دهیم تا هنگام خرید ظرف و استفاده از این وسایل برقی، اطلاعات کاملی داشته باشید. همراهمان باشید.

توجه به جنس ظروف مناسب فر و مایکروویو

یک نکتۀ خیلی مهم در آشپزی و خانه‌داری این است که دربارۀ ظروف مورد استفاده، اطلاعات کافی داشته باشیم. بدون شک موارد استفادۀ هر ظرفی متفاوت است. ظرف مورد استفاده روی اجاق گاز با ظرف مناسب مایکروویو تفاوت دارد؛ همچنین استفاده از ظروف مناسب فر در مایکروویو، ممکن است تبعات زیادی داشته باشد.

به طور کلی بهتر است همیشه ظرف را از نظر کاربرد در شرایط مختلف بررسی کنیم؛ اگر تردید داریم که ظرفی در جاهای مختلف مثل فر برقی یا مایکروویو خراب می‌شود، اصلاً از آن استفاده نکنیم. در ادامه، دربارۀ جنس‌های مختلف ظروف آشپزخانه و قابلیت استفادۀ آن‌ها در مایکروویو و فر صحبت کرده‌ایم. لطفاً هر کدام را با دقت مطالعه کنید! به نکات مهمی در استفاده از هر ظرف دست خواهید یافت.

ظروف شیشه‌ای

همۀ ما خوب می‌دانیم که تمام ظروف شیشه‌ای قابل استفاده در مایکروویو و فر نیستند. بیشتر ظروف غیر مایکروویو و نامناسب برای فر، ممکن است بتوانند در زمان کوتاه، قرار گرفتن در معرض مایکروویو را تحمل کنند اما در دراز مدت دوام نمی‌آورند. این موضوع در مورد فر کمی ویژه‌تر است. برای استفاده از ظرف شیشه‌ای در فر باید حتماً از ظروف مخصوص فر استفاده کنید. زیرا هر ظرف شیشه‌ای دیگری در فر شکسته خواهد شد.

بهترین راه برای بررسی اینکه آیا یک ظرف شیشه‌ای قابل استفاده در مایکروویو است یا خیر، این است که آن ظرف را با مقداری آب در مایکروویو قرار داده و به مدت یک دقیقه حرارت دهیم. بعد از یک دقیقه به آرامی ظرف را لمس کنیم. اگر ظرف به خوبی گرم شده باشد، برای استفاده در مایکروویو مناسب نیست؛ به تبع آن نیز اگر در هنگام لمس خنک باشد، امنیتش در مایکروویو تضمین شده است و می‌توان از آن استفاده کرد.

برخی از ظروف شیشه‌ای مخصوص مایکروویو و فر دارای علامت ایمنی هستند و در هنگام خرید قابل تشخیص‌اند. موضوعی که باید به آن توجه ویژه شود این است که حتی ظروف شیشه‌ای مخصوص مایکروویو و فر نیز نباید بعد از بیرون آوردن از یخچال، فوری وارد محیط گرم این دو وسیلۀ برقی شوند؛ زیرا احتمال ترک خوردن آن‌ها بسیار زیاد است.

ظروف شیشه‌ای مناسب‌ترین ظرف برای استفاده در مایکروویو است. زیرا به سلامتی انسان آسیبی نمی‌رساند و اگر ظرفی باشد که روی آن نشان ظرف مناسب مایکروویو دیده شود، می‌توان با خیال راحت از آن استفاده کرد.

ظروف پلاستیکی

همۀ محصولات پلاستیکی موجود در بازار برای مایکروویو مناسب نیستند. شرکت‌های خاصی وجود دارند که ظرف مناسب مایکروویو با جنس پلاستیک را تولید می‌کنند. ظروف پلاستیکی مورد استفاده در مایکروویو، باید با علامت «ایمنی مایکروویو» مشخص شوند. در غیر این صورت، این ظروف احتمالاً ذوب می‌شوند و غذای ما را از بین می‌برند. البته گاهی هم هیچ تغییری در ظاهر این ظروف ایجاد نمی‌شود؛ اما غذای ما را تبدیل به یک سم کشنده می‌کند.در مورد فر اوضاع کمی متفاوت است! هیچ‌کدام از ظروف پلاستیکی قابل استفاده در فر نیستند. با توجه به این‌که گرمای فر مستقیم است و با گرمای مایکروویو تفاوت دارد، ظروف پلاستیکی در فر شکل و شمایل خود را به راحتی از دست می‌دهند.

ظروف سیلیکونی

ظروف سیلیکونی نسبت به سایر ظروف پخت سنتی نچسب‌تر هستند. این خاصیت، استفاده از آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. سیلیکون بهتر است در دمای پایین استفاده شود؛ زیرا هیچ حکم نهایی و قطعی‌ای در مورد ایمنی آن در مایکروویو و فر وجود ندارد. مطمئن شوید که از سیلیکون با کیفیت استفاده می‌کنید.برخی سیلیکون‌ها حاوی مواد افزودنی خطرناک هستند. برخی افراد سیلیکون را ظرف مناسب مایکروویو و ایمن‌تر از پلاستیک می‌دانند؛ هرچند که هنوز کسی این موضوع را تأیید یا رد نکرده است و بیشتر به صورت سلیقه‌ای اعمال می‌شود. در عین حال، استفاده از ظروف سیلیکونی به عنوان ظرف مناسب فر بسیار مرسوم است. امروزه قالب‌های زیادی را برای پخت شیرینی و کیک از سیلیکون می‌سازند.

ظروف استیل

ظروف ضد زنگ، سایر ظروف فلزی و ظروف پخت و پز، هرگز نباید در مایکروویو استفاده شوند. فلز به امواج رادیویی اجازۀ نفوذ و پختن غذا را نمی‌دهد و می‌تواند به راحتی به مایکروویو آسیب بزند. بهتر است قبل از گذاشتن این ظروف در مایکروویو، برچسب آن‌ها را بررسی کنیم تا دربارۀ تناسب آن‌ها با مایکروویو بیشتر مطمئن شویم.

ظروف استیل مناسب برای دماهای خیلی کم در فر هستند گرچه که برخی از ظروف استیل ممکن است با حرارت کمی تغییر رنگ دهند. در هنگام استفاده از این ظروف، مطمئن شوید که ظرف استیل شما، قابلیت حرارت دیدن را دارد.

انواع ظروف فلزی

همان‌طور که اشاره کردیم، استفاده از ظروف فلزی در مایکروویو مجاز نیست. اما ظروف چدنی و ظروف فولادی ضد زنگ از مهم‌ترین فلزهایی هستند که به عنوان ظروف مناسب فر شناخته می‌شوند. این ظروف در فر هیچ آسیبی نمی‌بینند؛ زیرا مخصوص پخت و پز روی اجاق گاز و فر برقی-گازی تهیه شده‌اند. با این حال، به یاد داشته باشید که برخی از ظروف فلزی دارای دسته‌های قابل احتراق هستند. دسته‌های قابل احتراق دسته‌هایی هستند که از چوب یا پلاستیک ساخته شده‌اند.

جمع‌بندی

به طور کلی اگر قرار باشد به اندازۀ کافی به سلامت خودمان اهمیت دهیم، باید در ۹۰ درصد مواقع از ظروف شیشه‌ای به عنوان ظرف مناسب مایکروویو استفاده کنیم. اگر در خانه یا محل کار فر برقی داریم، بهتر است بیشتر از آن استفاده کنیم.استاندارد و نوع دستگاه فر و مایکروویو نیز در روند پخت و پز یا گرم کردن سالم غذا، تأثیر چشمگیری دارد. ما در استیل البرز تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا مایکروویوها و فرهایی با استانداردهای جهانی به مشتریانمان عرضه کنیم. فرها و مایکروویوهای استیل البرز با مدل‌ها و کارایی‌ متنوع به عنوان یکی از بهترین محصولات ما شناخته شده‌‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *