در طراحی کابینت آشپزخانه به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

آموزش طراحی کابینت آشپزخانه

بسته به نوع طراحی همیشه باید نکاتی را جهت بهبود طرح  مد نظر داشته باشیم، در طراحی کابینت آشپزخانه به چه نکاتی باید توجه کنیم ؟

در طراحی کابینت آشپزخانه، باید نقشه‌ی فضای در نظر گرفته شده و سلیقه افراد ساکن در خانه را مدنظر قرار داد تا بر اساس آنها چیدمان صحیح و طراحی مناسبی انجام داد .

عوامل موثری که در طراحی کابینت آشپزخانه باید در نظر داشت، شامل این موارد است: پلان آشپزخانه، تجهیزات جانبی، اصول ارگونومی، نور و رنگ.

پلان آشپزخانه: شکل پلان و اندازه های فضای در نظر گرفته شده برای آشپزخانه، از عوامل اساسی در طراحی و چیدمان کابینت می باشد تا بر اساس آن، بهترین چیدمان را با در نظر داشتن “مثلث کار” ، انتخاب کرد.

مثلث کار در آشپزخانه: ارتباط بین سه فعالیت عمده در آشپزخانه را اصطلاحا مثلث کار می گویند. این فعالیت ها شامل: نگهداری مواد غذایی در یخچال، شستشو در سینک ظرفشویی و پخت و پز توسط اجاق گاز یا فر و مایکروفر می باشد. در طراحی کابینت آشپزخانه باید دقت شود که هرکدام در بهترین جای ممکن و با رعایت فاصله مناسب از یکدیگر قرار گیرند تا موجب سهولت در استفاده و راحتی رفت و آمد شوند.

انواع سیستم چیدمان (با حفظ مثلث کار):

سیستم خطی:

سیستم راهرویی:

سیستم یو شکل:

سیستم ال شکل:

سیستم جی شکل:

سیستم جزیره ای:

تجهیزات جانبی: مشخصات انواع تجهیزات جانبی مورد استفاده در آشپزخانه، از عوامل مهم در طراحی کابینت آشپزخانه است که در ابتدا انواع، ابعاد و تعداد تجهیزاتی مانند گاز توکار یا مبله، سینک ظرفشویی توکار یا روکار، هود مخفی یا مورب و شومینه ای، فر و مایکروفر، یخچال، ماشین ظرفشویی و لباسشویی باید مشخص شده تا فضای مورد نیاز هر یک از این وسایل را جانمایی و سپس بقیه فضا را به سایر کابینتها اختصاص داد.

رعایت اصول ارگونومی و ابعاد انسانی: استفاده راحت از لوازم آشپزخانه و دسترسی مناسب به کابینت های دیواری و زمینی و حرکت آسان و بدون مانع در فضای آشپزخانه تنها موقعی حاصل می شود که طراحی و ساخت کابینت بر اساس ابعاد و اندازه های استاندارد انسانی تعریف شده و بومی آن منطقه رعایت شده باشد .

رنگ: انتخاب رنگ ها باید طوری باشد که به فضای زندگی جلوه خاصی داده و آن را به محیطی زیبا، آرام و پرنشاط تبدیل کند. در انتخاب رنگ کابینت می توان از ترکیب رنگ های گرم و سرد یا تیره و روشن یا تک رنگ سفید، طوسی و… و حتی رنگ های شاد استفاده کرد .

نور: در چیدمان کابینت های آشپزخانه و وسایل باید طوری جانمایی شود که جلوی نور طبیعی را نگیرند . همچنین جدای از یک منبع نور کلی، وجود منابع نور موضعی در محل های مهم کاری مانند سینک، اجاق گاز و صفحه رویه بسیار ضروری است .

انواع سبک طراحی کابینت آشپزخانه :

کابینت آشپزخانه سبک کلاسیک: استفاده از درهای طرح دار و ابزار خورده، تاج و سرستون های منبت کاری شده از نشانه های کابینت کلاسیک است. در طراحی این سبک تا حد امکان از قرینه سازی استفاده میشود و معملا سعی بر این است تا تمامی دیوارها پوشش داده شوند. درهای کشیده و بلند، باکس هود منبت کاری شده، داشتن ویترینهای متنوع مشبک و استفاده از شیشه های طرح دار نیز از مشخصات این سبک می باشد. رنگ بندی  و ساختار چیدمان و حتی انتخاب نوع دستگیره هم در این سبک بسیار حائز اهمیت است.

کابینت آشپزخانه سبک مدرن: استفاده از فرم های ساده و سطوح صاف از جنس ملامینه یا هایگلاس از نشانه های سبک مدرن است. در این سبک، قرینه سازی به ندرت انجام می شود و استفاده از طبقات و شلفهای نوری، باکس های تو در تو یا افقی و عمودی کشیده بسیار به جای پوشش دادن تمامی دیوارها، متداول است. تنوع در ساختار چیدمان ، متریال و رنگ از خصوصیات بارز این سبک می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *