آشنایی با اصول نگهداری از لوازم برقی آشپزخانه

این روزها در هر خانه ای لوازم برقی وجود دارد که شما به همین علت باید با اصول نگهداری از لوازم برقی آشپزخانه آشنایی کاملی به دست آورید. در این صورت لوازم برقی شما عمر طولانی خواهند داشت. برخی از افراد بسیاری از لوازم برقی خانه را استفاده نمی کنند ولی برخی دیگر از آنها استفاده می کنند باید با اصول نگهداری از لوازم برقی آشپزخانه آشنایی کاملی داشته باشند تا بتوانند به بهترین طریق ممکن لوازم برقی خود را نگهداری کنند.

از آنجایی که این لوازم برقی باید مدت ها برای خانواده کار کنند باید با اصول نگهداری از لوازم برقی آشپزخانه آشنایی داشته باشید تا حداقل چند سال استفاده مفید از آنها داشته باشید. اگر برای آنها مشکلی به وجود آید برای شما دردسر ساز می شوند و خطراتی را به دنبال دارند. به همین دلیل است که شما باید با اصول نگهداری از لوازم برقی آشپزخانه آشنایی کاملی داشته باشید.

برخی از لوازم برقی امروزه جزئی از وسایل جداناپذیر خانه هستند، این لوازم برقی شامل یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و … می باشد. این وسایل در تمامی خانه ها وجود دارد و افراد بسیاری روزانه از آنها استفاده زیادی دارند. برخی دیگر از لوازم برقی  که در خانه ها وجود دارند مانند چای ساز، آبمیوه گیری و … غیر ضروری می باشند ولی این مسئله موجب نمی شود که شما با  اصول نگهداری از لوازم برقی آشپزخانه آشنایی کاملی به دست نیاورید.

یکی از مهمترین مواردی که در مورد این لوازم برقی باید رعایت کنید این است که به هیچ عنوان نباید قسمت موتور این لوازم را با آب بشویید. شستشوی لوازم برقی بسیار خطرناک می باشد و حتی امکان دارد که موجب برق گرفتگی شود و خطرات جبران ناپذیری را به وجود آورد. علاوه بر اصول نگهداری از لوازم برقی آشپزخانه به صورت کلی باید با اصول نگهداری هریک از آنها آشنایی کاملی داشته باشید. به همین دلیل در ادامه اصول نگهداری از لوازم برقی آشپزخانه را به صورت جداگانه بیان می کنیم.

اصول نگهداری از لوازم برقی آشپزخانه شامل چه وسایلی می باشد ؟

همانطوری که بیان کردیم برای اینکه لوازم برقی شما عمر طولانی تری داشته باشند باید اصول نگهداری از لوازم برقی آشپزخانه آشنایی به دست آورید. اما برخی از این وسایل که استفاده زیادی از آنها می شود را باید با دقت بیشتری مصرف کنید تا عمر بیشتری داشته باشند. در ادامه برخی از اصول نگهداری از لوازم برقی آشپزخانه را به صورت تک به تک بیان می کنیم.

  1. یخچال و فریزر :

دقت داشته باشید که یخچال و فریزر را حتما در جای خشک قرار دهید و هرگز فراموش نکنید که باید یخچال را همیشه تمیز نگه دارید. تحت هیچ گونه شرایطی قسمت پشت یخچال و موتور آن را نشویید. اگر قسمت پشت یخچال کثیف بود آن را با یک دستمال خشک و یا جاروبرقی تمیز کنید.

کشوها و طبقه هایی که در یخچال قرار گرفته اند را می توانید از یخچال خارج کرده و بشویید، و بعد از اینکه ب طور کامل خشک شدند آنها را درون یخچال قرار دهید. یکی از نکاتی که بسیار باید به آن دقت داشته باشید این است که به هیچ وجه اگر این وسایل مرطوب بودند آنها را درون یخچال قرار ندهید.

  1. ماشین لباسشویی :

یکی دیگر از وسایل برقی که شما باید با اصول نگهداری از لوازم برقی آشپزخانه آن آشنایی داشته باشید ماشین لباسشویی می باشد. لباسشویی را باید در مکانی قرار دهید که قسمت موتور و همان پشت آن هیچگونه تماسی با آب نداشته باشد. یکی از نکاتی که باید بسیار به آن دقت داشته باشید این است که ماشین لباسشویی را در جایی قرار دهید که تراز باشد، چرا که اگر تراز نباشد در زمان تکان های شدید ماشین لباسشویی دچار آسیب می شود.

بعد از اینکه لباس های خود را شستید ماشین لباسشویی را از برق بکشید و فیلتر آن را تمیز کنید، همچنین لاستیک دور آن را که خیس می باشد را با یک پارچه خشک کنید. این اقدامات موجب می شود که ماشین لباسشویی عمر بیشتری داشته باشد.

  1. اجاق گاز و ماکروویو :

امروزه برخی از اجاق گازها برقی شده اند ولی از آنجایی که اجاق گازها با گاز کار می کنند برای اینکه از فندک آنها استفاده کنید نیاز به برق دارید. به همین دلیل باید دقت داشته باشید زمانی که اجاق گاز را تمیز می کنید آب روی آن ریخته نشود. استفاده کردن از مخلوط آب و جوش شیرین گاز شما را هم بسیار تمیز می کند و هم خطرناک نمی باشد. البته ب تازگی شوینده هایی برای تمیز کردن گاز وجود دارد که می توانید از آنها هم استفاده کنید.

ماکروویو یکی دیگر از وسایل آشپزخانه می باشد که امروزه بیشتر افراد این وسیله را در خانه خود دارند و به همین دلیل باید با اصول نگهداری از لوازم برقی آشپزخانه این وسیله هم آشنایی داشته باشید. شما می توانید برای اینکه چربی های داخل ماکروویو را از بین ببرید یک عدد لیمو ترش را در ظرف آب بریزید و آن ظرف را درون ماکروویو قرار دهید تا بجوشد. بخاری که از لیمو ترش به به وجود می آید باعث می شود لکه های چربی از بین برود. بعد از آن باید ماکروویو را با پارچه ای تمیز و خشک کنید.

همچنین یکی دیگر از روش های تمیز کرد ماکروویو این است که پارچه را آغشته به لیمو ترش و یا الکل کنید و سپس داخل دستگاه را تمیز نمایید. دقت داشته باشید که به هیچ عنوان از اسکاچ و یا سیم ظرفشویی استفاده نکنید.

وسایل برقی دیگری هم وجود دارند که شما باید دقت داشته باشید اگر می خواهید عمر طولانی تری داشته باشند از آنها استفاده زیادی نکنید و در حین استفاده از آنها زیاد آنها را روشن نگذارید و در میان کار کردن به آنها استراحت بدهید. لوازمی مانند چرخ گوشت، آبمیوه گیری، پلوپز، جاروبرقی، چای ساز و … که در استفاده از آنها هم باید با اصول نگهداری از لوازم برقی آشپزخانه آشنایی کاملی داشته باشید.

دقت داشته باشید که اگر وسایل برقی شما دیگر به خوبی گذشته کار نمی کرد هرگز خودتان دستگاه ها را تعمیر نکنید و آنها را به افرادی که متخصص هستند بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *